Bukefalos 28 år!

Medicin för njurarna?

Centaur

Trådstartare
Sist jag var hos veterinären med katten hade han lite förhöjda njurvärden. Hon sa att om han blev sämre så skulle han få "tabletter". Nu ett halvår senare så är han sämre, jag antar att det kan vara njurarna. :( Han äter men allt för lite så han har gått ner i vikt. Har börjat tvångsmata nu...

Ska åka in och kolla hans blodvärden i dag eller i morgon om kliniken har öppet, men vad kan det vara för medicin som vet talade om? Hur är det med ev biverkningar?

Är det något annat som kan hjälpa om det är njurarna som är dåliga? Försöker redan ge honom särskilt njurfoder som jag köper hos veterinären men han gillar det ej och eftersom han redan äter ganska dåligt så tycker jag det är bättre att han får något han tycker om än inget alls. Han äter endast blötfoder.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Kanske prova annan sorts njurfoder? Tyvärr ingen koll på medicinen, men om han inte gillar den sorts njurfoder du gett (vilket är det btw?) så kanske han kan tycka bättre om en annan tillverkares?

Känner dock igen problemet med vill inte äta maten han borde etc, hade en hund som var så. Där varvade jag njurfoder med vanligt. Det gick inte med bara vanligt, då blev njurvärdena alldeles för dåliga, men gav jag bara njurfodret så matvägrade hon och blev tunn som ett streck (med katter är det ju ännu värre om de självsvälter sig). Men om jag varvade funkade det, och brukade värma på njurmaten en liiten aning med, det frisätts mer doft- och smakämnen då. Kanske värt prova?

Viktnedgången kan ha med njurarna att göra btw, eller äter katten mindre nu än innan? Min rasade ju i vikt trots åt, riktigt läskigt. Gick upp ungefär halva tappet när han fick njurmat (han tycker om den tack och lov!), men är fortfarande rejält tunn, och enligt vet är det inte stor chans att hoppas på han kommer ta igen det, men sålänge han håller sig över 3 kg och mår bra så får man acceptera hullet.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Svårt att sia om eventuella biverkningar när vi inte vet vad för tabletter veterinären pratat om. Steroider? Fosforhämmare? Något som känns igen?
 
Sv: Medicin för njurarna?

Nu har vi varit på kliniken och som jag misstänkte var njurvärdena inte så bra. :(

ALT=179 U/L
(12-130)
ALKP= 44 U/L
(14-111)
CREA=281 umol/L
(71-212)
GLU=8.22 mmol/L
(3.94-8.83)
TP=82 g/L
(57-89)
UREA=15.7 mmol/L
(5.7-12.9)

Någon som är mer insatt kanske vill tolka resultaten? Enligt vet så var det dåligt, men inte jättedåligt.

Han fick som vanligt massa beröm för hur otroligt snäll och samarbetsvillig han är, sitter still båda vid rakning och blodprov från halsen. Älskade lilla katt. :love.

tusen.jpg


Fick medicinen Fortekor. Det är visst eg en hjärtmedicin men hade visat sig fungera bra på katter med crf/njursvikt. Hittade lite info här http://www.ah.novartis.com/products/en/fortekor_cat.shtml

Köpte med mig flera olika sorters njurmat så hoppas han vill äta den... Fortsätter mata och ge vatten tills han blivit lite piggare och hoppas hoppas att medicinen hjälper. Han ska få akupunktur också. Bra tips att värma maten, det ska jag prova!
 
Sv: Medicin för njurarna?

Min hade crea 215 (referensvärde: max 159) och urea 11,9 (referensvärde max 9). Vilket vet ansåg var klart förhöjt och inte bra, men långt ifrån 'dåligt', samtidigt så är det viktigt hur det mår med.
Iaf, TantEster t ex svarade i den tråden jag skrev och tyckte de var lindrigt förhöjda.

Dock var min katts övriga värden normala, inkl ALT, vilket ju avviker lite på din - ingen aning vad eller ens om det betyder något.

Min är också supersnäll, tack och lov. Han är iofs en snäll katt, men han är skitskraj för veterinärer med och är i princip 'stel av skräck' med..

På återbesöket hade crea sjunkit något, urea låg still (det sjunker långsammare) och vet var nöjd med det + lite viktuppgång och katt som verkade må bra, och att det tyder på att han svarar på foderbehandlingen. Kissen har slagit ner på tempot lite, jag beskrev det som 'gått i halvpension', men busar fortfarande, äter, är kelig osv som vanligt. Upplever honom dock som mer frusen, och som sagt han är inte LIKA 'galen' längre. Men vi har inget ÅB inbokat, utan sålänge vikten iaf står still och han mår fortsatt bra så får proverna visa vad de vill så att säga. Men han står fortsatt på hills k/d och ska så göra resten av livet.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Min katt har njursvikt, jag tror att crea var närmre 300 på henne när vi kom in första gången, men jag har inte koll på siffrorna då min veterinär inte anser att man ska stirra sig blind på dem utan se hur katten mår också. När hon kom in var hon riktigt dålig och vägde mindre än 2,5 kg.

Nu har det gått drygt ett år sedan, hon är behandlad mot en infektion plus att hon bara äter Hills k/d (jag testade med RCs Renal först men den gillade hon inte) och hon har gått upp till 3,1 kg som är ok vikt för hon är rätt liten och värdena har blivit bättre enligt veterinären. Vi kollade dem efter 3 och 6 månader. Nu tycker de att vi inte behöver ta blodprov om hon inte verkar bli sämre. Jag väger henne en gång i månaden för veta om hon verkar tappa vikt igen.
Beteendemässigt är hon tillbaka till det normala igen och leker med sina leksaker och busar med oss lite då och då hon är 7 år i år.
 
Sv: Medicin för njurarna?

så du har inte gett någon behandling förutom dietfoder?

De upptäckte en infektion med blodprovet och den är behandlad med antibiotika Ibaflin (först ett misslyckat försök med Synolux som hon bara kräkte upp). Men ingen behandling förutom det.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Det är eg lite vanskligt att jämföra njurvärden mellan olika katter. Rent spontant så är din katts värden förhöjda, men inte mer än lindrigt-måttligt. Katten visar dock symptom och tycks även ha problem med högt blodtryck - då är den kliniska bilden mer talande än siffrorna. Det går inte heller att uttala sig om prognosen eftersom en katt kan ligga stabilt på lindr-måttl förhöjda värden under flera år medan andra kan skena iväg från lidrigt till högt bortom all hjälp på någon månad. Kreatinin över 500 brukar innebära att njurarna är kaputt. Hade nyligen en katt med krea på 2500. Den dog (och led sannolikt av en akut njurrsvikt orsakad av förgiftning).

Fortekor är en hjärtmedicin som sänker blodtrycket. Högt blodtryck är inte ovanligt på katter med njursvikt. Det höga trycket kan skada de små kapillärnystanen som finns i njuren och därmed förvärra/påskynda förloppet. Fortekor verkar genom att hämma det hormonella regleringssystem av blodtrycket som sker genom utsöndring från njurarna.

Det finns många olika njurfoder att testa. Om katten är kräsen (kräsenheten brukar dessutom förvärras när njurarna strular) kan man i det här läget testa att ge en fosfathämmare istället. Det är ett pulver (Ipakitine) eller en pasta (Renalzin) som ges på det vanliga fodret och hämmar upptaget av fosfat i tarmen. Det är just fosfat som är mest skadligt för trilskande njurar.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Tack för ditt svar.:)
Vilket tal visar blodtrycket? CREA, UREA och TP vet jag vad är men resten är grekiska.

Jo jag har googlat lite och hittade just Ipakitine! Det är bra alltså? Då ska jag beställa det.

Matar honom med njurfoder nu, han accepterar det så tänkte fortsätta med matandet tills han får lite mer hull igen och förhoppningsvis känner sig piggare, så han orkar att äta mer själv. Känns viktigt att få upp honom i vikt, hans perfekta vikt är 4,3 kg, uppskattningsvis ligger han på 3,5 nu.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Inget av värden visar blodtrycket, det är inget man tar blodprov på utan tar precis som på människa, med manschett runt ett ben eller svansen.

De två första värdena är levervärden (som säkert TE eller PL kan förklara närmre visar exakt vad) sen crea och urea är njurvärden, tp är totalprotein och glu är blodglukos/blodsocker.

Royal Canine har vad jag förstått smakligt njurfoder som blötmat, det är som små mjuka bitar i gelsås. Säljs i påse. Hills har ju också njurmat som blötmat på burk.
 
Sv: Medicin för njurarna?

kl
ALAT och ALP är leverenzym.
Precis som Kirre framgår det inte av dessa prover huruvida katten har högt bt, men jag förmodar att så är fallet eftersom man redan nu sätter in Fortekor.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Såvitt jag förstod så var medicinen i hans fall enbart för njurarna. Inget blodtryck mättes, han undersöktes bara och sen togs blodprovet.
 
Sv: Medicin för njurarna?

Fortekor är en så kallad ACE-hämmare som sänker blodtrycket. Detta har en stor betydelse vid njurarnas glomerulära filtration - ju högre tryck, desto fler och större partiklar filtreras ut i urinen. Högt tryck ger ökad utfiltrering av protein, vilket kan vara toxiskt för strukturer i njurarna och minska kattens ivslängd.

Man ger således Fortekor för att minska bt och proteinförlusterna.

Eftersom jag är så rysligt omständig skulle jag nog ha velat veta mer om kisses tillstånd. Kanske inte helt lämnat ett förhöjt ALAT åt sitt öde heller (högt ALAT vanligt vid hypertyreos, en sjukdom som ofta ger ett förhöjt bt med sekundära skador i njuren till följd. OM en hypertyreos föreligger skulle katten vara hjälpt av att detta kontrolleras. Men det kan ju också vara så enkelt som att det förhöjda levervärdet tyder på leverskada av annan genes). Mäta bt och kolla urinen hade om inte annat varit intressant!
 
Sv: Medicin för njurarna?

Tänkte på om levervärdena kunde vara förhöjda pga att han ätit dåligt ett tag och tappat vikt, har läst att levern hos katter får jobba för hårt då, med att tära på kroppsfettet. Så kanske kan ha med det att göra? Vid hypertyreos brukar dom väl ha bra aptit men ändå gå ner i vikt? Han är även extremt värmekär.
Ska dock ha det i tankerna om han inte svarar på den behandling han får nu.

Vet du förresten om det förekommer några biverkningar vid Fortekor? På läkemedelssidor så står det bara att den är "well tolerated" och att ev biverkningar som dåsighet är förbigående. Men säg att min katt inte alls har högt blodtryck utan kanske det redan är lågt, kan det vara skadligt?
Jag frågade vet. om det fanns någon risk för biverkningar och hon sa "inte i hans fall". Men ingen kan ju veta allt...
 
Sv: Medicin för njurarna?

nu har jag läst lite mer.... och det finns visst inga riktiga bevis för att fortekor faktisk fungerar?? och att det finns risk för att creatinet stiger istället för sjunker. :crazy:

jag har även upptäckt att ett foder som vet sa var okej att ge har massa fosfor, 1,5% jmf med 0,3% som det är i den andra (som han inte tycker smakar så gott). så jag känner mig såhär just nu :eek: :cry: :confused: :mad:

varför har hon gett mig ett foder som det klart och tydligt på tillverkarnas hemsida står "contraindications; renal problems"? :crazy:

inte konstigt att katten fortfarande verkar må illa.... :( har ju gett honom detta i tron om att det var bra :cry:

kort sagt känner jag inget större förtroende för kliniken nu. vet inte vart jag ska vända mig. tant ester, hur lång tid tar det innan fortekor öht börjar verka (om den nu gör det) och är en ev creatin förhöjning övergående? han har ätit medicinen i två veckor nu, och jag tycker inte han har ett dugg bättre apetit.

i dag fick jag äntligen ipakitine så började med det i dag. och nu blir det annat foder givetvis. men hur ska jag göra med fortekor?? det kanske gör min katt sämre ju. och nåt blodtryck har ju inte heller mätts... Hjälp!
 
Sv: Medicin för njurarna?

Fortsätt med Fortekor. Men det vore väl bra att kolla kattens blodtryck och även kolla om det nu finns mkt protein i urinen. Om blodtrycket är fortsatt högt kan man kombinera med andra blodtryckssänkande mediciner.
 
Sv: Medicin för njurarna?

jag vet inte om dom har utrustning för att mäta blodtryck, det mättes inget när jag var där iaf. kan höra med några andra veterinärer här iofs.

primärt skulle han äta njurfoder men i fall han inte tyckte om det så var det "helt okej" att ge royal canin recovey. det har 49% protein och hela 1,14% fosfor. jmf med njurfodret som har 0,3%. köpte hills mature adult i dag, det har 0,6 fosfor och 35% protein. så med ipakitine borde väl det vara okej.

men ska försöka få tag på detta fodret http://www.hillspet.se/adult/products/product.aspx?pid=63&packform=Can&sc_lang=sv-SE och se om han kanske vill äta det. tror vår distriktsveterinär säljer hills.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 174
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp