Bukefalos 28 år!

mat till frysen

vinkelina

Trådstartare
Har vintersemster i slutet på veckan och tänkte då passa på att laga mat och frysa in. Men kommer inte på några rätter.

Brukar oftast bli olika frestelser/lasange och andra lådrätter. Men de blir rätt trist att äta i längden.

De skall gärna vara färdiga måltider som man kan ta fram.
 
Sv: mat till frysen

Vi fryser in nästan allt utom typ potatis...

Tycker framförallt rätter med ris/bulgur blir bra (korvstroganoff, biffstroganoff, wokad kyckling i någon sås, kyckling med currysås, köttfärsbiff med sås o.s.v.) Gillar dock inte när det man har till riset är mest "vatten" (alltså buljongspad typ) för då blir riset lätt grötigt.

Pasta med diverse pastasåser tycker jag funkar utmärkt också.
 
Sv: mat till frysen

Jag gör mycket soppor, broccolisoppa, morotssoppa, fisksoppa med linser, gulasch osv.
 
Sv: mat till frysen

En av mina favoriter att ladda upp med i frysen är "thaigryta" (egentligen slänger jag ihop det jag har hemma eller det jag är sugen på men brukar bli kokosmjölk, grön curry, kyckling, paprika och champinjoner). Gott med både ris och bulgur till och kokosmjölken tycker jag gör så riset blir gott fast man värmer upp det.

Enchilladas brukar jag göra också eftersom jag har ett recept för 4 personer så då gör jag en stor omgång när jag ändå är på gång och sen fryser jag in. Det är nog min favorit att göra eftersom det funkar att bara äta som de är men sen kan man piffa till matlådan med sallad, guacamole, gräddfil, salsa eller vad man nu vill ha. Supergott :d
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att...
2
Svar
27
· Visningar
2 133
Senast: Derivata
·
Tjatter på StarFM. Är det någon som brukar lyssna på detta? Jag var sjuk förra veckan och lyssnade då på radio andra tider än jag brukar och...
Svar
0
· Visningar
346
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 666
Senast: Voeux
·
Hemmet Jag förstår inte varför det är lagligt att röka på balkong så det kommer in i andras lägenheter. Vi har nu i ett par år haft stora...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
4 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp