Bukefalos 28 år!

Markerar revir?

Ickapeltz

Trådstartare
Hej
Vi har 2 kisar, En hona på 2.5 år och en hane född i maj (knappt 6 mån). Jag och min sambo har märkt att honan sätter sig i "kiss-ställning" på ställen såsom täcket, väska, kattbädden, mattan i hallen mm. Men när hon går därifrån har det bara varit som lite skvätt som inte luktar direkt , inte kattpissdoft.

Kan han vara på väg att bli könsmogen och att hon markerar revir för honom? Är det dags att kastrera honom?

En parantes är att de trivs bra ihop och bott ihop sen mitten av augusti. Hon har på senaste tiden varit lite irriterad på honom.

Tacksam för alla svar!
 
Sv: Markerar revir?

Det är absolut dags att kastrera honom, innan det blir problem. (Är hon okastrerad är det ännu viktigare, hanar kan vara fertila ca en månad efter kastrering)

Jag skulle ändå ta henne till vet för undersökning också, småskvättande eller kissförsök på mjuka material brukar vara ett tecken på urinvägsproblem.
 
Sv: Markerar revir?

Ringde veterinären eftersom det såg ut som blod i någon droppe. Fick rådet att observera henne under kvällen/natten. Ovanligt att honor får helt urinstopp men vi måste åka in imorrn om hon skulle få det.
 
Sv: Markerar revir?

Jag tycker ni ska åka till veterinären akut med henne i vilket fall som.

Det behöver inte vara urinstopp. Kan vara inflammation i urinvägarna, kristaller och/eller stenar. Väldigt smärtsamma tillstånd.
 
Sv: Markerar revir?

Ringde veterinären eftersom det såg ut som blod i någon droppe. Fick rådet att observera henne under kvällen/natten. Ovanligt att honor får helt urinstopp men vi måste åka in imorrn om hon skulle få det.

Blod i urinen kan vara UVI, behöver ej vara urinstopp! Men menar du att du skulle först åka in med henne om hon får urinstopp?:confused: Oavsett så måste du åka till veterinär snarast. Antar att om du hade barn hade du åkt in om du hade sett blod i blöjan.

Ett tips ju längre du väntar destå dyrare kan veterinärbesöket bli då katten hinner bli väldigt dålig och kanske måste läggas in..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: Pilot
·
Katthälsa Har en honkatta på 2 år som nyligen (ca 2 månader) börjat kissa inne, detta har hon inte gjort tidigare. Naturligtvis är jag medveten...
Svar
2
· Visningar
10 220
Senast: Sol
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 909
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp