Bukefalos 28 år!

Matsvinnet

Jag har funderat en hel del på det där. Jag köper ofta saker med kort datum men det slängs garanterat mängder som jag gärna skulle betala en slant för också - som hund-, katt- och hönsmat. Jag brukar kolla i köttdisken men det är väldigt sällan något är så billigt att det är värt att köpa till djuren. 30% avdrag på grytbitar eller färs blir ändå väldigt mycket dyrare än färskfoder. Men kött som gått flera dagar över tiden för att vara lämpligt för mänsklig konsumtion skulle mina hundar kunna äta utan minsta problem.
Hönsen köper jag nästan aldrig något till, de får nöja sig med vegetabiliska matrester och grönsaksspill. Skulle det finnas kantstött frukt och halvvissna grönsaker till lågt pris skulle jag kunna köpa till dem lite då och då.
 
Hönsen köper jag nästan aldrig något till, de får nöja sig med vegetabiliska matrester och grönsaksspill. Skulle det finnas kantstött frukt och halvvissna grönsaker till lågt pris skulle jag kunna köpa till dem lite då och då.
Grannen köpte förr mogen frukt och kantstötta grönsaker till sina djur. Det hände att han stannade bilen och hivade av en skock bananer eller så :D
 
Arbetar i butik och det är sällan kunderna väljer fula/kantstötta/övermogna frukter... Det plockas mkt noga!
Och ofta kommer de fram till oss med ngn ful frukt som de tycker vi ska plocka bort.
Tror det är för att många tycker att just frukt o grönt ska vara fräsht och färskt? Packad mat köper de gärna på kort datum.

Tyvärr har iaf inte vi personal till att sätta reapris på dålig frukt/grönt :( men vet att diskussioner finns!
 
Grannen köpte förr mogen frukt och kantstötta grönsaker till sina djur. Det hände att han stannade bilen och hivade av en skock bananer eller så :D


Vet att vi förut skänkt frukt till folk som ville mata rådjur mm på vintern, hade några stammisar som kom regelbundet :)
 
Arbetar i butik och det är sällan kunderna väljer fula/kantstötta/övermogna frukter... Det plockas mkt noga!
Och ofta kommer de fram till oss med ngn ful frukt som de tycker vi ska plocka bort.
Tror det är för att många tycker att just frukt o grönt ska vara fräsht och färskt? Packad mat köper de gärna på kort datum.

Tyvärr har iaf inte vi personal till att sätta reapris på dålig frukt/grönt :( men vet att diskussioner finns!
Jag häpnade lite över en hel del folk under senaste jordgubbssäsongen. Att de numera nästan alltid väger kartongerna i kassan är jättebra, då bryr jag mig inte om att folk plockar på bär på kartongen de köper.

Men nu såg jag flera gånger hur folk stod och plockade ur och i bär för att bara få perfekta bär i just sin kartong. Och det såg ruskigt pinsamt ut, det skulle jag inte ha mage att göra.
 
Utifrån prisläget som ofta är på frukt och grönt vill jag gärna ha god utdelning för mina pengar. Om det däremot är billigt, eller gratis som egenplockat är, så är jag långt ifrån lika "picky". Om jag ska köpa paprika för 49 eller till och med 59 kr kg vill jag ju såklart ha valuta för pengarna.
 
Det där med "perfekta varor" är väl delvis EU:s fel? Jag lyssnade nyss på ett radioprogram från England, där odlare av Palsternackor går under då grönsakerna, för att "få säljas" måste ha ett visst mått. Blir de större måste de kasseras = enorma mängder som måste kastas... Helt bisarrt! Och orimligt i längden, för odlarna.

Men herregud, bordet det inte gå att typ göra puré på dem och sälja som barnmat? Har hört mycket gott om "klämmisar"

Ja, EU har ett finger med i spelet, bland andra.

Jag gillar Scandinavian Organics bl a för att de tänker steget längre och tar tillvara på de "sekunda" rotfrukterna m.m och använder det till sina produkter.
 
Utifrån prisläget som ofta är på frukt och grönt vill jag gärna ha god utdelning för mina pengar. Om det däremot är billigt, eller gratis som egenplockat är, så är jag långt ifrån lika "picky". Om jag ska köpa paprika för 49 eller till och med 59 kr kg vill jag ju såklart ha valuta för pengarna.

Smak eller utseende?

Jag upplever att det sorteras enormt på utseende men total smaklöst är inte ett kriterium.
 
Smak och hållbarhet. Skrynkliga paprikor, kantstötta äpplen och sönderklämda avocadosmörgås t.ex..
 
Vad gäller paprikor skulle jag gärna vilja ha annat än monsterpaprikor. De är ofta så groteskt stora att jag tänker Belgian blue.
 
Jag häpnade lite över en hel del folk under senaste jordgubbssäsongen. Att de numera nästan alltid väger kartongerna i kassan är jättebra, då bryr jag mig inte om att folk plockar på bär på kartongen de köper.

Men nu såg jag flera gånger hur folk stod och plockade ur och i bär för att bara få perfekta bär i just sin kartong. Och det såg ruskigt pinsamt ut, det skulle jag inte ha mage att göra.
Jag gör inte heller så.
Men det var många gånger jag kom hem och det fanns rejält dåliga bär i lådan.
En gång sa jag till då jag skulle köpa jordgubbar i ett stånd. Försäljaren la ner två lådor och jag såg direkt att tom de översta var så dåliga att de inte gick att äta. Nu var det väl inte så du menade men jag har blivit noggrannare efter att ha fått slänga många bär.
 
Jag gör inte heller så.
Men det var många gånger jag kom hem och det fanns rejält dåliga bär i lådan.
En gång sa jag till då jag skulle köpa jordgubbar i ett stånd. Försäljaren la ner två lådor och jag såg direkt att tom de översta var så dåliga att de inte gick att äta. Nu var det väl inte så du menade men jag har blivit noggrannare efter att ha fått slänga många bär.
Ser de dåliga ut i lådan låter jag bli att köpa, eller väljer en annan låda. Men stå och plocka skulle jag inte göra.
 
Jag brukar undra kring Avocado! Det kan väl inte finnas någon frukt med sånt gigantiskt svinn som just avocado!! Halva disken består av "förstörda" övermogna/sönderklämda avocadosar. Även bland de man köper hem är många helt bruna inuti och oötliga. När vi ska göra guacamole ser jag till att ha dubbelt antal avocados för att vara säker på att det blir nåt i slutänden.
 
Jag brukar undra kring Avocado! Det kan väl inte finnas någon frukt med sånt gigantiskt svinn som just avocado!! Halva disken består av "förstörda" övermogna/sönderklämda avocadosar. Även bland de man köper hem är många helt bruna inuti och oötliga. När vi ska göra guacamole ser jag till att ha dubbelt antal avocados för att vara säker på att det blir nåt i slutänden.

Avokado är hopplöst! Det känns som om valet står mellan omogna, stenhårda och övermogna, bruna.
 
Förra veckan när jag var på lokala Ica så var brödbilen där. Då byttes allt bröd i hyllorna - även det som hade fem (!) dagar kvar innan bäst före datumet var ute. Det kasserades.

Och de har som policy att absolut inte lämna ut som djurfoder. Fast de får det.

Den här gången gick jag ut och pratade med brödbilschaffisen, och fick allt brödet av honom istället. Ankorna här hemma blev jätteglada!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp