Bukefalos 28 år!

Marsvinsfragor

turbofling

Trådstartare
Vi har precis skaffat tre marsvin, nu bor dom inne med tanken är att dom ska bo ute sen (bor inte i Sverige och enl uppfödaren gar det bra att ha dom ute hela aret här, men isolerad bodel).

Nu funderar jag pa vid vilken utetemperatur dom kan flytta ut?
Sen undrar jag om c-vitamin. Räcker det med det dom far genom c-vitaminrika grösaker eller bör dom fa tillskott?
 
Vi har precis skaffat tre marsvin, nu bor dom inne med tanken är att dom ska bo ute sen (bor inte i Sverige och enl uppfödaren gar det bra att ha dom ute hela aret här, men isolerad bodel).

Nu funderar jag pa vid vilken utetemperatur dom kan flytta ut?
Sen undrar jag om c-vitamin. Räcker det med det dom far genom c-vitaminrika grösaker eller bör dom fa tillskott?

@Lyan har säkert koll:)
 
Man brukar rekommendera att man själv ska kunna sitta på marken utan frysa för att de ska kunna gå ute. Med ordentligt isolerad bodel så vet jag folk som har dem ute året om, men temperaturen får aldrig gå under 0grader där de vistas och helst inte under 10grader, men drag och väta är farligare än kyla.

Det räcker med grönsaker, tex så räcker det med 5-10g paprika om dagen för att de ska få tillräckligt med c-vitamin. Lämpliga grönsaker är tex broccoli, olika kålsorter och paprika, men de kan äta många olika sorter. Vill man så kan man också ge lite kligröt med nyponskalspulver, det är rikt på c-vitamin.
 
Tack för svar. Da är vi rätt ute med grönsakerna (c-vitamin)

Vintertemperaturen här ligger ofta runt 0, men det kan bli -10 pa nätterna ocksa. Men det blaser i stort sätt aldrig kalla vindar. Gar det att isolera sa bra? Uppfödaren sa iaf att det skulle ga bra och även tva andra duktiga pa masvin (alla oberoende av varandra).
 
Tack för svar. Da är vi rätt ute med grönsakerna (c-vitamin)

Vintertemperaturen här ligger ofta runt 0, men det kan bli -10 pa nätterna ocksa. Men det blaser i stort sätt aldrig kalla vindar. Gar det att isolera sa bra? Uppfödaren sa iaf att det skulle ga bra och även tva andra duktiga pa masvin (alla oberoende av varandra).

Jag har tyvärr inte erfarenhet och kunskap om att ha marsvinen ute på vintern, men om du har erfarna marsvinsmänniskor som vet hur man gör för att isolera så det blir lämpligt boende så lyssna på dem :) Jag vill inte att mina ska ha kallare än 14-15grader (det är där det ligger i mitt rum när det är som kallast ute), optimalt tycker jag är ca 18grader. Om man inte har skinny, då behövs det varmare. Tänk också på att de behöver mycket mer mat när det är kallt.
 
Tyvärr inga människor jag har kontakt med.
Jag har läst pa lite mer och intressant är att pa dom flesta svenska sidor avrads fran att ha ute pa vintern men enl tyska/österriksika sidor ska det inte vara ngr problem.

Vi far se hur vi gör, i sommar kommer dom fa vara ute iallafall.
 
Den som jag främst känner till som förespråkar att marsvinen kan vara ute året om är från Tyskland. Här i Sverige är det nog väldigt ovanligt att ha dem utomhus. Jag vet folk som har temperaturer ned mot 10grader i sitt marsvinsrum på vintern, men det är ju fortfarande inomhus
 
Våra är ute dagtid på sommaren, om det inte spöregnar hela dagen och är blött på marken redan när de ska tas ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 037
Senast: Miingla
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 723
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 068
Senast: lundsbo
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp