Bukefalos 28 år!

Måste jag köpa ny hjälm nu?

Miljon

Trådstartare
Jahopp. Ponny-:devil: reste sig, högt. Jag hann tänka "helvete nu slår vi över", sedan åkte jag av bakåt medans ponny-:devil: landade tryggt på alla fyra. Jag åkte alltså i stort sett kana längs ponnyns rumpa och landade sedan på marken. Landade i ordningen rumpa - rygg - bakhuvud, väldigt tätt inpå men inte alla tre punkter samtidigt. Slog i huvudet så pass att jag kände av det ytterst lite första 5 minuterna när jag satte upp igen, men inget mer sedan.

Är det tillräckligt för att behöva köpa ny hjälm? När man slår i huvudet ska man ju byta och det har jag alltid gjort, när jag faktiskt slagit i huvudet. Men nu? Det känns lite överdrivet att byta hjälm för en så pass lätt touch, men jag vet faktiskt inte. Huvudet var ju ändå i marken.

Känns även retligt om jag behöver kassera min älskade hjälm när jag äntligen hittat en jag trivs så bra med, Charles Owen Ayr8. Lär inte kunna köpa en ny sån på en evighet med alla extra utgifter de små djuren krävt den senaste tiden :(
 
Det sägs att om man bara tappar en hjälm i golvet ska man köpa en ny. Det går inte att se med blotta ögat vad för skador som uppstått i hjälmen. Jag hade inte vågat chansa och köpt en ny hjälm.
 
Det sägs att om man bara tappar en hjälm i golvet ska man köpa en ny. Det går inte att se med blotta ögat vad för skador som uppstått i hjälmen. Jag hade inte vågat chansa och köpt en ny hjälm.

Fast jag tror det blir större påverkan på hjälmen om den blir tappad i golvet än vad det blev på min nu.

Men ja, ni har väl rätt. Det är nog säkrast att köpa ny, nån billig hjälm som jag antagligen inte kommer trivas lika bra med :( Varför kan hon inte göra nåt hela vägen ut den där ponnyn, hade hjälmen iallafall gått sönder hade jag kanske fått hjälp till en ny på nån försäkring ;):p
 
Fast jag tror det blir större påverkan på hjälmen om den blir tappad i golvet än vad det blev på min nu.

Men ja, ni har väl rätt. Det är nog säkrast att köpa ny, nån billig hjälm som jag antagligen inte kommer trivas lika bra med :( Varför kan hon inte göra nåt hela vägen ut den där ponnyn, hade hjälmen iallafall gått sönder hade jag kanske fått hjälp till en ny på nån försäkring ;):p
Det jag syftade på när jag skrev tappad i golvet innebär bara en bit (ca 10cm) över golvet. Det behövs inte så mycket kraft för att hjälmar ska ta skada. Det räcker att det blir en liten spricka (som inte syns utanpå) och nästa gång kanske det går riktigt illa, lite därför jag inte vågar chansa.
Jag köper enbart billiga godkända hjälmar ifall jag måste köpa ny, det sägs även att man bör byta ut hjälmen efter 5 år ändå oavsett om man ramlat av eller inte.
 
Det jag syftade på när jag skrev tappad i golvet innebär bara en bit (ca 10cm) över golvet. Det behövs inte så mycket kraft för att hjälmar ska ta skada. Det räcker att det blir en liten spricka (som inte syns utanpå) och nästa gång kanske det går riktigt illa, lite därför jag inte vågar chansa.
Jag köper enbart billiga godkända hjälmar ifall jag måste köpa ny, det sägs även att man bör byta ut hjälmen efter 5 år ändå oavsett om man ramlat av eller inte.

Ja att man ska byta hjälm regelbundet har jag också koll på, det brukar väl stå datum i dem när de är tillverkade? Så det är fem år efter det som gäller, har jag för mig.

I vilket fall som helst så hittade jag ÄNTLIGEN en hjälm som passade i vintras, efter att ha haft många som varit sisådär. Så hittade jag den här och köpte den trots det lite saftiga priset, eftersom den är så skön.
Nu har verkligen ALLT kört ihop sig på samma månaden och utgifterna är mer än dubbla det normala :down: Så även om jag normalt sett hade kunnat köpa en ny likadan, så är det inte möjligt nu :( Det är ju så typiskt!
 
Kände du av det i fem minuter känns det ändå som mer än en lätt touch?

En lätt touch för mig hade nog mer varit att borsta av hjälmen efter ridturen för att först så inse att den tog i marken den också. Typ
:)

Ja, alltså "kände av" menar jag inte som att det gjorde ONT i fem minuter eller så. Utan verkligen att jag bara kände av det lite.

Som referens: När jag som lite yngre åkte konståkning kändes det av mycket mer efter omkullåkning baklänges, trots hjälm, men det gjorde inte heller ONT. Svårt att förklara hur det känns utan att göra ont, men... Ja, jag kan tyvärr inte förklara bättre :o
 
Ja att man ska byta hjälm regelbundet har jag också koll på, det brukar väl stå datum i dem när de är tillverkade? Så det är fem år efter det som gäller, har jag för mig.

I vilket fall som helst så hittade jag ÄNTLIGEN en hjälm som passade i vintras, efter att ha haft många som varit sisådär. Så hittade jag den här och köpte den trots det lite saftiga priset, eftersom den är så skön.
Nu har verkligen ALLT kört ihop sig på samma månaden och utgifterna är mer än dubbla det normala :down: Så även om jag normalt sett hade kunnat köpa en ny likadan, så är det inte möjligt nu :( Det är ju så typiskt!
Ibland får man försöka se något positivt ur det negativa. Man bör inte måla fan på väggarna innan man testat. Vad är det som säger att den nya hjälmen inte kommer passa? Det kan man inte veta förrän man provat.
 
Ibland får man försöka se något positivt ur det negativa. Man bör inte måla fan på väggarna innan man testat. Vad är det som säger att den nya hjälmen inte kommer passa? Det kan man inte veta förrän man provat.

Nej, det vet man ju inte :) Bara erfarenheten av att ingen av de billigare hjälmar jag tidigare provat och haft har varit i närheten av så skön. Men jag har ju inte provat alla som finns på marknaden nu.
 
Nej, det vet man ju inte :) Bara erfarenheten av att ingen av de billigare hjälmar jag tidigare provat och haft har varit i närheten av så skön. Men jag har ju inte provat alla som finns på marknaden nu.
Jag har själv varit lite anti billigare hjälmar, men köpte en ny för inte så längesen och jag blev positivt överraskad. Hoppas du blir det också. :)
 
Ja, byt hjälm! Jag hamnade i en vägg i våras och tyckte inte att smällen var så himla illa. Men kände det i huvudet i ca ett dygn. Så då fick min CO JW döden dö. Men det känns hemskt att slänga något så dyrt som ser helt ut med blotta ögat....
 
största anledningen till att jag inte ens provar dyra fina märkes hjälmar ;), man vet inte hur kass passform hjälmen har innan man provar ngt bättre :).

jag har maxbudget på ca1000kr för hjälmar, och har alltid 2st i bruk, dvs har en som jag använder i 2 år som finhjälm, köper en ny och använder den gamla som hemmahjälm i 2 år innan jag slänger den och köper ny och har hjälm ny 2 som hemmahjälm :D. dvs går en i sönder så har jag en att använda tills jag hittat en ny.
 
Du ska definitivt byta hjälm. Att det bara kändes i huvudet utan att göra ont spelar ingen roll. Eftersom du överhuvudtaget känner att huvudet varit i marken så har det slagit mot hjälmen och därmed förstört dess stötupptagande förmåga.
Det är svinsurt att slänga en dyr och skön hjälm men istället för att tänka på det sura i det hela så tänk på vad som hänt om du snålat när du köpte den.
/Shaggy somm dumpade sin 2500:- hjälm efter en vurpa augusti -15
 
En del hästägarkostnader, en del försäkringskostnader, en del anskaffningskostnader för häst och utrustning och så en del hjälmanskaffningskostnader - förutsatt att man inte behöver hästtransport och dragbil till det, då blir det lika mycket som de andra ihop för dessa.

Jag bänder i hjälmen och lyssnar efter om det knäpper i den, vet att man ska byta men drar lite på det. Man kanske skulle köpt på sig nån till när det var pris på dem.
 
Jag ramlade av för ett tag sedan och slog inte i huvudet något mycket tyckte jag. Någon vecka senare när jag skulle tvätta det här fodret i hjälmen (samshield) såg jag en stor spricka i hela hjälmen. Syntes ingenting utanpå. På dom är det ju bra för man ser det direkt. Så det var ju bara att köpa en ny!
Nu hade jag absolut köpt ny om jag visste att jag slagit huvudet.
 
Byt! Jag kan dra på tok för många historier om vikten av en bra, fräsch hjälm.

Några av de senaste exemplen, gäller mig och närmsta vänner:

Relativt ny MIPS-hjälm: Allvarlig olycka, hela ansiktet krossat, nedsövd flera dygn för att lappa ihop det, huvudet höll.

Gammal Lamicell-hjälm: "Normal" avramling efter bocksprång, slog i huvudet. Hjärnblödning.

Ny Casco-hjälm: Avramling från full galopp i asfalt, hjälmen spräckt ca en dm. Inte ens huvudvärk.

En hjälm är en vansinnigt billig livförsäkring, även om den kostar flera tusen. Har du slagit i den, även om det är lite, BYT! Nästa gång kanske det inte är så lite den slår i, och finns då minsta lilla skada kan det vara avgörande för utgången.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Jag måste köpa ny ridhjälm efter en krasch. Ska passa ett huvud som är mer avlångt än runt. Vill inte ha sammet eller plast, utan läder...
Svar
13
· Visningar
1 837
Senast: Elektron
·
Utrustning Är det när hjälmen hängt med i 5 år? Vill minnas att jag har hört det.. Att den ska bytas ut efter att ha åkt i backen är jag med på...
Svar
3
· Visningar
725
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Efter en olycka för 2 veckor sedan måste jag byta ut både hjälm och väst. Hjälmen tog en stor smäll. Och västen klipptes sönder av...
2
Svar
29
· Visningar
3 100
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp