Måste ta bort kattkompisen...

H

Hitech

nu är det snart dags...

jag måste säga hejdå till min bästa vän, och det är mitt fel att hon har fått lida denhär tiden. förlåt, men jag måste skriva av mig nu...

det började år 2000-01 då grannen hade åkt på semester och han som skulle mata grannens katter inte kom. Då fick vi besök av grannkatterna, som mjauade av hunger. Vi hade inte hjärtat att låta de svälta, så vi matade dem och sedan ville de inte gå tillbaka. När grannen överlämnat katterna till oss fick vi två bästa kompisar.
Sommaren -01 fick honan kattungar med en kull på fem små varelser. Tyvärr överlevde bara två av ungarna, vad jag vet. Efter ungarna var sålda bestämde mamma att vi skulle ge henne p-piller, så vi inte skulle få så många kattungar. Där vi bor var det ett stort antal herrelösa katter då. Så hon fick gå på piller. Varje vecka fick jag uppgiften att kränga ner det där fördömda dödspillret i halsen på henne, för hon var tilldelad som min katt. Stackars Tekla, det är så hon heter.

Så förra sensommaren hittade vi en knöl runt hennes ena spena. Jag var förståss orolig att det kunde vara cancer. Vi lät det gå en vecka eller så, men knölen var kvar, och hade vuxit lite. Pappa kollade upp på Internet och bekräftade vad det var vi trodde det kunde vara. Cancer, som hon fått av pillrena. Veterinären kollade upp det och ja, det var det. Hon opererades och steriliserades. Vi hoppades på att det hade lyckats och cancern skulle vara borta, men senare på våren hade knölen kommit tillbaka. Vi kollade upp det igen och veterinären gav en tidsperiod på 3 månader till 3 år. Nu är knutan överväxt, hon har fått ett sår på knutan och hon kan inte låta bli att slicka på det. Hon har majuat någon gång om man rört lite för hårt på hennes mage och såret varar litegrann. åh, det känns som om det var mitt fel alltihopa! jag känner mig som någon som blivit anklagad för djurplågeri för att man inte har haft tillräkliga kunskaper. jag känner mig som en svikare... hon är min absoluta bästa kattkompis jag någonsin haft.

Så vi har bestämt att hon måste nog snart ta och gå. Jag kan inte förstå att den lilla ängeln som brukar sova på min mage snart måste gå bort mot sin vilja, för det känns som om hon vill fortfarande leva. Pappa säger att det kan vara en hälsorisk för oss också när hon har det där öppna såret…

men när den stunden kommer, kan man göra så att veterinären kommer till gården och tar bort henne, även om det gäller en katt? För hon gillar verkligen inte att åka bil, och jag vill inte att hon ska bli uppstressad de sista minuterna i sitt liv. Hur ska jag göra så att dehär veckorna ska bli så bra som möjligt för henne? Hjälp mig, kära bukare!

Har ni fått ta bort en kattkompis? Hur klarade ni av det? Hur klarade ni av att ta beslutet? Jag vill jättegärna höra era berättelser. var inte rädda för att skriva.

Kram.
 
Sv: Måste ta bort kattkompisen...

P-piller är ett helsike, det borde inte vara så lätt att få det utskrivet som det är.
Huruvida du kan ta ut en veterinär beror på vad du har i din närhet. Kanske att distriktsveterinären kan komma ut om du har nån i dina trakter? Blir dyrare förstås, men det är det ju värt i så fall.

Jag tog bort min huskatt 1/3 2005. Hennes njurar hade lagt av helt, det fanns ingenting att göra. Jag åkte in på en akuttid och trots att jag innerst inne visste att hon troligen inte skulle följa med hem igen så var det hemskt. Nu var hon så dålig, så det fanns liksom inget val. Enligt veterinären kunde jag kanske hålla liv i henne med dropp men äta skulle hon aldrig göra mer och njurarna hade slutat upp helt att fungera. Själva avlivningen går lugnt till, dom får en överdos lugnande och när man sagt adjö och katten i princip slutat leva så får dom en sista spruta i hjärtat (tror jag?) som ska säkerställa allt. Men då är dom redan borta och känner inget.
Min Fia avlivades på klinik och jag lämnade henne där, bodde i lägenhet och hade ingen bra stans att begrava. Det har ni, gissar jag? Då kan man välja att kremera och begrava askan eller begrava hela. Men gräv djupt då, det finns rovdjur som gräver.

Jag hade väl tur gissar jag, som inte behövde ta nått beslut och inte behövde gå och tänka på det. Höll på att förlora en nu i höstas, men hon lurade vetenskapen och är idag frisk.

Men man måste ta beslutet, för deras skull. Det är hemskt att bli kvar ensam, men deras välmående är ju trots allt viktigast och på nått uselt vis är det bra att vi har möjligheten att ta bort dom innan dom lider för mycket.

Sista tiden är det bara att försöka njuta av henne. Ge henne hennes bästa mat, gosa så mycket det går. Skäm bort henne ordentligt och skäm bort dig ordentligt.

Ett alternativ till veterinär kan vara jägare. Inte lika trevligt för människan, men för vissa katter kan det säkerligen innebära mindre stress om det är en katt som är van att strosa runt ute. Men då krävs en jägare som kan och får. Det är inte bara...

Massor av kramar från mig och mina djur i din svåra stund :(
 
Sv: Måste ta bort kattkompisen...

Det finns veterinärer som gör hembesök,men det beror väl på var man bor någonstans.
Själv åkte jag till veterinärklinik när det var dags för mina 18-åringar att få somna in.De var skruttiga men inte akut sjuka.
Innan jag själv tog beslutet var det andra som sa att de börjar se eländiga ut, men de åt ju fortfarande utan problem och kunde gå som vanligt.Egentligen hade jag nog velat att de bara skulle somna in lugnt och stilla hemma utan att jag behövde göra något, sen kom jag på att det var bättre att avliva dom innan de blev riktigt dåliga och fick ont.
Den sista tiden fick de sin favoritmat och grädde och jag ägnade mer tid åt dom.
Först åkte jag med honkatten och på kliniken fick vi komma in i ett rum med dämpad belysning. Ett ljus brann på bordet och en liten blomma (plast) låg i en skål på bordet.
Hon fick en lugnande spruta som hon mådde lite illa av och efter det fick hon avlivningssprutan. Hela tiden höll jag henne i mina arnar utom då hon mådde illa då. Hon och jag satt där ensamma i rummet ett tag och efter ett tag kom veterinären och lyssnade på hjärtat.Det trogna lilla hjärtat slog fortfarande enstaka slag och då fick hon en spruta till i hjärtat.
Jag satt kvar med henne och sen lade jag in henne i buren och blåste ut ljuset och åkte hem.
Hankatten tog jag till veterinär ett par månader senare.Då var vi ute på landet och då blev det en annan veterinär.Då tog jag med mig ett ljus och en blomma och frågade om det var ok att tända ljuset.
Det här med ljuset och blomman blev viktigt för mig och att katterna skulle få somna in lugnt och stilla i min famn.
Katterna ligger nu nedgrävda i trädgården och jag har planterat en rosbuske och ett äppelträd där.
Just nu står en ljuslykta där och brinner.
När jag hade begravt dom gick jag in och lyssnade på musik bl.a. en gammal fäbodpsalm från dalarna, den brukar ofta spelas på människors begravning.
Jag har flera andra katter, men de ersätter inte gammelkatterna. Men flera av dom älskade också hankatten och det känns som en liten tröst.
Jag säljer också saker på tradera och pengarna går till hittekatter, där är mitt användarnamn en sammansättning av hon och hankattens namn.Det känns som jag har nån slags fond i deras namn ungefär.
Honkatten dog i mars och hankatten i juni i år, men visst kommer det fram tårar fortfarande då jag tänker på dom. Men jag minns ju roliga saker också och våra mysstunder.
 
Sv: Måste ta bort kattkompisen...

Hälsorisk för er om hon har ett sår?
Jag förstår inte?


Beklagar sorgen.
 
Sv: Måste ta bort kattkompisen...

Beklagar sorgen. :(
Glöm inte att ta många bilder på henne i alla möjliga situationer så du har flera bilder som kan hjälpa dig att sörja och minnas.
 
Sv: Måste ta bort kattkompisen...

tack för alla svaren, tårarna kunde verkligen inte sluta rinna när jag läste era berättelser. tack för att ni ville dela dem med mig. kommer att hålla mig hemma med henne de närmaste dagarna. har köpt lite burkmat och lite sånt som hon kommer få sen och ska ta så mycket foton jag kan också. vi har en massa fina ställen som hon(katten) brukar sätta sig på ute i trädgården, och nu för tiden brukar det vara extra fint med lite frost och snö på marken.

Zizzy: pappa menar eftersom såret är infekterat och hon gillar att sova på oss om nätterna så brukar vi bli, tja, lite nersmutsade. vi får tvätta ganska ofta. och eftersom hon tvättar sig i såret och sen på kroppen så kommer bakterierna i pälsen. vi får tvätta oss noga efter vi bara har klappat henne, pappas order. vet inte om jag orkar bry mig så noga just nu :S

uppskattar era svar, och även kommande svar. Tack :) gott nytt år på er.
 
Sv: Måste ta bort kattkompisen...

min lilla katt somnade in på lördag. :cry: vi gjorde allt för att få henne frisk igen, och hon piggnade till. men sen gick det snabbt utför igen. hon dog lugnt i sömnen. varje kväll tänder vi lyktan på hennes grav...

det är svårt och hemskt att förlora någon man älskar. men så är det att ha djur tyvärr. :(

om det finns möjlighet så tycker jag du ska be vet. komma hem till er och avliva henne. det är mkt bättre för katten att få vara lugn och trygg i sitt hem, inte roligt att det sista dom känner är rädsla och stress...
 
Sv: Måste ta bort kattkompisen...

kan man göra så att veterinären kommer till gården och tar bort henne, även om det gäller en katt? För hon gillar verkligen inte att åka bil, och jag vill inte att hon ska bli uppstressad de sista minuterna i sitt liv.
Kram.

Vi gjorde så när gammelmissen skulle somna in. Vår kära och underbara veterinär fick komma och avliva hemma i huset.
Missen hatade också att åka bil, och vi ville att hon skulle få somna tryggt och lugnt.
Det var inga problem för vår veterinär att komma hem, det gick ändå snabbt och proffsigt till.
Kostade kanske ngt mer än om vi hade åkt till hans klinik, men den kostnaden tar man gärna bara ens vän får somna lugnt och utan stress...

Beklagar att du måste ta bort missen
 
Sv: Måste ta bort kattkompisen...

imorgon sker det. jag har gråtit så mycket att jag har ont i magen :( var berädda på en skrivningsbomb sen imorgon. hon bara sover och skriker så fort man tar i henne. hennes tillstånd har förändrats på så kort tid! jag känner mig förvirrad...
 
Sv: Måste ta bort kattkompisen...

Usch vad hemskt. Samtidigt är det ju bra när hon uppenbarligen lider, det visar ju verkligen att du gör rätt.

Stor tröstkram!
 
Sv: Måste ta bort kattkompisen...

När tiden kommer...

När stunden kommer och jag blir skör och svag
Och smärtan gör att jag inte kan sova
Fatta då det beslut som måste ske
Den sista striden kan inte vinnas.

Du kommer att vara ledsen, det förstår jag
Men låt inte sorgen hindra dig
För denna dag, mer än de andra
Måste din kärlek och din vänskap klara prövningen.

Vi har fått så många fina år tillsammans
Du vill inte se mig lida ytterligare
När tiden kommer, snälla låt mig gå.

För mig dit någon tar hand om mig
Och var med mig ända till slutet.

Håll mig hårt och prata med mig
Ända tills mina ögon inte ser mer.

Jag vet att med tiden kommer du vara OK
Och att det är en godhet som du gjort mig


Du har räddat mig från nöd och lidande

Känn ingen sorg
Över att det var du som fick fatta detta beslut

Vi var varandra mycket nära under alla dessa år
Låt dig framförallt inte invaderas av sorg.

... din kompis på fyra ben
som tackar dig för att du gett mig ett sådant fint liv!



Jag vet inte vem som har skrivit denna dikt, men den kanske kan vara lite till tröst.
 
Sv: Måste ta bort kattkompisen...

åh, vad fint! blev verkligen rörd av texten! gjorde en bild på henne med liten del av början på texten
90983_1232120575.jpg


det kändes jättehemskt att ta bort henne. när veterinären kom kunde jag inte hålla tårarna tillbaka(hon blev borttagen på gården). hon fick bara en spruta, vilket jag blev väldigt förvirrad av och blev lite ledsen över när hon(katten) började skrika under sticket. sedan lade hon sig ner och fick somna in i min nysydda kattbädd. jag var jätteledsen de första dagarna efteråt och är fortfarande jätteledsen över att hon inte finns mer. kan inte förstå det.
nu besöker jag hennes grav varje dag och ser till att lyktan är tänd(idé snodd av Centaur ;) ) och så. det känns bättre så, att kunna gå ner där och dekorera lite och så. massa kärlek till henne :heart tack för allt stöd, allihopa!
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
961
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 188
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp