Måste bara berätta tips?

Y

ylv4

Ush idag gick det rent ut sakt åt h*lvete. =(
Min häst är jätte snäll men får lite "ryck" ibland. Jag har jättebra kontroll om jag sitter på ryggen på henne, då jag kan använda många skänklar och inte är rädd för att bli sparkad då jag sitter på ryggen. Hon skärper sig när hon har träns och sadelgjord, då vet hon att det gäller att lyssna.

Men hon är inte så hanterad med att gå bara i grimma utanför mitt hem. att gå bort från hemmet gå oftast bra men hem så vill hon sticka iväg, och då hon inte får det så blir hon arg och bockar sparkar stegrar hela tiden. (läskigt)
Vi snurrar snurrar och snurrar, så nu måste jag verkligen få hjälp. Så fort vi inte är hemma utan träns så tror hon att det är hon som bestämmer.
Idag så blev hon helt crazy. i alla fall om det inte blåste (hon blir hyper om det blåser) så jag fick ringa hem så att min pappa fick gå med henne hem och hon höll på hela vägen, och det såg verkligen problematiskt ut :S. Det är första gången han har fått ta hand om henne, jag fick en klump i magen och kände att det kom bara massa bilar på vår lilla väg just då och att både jag och hästen kunde skada oss om jag inte fixar det.:confused: extra tips. Ska ringa min tränare men om ni har erfarenhet så kan ni kanske hjälpa :confused:
 
Sv: Måste bara berätta tips?

Funkar det med träns? Då tycker jag att du ska ha det. Så inte du, hon eller någon annan blir skadad. Det är inte heller så bra om hästen lyckas börja snurra, då har den halvt om halvt vunnit redan. Du har kommit långt om du bara kan hålla henne framåt i den riktning du har tänkt att rida/leda henne! Då har du mycket större chans att hon lyssnar på dig och ger med sig. Ta med dig någon som kan hjälpa dig, ta träns och inga volter! Hoppas det hjälper dig. Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 398
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp