Bukefalos 28 år!

Matvägrar....

Sv: Matvägrar....

Jag tror faktiskt att vissa barn helt enkelt bara är så som din dotter. Det är en sån tjej i Rasmus grupp som äter lika lite som din tjej och som det inte går att få att äta mer och hon har alltid varit så. Hennes dagmamma blev helt chockad när hon en dag hade min son (nästan 1½ år yngre än den tjejen) och han åt till frukost ungefär lika mkt som hon äter på en månad!

Men hon sover som hon ska och har ork till att leka och busa och lär sig saker precis lika som de andra barnen.
 
Sv: Matvägrar....

Jag tror att vissa barn är små/smala/långa/runda etc.

Som någon annan skrev, har hon inte trillat flera kurvor så skulle inte jag oroa mig. Och sluta påverkas av BVC! Oss gjorde de halvt hysteriska när lillegutt var nyfödd och inte gick upp i vikt som han skulle samt att han har litet huvud (men fullt normalt eftersom hans pappa har litet huvud).

När vi flyttade, och bytte BVC, träffade vi en läkare som sa något mycket klokt! När vi frågade om det lilla huvudet så frågade han om vi tyckte att det var dett problem? Nej svarade vi. Nej, där ÄR det inget problem sa han :laugh:

Och på fotot så ser ju din lilla tjej jättefrisk ut med runda kinder!

Men en sak (om du vill att hon skall äta mer mat) så dra ner på vällingen. Vi har gjorde det när Alex var ca 2,men innan dess så resonerade vi som så att dricker han välling får han iaf i sig vad han ska, så då gör det inte så mycket om han inte äter supermycket medmat.

Går din flicka på dagis? Min Alex gör ju det,och på dagis brukar han äta 2 portioner,medans han här hemma petar i maten.

Lite virriigt inlägg, men mitt tips till dig är iaf; sluta oroa dig! Man kan inte tvångsmata en unge. De äter när de är hungriga!
 
Sv: Matvägrar....

BVC är lika på mig för att lilltösen bara gick upp 2 hg mellan 5½ månaders och 6½ månaders kontrollen. De sa bara åt mig att försöka få i henne mer. Inte så lätt när hon kräks upp om det blir över en viss gräns. Hon rör sig oerhört mycket. Drabbas lite då och då av förkylningar, dock ingen feber utan bara hosta och snuva.
När lilltösen äter duktigt så brukar jag försöka uppmuntra och klappa händerna när hon har ätit upp den valda portionen. Jag ser ju naturligtvis till att välja en lagom portion. Hos lilltösen förändras aptiten drastiskt om hon sover för lite eller för dåligt. Vet inte om detta hjälper, men det så funkar det för lilltösen.
Men BVC har sitt att följa men jag försöker efter mycket om och men att inte bry mig längre. Det är svårt. Så länge tjejen är frisk och glad och inte mager, så är det ju ingen anledning till oro eller hur?
 
Sv: Matvägrar....

*kl*
Känner mig lite rådvill.

Lilltösen som är otroligt energisk har förändrats senaste veckan så otroligt när det gäller mat osv.
I början av maj mätes och vägdes hon. Hon är 9 mån; väger 7,8 kg och är ca 72 cm. Hon ser absolut inte mager och hon mår bra. I slutet av mars vägde hon 7,25 kg och var ca 70 cm.
Hon har precis fått sina första två tänder.
BVC tyckte att hon växer och väger för lite och tyckte att jag skulle pröva med välling. Välling har varit bra, sover lite bättre på natten. Men nu har vi stött på andra problem. Hon börjar tjafsa riktigt ordentligt vid maten. Första tuggorna går riktigt bra men sedan är det en kamp att få i henne resten. Kanske fler tänder på gång eller så är det en fas igen att gå igenom. Ofta kräks lilltösen ifall det är för fullt i magen eller att hon sätter i halsen. Hon började bara för ett par månader sedan att acceptera smörgåsrån med smör på, innan dess kunde hon inte ta dem. Burkmaten måste köras i en magic bullet mixer för att hon ska ta den, hon klarar inte av bitar. BVC tycker jag ska sluta med burkmat och sluta mixra den och börja med större bitar och lagad mat. Men nu har hon börjat kräkas minst en gång per dag, vi har inte haft de problem tidigare annat om det inte varit för mycket i magen eller något sådant. Men ibland verkar det som hon sitter och framkallar kräkningarna. Det har aldrig varit problem med de olika maträtterna om man bara mixrar dem ordentligt. Nu är det strul vid varenda måltid.
Hon var oerhört glad, spralling och energisk innan allt strul började och åt ordentligt. Nu har hon tappat aptiten mer, inte samma glada tjej. Jag förstår att det är jobbigt för henne att hela tiden nästan kräkas upp eller att det ska vara strul vid maten. Jobbigt för mig med.
Lilltösen får alltid fruktpurén vid lunchen när hon har ätit upp all serverad burkmat. Äter hon inte upp och det blir ingen efterrätt. För hon är en fuling där. Maten kan hon krångla på men så snart fruktpurén kommer fram så äter hon med god aptit.

Innan mätningen åt hon så här:
Morgon: 150-200 ml mjölkmix
Förmiddags mellis: Fruktmos + smörgåsrån + 100 ml mjölkmix eller enbart mjölkmix 100-200 ml
Lunch: 100-150 ml mjölkmix + 100 g burkmat + 30 g fruktpuré
Eftermiddags mellis: Se förmiddags mellis
Middag: Se lunch
Nattsnacks: 100-200 ml mjölkmix + 100 g gröt med 50 g fruktpuré
Mjölmix = ersättning + vatten + vanlig mjölk (vanlig mjölk i vid uppehettat tillstånd. Hon tar inte ersättningen annat i mjölkmix.
Ibland ville hon även ha lite mjölkmix på natten
Bluddrade oftast en gång per dag.

I helgen började vi mer med välling.
Tidig morgon ibland: 150 ml välling
Morgon: 150-220 ml välling + ½ smörgåsrån + 30 g fruktpuré
Förmiddags mellis: 100-220 ml välling / 100 ml välling + 100 g fruktmos + ½ smörgåsrån
Lunch: 200 g burkmat + 40 g fruktpuré (efterrätt) med lite vatten till.
Eftermiddags mellis: Se förmiddags mellis
Eftermiddags mellis nr 2 infaller ibland: 150 ml välling
Middag: Se lunch
Nattsnacks: 100 g gröt + 40 g fruktpuré + 100-200 ml välling. Eller enbart välling ca 200 ml.
Bluddrar två gånger per dag.

Kan det vara så att den nuvarande menyn är för mycket för henne? Att vi ska gå tillbaka till den ursprungliga menyn bara byta ut mjölkmixern mot välling och sedan försöka sakta öka på lite typ 10 g åt gången?
:confused::confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Matvägrar....

Tycker inte att du ska vara orolig. Min kotte har heller aldrig varit stor i maten eller vikten.
Vissa dagar består av gröt 4 gånger på en dag, med nått mellanmål emellan. Det viktigaste är att han får i sig något. Maten har vi kämpat massor med och kommer att få fortsätta kämpa med.
På dagis äter han som en häst till lunch, stora portioner slevar han in. Medan hemma är jag glad om han kan peta i sig lite av den mat jag serverar. Så länge han inte tappar i vikt så är det inte mycket att göra. BVC kommer med sina råd om mera fett i maten men de vet att jag gör det jag kan så de har lagt ner det :)
 
Sv: Matvägrar....

Följer hon SIN viktkurva? Det borde vara huvudsaken! Min dotter är lika gammal och lika liten som din, men är en pigg och glad kalaspingla.
Nu har dock min dotter stannat av i viktuppgången och då har jag börjat tillsätta majsolja i hennes välling och en stor klick smör i gröten och maten. Och det är inte för att hon äter dåligt, utan för att hon gör av med så mycket energi att det inte blir mycket kvar att lägga på kroppen. ;)

n667161335_2295639_6886223.jpg


Min dotter, 17 månader, 78 lång och dryga 8 kg tung, en riktig energispruta.
 
Sv: Matvägrar....

Nix.... hon har hoppat mellan olika kurvor. Började när hon föddes på en viss men doppade vid tre-fyra månader. Gick upp på en kurva vid fem månader och sedan planade hon ut mera.
 
Sv: Matvägrar....

Följer hon SIN viktkurva? Det borde vara huvudsaken! Min dotter är lika gammal och lika liten som din, men är en pigg och glad kalaspingla.
Nu har dock min dotter stannat av i viktuppgången och då har jag börjat tillsätta majsolja i hennes välling och en stor klick smör i gröten och maten. Och det är inte för att hon äter dåligt, utan för att hon gör av med så mycket energi att det inte blir mycket kvar att lägga på kroppen. ;)

n667161335_2295639_6886223.jpg


Min dotter, 17 månader, 78 lång och dryga 8 kg tung, en riktig energispruta.

Vilken söting! :)

Vilken skillnad det är på barn! Min son vägde 8 kg när han var 3 månader :p
men han är en stor och extremt stark kille. Jag fick för mej att han var för tjock men sambon som är massör, sa att han är så muskulös och inte har nåt extra fett alls.
När han var 17 månader som din är vägde han 14,3 kg och var 85,5 lång.
Men han följer ju också sin kurva som alltid legat på övre strecket :)
 
Sv: Matvägrar....

Li är, trotts sin litenhet, otroligt stark. Och iom att hon är så smidig är hon hal som en ål när hon kommit på att något annat är mer intressant/vill inte bli buren osv. Dessutom har hon humör som heter duga.
 
Sv: Matvägrar....

Mitt tips är att lägga till lite frukt och krydda på maten lite så det blir godare.

Och Nej! - det är väl onödigt att oroa sig, (men att över tiden hålla koll på attityden till mat är naturligtvis viktigt för att undvika framtida problem). Tänk bara vad stor skillnad det är i längd o vikt på alla vuxna, varför måste små barn stöpas i bvc-kurvorna. Jag har två döttrar, en av varje "storlek/aptitklass" eller vad det ska kallas, har aldrig haft något problem med bvc men känner många som förmodligen oroar sig och förbereder sig mer för de där vägningarna än de gör för en tenta eller anställningsintervju, och det är synd.
 
Sv: Matvägrar....

Isak är också jättebökig med maten nu och har varit ett tag.
Han äter några tuggor sedan kastar han allting på golvet.
Ibland äter han dock upp allt men oftast inte.

Mata får man bara vid fåtal tillfällen och då spottar han oftast ut och kastar på golvet ändå. Han är 13 mån nu, 79 lång (var sist vi mätte alla fall) och väger ca 10 kg
 

Liknande trådar

S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp