Maximera Föräldrarledighete

Rugge

Trådstartare
Hej

Jag är nog inte ensam om att tycka att det är svårt att få rätt på hur man ska ta ut sina föäldrardagar.

Hur ska man tänka när man ska planera sina dagar
Hög VS låg ersättning för att maximera sin ledighet

BF är beräknat till 20 december. Hade då tänkt att gå hem vecka 48.

De först 5 månaderna får jag även en föräldrarlön från arbetsgivaren. Denna möjliggör att jag endast behöver ta ut 4 heldagar / vecka de första 5 månaderna.

Tanken är att återgå till arbetet Januari 2019. Därefter ska mannen vara hemma.
Vill försöka få in tösen på förskola Februari/Mars 2019.
 
Hej

Jag är nog inte ensam om att tycka att det är svårt att få rätt på hur man ska ta ut sina föäldrardagar.

Hur ska man tänka när man ska planera sina dagar
Hög VS låg ersättning för att maximera sin ledighet

BF är beräknat till 20 december. Hade då tänkt att gå hem vecka 48.

De först 5 månaderna får jag även en föräldrarlön från arbetsgivaren. Denna möjliggör att jag endast behöver ta ut 4 heldagar / vecka de första 5 månaderna.

Tanken är att återgå till arbetet Januari 2019. Därefter ska mannen vara hemma.
Vill försöka få in tösen på förskola Februari/Mars 2019.
Försäkringskassan har en jättepedagogisk hemsida för föräldrapenningen, så jag skulle säga att det absolut inte är svårt att få rätt på hur man ska ta ut sina föräldradagar.

Sen hur många dagar du ska ta ut, så beror ju det på er ekonomi. Mitt tips om man vill kunna dryga ut dagarna är att den som tjänar mest tar ut mest. Alltså att den som tjänar minst tar ut få dagar per veckan den period när hen är hemma, och den som tjänar mest tar ut mycket dagar den period när hen är hemma. Sen får man väl fortfarande jämställdhetsbonusen också, så det lönar sig inte att göra som ni planerat, att mamman tar ut 13 månader och pappan en.
 
Försäkringskassan har en jättepedagogisk hemsida för föräldrapenningen, så jag skulle säga att det absolut inte är svårt att få rätt på hur man ska ta ut sina föräldradagar.

Sen hur många dagar du ska ta ut, så beror ju det på er ekonomi. Mitt tips om man vill kunna dryga ut dagarna är att den som tjänar mest tar ut mest. Alltså att den som tjänar minst tar ut få dagar per veckan den period när hen är hemma, och den som tjänar mest tar ut mycket dagar den period när hen är hemma. Sen får man väl fortfarande jämställdhetsbonusen också, så det lönar sig inte att göra som ni planerat, att mamman tar ut 13 månader och pappan en.

Tror jämställdhetsbonusen är borttagen...
 
Försäkringskassan har en jättepedagogisk hemsida för föräldrapenningen, så jag skulle säga att det absolut inte är svårt att få rätt på hur man ska ta ut sina föräldradagar.

Sen hur många dagar du ska ta ut, så beror ju det på er ekonomi. Mitt tips om man vill kunna dryga ut dagarna är att den som tjänar mest tar ut mest. Alltså att den som tjänar minst tar ut få dagar per veckan den period när hen är hemma, och den som tjänar mest tar ut mycket dagar den period när hen är hemma. Sen får man väl fortfarande jämställdhetsbonusen också, så det lönar sig inte att göra som ni planerat, att mamman tar ut 13 månader och pappan en.
Deras Kassakollen är bra.
Ger bra översikt och gör det lättare att planera.
Jämställdhets bonus finns nog inte längre tror jag.
Anledningen till att jag tar ut mer är för att jag har förmåner från jobb i samband med mammaledighet.
Finns inget sådan på pappans arbetsplats.
 
Deras Kassakollen är bra.
Ger bra översikt och gör det lättare att planera.
Jämställdhets bonus finns nog inte längre tror jag.
Anledningen till att jag tar ut mer är för att jag har förmåner från jobb i samband med mammaledighet.
Finns inget sådan på pappans arbetsplats.

Vad jobbar han med? (Du behöver inte svara) men jobbar han inom ett LO yrke har han rätt till 10% extra i upp till sex månader! Kolla afa.se om han berörs :)
 
Kan ju säga hur vi fnulat ut är mest ekonomiskt för oss. Vår utgångspunkt är att jag tjänar mindre än karln som slår i taket på föräldrapenningen samt att han får från jobbet typ 450kr per dag han är föräldraledig i 180dagar.

Vi kommer att göra så att första året kommer jag ta ut minimalt antal dagar när jag är föräldraledig. Karln kommer att ta ut 7 dagar i veckan när han är föräldraledig, totalt 180dagar på heltid. Sen får jag se till att ta så många dagar det går på lägstanivå medan karln får ta över så många dagar det går på sjukpenningnivå och kanske får han ta ut fredag-söndag och jobba mån-torsdag för att kompensera inkomstbortfall när jag tar ut få dagar. Vi får ut så mkt mer när han tar en dag på sjukpenningnivå än när jag gör det. Planen är att bebis börjar på dagis vid ca 15-16 månaders ålder så den som är hemma i slutet måste givetvis jobba/ta ut fp minst 5 dagar i veckan.
 
Hej.

Pappan kommer att ta ut sina 90 dagar. Dock ej i följd.
Men det spelar väl ingen roll eller är väl inte relevant för denna diskussionen?

Pappan har 240 dagar, precis som mamman har 240 dagar. Dock väljer tyvärr många att bara se de reserverade dagarna som pappans, något som ju faktiskt inte är fallet.

Det här är ett publikt diskussionsforum och du äger inte diskussionen. Det står dig fritt att inte anse det relevant, men jag tycker att det är fullt rimligt att reagera på när ojämlika normer reproduceras :)
 
Vad jobbar han med? (Du behöver inte svara) men jobbar han inom ett LO yrke har han rätt till 10% extra i upp till sex månader! Kolla afa.se om han berörs :)
Tyvärr har han ingen sådan förmån.

Jag har högst inkomst och förmåner. Så det faller mer på mig att vara mammaledig.
 
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill maximera? Att få så mycket ersättning som möjligt under tiden ni har bestämt att vara hemma?

I så fall är det ju väldigt enkelt eftersom barnet ska börja på förskolan vid 14 månader. Då är det ju bara att ta ut så mycket som möjligt.
 
Pappan har 240 dagar, precis som mamman har 240 dagar. Dock väljer tyvärr många att bara se de reserverade dagarna som pappans, något som ju faktiskt inte är fallet.

Det här är ett publikt diskussionsforum och du äger inte diskussionen. Det står dig fritt att inte anse det relevant, men jag tycker att det är fullt rimligt att reagera på när ojämlika normer reproduceras :)
Pappan har 240 dagar, precis som mamman har 240 dagar. Dock väljer tyvärr många att bara se de reserverade dagarna som pappans, något som ju faktiskt inte är fallet.

Det här är ett publikt diskussionsforum och du äger inte diskussionen. Det står dig fritt att inte anse det relevant, men jag tycker att det är fullt rimligt att reagera på när ojämlika normer reproduceras :)

Alla har rätt till sin åsikt
Det jag ville ha sagt är att jag själv inte önskar delta i någon diskussion om just detta.
 
Pappan har 240 dagar, precis som mamman har 240 dagar. Dock väljer tyvärr många att bara se de reserverade dagarna som pappans, något som ju faktiskt inte är fallet.

Det här är ett publikt diskussionsforum och du äger inte diskussionen. Det står dig fritt att inte anse det relevant, men jag tycker att det är fullt rimligt att reagera på när ojämlika normer reproduceras :)
Ffa är det väl högst relevant för barnet om det får en nära relation till sin pappa eller inte. Och i förlängningen även för mamman, när hon om ett par-tre år står med alla barn- och hembestyren och undrar hur det kunde gå så här.
 
Tyvärr har han ingen sådan förmån.

Jag har högst inkomst och förmåner. Så det faller mer på mig att vara mammaledig.

Oj! Har nog aldrig hört det komma från en man, och då är det ju ändå ganska mycket vanligare att de har högst inkomst.

Jag tycker att det är och ska vara helt upp till er hur ni lägger upp er föräldraledighet. Men mannen borde verkligen tänka till om han inte vill vara hemma längre ensam med barnet än en ynka månad. Den swishar förbi i ett nafs och man hinner knappt få till några rutiner :)
 
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill maximera? Att få så mycket ersättning som möjligt under tiden ni har bestämt att vara hemma

I så fall är det ju väldigt enkelt eftersom barnet ska börja på förskolan vid 14 månader. Då är det ju bara att ta ut så mycket som möjligt.

Kombinationen av hög/låg dagar.
Men förstår att det egentligen inte går att svara på när jag inte ger alla förutsättningar som inkomst / utgifter osv.

Såg nu också att man först måste ta ut 180 hög ersättnibgasdagar innan man kan börja ta av de låga också.

Vi har en del att sätta oss in i här hemma
 
Ffa är det väl högst relevant för barnet om det får en nära relation till sin pappa eller inte. Och i förlängningen även för mamman, när hon om ett par-tre år står med alla barn- och hembestyren och undrar hur det kunde gå så här.

Jag håller med.
Vi har en del att tänka på. Självklart vill både jag och pappan att vi båda ska ha nära relation till vårt blivande barn.

Som sagt det är mycket att tänka på och det hjälper mig/oss att få andras åsikter och insikter b.la. från Buke.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 248
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 042
Skola & Jobb Jag har letat en bra stund nu efter personer med egen erfarenhet, men jag lyckas inte. Jag ska försöka sammanfatta mig kort. Det är...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 758
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp