Märgben, kokas eller ges rått??

C

Charlotte

Har varit och köpte färska märgben på ett slakteri i stan som jag tänkte ge till min hund. Men när jag köpte benen så sa dom att jag skulle koka benen i ca 10-15 min. För det hade en veterinär sagt. Men jag har då hört att man ska ge det rått till hunden, och det är det jag vill göra för det känns naturligast för dom. För kokar man så kan små benflisor låsna(?) och det blir ju farligt för hunden att äta det då. Då jag inte vet hur jag ska göra så har jag lagt benen i frysen.

Vad ska jag göra koka benen eller ej? :confused:
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Jag gav dom alltid råa märgben. Koka jag dom dög dom inte.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Nej det ska du inte! Ben ges bäst råa. Det är när man kokar etc som de riskerar att splittras och splintas och bli till sylvassa nålar. Inte kul.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Så det är bara att tina upp benen och ge dom till min hund då?
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Har din hund inte ätit råa förut så ge inte hela på en gång. En liten tuggstund/dag först annars riskerar du att din hund blir väldig dålig i magen. Koka märgben kan man visst göra, ingen risk att de splittras och mindre risk för känsliga magar.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Det enda jag kan tänka mig med en kokning i en kvart är att ev. bassilusker ska dö bort. Ett märgben får man ju annars koka ett par timmar för att få genomkokt.
Jag ger ben råa men även kokta, kokta ben är hårdare inte en vorsteh knäcker ett kokt märgben.
Däremot har hundar lätt att bli hårda i magen av kokta ben.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Ja det var det jag oxå tänkte när dom sa att det skulle kokas. Att bakterierna dör, men det gör dom väl oxå i frysen?
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Nej jag tänkte börja försiktigt så hon inte blir dålig i magen. Någon tugga då och då. Tack för tipset!
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Råa ben ska det vara.

Finns det trovärdiga källor på det här? Jag tror dig, men eftersom jag själv inte har den blekaste aning så vore det skönt att få någon slags bekräftelse på vad som gäller eftersom åsikterna verkar gå isär. :)
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Du kan ju göra så att du kokar ett märgben en stund, inte för länge. Låt hunden sen själv välja och se vilket den föredrar.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Du kan ju göra så att du kokar ett märgben en stund, inte för länge. Låt hunden sen själv välja och se vilket den föredrar.

Jo men om det kan vara farligt så vill man ju inte ge hunden det, även om den föredrar det.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

mina hundar får benen frysta. annars är de ju "slut" på en kvart. kokar inte, det luktar ju pecka.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Koka dom bara en liten stund, ca 10-12 min.
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Mina får råa märgben...då är det fest;) Det spelar ingen roll för bakterier om man kokar eller ger rått då det efter en tid i rumstemperatur ändå vimlar av bakterier...Dom försvinner möjligen under själva kokningen men efter att benen kallnat startar tillväxten ändå...sen kan jag ju lugnt påstå att de flesta hundar gör egna fynd i naturen på promenaden som vi inte ens vill tänka på i bakterieväg...:crazy:
 
Sv: Märgben, kokas eller ges rått??

Råa! Lite frysta är också helt okej :)

Bakterier? Hundar är gjorde för att äta sådant som vi skulle bli sjuka av. De har en grym mage ;)

Om man är Labradorägare så vet man det rent praktiskt också... Dvs. att de äter vad äckel som helst utan att bli sjuka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 447
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vilka märgben köper ni som inte köper direkt från producent/slakteri? Jag hittade några som var varmluftstorkade i 72 grader och sedan...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 922
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 788
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 886
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp