Bukefalos 28 år!

Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Tyvärr är det väldigt få som vill lära sig allmänt om hästar idag. Det är bara tävlingsbiten som gäller.

Nja, hos barn i låg- och mellanstadieåldern (som jag umgås med) är intresset väldigt stort! När de är hemma hos oss på "vischan" får de lära sig både det ena och det andra om hur kul man kan ha med en ponny om man behandlar den juste. Det brukar vara väldigt uppskattat av barnen och de suger i sig all form av kunskap som de sen tar med hem till sig och de sina.
Jag upplever snarare att det är vi vuxna som präglar barnen i sitt sätt att tänka, när de sen når tonåren tycker de ju att de kan och vet ganska mycket själva och då kommer de tidigare "inpräglade" åsikterna och handhavandet fram till det yttersta. (Gäller givetvis inte alla tonåringar!)
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Nja, hos barn i låg- och mellanstadieåldern (som jag umgås med) är intresset väldigt stort! När de är hemma hos oss på "vischan" får de lära sig både det ena och det andra om hur kul man kan ha med en ponny om man behandlar den juste. Det brukar vara väldigt uppskattat av barnen och de suger i sig all form av kunskap som de sen tar med hem till sig och de sina.
Jag upplever snarare att det är vi vuxna som präglar barnen i sitt sätt att tänka, när de sen når tonåren tycker de ju att de kan och vet ganska mycket själva och då kommer de tidigare "inpräglade" åsikterna och handhavandet fram till det yttersta. (Gäller givetvis inte alla tonåringar!)

Nu menar jag de som tävlar och rider på lite högre nivå.

Jag tycker det är jättekul om barn vill lära sig allt om hästar, men tyvärr ser man det inte bland de ryttare som "elit"tävlar

Mycket är det där att man har häst bara för att tävla och medlen för att ta sig dit är ibland inte de bästa.

Kan inte säga hur många ggr jag varit "kärring" och sagt till ungdomar som antingen sitter och rycker hästen i munnen, böjer dem hysteriskt eller slår omotiverat.

Jag säger även till på tävling om jag ser någon som misshandlar sin häst/ponny

Jag vet för många år sedan så fick en ung lovande ryttare en tillsägelse att h*n inte skulle tävla sin häst i fälttävlan varje helg. Det var på den tiden man red "riktig" tredagars om ryttaren hade anmält till 3st på raken.

Förbundskaptenen försökte förklara att hästen kunde råka ut för en skada genom överansträgning.

Svaret blev till förbundskaptenen "att det gjorde inget för pappa köpte bara en ny häst om det var så" Det läskiga i det hela var att ryttaren inte förstod att man ville sätta hästen i främsta målet inte att ryttaren skulle ha framgångar..
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

En motivation för mig, när jag var yngre och var ute och tävlade, var den "regel" vi hade om att tävla samma klass dressyr som hoppning. Var hoppinriktad på den tiden och ville ju gärna ut och tävla hoppningen men var ju "tvungen" att träna dressyr för att klara samma klass i dressyren som i hoppningen. Kanske inte fungerar för alla men för mig fungerade det;)

Toppenbra svar med en toppenidé! :bow:
Problemet för oss är bara att en 10-årig flicka med ett russ inte ses med blida ögon på de flesta dressyrtävlingar... kritiken blir så skoningslöst hård att vi blir lite ledsna... Det är kul när ekipaget får en liten slutkommentar så som "trevligt ekipage med framtiden för sig" eller "bra kämpat, fortsätt i samma anda" istället för "du ska inte tävla om ponnyn inte går stadigt på tygeln under hela programmet".
Barn är känsliga för kritik. Låga poäng med konstruktiv kritik är helt OK bara det finns en liten positiv slutkläm!
Sen är det ju resten av "snacket" som gör att man ger upp... :cry:
Om dotra kan få lov att tävla dressyr ökar genast hennes intresse för att träna... men en tränare anser att barnen inte är mogna för dressyr förrän i (c:a) 13-årsåldern, vilket ju i och för sig stämmer med tanke på barn motoriska utveckling men varför inte ge dem chansen att utveckla sitt intresse genom möjligheten att delta i lätta klasser med låga poäng och positiv feed-back!?!
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Oh, :idea: håller med dig till 100% då!
Grunden läggs ju när man är ung och/eller ny innom hästsporten, sen är det väldigt svårt att tänka om!
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Toppenbra svar med en toppenidé! :bow:
Problemet för oss är bara att en 10-årig flicka med ett russ inte ses med blida ögon på de flesta dressyrtävlingar... kritiken blir så skoningslöst hård att vi blir lite ledsna... Det är kul när ekipaget får en liten slutkommentar så som "trevligt ekipage med framtiden för sig" eller "bra kämpat, fortsätt i samma anda" istället för "du ska inte tävla om ponnyn inte går stadigt på tygeln under hela programmet".
Barn är känsliga för kritik. Låga poäng med konstruktiv kritik är helt OK bara det finns en liten positiv slutkläm!
Sen är det ju resten av "snacket" som gör att man ger upp... :cry:
Om dotra kan få lov att tävla dressyr ökar genast hennes intresse för att träna... men en tränare anser att barnen inte är mogna för dressyr förrän i (c:a) 13-årsåldern, vilket ju i och för sig stämmer med tanke på barn motoriska utveckling men varför inte ge dem chansen att utveckla sitt intresse genom möjligheten att delta i lätta klasser med låga poäng och positiv feed-back!?!


Det är tråkigt med domare/tränare som inte är ett dugg pedagogiska:( Jag tävlade på den tiden en fjording som kanske inte hade de bästa förutsättningarna för dressyr (men som hoppade som en kanon) men domaren försökte alltid skriva något positivt som kommentar! Även om det bara var "trevlig ponny, fortsätt kämpa" så kunde det väga upp många dåliga resultat. Tycker det är dålig med folk som alltid måste snacka illa om alla andra. Finns det inga typ blåbärsdressyrer eller seriedressyrer runt ikring er? Eller ett intresse i klubben/föreningen att anordna dyl.?
Det är tråkigt med utvecklingen som jag tycker mig ha sett med att allt måste vara perfekt innan man "får" ge sig ut och tävla, att träningen ska ligga flera nivåer över vad tävlingandet ligger på, att inte tävla om man inte kan vinna. Mycket av det roliga i tävlandet försvinner i en prestationshets istället då.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Det är tråkigt med domare/tränare som inte är ett dugg pedagogiska:( Jag tävlade på den tiden en fjording som kanske inte hade de bästa förutsättningarna för dressyr (men som hoppade som en kanon) men domaren försökte alltid skriva något positivt som kommentar! Även om det bara var "trevlig ponny, fortsätt kämpa" så kunde det väga upp många dåliga resultat. Tycker det är dålig med folk som alltid måste snacka illa om alla andra. Finns det inga typ blåbärsdressyrer eller seriedressyrer runt ikring er? Eller ett intresse i klubben/föreningen att anordna dyl.?
Det är tråkigt med utvecklingen som jag tycker mig ha sett med att allt måste vara perfekt innan man "får" ge sig ut och tävla, att träningen ska ligga flera nivåer över vad tävlingandet ligger på, att inte tävla om man inte kan vinna. Mycket av det roliga i tävlandet försvinner i en prestationshets istället då.

Åh, då tycker vi ju lika! :laugh:
Nej, det är väldigt dåligt med blåbärsdressyr här tyvärr... och det är svårt att väcka intresset hos klubben tycker jag.
Har du tävlat fjording förstår jag att vi har väldigt mycket gemensamt! :rofl: För bara att äga en fjording är nog värre än att tävla ett russ ;) . (är själv fjordägare men utan tävlingsambition)
Fjording kan jag "prata" om hur länge som hellst... men helt kortfattat bara;
Kan man få en fjording att prestera i dressyr innebär det att man som ryttare har kapacitet att rida betydligt högre klasser på en dressyravlad häst! (och motsvarande i hoppning) men kommer man med fjording på tävling (häromkring) ses det med oblida ögon... Jag "peppar" fjord-barnen med massa positiv kritik när jag jobbar som funktionär, för de behöver det! Det pratas så mycket illa om dom på tävlingarna att man blir helt :crazy:
OK att en fjording inte går nationella tävlingar i hopp och dressyr... men på lokala ska de vara välkomna!!! (nåväl, nog om fjording!)
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

:rofl::rofl:

Tycker det är värre ju längre upp i Sverige man kommer ;)

Är ju från Stockholm själv :angel:

Vet de som rider på elitnivå som inte ens vet var bakknät sitter.

Och jo jag kan lova dig att jag försöker lära mina elever mer än bara att styra på ett hinder och mina elever är oftast barn till ridande föräldrar så de är rätt kunniga.

Jag menar över lag de som inte ens anser att de behöver en tränare :crazy:

Alltså vart hittar ni de människorna?
För jag kan ärligt säga att jag aldrig träffat någon med egen häst som inte vet vart bakknäet (eller andra delar på hästen för den delen) sitter. Eller som inte kan fodra osv.
Sånt är ju bara konstigt att man inte lärt sig.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Jadu på landslagsnivå juniorsida, de trodde att hasen var knäet bak
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Jag håller med om att den där slutklämmen kan vara så otroligt viktig!

Två av mina elever var och tävlade dressyr på sina ponnys (är hoppryttare) och de fick massa trevliga kommentarer! Och hela protokollet andades möjligheter inför framtiden. De hamnade i mittenskicket i klassen och kommer till mig och visar glatt sina protkoll. De ställen poängen var låga sa de - ja detta visste vi ju redan.. men de tyckte hästen var fin och att vi red noga!

Alltså jättepeppade på att tävla dressyr igen! (Tack för den duktiga och pedagogiska domare tänkte jag och andades ut!)

Sedan var det dags igen.. Denna gång fick de några fjuttiga poäng mindre men istället bara kritik på vad som inte var bra! Denna gång var de inte alls så sprudlande glada och peppade trots att de hade nästan exakt samma "placering" i resultat listan.

Detta tycker jag är en viktig aspekt i denna diskussion! För om alla börjar ge allt och alla positiva kommentarer så tror jag att andan skulle bli mycket bättre på tävlingar och sedan tror jag även hästarna skulle få det drägligare!
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Jag har aldrig sett röken av en domare på framridningen inom westerngrenar i alla fall.... Jag kanske har fel (Och det vore ju bra) annars borde western ta efter hoppningen!

Inom iaf WRAS är gateman ansvarig för säkerheten och sportsmannaskapen på framridningsbanan, dvs. som Gateman har man rätt att varna en ryttare som beter sig på ett vårdslöst vis/bryter reglerna på framridiningen.. Tredje varningen brukar inneböra att ryttaren blir ombedd att lämna tävlingsplatsen.

Dock verkar den delen av banpersonalen sällan eller aldrig vara informerad om det... när jag stod som Gateman på våra WRASanslutna tävlingar kommunicerade jag alltid med tävlingsledaren, upplyste honom om vem som gjorde vad och var och när.. lika så har vi flera gånger upplyst folk om att ett inkorrekt beteende gentemot sin häst - medtävlande - på tävlingsplats inte hör hemma där och att de därför fått sina varningar och att de OM vi så mycket som såg en antydan till dyl. beteende igen skulle hjälpa dom lasta in sin häst och visa dom vägen bort från tävlingsplatsen..

det är inte roligt att behöva uppfostra vuxna ryttare i lite vett.. men ibland får man göra det för allas skull.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

KL
Var på Sm för ett par veckor sedan och det var något av det värsta jag har sett på länge , framridningen främst då hästarna sattes i hindren och sen på med pisken . Huvuddommaren var vansinnig och delade ut varningar tll flera ,det var främst Young riders ,juniorerna och seniorena var överlag mkt bra.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Alltså vart hittar ni de människorna?
För jag kan ärligt säga att jag aldrig träffat någon med egen häst som inte vet vart bakknäet (eller andra delar på hästen för den delen) sitter. Eller som inte kan fodra osv.
Sånt är ju bara konstigt att man inte lärt sig.

:rofl:
och jag kan rabbla J/YR/senior som rider på elitnivå som inte kan liknande exempel. :crazy:
Just bakknäet är en sådan kuggfråga så den är kanske för svårt men jag vet YR som aldrig sadlar, aldrig lindar ett ben etc.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Jag tyckert debatten tar upp många viktiga frågor och det spretar lite åt alla håll. 1. Hur uppför sig barn/ungdomar och inte minst föräldrar på tävlingar? 2. Hur är kunskaperna hos de som rider/föräldrar? 3. Hur är det med ridskickligheten hoppning- vs dressyrryttare? 4. Hur agerar dressyrdomare? 5.

Hur ska vi få alla att få ökade kunskaper?
Alla frågor är väldigt intressanta och viktiga.
Jag ska ge en kort åsikt på varje fråga.
1. Hopp-ponnyföräldrar är fruktansvärda på tävlingsplatser. Står vi staketet och gapar och skriker på sina ungar som jagar livet ur stressade ponnyer.
2. Mycket varierande.
3. Dressyrryttare ligger långt före hoppryttare. (barn/ungdomar)
4. Min erfarenhet säger att det blir bättre med konstruktiv kritik som barn och ungdomar kan förstå.
5. Hade jag haft svar på den frågan hade jag haft Nobelpriset!
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

:rofl:
och jag kan rabbla J/YR/senior som rider på elitnivå som inte kan liknande exempel. :crazy:
Just bakknäet är en sådan kuggfråga så den är kanske för svårt men jag vet YR som aldrig sadlar, aldrig lindar ett ben etc.

Ja alltså bakknäet är ju rätt lätt att ta fel på.
Jag trodde med att det var hasen, tills jag var sisådär 12 år.
Aldrig sadlar eller lindar? Det kan ju tillomed min pappa :crazy:
Rider de barbacka då eller?
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

*kl*
Hästens anantomi passar väl bättre att diskutera någon annanstans?
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Jag tyckert debatten tar upp många viktiga frågor och det spretar lite åt alla håll. 1. Hur uppför sig barn/ungdomar och inte minst föräldrar på tävlingar? 2. Hur är kunskaperna hos de som rider/föräldrar? 3. Hur är det med ridskickligheten hoppning- vs dressyrryttare? 4. Hur agerar dressyrdomare? 5. Hur ska vi få alla att få ökade kunskaper?
Alla frågor är väldigt intressanta och viktiga.

Bra frågor! Mina (ordentligt förkortade) svar är nog:

1. På min hemmaklubb finns tyvärr ett par ungdomar som uppför sig fullständigt gräsligt i de flesta avseenden, mot sina hästar/ponnyer, mot sina klubbkamrater, mot sina föräldrar och, framförallt, på tävling (gäller både dressyr och hoppning, men kanske hoppning i synnerhet). Jag skulle vilja hävda att det är så pass illa att 50% av klubbens lite yngre ryttare hamnar i ovannämnda kategori. De övriga 50% syns och hörs ju inte lika mycket och får därför mindre (eller ingen alls) uppmärksamhet. Till 100% skulle jag dock vilja säga att det är föräldrarna som antingen inte har något intresse av, eller helt tappat greppet när det gäller att uppfostra sina barn/tonåringar.
2. Kan faktiskt inte se något tydligt mönster när det gäller häst/ridvana föräldrar och de ovana. Okunniga föräldrar som försöker lära sig mer och lägger ner mycket tid och (tränings-)pengar på sina barn skulle jag dock vilja hävda är att föredra framför föräldrar med hästkunskaper som låter sina barn göra vad de vill, vind för våg.
3. Jag är inte alltför imponerad av ridkunskaperna de som räknar sig till "dressyrryttare" besitter heller, men har varit borta från "hoppsvängen" ganska många år nu och har svårt att uttala mig om den. Kan väl kanske hålla med om att de som (åtminstone) tränar dressyr har lite mer kunskaper när det gäller grundläggande ridning.
4 & 5 hinner jag tyvärr inte svara på just nu men återkommer, eftersom jag tycker detta är ett ämne som engagerar!
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

fortsätter...

4. Tycker att det varierar kraftigt från domare till domare. Har dock i flera fall sett domare vänta in i det sista, tills situationen är helt ohållbar, och som då "exploderat" och verkligen reagerat starkt. Kanske hade det varit lite mer pedagogiskt att försöka ta tag i problemet lite tidigare och kanske påpeka det lite oftare istället. Men jag upplever det som att det är väldigt olika, vissa domare bryr sig mer, andra mindre. Kan väl sedan tycka att det inte alltid är domarens plats att tillrättavisa, utan kanske en förälder och/eller tränare i första läget. Har det gått så långt att man kallar överdomaren för "kärringjävel" och sedan rider omkull en fuktionär på tävling i ren ilska efter en tillsägning (true story för övrigt) känns det som om det har gått lite för långt...
5. Egentligen den viktigaste frågan. "Vad göra?" är ju mer konstruktivt än "varför?", men också mycket svårare att svara på. Jag upplever det som om det, överlag, finns väldigt lite intresse att lära sig mer (precis som andra nämnt i den här tråden). Känns som att många yngre har lite av en "världsmästar-attityd" och vem behöver lära sig mer om man redan kan allt? Man vinner hellre alla LB man ställer upp i än kämpar och tränare vidare för att ta sig uppåt i klasserna, man är hellre stöddig än ödmjuk (och tar sedan ut sina frustrationer på det perfekta offret som inte kan säga ifrån - ponnyn/hästen, när resultaten inte lever upp till egot). Och man låter hellre bli att träna för tränare än står ut med att behöva lyssna på kritik. Finns naturligtvis de som gärna vill lära sig mer men inte har de bästa möjligheterna till det också, men det är ju, återigen, inte de som syns och hörs mest. Kanske skulle man, på alla nivåer, försöka föra fram och ge dem som uppför sig väl och har en bra attityd mer uppmärksamhet och beröm, än att låta "störningselementen" ta så mycket plats? I grund och botten är det en övergripande attitydförändring som behövs, men hur det ska genomföras i praktiken vet jag tyvärr inte...
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

fortsätter...

4. Tycker att det varierar kraftigt från domare till domare. Har dock i flera fall sett domare vänta in i det sista, tills situationen är helt ohållbar, och som då "exploderat" och verkligen reagerat starkt. Kanske hade det varit lite mer pedagogiskt att försöka ta tag i problemet lite tidigare och kanske påpeka det lite oftare istället. Men jag upplever det som att det är väldigt olika, vissa domare bryr sig mer, andra mindre. Kan väl sedan tycka att det inte alltid är domarens plats att tillrättavisa, utan kanske en förälder och/eller tränare i första läget. Har det gått så långt att man kallar överdomaren för "kärringjävel" och sedan rider omkull en fuktionär på tävling i ren ilska efter en tillsägning (true story för övrigt) känns det som om det har gått lite för långt...
5. Egentligen den viktigaste frågan. "Vad göra?" är ju mer konstruktivt än "varför?", men också mycket svårare att svara på. Jag upplever det som om det, överlag, finns väldigt lite intresse att lära sig mer (precis som andra nämnt i den här tråden). Känns som att många yngre har lite av en "världsmästar-attityd" och vem behöver lära sig mer om man redan kan allt? Man vinner hellre alla LB man ställer upp i än kämpar och tränare vidare för att ta sig uppåt i klasserna, man är hellre stöddig än ödmjuk (och tar sedan ut sina frustrationer på det perfekta offret som inte kan säga ifrån - ponnyn/hästen, när resultaten inte lever upp till egot). Och man låter hellre bli att träna för tränare än står ut med att behöva lyssna på kritik. Finns naturligtvis de som gärna vill lära sig mer men inte har de bästa möjligheterna till det också, men det är ju, återigen, inte de som syns och hörs mest. Kanske skulle man, på alla nivåer, försöka föra fram och ge dem som uppför sig väl och har en bra attityd mer uppmärksamhet och beröm, än att låta "störningselementen" ta så mycket plats? I grund och botten är det en övergripande attitydförändring som behövs, men hur det ska genomföras i praktiken vet jag tyvärr inte...

:eek::eek:
I bland kan jag tycka att överdomaren inte har tillräckligt med djävlaranamma, utan man ser lite mellan fingrarna med saker och ting. Det, tror jag, är en viktig anledning till att olämpligt beteende trappas upp. Kallar man domaren för kärringjävel och rider över en funktionär så ska man stängas av!!!:devil:
Hu, jag blir så upprörd över sånt!:mad:
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Alltså vart hittar ni de människorna?
För jag kan ärligt säga att jag aldrig träffat någon med egen häst som inte vet vart bakknäet (eller andra delar på hästen för den delen) sitter. Eller som inte kan fodra osv.
Sånt är ju bara konstigt att man inte lärt sig.

Hon som inte vet/visste att man ska blötlägga betfor hade vid det tillfället en SM-medalj i hoppning på ponny.
Det finns många exempel på okunskap, men just händelsen ovan blev jag så ställd av. Trodde det var baskunskap...
 

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 899
Senast: Marje
·
Kropp & Själ Jag befinner mig ensam ute i stugan över helgen, och har ofta varit här uppe själv även under vinterhalvåret. Vilket har väckt...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 147
Senast: honung
·
Relationer För att inte defokusera en annan tråd fortsätter jag min fundering i en ny tråd. I en annan tråd diskuterades det att personer som...
2
Svar
39
· Visningar
2 629
Senast: Badger
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 840
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp