Bukefalos 28 år!

Måste vi? Dagens etikettdilemma

@TygerTyger som varande förälder själv så hade jag velat att du var ärlig. Vill du träffa mig så blir jag glad men jag hade blivit ledsen om du egentligen inte ville det utan kände dig tvungen för att du har fått biljetten utav mig. Jag hade alltså velat att du sa som du skriver här. Du och din partner har tänkt er en resa på tu man hand och vill gärna att det ska bli en resa på tu man hand också. Jag hade då sagt att jag hoppas att ni får en trevlig resa och att vi bara säger hej om vi skulle råka stöta på varandra. Sedan hade jag nog förmodligen bokat om min egen resa om det är möjligt för jag vill verkligen inte känna att jag på något sätt stör er. Så viktigt är det inte för mig att åka just den dagen.

Hoppas att ni får roligt :)
 
Är det vanligt att folk villkorar sina gåvor, speciellt när de ger bort intjänade "bonusar" alltså? O_o

Har jag gett bort något oavsett det är en penna eller en resa så har i af inte jag några krav på att inkluderas när gåvan används..

De råkade boka samma dag och att då bli avvisad hade i allafall jag tyckt var jäkligt trist. Egentligen oavsett om jag givit gåvan eller inte.
 
Jag går gladeligen emot nästan hela strömmen och säger att det vore rätt oförskämt.

Jag tänker mig in i samma sits, om jag hade "bjudit" min unge på en kryssning och sen ovetandes råkat boka samma datum själv och barnet inte hade velat ha mitt sällskap utan försökt tiga ihjäl det hade jag blivit rätt ledsen och sårad. Nu tror jag inte att det skulle hända, för mina ungar är inte på det viset.

Själv hade jag gärna åkt med mina föräldrar även om jag kanske inte hängt med dom precis hela tiden, men att t aen drink eller äta en middag ihop tycker jag alltid är lika kul, så ofta ses vi inte.[/QUOTE

Tack för din åsikt! Nu är det som sagt inte alls aktuellt att tiga ihjäl något - min förälders ungar är inte heller på det viset. ;)

När föräldrarna är dom som faktiskt betalar?

Romatik har jag ändå inte i en restaurang....

Ingen betalade något. De fick fler bonuskryssningar än de själva skulle hinna använda upp. Därmed inte sagt att jag är otacksam, men om det spelar någon roll så kan det ju vara bra att veta.
 
Jag hade tyckt det var toppenroligt att ha en dejt med mina päron på båten. Varken jag eller dom kletar in oss så jag skulle hinna snuttaplutta med kärleken ändå. Men så trivs vi väldigt bra ihop alla fyra också som vuxna och ingen brukar bli full eller sexa loss offentligt för att det är alla hjärtans dag heller.

Vi trivs också väldigt bra ihop. Jag vet inte var du läste att vi tänkte sexa loss offentligt?
 
Nu såg jag i en annan tråd att TS och hens partner varit tillsammans i ynka 6 månader och då förstår jag verkligen att man kanske inte vill hänga med päronen på en 22-timmarskryssning.
Om relationen varit mer etablerad hade det kanske inte känts lika viktigt.

@TygerTyger - jag tycker du lite snällt kan säga till föräldern att ni vill vara lite för er själva men om ni dyker på varandra kanske ni kan fika om det passar?

Relationslängden stämmer och kan nog spela in. :) Gällande förslaget så låter det ju trevligt men risken är att det skulle bli konstigt om/när vi dyker på varandra och måste besluta där och då om det passar eller om man (fortfarande) inte vill.
 
Hur är din förälder? Kan du prata öppet med hen?

Hade du varit något av mina barn skulle de sagt öppet att de tänkte släppa loss lite och att det hade känts dumt i min närvaro. Jag hade bytt färddag.
Numera har de långa förhållanden så nu hade jag nog varit välkommen att åka med.
 
Vi trivs också väldigt bra ihop. Jag vet inte var du läste att vi tänkte sexa loss offentligt?

*ser framför mig hur TS med sambo hoppar upp på buffébordet och sätter igång* :p

Skämt å sido, förstår precis hur du känner och hade känner likadant! Inte för att jag har det minsta mot att umgås med mina föräldrar men har jag planerat en romantisk kryssning så passar inte riktigt föräldrar in ;)

Som så många andra tycker jag du ska berätta hur du känner och så kanske ni kan hitta en lösning tillsammans som känns bra?
 
Inte någonstans alls. För mig är det bara svårt att se varför jag själv inte skulle kunna och vilja kombinera umgänget med föräldrar och partner. Jag förstår inte ens hur en är romantisk under en hel kryssning så till den milda grad att lite umgänge med andra som en trivs med skulle vara betungande. Däremot vill jag ibland vara helt ensam med min partner men då väljer vi inte kryssningsbåt. Det är för mig en väldigt oromantisk plats.
 
Det är för mig en väldigt oromantisk plats.
Men bara för att det för dig är en oromantisk plats betyder ju inte att andra ser det likadant. Det blir ju lite vad man gör det till också.
Kryssningen är ju dessutom bara 22 timmar lång, den tidsrymden hade inte ens jag (som är erkänt hyfsat oromantisk) haft svårt att fylla med romantik om det var syftet med resan.
 
Istället för att -som en del gjort- hänga upp sig på just romantik så kan man ju se det som så att för en del människor så är avsatt och planerad engentid med partnern mer viktigt än att umgås med föräldrarna på just den för egentid avsatta tiden, men det kan ju kanske vara svårt för de som inte prioriterar nån egentid alls med varandra att sätta sig in i att andra gärna vill umgås med enbart sin partner nån gång ibland annat än hemma på kvällen..
 
Inte någonstans alls. För mig är det bara svårt att se varför jag själv inte skulle kunna och vilja kombinera umgänget med föräldrar och partner. Jag förstår inte ens hur en är romantisk under en hel kryssning så till den milda grad att lite umgänge med andra som en trivs med skulle vara betungande. Däremot vill jag ibland vara helt ensam med min partner men då väljer vi inte kryssningsbåt. Det är för mig en väldigt oromantisk plats.

Om jag har planerat att umgås med bara en person under en viss tidsrymd och dessutom gjort en viss ansträngning (åka iväg) för att få till det så skulle situationen TS beskriver förstöra hela idén.
 
När föräldrarna är dom som faktiskt betalar?

Romatik har jag ändå inte i en restaurang....

Fast det blir ju inte så lyckat om TS ska umgås med sin förälder bara för att inte få dåligt samvete, trots att hon egentligen inte vill, det är nog inte särskilt trevligt för någon. Vill man bjuda någon på något och själv delta tycker jag man kan säga det, i det här fallet fick de en gratisresa som föräldern själv inte skulle hinna använda och bara råkade komma med samma avgång.

För TS kanske det är romantiskt? Hur som helst, åker man bort för att få vara ensam med sin partner blir det ju en helt annan resa om föräldrarna plötsligt är med.
 
Hur är din förälder? Kan du prata öppet med hen?

Hade du varit något av mina barn skulle de sagt öppet att de tänkte släppa loss lite och att det hade känts dumt i min närvaro. Jag hade bytt färddag.
Numera har de långa förhållanden så nu hade jag nog varit välkommen att åka med.

Tack för din input. :) Föräldern är ganska enkel att prata med. Jag får nog fundera mer på hur jag ska lägga upp det för att hens partner inte ska ta illa upp, eftersom vi inte känner varandra lika bra.
 
Uppdatering: Nu har jag haft det nämnda middagsbesöket av föräldern och partnern. Jag hade förberett ett finkänsligt sätt att förklara att vi helst vill vara ifred på kryssningen, men föräldern hann lyfta frågan först. Hen berättade för min pojkvän om att dubbelbokningen råkat ske (jag hade inte nämnt att jag redan gjort det), skämtade om att det var lite som i en jobbig komedifilm och erbjöd sig att hen plus partner skulle gå runt med mörka solglasögon, redo att gömma sig i ett hörn om de såg oss. Jag har svårt att föreställa mig en bättre reaktion.
 
Uppdatering: Nu har jag haft det nämnda middagsbesöket av föräldern och partnern. Jag hade förberett ett finkänsligt sätt att förklara att vi helst vill vara ifred på kryssningen, men föräldern hann lyfta frågan först. Hen berättade för min pojkvän om att dubbelbokningen råkat ske (jag hade inte nämnt att jag redan gjort det), skämtade om att det var lite som i en jobbig komedifilm och erbjöd sig att hen plus partner skulle gå runt med mörka solglasögon, redo att gömma sig i ett hörn om de såg oss. Jag har svårt att föreställa mig en bättre reaktion.

Din förälder är ju underbar!
 
Så skönt att det löste sig på ett så finkänsligt sätt. Det var ju den bästa utvägen förutom att en av er fått avboka, vilket nog känts surt för bägge.

Ha en riktigt skön kryssning när det blir dax!
 
Inte någonstans alls. För mig är det bara svårt att se varför jag själv inte skulle kunna och vilja kombinera umgänget med föräldrar och partner. Jag förstår inte ens hur en är romantisk under en hel kryssning så till den milda grad att lite umgänge med andra som en trivs med skulle vara betungande. Däremot vill jag ibland vara helt ensam med min partner men då väljer vi inte kryssningsbåt. Det är för mig en väldigt oromantisk plats.
Jag har haft väldigt romantiska tillfällen på kryssningsbåtar. Såväl i restaurang som i hytt! :D
 
Uppdatering: Nu har jag haft det nämnda middagsbesöket av föräldern och partnern. Jag hade förberett ett finkänsligt sätt att förklara att vi helst vill vara ifred på kryssningen, men föräldern hann lyfta frågan först. Hen berättade för min pojkvän om att dubbelbokningen råkat ske (jag hade inte nämnt att jag redan gjort det), skämtade om att det var lite som i en jobbig komedifilm och erbjöd sig att hen plus partner skulle gå runt med mörka solglasögon, redo att gömma sig i ett hörn om de såg oss. Jag har svårt att föreställa mig en bättre reaktion.
Underbart!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp