Bukefalos 28 år!

Massera häst med IR-värme.

:D


Ja, jag tvivlar ju på att lagen finns, sökte på denna kvacksalverilag som Van menar skall gälla, men det enda jag hittade var nått om att man inte fick behandla personer under 15 år (dvs. människor) utan utbildning (om jag nu förstog det rätt)...


Det stog INGET om hästar!
 
Såhär är den där lagen:

För att få bedriva undervisning i alternativa behandlingsmetoder och använda HÄSTAR i undervisningen krävs det tillstånd från den nya Djurskyddsmyndigheten i Skara. De har en etisk nämnd som fattar beslutet.

Du får alltså utbilda folk bäst du vill, men om du ska använda HÄSTAR (eller andra djur) i utbildningen måste du ha tillstånd.

Det är dock fortfarande INTE olagligt att massera sin egen häst elelr någon annans häst etc. Men du får inte UTBILDA andra och använda HÄSTEN i undervisningen utan tillstånd.

Så var det utklarat!

Det står var och enf ritt att köpa en massageapparat eller en lågeffektlaser och joxa på hur många hästar man vill, ge bara fan i att undervisa någon ;)

Dock är det på gång med en auktorisation av 'alternativbehandlare' med krav på att hästen ska vara veterinärundersökt FÖRST vilket jag tackar särskilt för.

Faran är alltså INTE metoderna som används, utan att icke veterinärutbildad personal DIAGNOSTICERAR.
 
Dock är det på gång med en auktorisation av 'alternativbehandlare' med krav på att hästen ska vara veterinärundersökt FÖRST vilket jag tackar särskilt för
Det kravet finns väl redan?
Iallafall är det en indikation för Equiterapeuterna! :bow:
 
Tack!


Hittade inte den lagen, fann bara en om människor... Men du som jobbar med det vet ju! :idea:

En liten undran...om man har lektioner utan häst (eller annat djur), är det DÅ lagligt? (inte för att jag tänker göra det, funderar bara på hur man ska tolka lagen!)
 
Tack!


Hittade inte den lagen, fann bara en om människor... Men du som jobbar med det vet ju!

En liten undran...om man har lektioner utan häst (eller annat djur), är det DÅ lagligt? (inte för att jag tänker göra det, funderar bara på hur man ska tolka lagen!)

Ehh, jag jobbar INTE med det =)

Jag vet inte omd et är lagligt om man inte har hästar i undervisningen, men som jag fattat det så ja den lagen vi pratar om bryr sig iaf inte. Men det finns kanske andra lagar som styr, det vet jag som sagt inte.
 
Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Dock är det på gång med en auktorisation av 'alternativbehandlare' med krav på att hästen ska vara veterinärundersökt FÖRST vilket jag tackar särskilt för


--------------------------------------------------------------------------------


Det kravet finns väl redan?
Iallafall är det en indikation för Equiterapeuterna!

Indikation och REKOMMENDATION ja. SOm inte följs och det inte finns LAG på utan det är upp till var och ens samvete. Och det räcker att läsa lite på Buke för att inse att det INTE följs, tyvärr.

Det finns de som håller på det, men de är i minoritet tyvärr =/
 
De jag träffat och känner skulle då aldrig diagnostisera och låta hästen gå utan veterinär undersökning! Det är fruktansvärt oseriöst! :mad:
Men skulle lagen det fungera i praktiken? Det betyder i såfall att du måste ringa en veterinär varje gång innan du tar ut en massör osv... Tror inte det är rätt lösning!
Snarare att man hårdare går ut från alla "håll" och informerar att alternativvård inte är ett ALTERNATIV till veterinär vård, utan ett kompliment!

Sen kan man ju vända och vrida på detta till dödagar, en veterinär är inte alltid mer kunnig än en välutbildad alternativbehandlar.... Och veterinären har ingen djupgåenge utbildning på hästen bla rygg...

Men det är fler saker som står på tur för lagstiftning... Som t ex att hästar inte ska få dömas ut utan att bir undersökt av alternativa behandlare...

När jag åker ut och behandlar, frågar jag om hästen är veterinär undersökt.. om inte rekommenderar jag veterinär om jag finner något "veterinärt" på hästen... Alltså jag behandlar inte kolik men homeopati eller akupunktur osv...
Sen har man ju träffa många patienter som varit hos veterinär som och som fått hästan friskförklarad... då med roterade kotor och ryggont... Ett kompliment!

Och det räcker att läsa lite på Buke för att inse att det INTE följs, tyvärr.
Vart har du hittat en sån tråd?

Det finns de som håller på det, men de är i minoritet tyvärr =/
Vad har du för belägg för ett sådant uttalande??
 
Jag ser en ganska enkel lösning på problemet. Se till att 'alternativarna' och veterinärerna knyta ihop och får ett samarbete. (Det finns i vissa fall redan nu dock). Dvs knyt 'alternativare' till djurklinikerna, och se till att veterinärer på fältet samarbetar. Då kan man remittera åt båda hållen, och är man t ex in på klinik kan man slå två flugor i en smäll och få en 'helhetsgenomgång' av hästen.

Det finns soms agt redan men tyvärr inte så utbrett.

och så AUKTORISERA alla alternativare. Oavsett vad de kallar sig och vad de sysslar med så se till att få till en auktorisation. Problemet nu är ju att man utan utbildning eller med en helgkurs kan starta eget och kallas sig det enda eller det andra och utföra diverse behandlingar. Och då drar de oseriösa/okunniga ner de bra i träsket av dåligt rykte, skepsis från veterinärerna etc.

Sen, det finns veterinärer som är BRA på hästryggar, bättre än många alternativare. Sen finns det veterinärer som inte vet hur en hästrygg ser ut i princip heller. Men likväl som man väljer alternativare så måste man ju välja veterinär, och försöka komma ifrån det här med att veterinärer är allroundexperter som är superduktiga på ALLT. En kan ju vara suverän på låga hältor, en annan på sjukdomar, en tredje på rygg etc. Dvs djurägaren får ANSTRÄNGA sig lite.

Men det finns massor att göra för att förbättra för ALLA inblandade, och ett ökat utbyte & samarbete 'alternativare' och veterinärer emellan tjänar ju ALLA på.

Och som sagt, tyvärr finns det MASSOR därute som diagnosticerar själv. Ibland blir det bra, ibland blir det en katastrof (som i ett inlägg som finns här på buke, där en häst gått i ett ÅR med ryggont och släpande bakben och massör varit ute flera ggr utan förbättring men massören INTE remitterat till veterinär).

Och så få bukt med det här skenande påfundet att vad hästen än har för symptom ringa halva sveriges alternativare innan man tar den till vet.

Jag har sån 'lyx' att jag har en superb equiatriker, en 'alternativvet', dvs vet med stor kunskap och utbildning på muskler etc, och så en utmärkt klinikveterinär som kanske inte har muskler som sin starka sida (mer än vad veterinärer i allmänhet kan om muskler) men som ju r excellent på t ex leder etc, och som ju har tillgång till all utrustningen kliniken har.

Sen är det bara atta studera symptom, klura en stund och välja vem man ska ringa =) Trygg i förvissningen att alla är seriösa och ger sig inte på sånt som ligger över deras förmåga. Så ibland ringer jag equiatrikern först, ibland alternativvet och ibland klinikvet. *bortskämd *s*

Dock så kan ju det intressanta fenomenet uppstå när man har tre olika teorier ;) Jag har sluppit det, däremot är det lite olika teorier om vad som är hönan och vad som är ägget ang vissa grejer, men det spelar ingen större roll för de kan behandla varsin del alla tre (jag talar ju om alla behandlingar för alla inblandade och ser till att de inte motverkar varandra eller nåt) så blir det jättebra i slutändan =)
 
*lånar svarsknapp*


Bara för informationens skull!


Jag mailade Djurskyddsmyndigheten med en fråga!

"Hej.

Har fått höra talas om att det kommit en lag som gör det olagligt att massera sin egen häst!?

Stämmer detta?

Som jag förstog det var det både olagligt att använda en massageapparat (i stil med denna http://www.equi-pro.se/ ) och att massera med händerna!?

Man fick endast massera in liniment???

Den som påstog detta hävdade att lagen hette "kvacksalverilagen"...

Tacksam för svar."


Svaret blev:

"Hej!

Detta stämmer inte. Den s.k. kvacksalverilagen omfattar inte djur. Behandling av djur regleras i djurskyddslagen och det är tillåtet för lekmän att utföra behandlingar som inte medför lidande för djuret. Om djuret är sjukt ska det ges nödvändig vård. Det är inte alltid nödvändigt att tillkalla veterinär, det beror på skadans/sjukdomens art. En enkel skada eller underhåll av muskulatur kan behandlas av djurägaren själv genom t.ex. massage. Även massageapparat får användas.



Hälsningar

Åsa Regnander-Dahl

Veterinär

Djurskyddsmyndigheten"












Så då var det uppklarat!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 268
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Roheryn
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 633
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp