Bukefalos 28 år!

Maria Gretzer: ”Lägg ner stridsyxan och visa varandra respekt”

"Vi alla som håller på med hästar borde gå samman och hålla ihop mer, vi är starka tillsammans och i grunden vill alla samma sak - hästarnas väl". Så skriver Maria Gretzer i den här gästkrönikan, och ser en ljusare framtid efter en turbulent tid av förändringar.
 
"Vi alla som håller på med hästar borde gå samman och hålla ihop mer, vi är starka tillsammans och i grunden vill alla samma sak - hästarnas väl".
Nej det vill vi inte (som svar på artiklen). Jag är så trött på detta argument. Vi ser gång, på gång, på gång, på gång elit ryttare som misshandlar sina hästar. Det är ett sånt straw-man argument. Vi vill inte alls samma sak. Det handlar om prestige och pengar, inte häst välfärd. Så kan vi snälla sluta säga detta med "vi alla vill samma sak".

Respekt kan man inte kräva det får man jobba för. Jag har noll respekt mot personer som piskar sina hästar, gör så dom blöder i munnen, använder barring och andra fruktansvärda metoder. Det händer mer ofta än man tror när man tittar mot eliten. Senaste trenden är väl att stoppa in sockervadd i munnen på hästarna för att dölja blod eller hur va det nu?

Så nej snälla, sluta sätta oss i samma båt. För det är vi inte. Det betyder inte att amatör ryttare alltid är så mycket bättre heller, ser massvis med hemska exempel där med. Men just denna debatten handlar om eliten och att jag tycker dom har ett stort ansvar gällande häst etik och häst hållning eftersom dom livnäras på det och dessutom faktiskt vet bättre.
 
Jag tycker Marias text är bra och håller med henne. Vi-mot-dom-mentalitet, smutskastning och personangrepp leder aldrig till något positivt. Jag förundras över hur så många okunniga är så pigga på att uttala sig. Det är inget nytt fenomen, det är som alltid svårt när man kan för lite för att förstå hur lite man kan, oavsett ämne.

Hästvärlden har stor bredd och är svår att överblicka, särskilt om man mest håller till i ett eget snävt hörn av den, vilket många gör. Det går inte att säga att "hoppryttare" är si eller så, eller "elitryttare vet man hur de är", eller för den delen "skogsmulleryttare har jag inget till övers för", eftersom det finns oerhörda variationer. Fula metoder och bristande hästkunskap kan finnas varsomhelst och vi vinner inget på att skuldbelägga enskilda ryttare, grenar eller verksamheter, utan vägen fram måste vara en kunnig och saklig diskussion, och framförallt fler och bättre vägar till utbildning och större hästkunskap. Det flest hästar far illa av på vår jord är okunskap, dvs. dåligt utbildade ryttare och hästhållare.
 
Jag tycker Marias text är bra och håller med henne. Vi-mot-dom-mentalitet, smutskastning och personangrepp leder aldrig till något positivt. Jag förundras över hur så många okunniga är så pigga på att uttala sig. Det är inget nytt fenomen, det är som alltid svårt när man kan för lite för att förstå hur lite man kan, oavsett ämne.

Hästvärlden har stor bredd och är svår att överblicka, särskilt om man mest håller till i ett eget snävt hörn av den, vilket många gör. Det går inte att säga att "hoppryttare" är si eller så, eller "elitryttare vet man hur de är", eller för den delen "skogsmulleryttare har jag inget till övers för", eftersom det finns oerhörda variationer. Fula metoder och bristande hästkunskap kan finnas varsomhelst och vi vinner inget på att skuldbelägga enskilda ryttare, grenar eller verksamheter, utan vägen fram måste vara en kunnig och saklig diskussion, och framförallt fler och bättre vägar till utbildning och större hästkunskap. Det flest hästar far illa av på vår jord är okunskap, dvs. dåligt utbildade ryttare och hästhållare.
Är inte okunniga som uttalat sig. Om du inte ser veterinärer som okunniga.
 
Vadå efter en turbulent tid av förändringar? vilka förändringar? var ju inte många veckor sedan fei hade ett mästerskap i ett tvivelaktigt land och väljer själva att lägga ut en bild på en häst med blå tunga, som iofs senare byts ut mot annan bild.
Man kan ju också fundera på hur länge man kan kalla något "en turbulent tid av förändringar" med tanke på att det här med misshandel av dressyrhästar genom bett och blå tungor varit på tapeten i över ett decennie nu. Visst tar saker tid men det har ju på denna tid egentligen inte hänt någonting. Det är lite glitter på ytan med nosgrimmekoll, som visat sig vara ett skämt, och förbud mott rollkur, som visat sig vara helt okej om man kallar det low deep and round
 
Jag reagerar mest på "Vi från sportfalangen har ytterst sällan hoppat på dem som vill ha hästar på annat sätt än att ha dem delaktiga i sporten. Vi har sällan onda ord om dem. Jag skulle aldrig gå in i deras forum och säga något negativt. "

Det handlar väl inte om "låter vi er vara så lämnar vi er i fred" utan att folk ogillar inriktningen framförallt på dressyr där mindre trevlig ridning belönas.
 
Jeg har nesten enda mindre respekt for folk i maktposisjoner som kommer med nonsens og platityder for å få folk til å slutte være kritiske, slutte å stille spørsmål, slutte å belyse problemer, en jeg har for de som utfører mishandling. Bare nesten...

Det jeg beundrer med Sverige er at så mange her holder seg opplyst, stiller spørsmål, kommer med kritikk og våger å si noe. Det er sikkert like mye problem adferd hos norske topp ryttere, men det er tyst som i graven... og kanskje det er fordi vi ikke har et sted som Buke, eller kanskje jeg ikke vet hvor jeg skal finne de personene som er kritiske, men jeg kan bare si hva som er min erfaring.
 
Jeg har nesten enda mindre respekt for folk i maktposisjoner som kommer med nonsens og platityder for å få folk til å slutte være kritiske, slutte å stille spørsmål, slutte å belyse problemer, en jeg har for de som utfører mishandling. Bare nesten...

Det jeg beundrer med Sverige er at så mange her holder seg opplyst, stiller spørsmål, kommer med kritikk og våger å si noe. Det er sikkert like mye problem adferd hos norske topp ryttere, men det er tyst som i graven... og kanskje det er fordi vi ikke har et sted som Buke, eller kanskje jeg ikke vet hvor jeg skal finne de personene som er kritiske, men jeg kan bare si hva som er min erfaring.

Ni har i alla fall Hestenes Klan ❤️
 
Att stå och säga "Nejmen hörrni, sluta bråka nu!" i en tid då folk, åtminstone vad jag sett, mestadels varit upprörda över ren och skär hästmisshandel... Nej, det ser inte bra ut i mina ögon.

Jag håller med om att man måste samarbeta och lyssna på varandra osv för att kunna komma någonvart, men det tror jag att i princip alla håller med om. Det betyder ju inte att vi för den sakens skull ska sluta uppröras över felaktig hästhantering.

Jag ogillar också att hon får det att låta som att de enda som klagar är de som aldrig gör något annat än att sitta vid datorn, just när hon skriver:
"De aktiva inom sporten har fullt upp med sina hästar och många har också andra jobb. De har inte tid att hålla på och skriva insändare och inlägg i sociala medier. Därför domineras debatterna just nu av personer som i många fall inte är lika aktiva och kanske har mer tid vid tangentborden."

Jag tror då absolut att ryttare med övriga jobb (vilket är många) som uttalat sig har väldigt fullt upp. Många idag har heltidsjobb, häst/husdjur, familj och så vidare. Skulle inte det ta tid? Hinner veterinärer vara kritiska, så nog skulle en tävlingsryttare också hinna med det. Så vitt jag vet har de flesta tävlingsryttare, framförallt på elitnivå, dessutom hästskötare och annan stallpersonal. Många lyckas också vara aktiva på tex sociala medier i form av instagram och liknande. De KAN använda sina plattformar där till att driva på och kritisera dålig hästhållning, samt visa upp bra hästhållning. Vad de sedan väljer att göra, det är kanske en helt annan sak. Men att de inte skulle ha tid att skriva något till de kritiska röster som hörs nu, nej, det tror jag inte en millisekund på.
 
Att stå och säga "Nejmen hörrni, sluta bråka nu!" i en tid då folk, åtminstone vad jag sett, mestadels varit upprörda över ren och skär hästmisshandel... Nej, det ser inte bra ut i mina ögon.

Jag håller med om att man måste samarbeta och lyssna på varandra osv för att kunna komma någonvart, men det tror jag att i princip alla håller med om. Det betyder ju inte att vi för den sakens skull ska sluta uppröras över felaktig hästhantering.

Jag ogillar också att hon får det att låta som att de enda som klagar är de som aldrig gör något annat än att sitta vid datorn, just när hon skriver:
"De aktiva inom sporten har fullt upp med sina hästar och många har också andra jobb. De har inte tid att hålla på och skriva insändare och inlägg i sociala medier. Därför domineras debatterna just nu av personer som i många fall inte är lika aktiva och kanske har mer tid vid tangentborden."

Jag tror då absolut att ryttare med övriga jobb (vilket är många) som uttalat sig har väldigt fullt upp. Många idag har heltidsjobb, häst/husdjur, familj och så vidare. Skulle inte det ta tid? Hinner veterinärer vara kritiska, så nog skulle en tävlingsryttare också hinna med det. Så vitt jag vet har de flesta tävlingsryttare, framförallt på elitnivå, dessutom hästskötare och annan stallpersonal. Många lyckas också vara aktiva på tex sociala medier i form av instagram och liknande. De KAN använda sina plattformar där till att driva på och kritisera dålig hästhållning, samt visa upp bra hästhållning. Vad de sedan väljer att göra, det är kanske en helt annan sak. Men att de inte skulle ha tid att skriva något till de kritiska röster som hörs nu, nej, det tror jag inte en millisekund på.

Nä, det är väl snarare har inte "tid" att stanna upp och ifrågasätta sina egna metoder för att nå snabba resultat... :bag::meh:
 
De aktiva inom sporten har fullt upp med sina hästar och många har också andra jobb. De har inte tid att hålla på och skriva insändare och inlägg i sociala medier. Därför domineras debatterna just nu av personer som i många fall inte är lika aktiva och kanske har mer tid vid tangentborden.

Jag är så fruktansvärt trött på denna människan, detta att prata ner folk som inte är på "proffsnivå". Att man inte är på proffsnivå innebär inte att man inte vet vad som är rätt och fel.

Vad är det hon vill ha sagt liksom, att folk ska sluta kommentera och ha åsikter och låta proffsen få göra sitt ifred?
 
Att stå och säga "Nejmen hörrni, sluta bråka nu!" i en tid då folk, åtminstone vad jag sett, mestadels varit upprörda över ren och skär hästmisshandel... Nej, det ser inte bra ut i mina ögon.

Jag håller med om att man måste samarbeta och lyssna på varandra osv för att kunna komma någonvart, men det tror jag att i princip alla håller med om. Det betyder ju inte att vi för den sakens skull ska sluta uppröras över felaktig hästhantering.

Jag ogillar också att hon får det att låta som att de enda som klagar är de som aldrig gör något annat än att sitta vid datorn, just när hon skriver:
"De aktiva inom sporten har fullt upp med sina hästar och många har också andra jobb. De har inte tid att hålla på och skriva insändare och inlägg i sociala medier. Därför domineras debatterna just nu av personer som i många fall inte är lika aktiva och kanske har mer tid vid tangentborden."

Jag tror då absolut att ryttare med övriga jobb (vilket är många) som uttalat sig har väldigt fullt upp. Många idag har heltidsjobb, häst/husdjur, familj och så vidare. Skulle inte det ta tid? Hinner veterinärer vara kritiska, så nog skulle en tävlingsryttare också hinna med det. Så vitt jag vet har de flesta tävlingsryttare, framförallt på elitnivå, dessutom hästskötare och annan stallpersonal. Många lyckas också vara aktiva på tex sociala medier i form av instagram och liknande. De KAN använda sina plattformar där till att driva på och kritisera dålig hästhållning, samt visa upp bra hästhållning. Vad de sedan väljer att göra, det är kanske en helt annan sak. Men att de inte skulle ha tid att skriva något till de kritiska röster som hörs nu, nej, det tror jag inte en millisekund på.
Instämmer helt i dina observationer. just det med att vi inte har bättre för oss? Känner bara :wtf: Förlorade allt respekt för den människan (Maria) efter att ha läst denna insändare.
 
De aktiva inom sporten har fullt upp med sina hästar och många har också andra jobb. De har inte tid att hålla på och skriva insändare och inlägg i sociala medier. Därför domineras debatterna just nu av personer som i många fall inte är lika aktiva och kanske har mer tid vid tangentborden.

Jag är så fruktansvärt trött på denna människan, detta att prata ner folk som inte är på "proffsnivå". Att man inte är på proffsnivå innebär inte att man inte vet vad som är rätt och fel.

Vad är det hon vill ha sagt liksom, att folk ska sluta kommentera och ha åsikter och låta proffsen få göra sitt ifred?
Också, bara för vi inte är proffsryttare, så har vi inte lika mycket att säga till om? det är ju inte så att man har någon speciell position i universum för att man är proffsryttare. Man är inte bättre än andra människor för det. Hästar bryr sig inte om namnet på ryttaren, dom bryr sig om att bli behandlat bra och få må bra. Jag lägger så oerhört mycket tid på min häst, pyssla om henne, läsa på om saker och lära mig nytt. Känna in henne och göra så hon skall må så bra som möjligt. Så fattar inte varför personer som Maria försöker nedvärdera alla oss "vanliga hästmänniskor" på det viset.
 
De aktiva inom sporten har fullt upp med sina hästar och många har också andra jobb. De har inte tid att hålla på och skriva insändare och inlägg i sociala medier. Därför domineras debatterna just nu av personer som i många fall inte är lika aktiva och kanske har mer tid vid tangentborden.

Jag är så fruktansvärt trött på denna människan, detta att prata ner folk som inte är på "proffsnivå". Att man inte är på proffsnivå innebär inte att man inte vet vad som är rätt och fel.

Vad är det hon vill ha sagt liksom, att folk ska sluta kommentera och ha åsikter och låta proffsen få göra sitt ifred?
Jag uppfattade det som att hon tror att de som skriver i debatter inte ens rider småtävlingar, typ aktivt åker iväg på tävlingar oavsett vilken nivå man ligger på. Dvs inte bara proffsnivå.

Men det innebär förstås att hon antingen anklagar folk för att trolla (för att de inte rider) eller att de som bara "lullar runt i skogen" inte vet bättre 😅
 
Vadå efter en turbulent tid av förändringar? vilka förändringar? var ju inte många veckor sedan fei hade ett mästerskap i ett tvivelaktigt land och väljer själva att lägga ut en bild på en häst med blå tunga, som iofs senare byts ut mot annan bild.
Det lät i artikeln som att hon menade förändringar som håller på att gå igenom nu? Hoppas det. Det var ju säkert flera år sedan de bestämde var mästerskapet skulle ligga?

Jag hoppas och tror att om tio år kommer vi att titta tillbaka på den här turbulenta tiden och se att de här förändringarna behövdes. Jag vill tro att det kommer mycket bra ut av den process som pågår nu.

Jag har haft uppdrag inom både Svenska Ridsportförbundet och FEI och vet hur omständlig och trög process det är att driva förändringar demokratiskt genom alla instanser och, som i fallet med FEI, med 137 medlemsländer som ska vara med och bestämma.

Ändå händer det.

Dvs ord som -process som pågår nu och ser tillbaka om tio år och långsamma demokratiska processer.
 
Jag uppfattade det som att hon tror att de som skriver i debatter inte ens rider småtävlingar, typ aktivt åker iväg på tävlingar oavsett vilken nivå man ligger på. Dvs inte bara proffsnivå.

Men det innebär förstås att hon antingen anklagar folk för att trolla (för att de inte rider) eller att de som bara "lullar runt i skogen" inte vet bättre 😅
Så förstod jag det också. De som skriver är sysslolösa människor som sitter framför datorn hela dagen för att de inte har något vettigare att göra. Medan Riktiga Hästmänniskor har fullt upp med jobb och därför håller tyst.

Hur vet man vem som är vem? Enkelt - har du tid att bli upprörd så är det ett bevis på att du tillhör kategorin sysslolös och okunnig.
 
Det är ungefär samma attityd som läkarna på vårdcentralerna hade för 10-15 år sedan. ” vadå pålästa om din egen sjukdom”. ?Inom sjukvården har man förlikat sig med tanken att folk är pålästa och har rättighet att yttra sig och ha kunskap. Det tänker jag att jag ser till exempel på antal inlägg om sjukvården här på forumet har minskat radikalt.

Så det stämmer väl att ridsporten ligger 10-20 år efter. Ska ridsekten liksom förlika sig med tanken att ridsekten ska gilla att riskera att skicka en häst från Hälgestrands utbildning att representera Sverige i OS. Är det lojalitet? Är det lojalitet med Sverige? Är det lojalitet med hästen? Är det lojalitet med ryttaren? När det enda som krävs är att släppa nosgrimman och stångtygeln. Träna hästarna längre så de orkar gå i form utan att krulla ihop sig.

Det är lunchrast nu.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Takire
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp