Matta för pälsdjursägare

machafuko

Trådstartare
Hittade en gammal tråd från 2008 på ämnet, men tänkte att jag skulle be om lite mer uppdaterade tips. Kanske vet ni någon specifik modell som funkar?

Har en tollare som fäller något enormt och nu ska jag förmodligen flytta till en större lägenhet och då införskaffa mig min första matta. Hade tänkt (😬) en ljusare matta, eller eventuellt en persisk. Jag vet inte. Problemet är ju då - pälsen. Jag hoppas köpa en robotdammsugare + köra egen dammsugning, men vad för matta passar för det här? Vill inte ha någon som ”drar åt sig” damm. Ser gärna att det är en modell som roboten klarar av att ta sig an. Hundens päls hamnar överallt, så ju mer lättstädat desto bättre.

Tips, någon? 🫣
 
Hittade en gammal tråd från 2008 på ämnet, men tänkte att jag skulle be om lite mer uppdaterade tips. Kanske vet ni någon specifik modell som funkar?

Har en tollare som fäller något enormt och nu ska jag förmodligen flytta till en större lägenhet och då införskaffa mig min första matta. Hade tänkt (😬) en ljusare matta, eller eventuellt en persisk. Jag vet inte. Problemet är ju då - pälsen. Jag hoppas köpa en robotdammsugare + köra egen dammsugning, men vad för matta passar för det här? Vill inte ha någon som ”drar åt sig” damm. Ser gärna att det är en modell som roboten klarar av att ta sig an. Hundens päls hamnar överallt, så ju mer lättstädat desto bättre.

Tips, någon? 🫣

Dollarstore har också den typen av mattor som @skiesabove nämnde. Sedan har jag köpt mattor på Mattadirekt också, de har ofta erbjudanden.

Edit: Den här har jag uppe i TV-rummet, den har kort lugg: https://mattadirekt.se/produkt/casablanca-medallion-gron-konstsilkesmatta/
 
Jag har haft antika persiska mattor jämnt. Aldrig varit något problem . Jag dammsuger dom helt enkelt med en dammsugare. Allt från 299kr från rusta dammsugaren till en snordyr dyson.
Ull är bra!
 
Jag har haft antika persiska mattor jämnt. Aldrig varit något problem . Jag dammsuger dom helt enkelt med en dammsugare. Allt från 299kr från rusta dammsugaren till en snordyr dyson.
Ull är bra!
Jag har förstått att ull är allt förutom bra för päls och damm? 🙈
 
Jag har förstått att ull är allt förutom bra för päls och damm? 🙈
fast med luggen så flyger det inte runt med smutsen glider liksom av när man dammsuger. Jag har i ärlighetens i namn inte jättestor erfarenhet av syntetiska mattor, men exsambon har ett gäng med olika lugglängder och jag tyckte de var mycket svårare att dammsuga rena än mina.
 
Jag har mattor från Rusta med någon slags anti-halk-gummi på undersidan. De är otroligt lätta att göra rent. Nackdelen är att när jag kör dem i tvättmaskinen så brukar trådar runt kanten lossna och då ser de inte så tjusiga ut längre :cautious: Trots det envisas jag med dem, just för att de är så lätta att dammsuga.
 
Jag har mattor från Rusta med någon slags anti-halk-gummi på undersidan. De är otroligt lätta att göra rent. Nackdelen är att när jag kör dem i tvättmaskinen så brukar trådar runt kanten lossna och då ser de inte så tjusiga ut längre :cautious: Trots det envisas jag med dem, just för att de är så lätta att dammsuga.
Jag känner att för egen del är A och O att de är lätta att dammsuga, då behöver man inte tvätta de liika ofta kanske. Är de inte lätta att dammsuga går det bort direkt. Man kan tro att jag har ett stort hanlejon hemma, så mycket fluffig ljus och röd päls som hamnar överallt😅🙈
 
Kan också på ämnet fråga - tips på en otroligt bra robotdammsugare? Klarar de ens mängder fluffig päls utan att totalt dö?

Min tollare fäller mer än polarhundarna jag haft, fattar inte hur det är möjligt. :rage:
 
Vi har ullmattor i samtliga rum hemma, tycker inte det är några problem med varken de persiska eller moderna mattorna. Visst måste de dammsugas men det har inte varit några konstigheter med varesig spårhundarnas korta hår eller tidigare jämtens underull.
 
Min springer fäller också helt brutalt. Har kortslutit motorn i två ”vanliga” dyra hushållsdammsugare på grund av overload av päls och grus. Kapitulerade och köpte en proffsdammsugare från Nilfisk, en sådan som man brukar ha att städa t ex kontor med. Jag har svårt att se en robotdammsugare hantera fällningsperioder, men jag har inte testat. Kan dock varmt rekommendera min Nilfisk VP930, en riktig vardagshjälte.
 
Vår Neato hade inga problem med fällperioder men man får ju tömma den och rensa borsten varenda jäkla dag..

Mycket mer nöjd med min dyson. Sammanlagt mindre jobb trots att man får göra dammsugandet själv. 😅
 
Min springer fäller också helt brutalt. Har kortslutit motorn i två ”vanliga” dyra hushållsdammsugare på grund av overload av päls och grus. Kapitulerade och köpte en proffsdammsugare från Nilfisk, en sådan som man brukar ha att städa t ex kontor med. Jag har svårt att se en robotdammsugare hantera fällningsperioder, men jag har inte testat. Kan dock varmt rekommendera min Nilfisk VP930, en riktig vardagshjälte.
Har en grym vanlig dammsugare, hade en annan Nilfisk innan och var supernöjd men nu har jag en Electrolux som nästan suger upp mitt golv. Magisk. :D

Sökte i tollargrupper och såg ändå många som rekommenderade Roborock S7(?). Så en sån blir det nog att testa när jag flyttat till större. 😄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp