Mattes korrektionpadd som åker snett

En correction pad är försedd med 4 st fickor där du kan lägga in ifyllnader medan en
´vanlig’ pad inte har några sådana.
Jag använder correction pad för att fylla ut en sadel som är rätt i formen, dvs följer ryggens välvning väl, men lite väl vid på en unghäst. Jag har även använt den på en häst som tappat muskler under konvalescens och där samma problem uppstått. Upplevde problemet med att just correction paddarna åkte snett på båda och med olika ryttare. Om jag istället tog en tjockare vojlock och en vanlig pad så låg den still.
Det kanske är så att en correction pad fungerar om man vill justera sadeln bak eller fram, men inte lika bra om vill lyfta hela vägen, att det helt enkelt blir för mycket stoppning mellan rygg och sadel så det blir instabilt.

Jag har sett den vanliga mattes, correction utan och med olika stoppning(helt och punktvis) under rätt många ridtimmar på olika ekipage och olika sadlar och även ridit rätt mkt med de olika modellerna på olika hästar/sadlar. Främst då full stoppning i correction eller utan. Ingen skillnad..
 
Jag köpte en mattes korrektionspadd och jag har aldrig fått den att ligga bra under sadeln. Det slår aldrig fel efter ett tag åker den ut på ena sidan bak hjälper inte hur noggrant jag justerar in den.
Nu tänkte jag köpa en ny men blir lite fundersam mot mattes padd. Vågar man köpa en sådan igen? Någon som har samma erfarenhet. Jag har en gammal mattes padd som har funkat.

Min mattes correctionpadd som jag har till hoppsadeln åker oxå snett. Hade samma problem när jag hade den på dressyrsadeln. Padden jag hade innan åkte inte snett :confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 364
Senast: Rosett
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 672
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp