Bukefalos 28 år!

Maxvikt/Normalvikt som jockey

P

passionen

Vad väger en normal jockey? Vart ligger maxvikten för en jockey? Hur lång kan man vara?

Vi har haft en diskution i stallet och är inte riktigt överens. Håller på att utbilda mig till amatörtränare, och fick frågan om jag inte var för tung. Min tanke som kom, var att jag inte skulle vara på utbildningen om de tyckte att jag var för tung/stor.
 
Sv: Maxvikt/Normalvikt som jockey

Det är stor skillnad på att vara jockey och på att vara träningsryttare.
Lägsta ridvikten i lopp är 52 kg. och en egenvikt på 48-53 kg. är ganska normalt. Amatörlopp har en bottenvikt på 60 och ofta bär toppvikten runt 70 kg. (Det händer i och för sig också i proffslopp. Simons Wood vann nyligen med 72 kg. på nacken.)
Upp mot 65 kg. för en träningsryttare dugar, fast det nog är begränsat hur många unghästar man kan rida. Ju mer man vägar desto färre chanser har man också för att rida snabbjobb, men det går utmärkt att spritza eller gå jobb i hand. Själv är jag inte prototypen på en jockey och en tränare jag jobbade för sa: "Always work your horse to your weight". Inget dumt råd.
Längden har egentligen ingen betydelse. The long Fellow (Lester Piggott) var mycket längre än genomsnittet, men utvecklade en unik ridstil.
Båda vikt och längd kan till en viss del kompenseras med balans. Balans ger också bättre möjligheter för att ha mjuka händer och är kanske den enskild viktigaste faktor för att bli en bra ryttare.
 
Sv: Maxvikt/Normalvikt som jockey

Tusen tack för svaren...nu vet jag att jag ska våga tro på mig själv och stå på mig lite mer. Blir lätt osäker i diskutioner.
 
Sv: Maxvikt/Normalvikt som jockey

Du skriver att du blir amatörtränare??? Vikten för en tränare bör vara irrelevant.
Vid den intagningen finns inga som helst krav på varken vikt eller ridförmåga.
Vid anmälan till de kurserna till tränare finns inga viktkrav!
 
Sv: Maxvikt/Normalvikt som jockey

Klart Passionen ska tro på sig själv. Om man inte tror på sig själv, vem ska då ?
Cutty har rätt. Kurserna är teoretiskt inriktade och ställer egentligen större krav på läskunnighet än hästmannaskap, men amatörtränare brukar att själva rida sina hästar. Det är ju lite av tjusningen med det hela... vill jag minnas.
 
Sv: Maxvikt/Normalvikt som jockey

Visst är det så att de allra flesta amatörtränare själva rider sina hästar. Ridningen och speciellt farten har sin tjusning! Men krav på vikt etc finns mig veterligen ej. Inte heller på ålder... vilket gör sporten än mer spännande!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Maxvikt/Normalvikt som jockey

Eller så skaffar man sig en sån här :rofl:

Det var det värsta :eek:
Jag sprutade kaffe över både skärm och tangentbord.
Speciellt fascinerat över att det finns säten för veterinärer och annat gottfolk. Här kommer även den långsamaste att kunne komma upp i 60 km/t. ... men aldrig över... och ingen häst kommer i framtiden att kunne pysa med én med 4 tons emballage runt sig... och man kommer alltid att kunne gå jobb på exakta tider :cool:
På något vänster tror jag dock, att lite av tjusningen går åt pipan med ett sådant åbäk, men jag är ganska gammalmodig.
Tack, Topsan, alltid lika intressant att läsa dina poster.
 
Sv: Maxvikt/Normalvikt som jockey

"Batmobilen" lär väl bli alla tränares dröm. :D Men undrar vad som händer om hästen snubblar? Är det därför man har veterinär med sig? :eek:
 
Sv: Maxvikt/Normalvikt som jockey

Åh!!!
En sån vill jag ha. Måste ju vara toppen att köra omkring med här ute på landet på vintern. Undrar om den har AC och schysst stereo?
 
Sv: Maxvikt/Normalvikt som jockey

Det här med vikt och längd kan variera beroende på vad man vill göra. jag är hinderjockey och jag är 180cm lång. finns många som är lika långa som mig som rider både slät och hinderlöp. Josephine Kelly tex är nästan lika lång som mig och hon är en av sveriges absolut framgångsrikaste kvinnor. jag väger ca 63kg och det funkar hur bra som helst. har inte en tanke på att försöka banta ner mig. ibland behöver man lite vikt o sätta emot för å orka hålla en häst. man kan inte väga hur lite som helst och fortfarande vara stark. muskler väger. nackdelen med att var lång är att tyngdpunkten ändras om man har för korta läder. själv rider ja aldrig i onödigt korta, då hamnar min tyngdpunkt helt fel. finns en viss trend att ju kortare ju bättre bland blivande jockeys, så är inte fallet.
 
Sv: Maxvikt/Normalvikt som jockey

nackdelen med att var lång är att tyngdpunkten ändras om man har för korta läder. själv rider ja aldrig i onödigt korta, då hamnar min tyngdpunkt helt fel. finns en viss trend att ju kortare ju bättre bland blivande jockeys, så är inte fallet.

Det gäller även oss kortare. Använder man sin tyngdpunkt fel kan man skena med vilken häst som helst - och vice versa. Med tyngdpunkten över hästens manke/bog kan man få nästan alla pullare att koppla av och galoppera lugnt på halvlång tygel.:)
 
Sv: Maxvikt/Normalvikt som jockey

Det finns många exempel på lättviktre som är riktigt långa.
En proffsjockey som rider ganska sparsamt men ibland framgångsrikt är danska Lousie Faber (f.d Möller) . hon ser ut att vara 178 cm lång nånting, men har som lägsta ridvikt 52 kg.

Visst ser det jobigt ut när en så lång jockey rider, men uppenbarligen kan det fungera riktigt bra.

Sagohästens Seabuisquit jockey Red Pollard var ju också väldigt lång så att man är lång behöver ju inte vara någon nackdel.

Det är väl helt enkelt bara ovanligt att långa människor väger väldigt lite.
Beror nog på generna, och förmågan att kunna hålla sin vikt. Oavsett hur lång man är.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: yamyam
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 206
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 130
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp