Bukefalos 28 år!

Matvägrar....

Bounce

Trådstartare
Vad skall man göra:confused:
Min dotter har varit en matvägrare sedan hon var 6 mån. Får skäll på BVC att hon väger för lite.

Fakta: 18 mån väger 8240g 75,5 cm lång. Är en pigg tjej som nästan alltid är glad och busig.
Vaknar 06,00 äter 220 ml välling somnar om till 08,00.
Lunch 11-12 ofta 0,5 dl makaroner ½ varmkorv eller havregrynsgröt
(0,25 dl havregryn 0,5 dl vatten) med 2 msk sylt. (ca 100g)
Sover lunch mellan 13-15. Äter 16-17 middag (ca 100-130g).
Kl 19,00 ½-1 grötportion ( ca 120g).
Sover kväll ca 21 & äter då 220 ml välling.

MEN vissa dagar äter hon bara vällingen morgon & kväll & bara några skedar de andra måltiderna....

Sedan hon var 6 mån har hon gått upp 60g i veckan (aldrig gått ner) men på BVC är de inte nöjd ändå.
Hon ligger på nedersta streckade linjen på viktkurvan. Droppade till den då vi började med smakportioner (6mån).

Någon som har några förslag på vad jag skall göra......

Vi äter tillsammans hela familjen. Vi har provat att båda mata & med plockmat men det verkar kvitta....

Eller ska jag inte oroa mig då hon alltid är nöjd & sprallig:crazy:
 
Sv: Matvägrar....

Skäller BVC, vad okonstruktivt :mad: Du har inte fått stöd och tips därifrån?

Jag skulle ju inte oroa mig så mycket så länge hon växer nåt alls och är glad och nöjd. Eller, såklart jag skulle, men man BORDE inte :D.

Gör bara inte som min bror, som började peta i sin son massa skräp (fett och socker i mängder) för att han skulle äta alls, så att han nu är 9 år och typ lever på mackor och fanta :crazy:.
 
Sv: Matvägrar....

Min son vägde 8,6 när han var 3,5 mån till 64,5 cm, men han var en tjockis på övre strecket :D
Den yngste 8,7 vid 5 mån.

Så länge hon är pigg och inte går ner eller stannar i vikt behöver du nog inte vara orolig.
Mina har ätit väldigt dåligt sista månaden då de varit förkylda, men då har vi trugat i dem banan och välling istället.

Tycker inte att hon verkar äta så lite heller.
 
Sv: Matvägrar....

Vad skall man göra:confused:
Min dotter har varit en matvägrare sedan hon var 6 mån. Får skäll på BVC att hon väger för lite.

Fakta: 18 mån väger 8240g 75,5 cm lång. Är en pigg tjej som nästan alltid är glad och busig.
Vaknar 06,00 äter 220 ml välling somnar om till 08,00.
Lunch 11-12 ofta 0,5 dl makaroner ½ varmkorv eller havregrynsgröt
(0,25 dl havregryn 0,5 dl vatten) med 2 msk sylt. (ca 100g)
Sover lunch mellan 13-15. Äter 16-17 middag (ca 100-130g).
Kl 19,00 ½-1 grötportion ( ca 120g).
Sover kväll ca 21 & äter då 220 ml välling.

MEN vissa dagar äter hon bara vällingen morgon & kväll & bara några skedar de andra måltiderna....

Sedan hon var 6 mån har hon gått upp 60g i veckan (aldrig gått ner) men på BVC är de inte nöjd ändå.
Hon ligger på nedersta streckade linjen på viktkurvan. Droppade till den då vi började med smakportioner (6mån).

Någon som har några förslag på vad jag skall göra......

Vi äter tillsammans hela familjen. Vi har provat att båda mata & med plockmat men det verkar kvitta....

Eller ska jag inte oroa mig då hon alltid är nöjd & sprallig:crazy:

Oj, måste ha läst fel, trodde hon var 8 månader.
Min vägde 14,3 vid 17 månader till 85,5 cm så då skiljer det ju väldigt mkt. :D
men mina är ganska stora killar
 
Sv: Matvägrar....

Elina väger 8560 (vägdes igår) till 70,5 cm, och hon är ju snart 11 mån (om en vecka). Och jag tycker hon är liten :D
Samma vikt vid 18 mån är ju onekligen väldigt lite, men alla är vi olika! För henne är det kanske en idealvikt. Alla går inte att pressa in i BVCs kurvor :)

TS, har hon legat på samma kurva sen 6 mån typ? Om hon plötsligt RASAT flera kurvor skulle jag kanske bli orolig, men har hon legat där hela tiden så, pja, är hon troligtvis inte SJUK iaf.
 
Sv: Matvägrar....

Min är 6 månader (väger 8680 gram och är 69 cm lång) och äter mer än din. :D

Kan inte ge några tips för jag min har god aptit och man behöver inte truga med maten. Men min kompis har en dotter som matvägrar medjämna mellanrum. Hennes dotter är 14 mån och väger max 8600 till ca 75cm. Hon har aldrig haft någon god aptit sen hon slutade amma henne. Vad dom gör är att vänta ut henne, alltså matvägrar hon äter hon i regel alltid välling så då får hon det istället. Ibland får hon det alla mål per dag, om hon vägrar annat. Sen efter en tid kommer aptiten igen.

På deras BVC har dom sagt att dom inte ska ge henne välling istället då hon förmodligen lär sig att vägrar jag öppna munnen får jag vällingen. Men om on äter vällingen så går hon iallafall upp i vikt.

Hur vill din BVC att du går tillväga?
Måste du vänta länge mellan varje mål för att hon öht ska äta något? Eller kan du ge henne mellanmål, tänkte mest på morgonen där det hinner gå 5-6 timmar mellan vällingen och lunchen.
 
Sv: Matvägrar....

Eftersom jag själv alltid varit en smalis så vill jag ge dig rådet att inte oroa dig alltför mycket. Min mor och far gjorde allt för att få mig att äta vilket innebar att mat blev något oerhört laddat för mig och fortfarande är ibland tyvärr. Erbjud henne men truga inte. Tycker det är oproffsigt av bvc att skälla. Givetvis är det deras jobb att undra men sedan de väl fått klart för sig att du inte svälter barnet tycker jag att de ska ge sig.

Dessutom tycker jag att eftersom hon är pigg och glad så ska du inte oroa dig.
 
Sv: Matvägrar....

Mina barn var nog i din dotters storlek ungefär i samma ålder - om hon är pigg och glad så tycker jag inte att det finns anledning till oro.
 
Sv: Matvägrar....

Mina barn var nog i din dotters storlek ungefär i samma ålder - om hon är pigg och glad så tycker jag inte att det finns anledning till oro.
Och att det blivit friska, sunda tonåringar av dem kan jag garantera... :D
 
Sv: Matvägrar....

Min äldsta är snart 16 månader. Har inte vägt honom på ett tag nu, men sist då han var strax över året så vägde han 10750 & var 78 cm lång om jag inte minns fel. Helt okej antar jag? BVC har inte sagt annat iaf...

Hans dagar påminner väldigt mkt om din dotters. Han är väldigt dålig på att äta och har varit det i perioder hela tiden. Nån gång ibland så kan han sätta i sig 2-3 stora portioner på en måltid, men det händer väl en gång i veckan kanske. Däremellan så fäktar han mest bara bort skeden eller sitter & petar i maten om han äter själv. Vi ska snart på BVC igen, inom ett par månader, ska bli intressant att se då vad han ökat i vikt & längd.

Vi kliver upp vid 7 tiden. Äter frukost vid 8, innan har han alltid ätit en relativit stor portion med gröt och fruktpure, men sedan ca 1 månad tbx så ratar han gröten. Han får oboy och smörgås till frukost nu & en frukt till efterrätt.

Äter lunch vid 12 tiden & där är det väldigt olika som sagt, nån enstaka gång chockar han och äter massor. Däremellan är det mkt dåligt... provar både burk och hemlagad mat. Till efterrätt får han alltid smörgåsrån med smör på som brukar gå ner.

Sover några timmar på eftermiddagen & sedan middag vid 16 tiden, samma sak där som vid lunchen.

Lägger sig vid 19 tiden, alltid ätit gröt då, men nu ratar han den som sagt, nu är det välling som gäller.

Brukar vakna en gång på natten och få välling osså.

Han har alltid vatten/saft tillgängligt så han kan dricka hur mkt/ofta han vill.

Tycker att han äter väldigt lite när jag läser/hör om andra barn och har varit orolig över det i perioder. Nu försöker jag dock att inte bry mig så mkt längre, han är pigg, glad, sprallig och utvecklas som han ska. Så jag tror inte att han behöver mera mat helt enkelt? Han borde ju äta om han är hungrig?

Som sagt, ibland vräker han i sig massor. Han kanske hamstrar då.:D

Tycker inte att du behöver vara orolig heller så länge hon verkar må bra & så länge hon inte går ner i vikt.
 
Sv: Matvägrar....

Gör bara inte som min bror, som började peta i sin son massa skräp (fett och socker i mängder) för att han skulle äta alls, så att han nu är 9 år och typ lever på mackor och fanta :crazy:.

Det är min mardröm att det ska bli så. :crazy: Jag är verkligen benhård med att inte ge en massa sötsaker i tid & otid. Nån gång ibland då vi andra osså äter okej, men inte jämt.
 
Sv: Matvägrar....

Jamen precis. När de inte äter maten, men man vet att ja, mackor med smör slinker alltid ner. Och till efterrätten äter han iallafall NÅNTING ... så blir det bara det som de äter. Så blir de mer medvetna och vet att de bara vill ha det där goda. Men det är ju skitsvårt. Jag har svårt att tänka mig att barnet skulle vägra äta tills det svalt ihjäl, men vem vill testa :crazy:
 
Sv: Matvägrar....

Iom att vi började med smakportioner vid 6 mån så droppade hon ett steg på kurvan men har hållit sig på den sedan dess.
 
Sv: Matvägrar....

Har provat med mellanmål i hopp om att "reta" igång aptiten men då blir det bara värre:grin:
 
Sv: Matvägrar....

:Min tös låg åxå på nedre delen av kurvan, jag tycker att det där med kurvor är mest ångest och prestationsframkallande. Min dotter åt lite som barn, var pigg och glad och är nu 19 år 153 cm hög och väger 45 kilo och är fortfarande pigg och glad:D
 
Sv: Matvägrar....

Precis som deras BVC så skall vi absolut inte ge välling när hon tjurar riktigt utan vänta ut henne....
Detta har vi provat & det gick hela dagen men hon vägrade. Åt nattvälling & gnydde sedan hela natten (antagligen för att hon är hungrig)

Ingen förbättring till dagen efter...

Kan tillägga att hon sovit hela nätterna från att hon var 9 veckor.
 
Sv: Matvägrar....

Har provat med mellanmål i hopp om att "reta" igång aptiten men då blir det bara värre:grin:

Det funkade inte för Elina heller, då blev det bara mer matgnäll. Hon är väl bara en slow starter med mat, jag tror på att ge henne så hon är nöjd, även om det i andras ögon är lite. Jag tror hon reglerar det bra själv, hon har ju legat på samma kurva länge liksom.
 
Sv: Matvägrar....

Jo hon följer ju sin kurva....
Tror jag börjar bli lite paranoid bara:crazy:
Jag resonerar så här:

Så länge hon sover på natten, Är glad & leker på dagen & verkar mest nöjd så tror jag det får vara som det är...
 
Sv: Matvägrar....

Hur har dagen sett ut??

220 ml välling, 2*125g yoghurt, 80 ml fruktdryck, 50 ml mjölk, ½ portion gröt m sylt, ½ varmkorv, 25st makaroner, 1/4 frukost knäckskiva + välling när hon skall lägga sig och då äter hon oftast 220 ml.
 
Sv: Matvägrar....

Vi ska på BVC i maj igen för att de vill kolla vikten..... SUCK

Helgen som var åkte hon på 12 timmars magsjuka för första gången så det har ju inte gjort saken bättre.

Men hon är sötast ändå...
IMG_0009b


Dagens varmkorv....
 

Liknande trådar

S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp