Inget jobb efter examen?!

I anställningen står det inte ”obehörig” utan du anställs som barnskötare. :)

En tjejkompis har vikariat sedan många år som obehörig förskollärare, hon har endast utbildning från gymnasiet inom hotell och restaurang. Så det förekommer att man blir anställd som obehörig.
 
Kan det vara så @border_kelpie att de uppfattar det som att du har fått din legitimation, men när de kollar upp det ser att du inte har den än?

Mycket möjligt men har aldrig sagt jag fått min legitimation, utan att jag är färdig förskollärare och kan uppvisa examensbevis som då säger att jag fullgjort och klarat förskollärarutbildningen.
Som sagt så är det ingen av de som fick jobb efter examen som har haft sin legitimation. Min vän jobbade 3 månader innan hon fick sin legitimation.
Så har ingen aning om det är pga det som de vill ha mig som obehörig. Men oavsett så är jag ju behörig förskollärare genom mitt examensbevis men jag är inte legitimerad förskollärare. Två helt olika saker och tror inte det är någon behörig förskollärare som inte vill ansöka om sin legitimation :).
 
Mycket möjligt men har aldrig sagt jag fått min legitimation, utan att jag är färdig förskollärare och kan uppvisa examensbevis som då säger att jag fullgjort och klarat förskollärarutbildningen.
Som sagt så är det ingen av de som fick jobb efter examen som har haft sin legitimation. Min vän jobbade 3 månader innan hon fick sin legitimation.
Så har ingen aning om det är pga det som de vill ha mig som obehörig. Men oavsett så är jag ju behörig förskollärare genom mitt examensbevis men jag är inte legitimerad förskollärare. Två helt olika saker och tror inte det är någon behörig förskollärare som inte vill ansöka om sin legitimation :).
Men är det inte legitimationen som bevisar att du är behörig? Så funkar det ju i alla andra yrken med legitimation.

Kan förövrigt tänka mig att arbetsgivare gör lite olika i väntan på leg. Jag är psykolog och vill minnas att jag fick den högre lönen retroaktivt när jag fått min legitimation.
 
Mycket möjligt men har aldrig sagt jag fått min legitimation, utan att jag är färdig förskollärare och kan uppvisa examensbevis som då säger att jag fullgjort och klarat förskollärarutbildningen.
Som sagt så är det ingen av de som fick jobb efter examen som har haft sin legitimation. Min vän jobbade 3 månader innan hon fick sin legitimation.
Så har ingen aning om det är pga det som de vill ha mig som obehörig. Men oavsett så är jag ju behörig förskollärare genom mitt examensbevis men jag är inte legitimerad förskollärare. Två helt olika saker och tror inte det är någon behörig förskollärare som inte vill ansöka om sin legitimation :).
Du lägger vikten vid examensbeviset men för arbetsgivaren har legitimationen betydelse, här behöver du förstå arbetsgivarens perspektiv.

Om det är en förskollärare som arbetsgivaren söker så ska tjänsten gå till en legitimerad lärare om en sådan lärare söker tjänsten. I det perspektivet är det inte alls konstigt att arbetsgivaren vill ha in dig på en tjänst som obehörig- du är formellt obehörig eftersom du inte har legitimation. Arbetsgivaren har troligen legitimerade lärare som söker förskollärartjänsterna.

Jag fick mitt första lärarjobb som obehörig (innan examen) eftersom ingen legitimerad lärare tackat ja pga deltid på konstig schema. Har man inte legitimation så får man vara beredd på att ta lite knepigare tjänster till att börja med om det inte är väldigt högt efterfrågan på lärare, men det kanske lokalt råder viss jämvikt? Då behöver du legitimationen för att konkurrera.

Känns som jag tjatar på om detta, men tror det hjälper dig att förstå hur det kan gå till när du inte blir erbjuden tjänster. Eftersom du tidigare skrev såhär så tror jag du i alla fall tidigare inte förstått vad legitimation innebär.
Jag blev erbjuden ett vikariat igår men som obehörig förskollärare. Det vill jag helst inte då jag är legitimerad förskollärare och vill då gärna jobba som det. Har inga problem med själva vikariatet men vill gärna ha den som förskollärare och inte obehörig. För personen jag ska vikariera för är förskollärare.

Jättekonstigt men mejlade tillbaka och berättade att jag var intresserad utav vikariat men frågade varför jag skulle anställas som obehörig när jag har behörighet.
 
Hos oss, som också anställer personer med legitimation men inte din yrkeskategori, kollas alltid legitimationen upp via Socialstyrelsen när någon söker jobb. För det mesta har vi fått tydlig information från de som inte fått sin legitimation ännu om att de saknar den, och då får vi avgöra om vi vill anställa innan eller ej och det är lite olika hur det görs.

Men helt klart ska ju någon med legitimation gå före en sökande utan, om man inte kan peka på något undantag pga annan kompetens (vet inte ens vad det skulle vara på mitt jobb men teoretiskt är det ju möjligt även om det aldrig skett i praktiken) så det kan säkert vara därför du inte fått tjänst ännu!
Och det är ju positivt, för när du har leget i handen kan du ju söka igen och vara i en helt annan kategori av sökanden 💪
 
Jag vet som sagt flera som får jobb efter examen utan legitimation.
Så trodde inte det skulle vara så stor grej för som sagt så tar det minst 2-3 månader efter examen innan du kan få din legitimation.
Jag har trott/tror att mitt examensbevis visar att jag är behörig förskollärare men att jag måste kunna uppvisa legitimation för att vara legitimerad förskollärare.
Detta är iallafall vad folk inom förskolan säger till mig.

Den tjänsten jag sökt har specifikt skrivit ut att de även accepterar ansökan från nyexaminerade. Då borde de ju acceptera att man inte fått legitimation än.

Som sagt vet flera som inte fått sin legitimation förrän mars/april men som jobbar sedan 16 januari.

Men ja jag tror också det blir lättare att få tjänst när jag väl kan uppvisa legitimation 😊.

Men tycker fortfarande inte de ska kunna anställa mig som obehörig förskollärare i 1 år. Som först Ja, men bara tills jag får min legitimation. Detta är jag helt med på.
 
För vad betyder annars mitt examensbevis? Måste jag inte vara behörig förskollärare med examensbevis? Och legitimerad förskollärare med min legitimation?

Eller har jag fått allt om bakfoten?
 
För vad betyder annars mitt examensbevis? Måste jag inte vara behörig förskollärare med examensbevis? Och legitimerad förskollärare med min legitimation?

Eller har jag fått allt om bakfoten?
Examensbeviset (mm) är ju underlaget som socialstyrelsen tar beslut utifrån. Det är såklart viktigt att kunna visa upp i din situation, men när du väl har din legitimation så gissar jag att du inte längre behöver visa upp examensbevis utan då är det legitimationen som de (arbetsgivarna) bryr sig om 😊

(Kan inte om lärartjänster men antar att det är samma som för andra legitimationsyrken).
 
Den tjänsten jag sökt har specifikt skrivit ut att de även accepterar ansökan från nyexaminerade. Då borde de ju acceptera att man inte fått legitimation än.

Det låter ju som att de gör precis det, eftersom du fått erbjudande — men som obehörig, eftersom du de facto saknar leg. Är de redo att ändra detta när du har legget i handen så ser jag inga konstigheter i det.

Men jag har ingen koll på den branschen, så kanske missar något :)
 
För vad betyder annars mitt examensbevis? Måste jag inte vara behörig förskollärare med examensbevis? Och legitimerad förskollärare med min legitimation?

Eller har jag fått allt om bakfoten?
Ditt examensbevis betyder vad det står i det, förskollärarexamen antar jag. Det säger vilken utbildning du har.

Förskollärarlegitimation får du genom Skolverket som utfärdar legitimation och i legitimationen finns beslut om behörigheten. Skolverket använder examen för att bedöma din behörighet och med förskollärarexamen blir din behörighet förskola.

Tycker man krånglar till det genom att prata om förskolelärare som å ena sidan behöriga och å andra sidan legitimerade. Det blir sak samma som förskollärare. Antingen är man legitimerad (behörig) eller obehörig.

Det blir lite tydligare för grundskolelärare och gymnasielärare för då har man en lärarlegitimation, behörighet anger stadie och ämnen. T.ex kan man vara behörig i matte och teknik i åk 7-9. Undervisar man då även fysik så är man obehörig i fysik eftersom vad behörigheten omfattar är matte och teknik. Legitimerad lärare är man oavsett.

Men utan legitimation är man alltid obehörig eftersom det är i legitimationen som skolverkets beslut om behörighet framgår.

Detta är den strikt formella tolkningen sedan är det mycket möjligt att en del inom förskolan tolkar det lite fritt eftersom beslut om behörighet blir rakt av utifrån examen. Fast det framgår i legitimationen att beslutet om behörigheten är skolverkets, så den som nu erbjuder dig tjänst som obehörig gör inget fel.

När du har legitimationen behöver du aldrig visa examensbevis, det är legitimationen arbetsgivaren vill se.

Det kommer lösa sig för dig med fast anställning, det kan du vara säker på,
 
Examensbeviset (mm) är ju underlaget som socialstyrelsen tar beslut utifrån. Det är såklart viktigt att kunna visa upp i din situation, men när du väl har din legitimation så gissar jag att du inte längre behöver visa upp examensbevis utan då är det legitimationen som de (arbetsgivarna) bryr sig om 😊

(Kan inte om lärartjänster men antar att det är samma som för andra legitimationsyrken).
Ja nästan så. Det är Skolverket som utfärdar lärarlegitimationer, men annars samma lika.
 
Rätt säker på att utökad behörighet kostar 750kr, kan inte tänka mig att det blivit billigare senaste åren.

Inte heller kan man få någon form av förhandsbesked så har man inte läst väldigt riktad utbildning typ lärarlyftet så känns det lite som ett lotteri att plugga för utökad behörighet. :nailbiting:
🙄 Ja du har nog rätt att det var 750 kr, tyckte att det var saftigt nog med 500. 😂 Ja kag försökte få lite klara besked om vilka typer av kurser jag behöver men det kunde jag inte få. 🙄
 
Ditt examensbevis betyder vad det står i det, förskollärarexamen antar jag. Det säger vilken utbildning du har.

Förskollärarlegitimation får du genom Skolverket som utfärdar legitimation och i legitimationen finns beslut om behörigheten. Skolverket använder examen för att bedöma din behörighet och med förskollärarexamen blir din behörighet förskola.

Tycker man krånglar till det genom att prata om förskolelärare som å ena sidan behöriga och å andra sidan legitimerade. Det blir sak samma som förskollärare. Antingen är man legitimerad (behörig) eller obehörig.

Det blir lite tydligare för grundskolelärare och gymnasielärare för då har man en lärarlegitimation, behörighet anger stadie och ämnen. T.ex kan man vara behörig i matte och teknik i åk 7-9. Undervisar man då även fysik så är man obehörig i fysik eftersom vad behörigheten omfattar är matte och teknik. Legitimerad lärare är man oavsett.

Men utan legitimation är man alltid obehörig eftersom det är i legitimationen som skolverkets beslut om behörighet framgår.

Detta är den strikt formella tolkningen sedan är det mycket möjligt att en del inom förskolan tolkar det lite fritt eftersom beslut om behörighet blir rakt av utifrån examen. Fast det framgår i legitimationen att beslutet om behörigheten är skolverkets, så den som nu erbjuder dig tjänst som obehörig gör inget fel.

När du har legitimationen behöver du aldrig visa examensbevis, det är legitimationen arbetsgivaren vill se.

Det kommer lösa sig för dig med fast anställning, det kan du vara säker på,

Fast i alla fall hos oss är det obetydligt om personen har fått sin legitimation eller inte så länge man vet att den har rätt behörighet och har ansökt/kommer söka den när man är färdig.

Vi anställer i flera fall studenter med en termin kvar, så jag tror faktiskt inte just det ligger TS i fatet.
 
Fast i alla fall hos oss är det obetydligt om personen har fått sin legitimation eller inte så länge man vet att den har rätt behörighet och har ansökt/kommer söka den när man är färdig.

Vi anställer i flera fall studenter med en termin kvar, så jag tror faktiskt inte just det ligger TS i fatet.
Anställer ni förskollärare utan legitimation tillsvidare? Det är inte att följa skollagen. Men anställer ni visstid eller barnskötare med lön därefter så är det en annan sak.
 
Jag blev anställd som sjuksköterska i väntan på legitimation efter examen. Men fick inte gå själv, utan bredvid en annan sjuksköterska i väntan på leg. Fick sjuksköterskelönen direkt, men fick skriva på ett nytt avtal när jag väl fått legitimationen.
Men jag ansökte direkt efter och det gick snabbt att få det, så ingen big deal.
 
Anställer ni förskollärare utan legitimation tillsvidare? Det är inte att följa skollagen. Men anställer ni visstid eller barnskötare med lön därefter så är det en annan sak.

Möjligtvis att de anställs på visstid fram till legitimationen kommer, men det är ju bara ren formalia.

Sen ska tilläggas att det ofta inte är några fler behöriga sökande överhuvudtaget, då hade man kanske gjort annorlunda.
 
Möjligtvis att de anställs på visstid fram till legitimationen kommer, men det är ju bara ren formalia.

Sen ska tilläggas att det ofta inte är några fler behöriga sökande överhuvudtaget, då hade man kanske gjort annorlunda.
Ja men då är det inga konstigheter och fullt begripligt.

Arbetsmarknaden ser olika ut geografiskt och nära utbildningsorter är det ofta högre konkurrens om jobben än i mindre landsbygdskommuner.
 
Håller med om konkurrens - jag fick tillsvidareanställning (undersköterska i grunden) för att jag lovade att plugga till förskollärare ;)
Fick dock andra förmåner också, så som betald litteratur och bensin. Så visst beror det på vart i landet man bor!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 410
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
736
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 993
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp