Bukefalos 28 år!

Markarbete

B

Blå Bergen

Vill veta vad du/ni tänker på när jag säger markarbete
Vad betyder denna träningsform, från början och nu för tiden?
Har det ändrats?
 
Sv: Markarbete

när ja gick på ridskola så va markarbete typ cavaletti, alltid gången innan man skulle hoppa hade man markarbete med bommar...så de sitter kvar än och kommer nog alltid att göra.

ja tycker inte att markarbete är när man jobbar hästen från marken...då är de just att man jobbar från marken.
 
Sv: Markarbete

När jag gick på ridskola, och även på "min ridskola" idag, var/är markarbete, träning med bommar, koner, småstuds med "sockerbitar". Man hade/har alltid markarbete med olika bomövningar, veckan före hoppning.

Så det är markarbete för mig.

Däremot...

Att arbeta hästen från marken, är att longera, löslongera, träna lydnad och kommunikation, löshoppa, promenera vid hand, tömköra vanligt med gjord, tömköra på "lång töm", eller att bara gå bredvid och få igenom vissa övningar med vanligt träns och sadel, som uppmjukning inför ridning eller för att förtydliga något som hästen inte har förstått uppsuttet.

:bow:

Mvh

IngelaH
 
Sv: Markarbete

när ja gick på ridskola så va markarbete typ cavaletti, alltid gången innan man skulle hoppa hade man markarbete med bommar...så de sitter kvar än och kommer nog alltid att göra.

ja tycker inte att markarbete är när man jobbar hästen från marken...då är de just att man jobbar från marken.

samma här , på ridskolan är markarbete lika med trav- och galoppbomövningar
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
985
Senast: ameo
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
455
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 248
Senast: mamman
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
207
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp