Mattes padd med inlägg

P

piggis_83

Hade sadelmakaren ute idag för att prova ut sadlar på nya hästen. Var lite tveksam på hur min hoppsadel låg, så jag lånade hem ett gäng sadlar för säkerhets skull ;)
Jag vet att hon inte förespråkar paddar av olika slag, men hon hade med sig en Mattes-padd i fårskinn som hon faktiskt tyckte var väldigt bra (jag oxå). Det finns fickor på ovansidan av padden (en ficka framtill och en baktill på varje sida) och så får man med 2 tunna filtbitar som man kan stoppa i varje ficka.
Nu låg min sadel faktiskt bra, men aningens vid i nuläget (hästen kommer bredda sig förhoppningsvis, hon är lite tunn över ryggen). Det är en stooor häst vi talar om! Med ett inlägg framtill så låg den perfekt, plus att jag kände vid provridningen att jag fick en mkt bättre sits. Jag satt helt enkelt där jag skulle! Häftig känsla :laugh:
Så nu ska jag ha padden ett litet tag, sen ta bort den o se hur det känns o ser ut utan den (efter hand som hon ändrar sig över ryggen).

Är nu lite nyfiken på om nån annan har den här padden eller har hört talas om den? Åsikter? Jag har en vanlig mattespadd sen innan, men inte med såna här fickor på.
Tycker det verkar vara en smart idé (då det behövs) för t ex unghästar som ju ändrar sig rätt mkt i ryggen. Eller en häst som är ojämnt musklad.
 
Sv: Mattes padd med inlägg

Jag har den också, köpte den idag men har ridit med den i två veckor.
Kan nog vara samma sadelmakare vi har ;)
Min sadel är förstor, men när jag fick padden så låg den som den skulle. mycket nöjd med den än så länge eftersom det gör så stor skillnad och att man kan ta ut paddarna efter behov. Nu har hästen en chans att växa/muskla sig i sadlen.
 
Sv: Mattes padd med inlägg

En fråga:
Jag har hittat en Mattes padd, och i beskrivningen står det att padden är mer fyllig från mitten och framåt.
Finns det paddar ifrån Mattes som är byggda så? Eller har denhär padden också sånadär fickor tror ni?

Jag ska givetvis mejla och fråga, men tänkte fråga här ändå. :)
 
Sv: Mattes padd med inlägg

Det finns Mattespaddar som har- fri tunnel, skumgummi från mitten o bakåt samt correctionpadden med fickor.
 

Liknande trådar

Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
927
Senast: Kristall10
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 237
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 394
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp