Bukefalos 28 år!

Mardröm blev verklighet när mopedist skrämde häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såå......om jag som har kortkort, både B och BE rider min häst i trafiken och min häst blir rädd för idioter så är det skillnad än om en tioårings häst blir rädd för en idiot?

Eller ska det vara ett speciellt körkort på häst? Vad ska det lära ut? B-körkortsdelen eller något annat? Att hästar kan skena?

Jag fattar inte.......
Är det så svårt att ta in, en bil är betydligt enklare att framföra trafiksäkert än en häst, eftersom hästen är ett djur och man kan inte lita på ett djur.
Har jag en hund som flippar ur, så har jag som hundägare ett fullt ansvar..det borde gälla hästägare med.
 
Liksom väldigt många idioter ute på vägarna som saknar noll omdöme och visar noll hänsyn. Om vi skulle ta och visa hänsyn istället så skulle vi inte behöva förbjuda någon att vistas på vägarna.
En häst är ett djur. Ett djur kan ej kontrolleras till fullo, även av den bäste ryttaren om hästen blir skrämd. Och det kan vara av en avgassmäll, att man kör på ett brunnslock, en lastbil vars bromsar släpper övertryck. Behöver alltså inte vara en "idiot" som vissa uttrycker det.
Men visst låt hästarna vara i trafiken men då med samma strikta ansvar som hundägarna har.. då kanske det inte är lika roligt längre.
 
Är det så svårt att ta in, en bil är betydligt enklare att framföra trafiksäkert än en häst, eftersom hästen är ett djur och man kan inte lita på ett djur.
Har jag en hund som flippar ur, så har jag som hundägare ett fullt ansvar..det borde gälla hästägare med.
Jag skulle vilja se exempel på en olycka där häst och ryttare varit inblandade, där det var hästens fel.
Dvs,föraren saktade in, körde om med marginal, alternativt saktade in vid möte och passerade normalt.
Jag skulle vilja se exempel där hästen då orsakade en olycka... eftersom det är hästen som är den trafikfarliga enligt dig.
 
De som skapar problem är inte de få ryttare till häst som är ute på vägarna utan alla de lallare som egentligen inte borde få framföra något fordon överhuvudtaget någonsin någonstans.
De olyckor där hastar varit inblandade som jag blivit vittne till, där är det alltid ryttare eller hästägare som varit ansvariga...om ett strikt ansvar funnits.
 
Jag skulle vilja se exempel på en olycka där häst och ryttare varit inblandade, där det var hästens fel.
Dvs,föraren saktade in, körde om med marginal, alternativt saktade in vid möte och passerade normalt.
Jag skulle vilja se exempel där hästen då orsakade en olycka... eftersom det är hästen som är den trafikfarliga enligt dig.
det var lätt
http://www.expressen.se/nyheter/hast-dod-i-krock--ryttare-till-sjukhus/
http://www.expressen.se/gt/buss-i-krock-med-skenande-hast/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/omkom-i-krock-med-skenande-hast?
 
De olyckor där hastar varit inblandade som jag blivit vittne till, där är det alltid ryttare eller hästägare som varit ansvariga...om ett strikt ansvar funnits.
Det förvånar mig inte ett dugg att du tycker att det är ryttare/hästägare som varit den ansvariga ;)

Det lustiga är att hos mig är det tvärtom, där är det föraren av fordonet som varit väldigt klantig på ett eller annat sätt.
 
titta gärna på inläggen i 28 och förklara sedan vem felet var ;)
de fall där jag varit inblandad har det handlat om hästar som rymt från beten och tagit sig ut på vägar och spår. Alltså knappast bilisters eller tågförares fel.
 
Nu menade jag ju då inte en häst som redan skenade, speciellt inte när det inte framkommer vad som gjorde att den skenade. Det kan ju ha varit en ovarsam förare som orsakade att hästen började skena = föraren av DET fordonet är ansvarig.

Jag menar en häst som är i sånt skick så en bil passerar den på säkert sätt, och hästen då helt plötsligt flippar och det blir en olycka. Dina exempel är resultatet, inte orsaken
 
Om man har ett barn på ponny och går bredvid och hör bil bakom så gåt man mot bilen och viftar och signalerar så att de kan sakta ner.
Den här killen var ju dock dum i huvudet och gasade på istället.

Vad är det för dumheter?, man fortsätter väl givetvis att gå bredvid, håller med hö hand i ponnyn och tar ut vä hand o signalerar "sakta ner"...man går väl inte ifrån sitt barn när trafik kommer?? och särskilt här, en ponny som var under igångsättning och kanske ? hade mer krut i sig än barnet klarade av.
Dessutom håller jag med LBB, körde de som idioter så fanns säkert ingen möjlighet att öka gasen och köra fortare, däremot borde de saktat ner tidigare, visat hänsyn och inte kört så nära som den slarviga modern menar de gjorde.
 
En bil i rörelse är alltid en fara, fick du inte lära dig det när du tog körkort, eller har du inget?

Okej, varje gång jag hör en bil ska jag ta och RUSA ner i diket om jag går på vägen?
Ska jag kasta hunden i diket för annars riskerar de att bli påkörda?
Det är bara att trampa på som fan och köra rätt ner i skogen om du cyklar! FARAN är ju just bakom dig :nailbiting:

Nej, bilar per se är ingen fara. Idioter bakom ratten är en fara.
 
Vad är det för dumheter?, man fortsätter väl givetvis att gå bredvid, håller med hö hand i ponnyn och tar ut vä hand o signalerar "sakta ner"...man går väl inte ifrån sitt barn när trafik kommer?? och särskilt här, en ponny som var under igångsättning och kanske ? hade mer krut i sig än barnet klarade av.
Dessutom håller jag med LBB, körde de som idioter så fanns säkert ingen möjlighet att öka gasen och köra fortare, däremot borde de saktat ner tidigare, visat hänsyn och inte kört så nära som den slarviga modern menar de gjorde.

Det beror ju på sikten. En raksträcka hade jag fortsatt gått. Men i en sväng eller mycket buskage som skymmer hade jag alla dagar gått mot mopen och bett hen sakta ner.
Men det sa jag ju redan:)
 
I fallet med bussen vill jag ha det till att busschauffören har brustit i uppmärksamhet, hur missar man en skenande häst på ett gärde? Hade han skygglappar som inte såg ett djur i samma storlek som en älg på ett gärde = fri sikt?
 
Det vet du inte eftersom du inte vet varför hästen skenade från början. Du vet bara resultatet av 3 skenande hästar. Inte vem/vad som satte igång olyckan.
Om inte bilisterna misskött sig och en häst skenar upp på en väg är knappast bilisten skyldig.
Då är det hästägare/ryttare som blir skyldig. om vi haft strikt hästansvar.
Fakta vid tre tillfällen kom herrelösa hästar upp på trafikerad väg. Och försakade allvarliga olyckor.
Det är vad vi vet. Sedan kan du spekulera bäst du vill.
Om ett brunstigt sto får en hingst att gå igenom ett staket eller om två hästar bråkar och den ene kommer utanför staketet eller vad nu orsaken kan vara. men du efterfrågade olyckor där hästarna orsakade olyckorna. jag serverade dessa...varsågod ;)
 
Hästar utgör en trafikfara, eftersom vi tidigare fastställt att inte ens en erfaren ryttare kan vara säker på hur hästen agerar.

Det gäller för bilister, mopedister etc att sakta ner och köra försiktigt förbi, de borde lära sig när de tar körkort att grus, vatten skvätter o kan skrämma bara därför t ex . Jag ser inget problem - som bilist-att snigla förbi ryttare även om jag är fullt medveten att en del av dem slarvar med kontroll och uppsikt själva.
 
I fallet med bussen vill jag ha det till att busschauffören har brustit i uppmärksamhet, hur missar man en skenande häst på ett gärde? Hade han skygglappar som inte såg ett djur i samma storlek som en älg på ett gärde = fri sikt?
Om en häst eller en älg galopperar med full fart vinkelrätt mot en väg så måste man upptäcka djuret då djuret befinner sig 100 meter från vägen dvs 4 till fem sekunder innan djuret når vägen om man själv kör i 90. Nu var klockan 1900 en oktoberkväll...är det inte mörkt ute då...alltså har bilen , bussen en sikt på 25 till 50 meter ut på gärdet....så tiden från det att han såg djuret tills det att det small var väl ca 1 sekund....så din anklagelse faller platt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Bufera
·
  • Artikel
Hästnyheter Malin Lindqvist bröt fotleden när hästen skrämdes av en fortkörare, som dessutom bara körde vidare. Ingen annan stannade heller för att...
Svar
17
· Visningar
1 172
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 076
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp