mattes correction pad

Cdbl88

Trådstartare
Ni som sitter med sadelkunskaper, var på sadelprovning igår men det jag kom hem med var inte en ny sadel utan en mattes correction pad, vi provade olika typer av sadlar, allt från billigt till dyrt hopp till dressyr men inget passade. Bestämde oss för att köra på en mattes correction pad istället, nu är min fråga till er. Vill veta allt positivt och negativt om denna padd!
 
Sv: mattes correction pad

Jag tycker det är en av de bättre paddarna på marknaden, men den ersätter ju aldrig en välsittande sadel.
 
Sv: mattes correction pad

Jag tycker det är en snygg padd och bra kvalitet. Men i mitt tycke lite för tjock. Om man använder inlägg för att korrigera så hamnar sadeln ganska högt över hästen och det känns lätt lite " gungigt" där uppe...

Jag använder den som krislösning men inte annars!
 
Sv: mattes correction pad

Jag har en correction pad fast av ett annat märke. Är jätte nöjd med min. Använder den dock nu utan iläggen, under en sadel med bra passform som hästen trivs med.
 
Sv: mattes correction pad

Ni som sitter med sadelkunskaper, var på sadelprovning igår men det jag kom hem med var inte en ny sadel utan en mattes correction pad, vi provade olika typer av sadlar, allt från billigt till dyrt hopp till dressyr men inget passade. Bestämde oss för att köra på en mattes correction pad istället, nu är min fråga till er. Vill veta allt positivt och negativt om denna padd!


Frågan är väl vad du har för behov. Vilket problem ska paden avhjälpa?

Jag har två och är jättenöjd. Den ena har jag under en bomlös och den andra till en skolsadel. Den bomlösa behöver pad för att ge frihet åt ryggrad och manken men gemensamt är att jag har mer paddning framtill pga att hästen har svårt sadelläge på så sätt att hon är överbyggd och sadlarna behöver komma upp framtill för att hamna i balans.

Kan tillägga att jag inte använder medföljande inlägg, de är alldeles för tunna för mina behov. Jag har till den bomlösa en wintecpad som är extra tjock framtill, denna har jag delat på mitten och anpassat så den passar i fickorna. Jag har även tillklippta delar av liggunderlag så i paden till den bomlösa är där 2 lager. Till skolsadeln så behöver jag bara ilägg precis framtill för att kunna ha tillräckligt rätt vinkel på koppjärnet (steglöst inställbart) och ändå få sadeln att inte hamna i framvikt. Denna sadel är aningen väl svängd i bommen för hästen men med en rakare modell hade det inte funkat så bra att balansera om sadeln mha en pad då den antagligen hade tryckt för mycket baktill.
 
Senast ändrad:
Sv: mattes correction pad

*kl

Lånar tråden så att jag slipper skapa en ny...

Någon som vet vad det är för skillnad på Mattes padd och Mattes correction padd (om man inte har iläggen i alltså)? Är det nån skillnad i tjockleken?

Är det sotr skillnad på dressyr- resp hoppmodellen?

Jag har fått rådet att köpa en Mattes med kant till min hoppsadel, och undrar då om jag ska köpa en med iläggsmöjligheter för ev framtida behov, eller om jag ska köpa en vanlig. Just nu har jag inga behov av iläggen, men man vet aldrig. Hästar ändrar sig, de är ju inga billiga paddar så man köper ju ogärna flera.

Hur stor är skillnaden på M och L? Jag har 17" hoppsadel och 16" dressyr.
 
Sv: mattes correction pad

Mina reflektioner av mattes correction pad:
Positiva: Ger hästen en bra yta med en bredare anläggningsyta för tryck vid ridning.
Negativa: Kan aldrig ersättas som en "ny" sadel, inläggen sjunker successivt samman och blir ett större tryck på ryggen.

Jag har själv valt att byta sadel och komplettera med padden.
 
Sv: mattes correction pad

Inga paddar kan väl ersätta en väl sittande sadel. Men min sadel sitter bra, padden är till för att hålla den tillbaka vid hoppning. Sedan tyckte sadelmakaren att den är bra för att dämpa en stum stoppning på vissa sadlar, i mitt fall är sadeln luftstoppad så hen menade att det kan bli ganska hårt av det med.

Hur menar du med ökat tryck på ryggen när iläggen trycks ihop? Iläggen används ju för att fylla ut i väntan på muskelbygge och tas sedan bort.

Jag köpte en padd för nån månad sedan, men jag hittade ingen Mattes så jag köpte en Medilamb. hoppas den fungerar den med.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 215
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 191
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp