Bukefalos 28 år!

Mardröm blev verklighet när mopedist skrämde häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om inte bilisterna misskött sig och en häst skenar upp på en väg är knappast bilisten skyldig.
Då är det hästägare/ryttare som blir skyldig. om vi haft strikt hästansvar.
Fakta vid tre tillfällen kom herrelösa hästar upp på trafikerad väg. Och försakade allvarliga olyckor.
Det är vad vi vet. Sedan kan du spekulera bäst du vill.
Om ett brunstigt sto får en hingst att gå igenom ett staket eller om två hästar bråkar och den ene kommer utanför staketet eller vad nu orsaken kan vara. men du efterfrågade olyckor där hästarna orsakade olyckorna. jag serverade dessa...varsågod ;)
Nej det gjorde du inte. Du visade slutet, inte anledningen från början. Hade du läst dina egna länkar hade du sett att en kvinna satt kvar och dog i krocken.
Står heller inte att de hux flux kommit upp på väg. En häst hade skenat, sen ut på ett fält, sen upp på vägen igen. En annan hade skenat, ryttaren fick tag på den men den slet sig och sprang igen.
Så återigen. Du vet inte vad som var orsaken till att hästarna skenade, då vet du inte vems "felet" var.

Om någon kör touchar en bil, den bilen får sladd och krockar med en annan bil. Då är det ju den föraren som touchade bilen som är ansvarig, inte den som blev påkörd och inte kunde undvika att krocka med en bil.

Så, hitta ett fall där man sett att hästen skenat utan uppenbar anledning, och därigenom orsakat en olycka. Eller ett fall där ryttaren efteråt säger "hästen bara drog iväg helt plötsligt". Det är vad jag efterfrågar. Kan du inte hitta ett sånt så får du erkänna att det inte finns några bevis på vad jag efterfrågar.
 
Om en häst eller en älg galopperar med full fart vinkelrätt mot en väg så måste man upptäcka djuret då djuret befinner sig 100 meter från vägen dvs 4 till fem sekunder innan djuret når vägen om man själv kör i 90. Nu var klockan 1900 en oktoberkväll...är det inte mörkt ute då...alltså har bilen , bussen en sikt på 25 till 50 meter ut på gärdet....så tiden från det att han såg djuret tills det att det small var väl ca 1 sekund....så din anklagelse faller platt!
Jag undrar egentligen hur du läser? Var har jag anklagat någon? Jag skrev att busschauffören brustit i uppsikt och jag antar att du inte var där och kan styrka dina befängda påståenden med en film eller vittnesuppgifter? Med andra ord som vanligt, du friserar sanningen så den passar dig själv bäst. :grin:
 
Jag undrar egentligen hur du läser? Var har jag anklagat någon? Jag skrev att busschauffören brustit i uppsikt och jag antar att du inte var där och kan styrka dina befängda påståenden med en film eller vittnesuppgifter? Med andra ord som vanligt, du friserar sanningen så den passar dig själv bäst. :grin:
"I fallet med bussen vill jag ha det till att busschauffören har brustit i uppmärksamhet, hur missar man en skenande häst på ett gärde? Hade han skygglappar som inte såg ett djur i samma storlek som en älg på ett gärde = fri sikt?"
Alltså förklarar jag hur det såg ut vid olycksplatsen.med förklaring varför föraren inte såg en häst ute på ett gärde...
 
Nej det gjorde du inte. Du visade slutet, inte anledningen från början. Hade du läst dina egna länkar hade du sett att en kvinna satt kvar och dog i krocken.
Står heller inte att de hux flux kommit upp på väg. En häst hade skenat, sen ut på ett fält, sen upp på vägen igen. En annan hade skenat, ryttaren fick tag på den men den slet sig och sprang igen.
Så återigen. Du vet inte vad som var orsaken till att hästarna skenade, då vet du inte vems "felet" var.

Om någon kör touchar en bil, den bilen får sladd och krockar med en annan bil. Då är det ju den föraren som touchade bilen som är ansvarig, inte den som blev påkörd och inte kunde undvika att krocka med en bil.

Så, hitta ett fall där man sett att hästen skenat utan uppenbar anledning, och därigenom orsakat en olycka. Eller ett fall där ryttaren efteråt säger "hästen bara drog iväg helt plötsligt". Det är vad jag efterfrågar. Kan du inte hitta ett sånt så får du erkänna att det inte finns några bevis på vad jag efterfrågar.
Bevis? herrelösa hästar på trafikerad väg. Bilisterna är knappast ansvariga för olyckan ergo.....
 
"I fallet med bussen vill jag ha det till att busschauffören har brustit i uppmärksamhet, hur missar man en skenande häst på ett gärde? Hade han skygglappar som inte såg ett djur i samma storlek som en älg på ett gärde = fri sikt?"
Alltså förklarar jag hur det såg ut vid olycksplatsen.med förklaring varför föraren inte såg en häst ute på ett gärde...
Var du ens där? Så du vet hur det ser ut där? Vet vilket håll hästen sprang åt?

Sen faller det ju lite på "häst i trafik" om ryttaren nu befunnit sig i skogen och hästen sen skenat upp på väg. Då skulle man ju, enligt din logik, egentligen aldrig rida utanför inhägnat område.
 
Var du ens där? Så du vet hur det ser ut där? Vet vilket håll hästen sprang åt?

Sen faller det ju lite på "häst i trafik" om ryttaren nu befunnit sig i skogen och hästen sen skenat upp på väg. Då skulle man ju, enligt din logik, egentligen aldrig rida utanför inhägnat område.
Vad jag vet
1 olyckan skedde ca 1900 en oktoberkväll
en häst skenade upp på vägen
Sprang in i en buss
klart slut. en trafikolycka försakad av det faktumet att hästen kom upp på vägen punkt
Vilket håll hästen kom ifrån ändrar knappast någonting
 
Bevis? herrelösa hästar på trafikerad väg. Bilisterna är knappast ansvariga för olyckan ergo.....

Jo den som var närvarande när hästen blev herrelös. Och som jag sa, i första fallet var hästen inte herrelös. Läs din länk igen.

Sen handlar ju diskussionen om att du anser att ryttarekipage inte ska befinna sig på vägen. Men om då ryttaren kastas av i skogen, hästen skenar över en väg och orsakar olycka då har ju inte ryttaren ridit på vägen och kan inte klandras för olyckan. Så då ska hästar hålla till vart?

Jag vill ha bevis på att en häst skenar utan att andra trafikanter påverkar den. Vad händer vid starten? Det kan du inte ge. Men ändå säger du att hästar inte ska vistas i trafiken, men kan inte ge underlag på att de orsakat olycka p.g.a att man ridit i trafik.
 
Att någon orkar diskutera med Herr Tvärvigg? Och vad får du ut av det @landsbygdsbo ?
Du kommer ju aldrig någonstans i dina diskussioner. Annat än att skriva en massa. Om det nu skulle vara så att du har rätt i någon liten bit av din argumentering så är det ingen som ser det. En bara scrollar förbi 97% av dina inlägg.
 
Vad jag vet
1 olyckan skedde ca 1900 en oktoberkväll
en häst skenade upp på vägen
Sprang in i en buss
klart slut. en trafikolycka försakad av det faktumet att hästen kom upp på vägen punkt
Ja, men inte ett faktum att ridning i trafik orsakade olyckan, och det är ju det du diskuterar
 
Det var den ena partens syn på saken, skulle vara intressant att höra den andres syn på händelsen.
Det där gäller i och för sig alltid. Alltid bra att höra alla versioner så man får en uppfattning om helheten. Sen var det som du skriver att det inte ursäktar hänsynlöshet (om det nu rörde sig om det vill säga).
 
Jo den som var närvarande när hästen blev herrelös. Och som jag sa, i första fallet var hästen inte herrelös. Läs din länk igen.

Sen handlar ju diskussionen om att du anser att ryttarekipage inte ska befinna sig på vägen. Men om då ryttaren kastas av i skogen, hästen skenar över en väg och orsakar olycka då har ju inte ryttaren ridit på vägen och kan inte klandras för olyckan. Så då ska hästar hålla till vart?

Jag vill ha bevis på att en häst skenar utan att andra trafikanter påverkar den. Vad händer vid starten? Det kan du inte ge. Men ändå säger du att hästar inte ska vistas i trafiken, men kan inte ge underlag på att de orsakat olycka p.g.a att man ridit i trafik.
Visst skulle man ha spårat hästens väg, men det ändrar inte det faktumet att hästen förorsakade olyckan..sedan kan du komma med vilka efterkonstruktioner som du vill
 
Det där gäller i och för sig alltid. Alltid bra att höra alla versioner så man får en uppfattning om helheten. Sen var det som du skriver att det inte ursäktar hänsynlöshet (om det nu rörde sig om det vill säga).
Det var ju därför jag skrev i mitt första inlägg "Detta är absolut inget försvar för hänsynslöst beteende." ;)
 
Visst skulle man ha spårat hästens väg, men det ändrar inte det faktumet att hästen förorsakade olyckan..sedan kan du komma med vilka efterkonstruktioner som du vill
Men jag trodde fortfarande att vi pratade om ridning i trafik? Så, ge exempel på där ridning i trafik orsakat en olycka, sär inte andra trafikanter betett sig illa.
 
Jag skulle vilja se exempel på en olycka där häst och ryttare varit inblandade, där det var hästens fel.
Dvs,föraren saktade in, körde om med marginal, alternativt saktade in vid möte och passerade normalt.

Det var frågan. Gör du dig dum med flit?
Du kan försöka vrida det hur du vill. Du har inte visat en enda olycka där orsaken är ridning i trafik, utan att bli påverkad av andra i trafiken.
 
Jag skulle vilja se exempel där hästen då orsakade en olycka.. var din fråga som jag svarade på.....
Då kanske du ska läsa HELA frågan nästa gång. Inte bara den delen som passar dina syften.

Citat: Jag skulle vilja se exempel på en olycka där häst och ryttare varit inblandade, där det var hästens fel.
Dvs,föraren saktade in, körde om med marginal, alternativt saktade in vid möte och passerade normalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: Bufera
·
  • Artikel
Hästnyheter Malin Lindqvist bröt fotleden när hästen skrämdes av en fortkörare, som dessutom bara körde vidare. Ingen annan stannade heller för att...
Svar
17
· Visningar
1 182
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 077
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp