Bukefalos 28 år!

Måste ha täcke...

B

**BORTTAGEN**

Jag måste ha täcke på min häst när hon är ute, annars blir hon öm i sin rygg. Jag har nästan lite dåligt samvete för att jag har täcke på henne dygnet runt nu när det är kallt (hon går på lösdrift) men jag måste. Hon har vinterpäls och är inte klippt eller så, har testat att ha henne utan täcke under en fin, blåsfri dag med ca 10 minusgrader men då blev hon öm i ryggen igen... :cry:

Är för en så naturlig hästhållning som möjligt men om man måste ha täcke då?? Jag är väl mer elak om jag låter henne gå utan så hon blir öm i sin rygg?? :confused:
 
Har en likadan häst jag, han MÅSTE ha täcke, så han får ha det. En naturlig hästhållning är enligt mej när man ser till att hästen mår så bra som möjligt. I våra fall betyder det att vi måste ha täcke på hästarna. Det är liksom inte mer med det... :D

Jenny
 
Vad tror du hon mår bäst av, täcke eller ha skit ont i ryggen??? :confused:
Löjlig fråga tkr jag, svaret är ju uppenbart!! :smirk:
 
Skippa det dåliga samvetet =) Du har ingen anledning att ha det, dus er till att din häst mår bra. Om du hävdade att "hästar ska vara utan täcke" och lät henne ha ont i ryggen, DÅ hade du haft anledning att ha dåligt samvete.

Min valack har känslig rygg, han är också täckad dygnet runt. Ända upp tills det är plusgrader. Är det nederbörd (regn/snö) så är han täckad även vid plus. Är det ihållande regn så går han med täcke mitt i sommaren med, just för ryggen (han är en fryslort, fryser han får han oont i ryggen).

Så, du tar hand om din häst så hon ska må så bra som möjligt, glöm det dåliga samvetet =)
 
det är väl inget att ha dåligt samvete för?
men jag vet hur du känner dig. :crazy:

Kanske dum fråga, men har du kollat med veterinär om hon är öm i ryggen "på riktigt"? Tog ut veterinär för min häst och han sa att hästen var helt frisk, fast han -sänkt- ryggen när man tryckte. Jag tryckte antagligen fel..
Hade också täcke på dygnet runt när jag trodde han hade ont i ryggen, men nu går han ute i -20 grader och mår hur bra som helst.
 
Tack för alla gulliga svar! Dum fråga, jag vet men jag är ju lite tramsig... :angel: Ska ta ut en veterinär för att kolla henne, nu står hon på vintervila. Hon brukar bara "markera" med ryggen när hon har gått utan täcke...
 
Mitt vbl måste osså ha täcke inne och ute under vinterhalvåret. Annrs fryser hon och blir stel/spänd i musklerna och går inte att rida. :crazy:
Jag har inget dåligt samvete för att hon måste ha täcke hela tiden, skulle snarare ha det om hon stod och frös. :)
 
Jag tycker du gör HELT RÄTT :).

Man måste se till de faktiska omständigheterna och till sin hästs välmående i första hand, istället för att hänga upp sig på stelbenta åsikter som "inga hästar ska ha täcke" alternativt "alla hästar ska vara välpacketerade i täcken"

Heja dig!

AKO
 
Tack! :bow: Min häst lever ett ganska naturligt liv trots täcke, hon går på lösdrift med sina hästkompisar och får vara häst. :) Mina två shirehästar kan gå utan täcke utan problem så dem täckar jag inte.
 
Eftersom våra fryslortar då kommer från samma stall så kan man ju undra om det är uppfödningen eller arvet som gör att dom är frysisar.

Jenny
 
Jag tror det är en kombination, dels har i alla fall min en väldigt fjunig päls, den drar snarare åt sej vatten än stöter bort det, och sen har han ju gått med täcke sen han föddes i stort sett.

Jenny
 
min arab blir hemskt kissig om han blir kall, så nu är det thermotäcke dygnet runt som gäller då jag har kallstall.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 471
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp