Bukefalos 28 år!

Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

:bow:huvudet på den berömda spiken!! tack för det!:bow:
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

ja kan inte annat än hålla med. hoppryttare verkar överlag mer stressade och pressade och sura på sina ponnyer än dressyrryttare, även fast det alltid finns undantag som bekräftar regeln:cool:

Ponnyryttare i hoppning kan oftast inte rida medans dressyrungarna blir ju bedömda i sin ridning på varenda tävling och pressas ju i positiv bemärkning till att rida bättre och bättre.

Därför är det ju dags för längesedan att lägga in stilbedömning för hoppryttarna i alla klasser så dom inte kan vinna på hej-kom-och-hjälp-mig-ridning.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Ponnyryttare i hoppning kan oftast inte rida medans dressyrungarna blir ju bedömda i sin ridning på varenda tävling och pressas ju i positiv bemärkning till att rida bättre och bättre.

Därför är det ju dags för längesedan att lägga in stilbedömning för hoppryttarna i alla klasser så dom inte kan vinna på hej-kom-och-hjälp-mig-ridning.

Hmmm... Jag, ponnymamma, präntar in i min unge att dressyren är grunden till allt!Klubben anser att så små ska inte tävla dressyr, tävlar gör man när man är duktig. Så... vi åker på dressyrtävlingar hos andra klubbar ibland och det går ok (fick en 1:a plac en gång faktiskt!) men varför inte stötta och peppa barnen med lätta program och positiv kritik (även om poängen blir låga)? Detta har jag dryftat med andra ponnymammor och fått medhåll, dressyren är viktig men vad gör vi för att motivera barnen att träna? :angel:
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Detta har jag dryftat med andra ponnymammor och fått medhåll, dressyren är viktig men vad gör vi för att motivera barnen att träna? :angel:
En motivation för mig, när jag var yngre och var ute och tävlade, var den "regel" vi hade om att tävla samma klass dressyr som hoppning. Var hoppinriktad på den tiden och ville ju gärna ut och tävla hoppningen men var ju "tvungen" att träna dressyr för att klara samma klass i dressyren som i hoppningen. Kanske inte fungerar för alla men för mig fungerade det;)
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Det fanns mer kombinerade klasser förr alltså man red ett dressyrprogram och hoppade en bana vilket dristade en till att träna den gren man var sämst på.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

det var riktat till dig;)
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

kan inte annat än hålla med! klassikern bland ponnyhoppningsföräldrar brukar vara (när deras barn har gått omkull på banan) "underlaget på den här anläggningen är heeeelt värdelös, jag förstår inte hur de kan få ha tävlingar" och själv har man befunnit sig på läktaren och sett hur den stackars arma ryttaren har totalt fällt sin ponny genom att sitta och hänga i innertygeln och luta sig innåt i kurvorna..:grin:
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

intressant fråga:D jag åker själv så ofta jag har tid neråt i landet för att hjälpa min mammas kompis son och dotter att utveckla sin ridning. Sonen är mycket speciell. Han är nästa omöjlig att motivera men samtidigt så vill han ju ha en häst. Gällande honom äre ömsom morot ömsom piska och när han faktiskt gör helt rätt och kämpar på och dessutom verkar tycka att det är kul då blire stora moroten:p
Man ska ju inte tvinga fram viljan hos ett barn men just i det här fallet så har han en sådan himla fin ponny som de har sagt att han inte kan behålla om han inte rider henne ordentligt så;)
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

motivationen jag hade när jag var liten var att jag tyckte det var så döläskigt att hoppa att jag föredrog dressyren:angel: och nu har det övergått till att jag tycker bättre om dressyren för det är den jag är bra på. Och ja, hoppning är fortf läskigt:rofl:
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Jag håller med dig, men jag tror att detta är ett steg man tagit när hästkunskapen försvunnit.

Nu är det inte hästen som är i centrum utan individen i form av en ryttare som oftast inte kan så mycket mer än just rida när det kommer till hästkunskap

Det sk horsmanshipet är snart borta
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Jag håller med dig, men jag tror att detta är ett steg man tagit när hästkunskapen försvunnit.


Det sk horsmanshipet är snart borta

Men då är det ju upp till er som är äldre att lära de yngre.
Jag tror faktiskt att de flesta verkligen vill lära sig och bli duktiga, men alla kanske inte har någon bra förebild eller en bra tränare som kan hjälpa dem.
Så istället för att rynka på näsan åt ett ekipage som ser ut som en jagvetintevad kan man väl erbjuda sin hjälp?
Ta dem under sina vingar helt enkelt.
Jag hade lätt gjort det om jag vore lite äldre och (mycket) duktigare.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Men då är det ju upp till er som är äldre att lära de yngre.
Jag tror faktiskt att de flesta verkligen vill lära sig och bli duktiga, men alla kanske inte har någon bra förebild eller en bra tränare som kan hjälpa dem.
Så istället för att rynka på näsan åt ett ekipage som ser ut som en jagvetintevad kan man väl erbjuda sin hjälp?
Ta dem under sina vingar helt enkelt.
Jag hade lätt gjort det om jag vore lite äldre och (mycket) duktigare.

Ha ha ha *gapskratt*

I vårt fashionabla område där kan alla ungar och ungdomar redan mer än vad deras tränare kan (enligt dom själva) dom har inget som helst intresse av att lära sig något... Här köper dom nya dyra ponnyer när den gamla har börjat stanna för naturligtvis är det fel på hästen och inte på dom själva :grin:
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Men då är det ju upp till er som är äldre att lära de yngre.
Jag tror faktiskt att de flesta verkligen vill lära sig och bli duktiga, men alla kanske inte har någon bra förebild eller en bra tränare som kan hjälpa dem.
Så istället för att rynka på näsan åt ett ekipage som ser ut som en jagvetintevad kan man väl erbjuda sin hjälp?
Ta dem under sina vingar helt enkelt.
Jag hade lätt gjort det om jag vore lite äldre och (mycket) duktigare.

Tyvärr är det väldigt få som vill lära sig allmänt om hästar idag. Det är bara tävlingsbiten som gäller.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Ha ha ha *gapskratt*

I vårt fashionabla område där kan alla ungar och ungdomar redan mer än vad deras tränare kan (enligt dom själva) dom har inget som helst intresse av att lära sig något... Här köper dom nya dyra ponnyer när den gamla har börjat stanna för naturligtvis är det fel på hästen och inte på dom själva :grin:

Ja jag håller fullt med dig :bow:

Och detta är ju en stor orsak till att båda grenledarna i fälttävlan och hoppning gick ut i ridsport och skrev att hästkunskapen var under all kritik idag
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Håller med till fullo. Man blir faktiskt mörkrädd när man inser att en människa som tävlar Msv och har haft häst ett antal år inte har koll på att man måste blötlägga betfor. Kunskapsnivån är verkligen skrämmande låg.
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

+ olgaklara:

fast om alla äldre och kunnigare har den attityden så kommer det ju inte bli bättre heller.
för det finns kids som vill lära sig!
kanske inte i skåne, men det är ju mupp-delen av sverige så det är väl inte konstigt :angel:
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

+ olgaklara:

fast om alla äldre och kunnigare har den attityden så kommer det ju inte bli bättre heller.
för det finns kids som vill lära sig!
kanske inte i skåne, men det är ju mupp-delen av sverige så det är väl inte konstigt :angel:

:rofl::rofl:

Tycker det är värre ju längre upp i Sverige man kommer ;)

Är ju från Stockholm själv :angel:

Vet de som rider på elitnivå som inte ens vet var bakknät sitter.

Och jo jag kan lova dig att jag försöker lära mina elever mer än bara att styra på ett hinder och mina elever är oftast barn till ridande föräldrar så de är rätt kunniga.

Jag menar över lag de som inte ens anser att de behöver en tränare :crazy:
 
Sv: Måste man vara en skitstövel för att ta sig till toppen?

Ha ha ha *gapskratt*

I vårt fashionabla område där kan alla ungar och ungdomar redan mer än vad deras tränare kan (enligt dom själva) dom har inget som helst intresse av att lära sig något... Här köper dom nya dyra ponnyer när den gamla har börjat stanna för naturligtvis är det fel på hästen och inte på dom själva :grin:

Det behöver inte ens vara ett "rikemansområde" man bor i för att resonemanget ska vara detsamma... :(
Man köper en färdig rosettplockare som fungerar ett tag, sen är ponnyn "slut" och ny inföskaffas.
Jag och min dotter har (tyvärr?) inte häst på det viset... dotra jobbar på med sin ponny som hon älskar och så pratas det om att hon borde fått en bättre ponny, en som är hoppavlad, en hon kan vinna på! Det har faktiskt gått så långt att jag frågat henne om hon vill byta ponny (till slut så måste man ju lyssna på alla kloka råd) men hon vill ha sin ponny kvar. Han är snäll och det är inget fel på honom... Dotra är 10 år förresten ;) bara barnet. Jag vill att hon ska få vara barn och ha en rolig ponnytid med roliga träningar för trevliga tränare som utvecklar både henne och hennes samspel med ponnyn!
Vi är väl lite annorlunda... och så även våra hästar... :cool:
 

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 916
Senast: Marje
·
Kropp & Själ Jag befinner mig ensam ute i stugan över helgen, och har ofta varit här uppe själv även under vinterhalvåret. Vilket har väckt...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 170
Senast: honung
·
Relationer För att inte defokusera en annan tråd fortsätter jag min fundering i en ny tråd. I en annan tråd diskuterades det att personer som...
2
Svar
39
· Visningar
2 637
Senast: Badger
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 865
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp