Bukefalos 28 år!

Matproblem

Blev lite nyfiken på färskfoder nu när jag kikade i tråden, går det att ge det helt rått eller ska det tillagas på något sätt? hur räknar man ut hur mycket och av vad man ska ge eller går ni på känsla som ger det?

Det ges rått (det är en stor del av poängen). Tillverkarna har rekommenderade mängder, men man får ju ta det som en utgångspunkt och anpassa sig efter vad hunden ligger i bra hull på.

Edit: Eller förresten, menar du barf? Färskfoder är en färdig (fryst) blandning som är klar och bara att ge, barf är när man gör allt själv från grunden. Det sistnämnda har givetvis inga tillverkare, och därför inga rekommendationer. Sorry om jag fattade fel! :o
 
Blev lite nyfiken på färskfoder nu när jag kikade i tråden, går det att ge det helt rått eller ska det tillagas på något sätt? hur räknar man ut hur mycket och av vad man ska ge eller går ni på känsla som ger det?

När det gäller färdiga färskfoder: Absolut inte tillaga, då går många vitaminer och mineraler förlorade och maten blir mer svårsmält för hunden.
Vanligtvis brukar man säga att hunden ska ha ca 2% av kroppsvikten per dag, men små eller väldigt aktiva hundar kan såklart behöva mer. Min tik på 18kg äter tex lika mycket som en väns 28kg-hund, och då är de samma ras och ungefär samma ålder samt motioneras på liknande sätt :p

Precis som med allt annat får man alltså börja med något som borde vara rätt enligt tabeller och därefter anpassa efter formen på hunden. Det är dock inte allt för ovanligt att hundarna i början när de äter färskfoder går upp en del i vikt och först efter någon månad, när hela kroppen verkligen är omställd till färskfoder, går ner till normal vikt igen. Min Wahidah tex, hon började jag ge 2% av ett foder för "tjockisar", för hon hade tidigare alltid haft extremt lätt att gå upp i vikt och jag ville inte ha henne tjockare. Efter ca 2 månader insåg jag att ett foderbyte behövdes, för trots att jag då ökat till ca 3% av kroppsvikten så blev hon bara smalare och smalare. På foder för "vanliga hundar" försvann det problemet, och jag själv var chockad över hur lätt det plötsligt blev att hålla henne i bra hull :p
 
Det ges rått (det är en stor del av poängen). Tillverkarna har rekommenderade mängder, men man får ju ta det som en utgångspunkt och anpassa sig efter vad hunden ligger i bra hull på.

Edit: Eller förresten, menar du barf? Färskfoder är en färdig (fryst) blandning som är klar och bara att ge, barf är när man gör allt själv från grunden. Det sistnämnda har givetvis inga tillverkare, och därför inga rekommendationer. Sorry om jag fattade fel! :o

Jag vet inte riktigt, har inte haft koll på detta, tänkte att barf och färskfoder är samma sak men då vet jag att det inte är det:angel: är nyfiken på båda. Vet tex några som tex steker köttfärs och kanske lite annat och ger hundarna, lite sådant tänkte jag på men har ju sett att det säljs något som heter färskfoder i djuraffärerna också^^ då vet jag lite skillnaden tack för era svar:):up:
 
Jag vet inte riktigt, har inte haft koll på detta, tänkte att barf och färskfoder är samma sak men då vet jag att det inte är det:angel: är nyfiken på båda. Vet tex några som tex steker köttfärs och kanske lite annat och ger hundarna, lite sådant tänkte jag på men har ju sett att det säljs något som heter färskfoder i djuraffärerna också^^ då vet jag lite skillnaden tack för era svar:):up:

Färskfoder är helt klart enklare om man inte har så bra koll, då får man ju ett helt färdigt foder som bara är att servera. Inget att hålla koll på (men å andra sidan inget man kan påverka innehållet i heller, barf ger ju i sin tur helt andra friheter), och som inte behöver (eller alls ska) tillagas. Köp lite och prova? De flesta hundar blir helt galna i det. ;)
 
Färskfoder är helt klart enklare om man inte har så bra koll, då får man ju ett helt färdigt foder som bara är att servera. Inget att hålla koll på (men å andra sidan inget man kan påverka innehållet i heller, barf ger ju i sin tur helt andra friheter), och som inte behöver (eller alls ska) tillagas. Köp lite och prova? De flesta hundar blir helt galna i det. ;)

Ja kanske ska ta och göra det nästa gång jag är förbi djuraffärn, tvekar inte på att hon kommer bli lika tokig som över min mat:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp