Bukefalos 28 år!

Massor med Karl-Johan! Ge mig era bästa recept!

Marvin

Trådstartare
Tog en liten sväng ut i skogen igår för att leta svamp. OMG, hittade hur mycket Karl-Johan som helst.

Nu vill jag ha era bästa recept på hur man ska njuta av dem!
80E18303-F9BE-47E8-8252-0861FF084EE3.jpeg
 
Konservera dem, så du kan njuta av dem under lååång tid framöver!
Sv: Konservera svamp

Fast nu var det inte alternativ till konservering jag frågade efter, eftersom det var just konservera jag ville göra.

Fick för övrigt tag i min gamla moster som kunde svara på min fråga, så nu vet jag hur min mamma gjorde. Kan ju dela med mig...
När svampen är rensad osv ska den förvällas (om inte annat så för att få plats med mer svamp och mindre vätska i burken...) och sen läggas i burk. Använd svampens egen vätska i första hand, men räcker inte det kan man toppa med lite vatten. Skruva åt locket hårt, ställ burkarna i en kastrull och koka i en timme. Ställ gärna burkarna på ett tygstycke av nåt slag, så skramlar det mindre. Och vattnet bör täcka hela burkarna inkl locket.
När de sen svalnar kommer man höra klicklljud från locket, när det blir undertryck i burken. Detta visar att locket håller tätt...

(har mina allra första svampkonserver på kastrullen på kok just nu...) :d:D
 

Liknande trådar

Mat Ny på sopp svampar. Trodde jag skulle hitta taggsvamp på detta ställe men kom hem med sopp. Som novis på dessa svampar så undrar jag om...
Svar
14
· Visningar
856
Senast: sjoberga
·
Fritid Jag ska leta efter ett hotell en vecka och har alltid använt booking.com utan några problem, men den senaste tiden har klagomålen...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Tuvstarr
·
Mat Jag fick en massa morötter idag och då jag numera är hästlös har jag lite svårt att komma på vad jag ska göra av alla. Har idag gjort en...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 307
Senast: Entourage
·
Mat Jag har (för mig) massor med blandade tomater (gröna och röda) och vill ta tillvara på dem genom att göra chutney - eller om någon har...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp