Massage i början av graviditet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lill76

Trådstartare
Nästa vecka har jag en bokad massagetid (rygg & nacke). Har funderat på om det är bra med massage under graviditeten. Jag håller på att utbilda mig till hästmassör och man bör inte massera dräktiga ston, är det samma sak med oss. Någon som vet om det är ok eller ska jag boka av min tid. Vill inte fråga massören som är arbetskamrat till mig eftersom jag inte berättat för någon annan om graviditeten ännu.
 
Sv: Massage i början av graviditet

De som jag har pratat med och är utbildade massörer så är det ingen större fara, men man ska undvika vekryggen och magen pga att det kan sätta igång en förlossning/missfall. Men det finns inga "bevis" att så är fallet, många massörer vill dock helst slippa risken att vara ev kunna vara ansvarig för ett missfall och brukar neka till att massera gravida. Jag fick massage axlar och nacke i slutet av graviditen och det var underbart!

Men prata med din BM eller boka av tills du känner att du kan berätta så får massören själv säga vad den anser.
 
Sv: Massage i början av graviditet

Vi hade en möhippa för vår gravida vän och där var det massage på programmet(eftersom vi inte visste när vi bokade :crazy: )Men den massören sa att man kan anpassa massagen efter det om man ville. (misstänker att hon undviker vissa dela av kroppen)Hon valde tillslute en ansiktsmassage och det var inga problem :)
 
Sv: Massage i början av graviditet

Som de andra sagt, massage är okej men den ska anpassas efter att du är gravid. Det finns speciell gravidmassage med special bänk (hål för magen) som ska vara dunder sköön!
 
Sv: Massage i början av graviditet

Tja, hål för magen är ju knappast aktuellt ännu eftersom jag bara är i v 8 :) Jag kan tänka mig att det är skönt i slutet av graviditeten, men jag tänker på missfallsrisken nu så här tidigt.
 
Sv: Massage i början av graviditet

har läst i trådar på andra forum att man ska tala om det för den som masserar inte alla massöser masserar gravida då risken finns för missfall.......
 
Sv: Massage i början av graviditet

Min massör sa när jag började gå hos henne att man inte bör ha massage i början på graviditeten...
 
Sv: Massage i början av graviditet

Men gud, det har jag aldrig hört. Jag får ju massage av min sambo var och varannan dag (har ont i ryggen). Vilka ställen är det man bör undvika att massera? Och är det bara i början av graviditeten eller även senare?

/Bri, vecka 29
 
Sv: Massage i början av graviditet

Framför allt i början av gravidteten. Lite skön massage av sambon i ryggslutet är nog ingen fara i något stadie. Värre med ordentlig massage som sätter fart på systemet i kroppen! Tror att skillnaden mellan massage för gravida och icke gravida är att massagen inte är så djup och intensiv, utan mer avslappning och som sagt i ryggslutet.
 
Sv: Massage i början av graviditet

Det där med massage av dräktiga ston har du nog fått lite om bakfoten. Man rekommenderar inte ovana/nya massörer att massera dräktiga ston men mer rutinerade massörer kan mycket väl massera stona. Personligen föredrar jag att inte massera dräktiga ston under de första 40 dygnen av dräktigheten då fosterblåsan ej är fäst i livmodern. Annars är det många dräktiga ston som mår bra av massage, speciellt senare i dräktigheten när de börjar bli riktigt tunga.
/Dipl. hästmassör
 
Sv: Massage i början av graviditet

Det saknas ju en hel del forskning i ämnet massage i samband med graviditet.
Det man bör tänka på dock är att den gravide helst inte bör ligga på varken magen eller ryggen. Utan på sida. Ffa längre in i graviditeten då magen börjat bli stor.
Massage är inte skadligt och ska inte i sig kunna sätta igång ett missfall eller påskynda en förlossning. Att även tänka på är att man kanske inte ska gå alltför djupt in i musklerna i det senare skedet av graviditeten.

Massagen stimulerar ju utsöndringen av kroppens "lugn och ro"-hormon och en lättare massage kan ju inte skada...

Var själv på massage flera ggr under graviditeten och vi anpassade hur jag låg eller satt allteftersom magen blev större. Men man måste ha en bra massör som lyssnar och tar till sig vad man vill få ut av sin massagetid.
 
Sv: Massage i början av graviditet

Det är väl för att jag fortfarande är lite ovan och inte utbildad som jag tänker så att JAG inte ska massera dräktiga ston, men är man mer erfaren så har du säkert rätt i att det går bra.

Att döma av de olika svaren om massage på gravida kvinnor här, så får jag nog kolla med min massör, fast jag igentligen inte vill säga något till henne ännu. Det är ju lite svårt att ljuga en vän rakt upp i ansiktet, för att hitta på en anledning att jag inte kan komma till henne.
 
Sv: Massage i början av graviditet

Kan väl säga såhär då... är certifierad massör... och enligt de regler och så som finns så är det inte nån fara med massage... men massage på ryggslutet och mage ska undvikas... risk finns för missfall om inte detta iaktas... Är själv gravid och har under hela graviditeten gått på massage varannan vecka.. så nej så länge du håller massagen borta från ryggslut och mage så är det helt ok.. men man ska veta om riskerna...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 076
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 013
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 663
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp