Medicin till deprimerad katt

G

Gunsan

Är helt knäckt efter några dagars medicinering av min katt med antibiotikan Vetrimoxin för öroninflammation. Det verkar så enkelt när andra skriver om hur de ger sin katt medicin, att den efter ett enkelt handgrepp öppnar munnen så att man kan peta in en tablett. Men för oss fungerar det inte vare sig med lock eller pock! Kissen öppnar inte munnen! Nu har han dessutom blivit så deprimerad av denna tortyr att han nästan inte äter något och därför lätt kräks upp medicinen när vi äntligen fått honom att svälja den.

Har försökt med "tablettinförare" för att underlätta, men kissen biter ihop käkarna så hårt att munnen inte går att öppna. Har tagit tag i nackskinnet och böjt huvudet bakåt utan att munnen öppnas det minsta.

I mat kan vi inte gömma något, för han har aldrig varit stor i maten och nu äter han nästan ingenting eftersom han är så ledsen. Är det medicin i maten vänder han ryggen till direkt.

Har också försökt med pasta-formen av Vetrimoxin, men den dreglar han ut delar av och sedan sitter han och är olycklig i flera timmar för att han känner doften av medicinen som sitter fast i pälsen på bröstet.

Till att börja med kämpade han emot våldsamt när han skulle ta medicinen. Nu är han mest apatisk. Men det är inte enklare att få in medicinen för det. Han kryper ihop så for man närmar sig honom (oavsett om det är medicindags eller ej) som om vi just gett honom stryk och han förväntar sig mer av den varan.

Någon som har några fler idéer på hur man kan göra medicineringen mindre plågsam? Nu är han så deprimerad och ledsen att det gör ont att se honom.

Förtvivlad matte
 
Sv: Medicin till deprimerad katt

Av vilken anledning behandlas katten med vetrimoxin? Det vanligaste vid öroninflammationer är ju att behandla med örondroppar, men han kanske får det också?
 
Sv: Medicin till deprimerad katt

Om problemet är att han biter ihop får man öppna munnen.

Ta tag i överkäken med fingrarna (pincettgrepp strax bakom hörntänderna), med handen över huvudet (så att man kan kontrollera pannan/huvudet med handloven). Lyft upp, vinkla huvudet bakåt. Nu går det bra att pilla upp munnen med andra handen på underkäken. Min vet använder ett finger på framtänderna (då kan man snabbt dra undan det om katten biter), jag tar pincettgrepp bakom hörntänderna även där eftersom det är stadigare och jag vet vid det här laget att mina katter inte hugger efter mig.

Person två stoppar i tabletten, tablettgivaren underlättar säkert om han inte vill svälja.

Mina har tjurat ordentligt de första gångerna, men när de väl lärt sig att tabletten ska ner så ger de upp. Håll ut, han kommer förlåta er såsmånigom. Det hjälper inte att ömka och tycka synd om, då bekräftar man bara att det faktiskt är något fruktansvärt man utsätter dem för.
 
Sv: Medicin till deprimerad katt

Jag håller helt med Sassy!

Om katten blir "osäker" pga behandlingen så gör bara det ni måste med den under behandlingens gång och låt den i övrigt vara ifred!
En antibiotika beh. pågår sällan mer än 7-10 dagar och ni verkar redan vara en bit på väg in i behandlingen = inte så många dagar kvar.

Det jag blir lite fundersam på är snarare aptitbristen!
Kanske reagerar er katts mage kraftigt på antibiotikan? Och att det är orsaken till att ni upplever den som "deppig"?

Erbjud lite god burkmat någon timma innan ni tänker medicinera och lämna katten ifred med sin mat. Om katten ändå inte äter så hade jag kontaktat vet!

Sedan gäller det - precis som Sassy skrev - att INTE ömka, bete sej annorlunda, "trösta" osv katten. Utan bara göra det som måste göras för att få det gjort och sedan glömma allt till nästa gång!

Ytterligare en tanke som jag TJATAR om när jag pratar hund är ju att man tänker på att hantera sin katt även på "obehagliga" vis när den är fullt frisk och pigg!
Dvs öppna mun, klämma, känna, titta i öron, hålla fast en tass och kontrollera klokapslar osv. Så att katten inte bara blir "tvångshanterad" i skarpa lägen!
För DET kan ju stressa den mest stabila individ!
Matte/husse är alltid "snälla", mjuka och "klappar medhårs" tills den dag man mår dåligt! Då skall man hållas fast, tvingas till medicinering, undersökas av främmande personer osv.

Lycka till!
/Swat
 
Sv: Medicin till deprimerad katt

Ett sätt kan vara att pulvrisera tablettbiten och blanda med lite vatten och kanske lite druvsocker för att mildra smaken (vissa katter gillar det). Jag brukar blanda det på en tesked och tömma in i kattens mun, men går det inte alls att öppna munnen kan man blanda det i en 5 ml plastspruta som finns på Apoteket. Den lilla pipen på sprutan brukar gå bra att få in i mungipan även om munnen är stängd, men det händer lätt att en del pulver blir kvar i sprutan. Man får liksom snurra på den medan man ger.
 
Sv: Medicin till deprimerad katt

Våra katter gillar inte heller piller, men man får bända upp käkarna på dem och peta in det ändå. En katt är inte så stark i käkarna att de inte går att få upp. Just eftersom katten inte gillar det så skulle min lösning vara att vara snabb och resolut, upp med munnen och i med pillret, så gör man pinan kort i alla fall. Och sen vara som vanligt igen.
 
Sv: Medicin till deprimerad katt

Känner igen det du berättar, har varit i samma eller liknande situation. Kunde ibland få in tabletten i munnen, hon såg ut att svälja - och gick bort och spottade demonstrativt ut den. Relationen oss emellan blev, till min sorg, ansträngd och hon åt sämre. Pratade till slut med veterinären som då gav medicinen i form av sprutor. Det blev dyrare, hon hatade det, men hon blev frisk och det var inte jag som gjorde henne illa! Snart började hon lita på mig igen.
 
Sv: Medicin till deprimerad katt

Dela tabletterna och lägg dem i små bollar av rå nötfärs, det funkar på våra! Så små bollar som möjligt så de inte börjar tugga på den, bara någon halv centimeter i diameter så sväljer de dem hela.
 
Sv: Medicin till deprimerad katt

Tack för alla bra svar!

Nu är lyckligtvis behandlingstiden över, men kissen har haft flera infektioner de senaste åren (har lätt att få snuva tex trots vaccinering) så det är bra med tips inför framtida kurer.

Funderar ändå på (som den ynkrygg jag är) att nästa gång låta veterinären ge antibiotikasprutor de dagar kliniken är öppen, så att vi slipper plåga honom själva hela tiden. Det dumma är ju att vi blir desperata när det inte funkar att pilla in tablett eller pasta på flera försök, och ju mer vi reagerar, ju mer panikslagen blir katten och ju mer kämpar han emot. Det har blivit som en ond cirkel. Ska prova det där med att öppna munnen på katten utan att ge medicin emellanåt för att avdramatisera handlingen när den behövs. Skadar ju inte att testa!

Hans öra var så svullet inuti att veterinären inte kunde se om trumhinnan brustit eller ej (kissen hade var i örongången), så det var därför vi inte fick örondroppar, utan antibiotika och kortison.

Aptiten är fortfarande inte riktigt tillbaka, men även de andra kissarna i familjen äter sämre på våren och vill mest vara utomhus, så förhoppningsvis slinker det ner lite mat ute i naturen.

Tack igen för svaren.
 
Sv: Medicin till deprimerad katt

Gamla rön det där. Även mediaotiter och brusten trumhinna bör behandlas lokalt i örat, effekten av allmänantibiotika är mkt tveksam. Om det inte redan är inbokat tycker jag att du ska ringa för ett återbesök och kontrollera så att infektionen verkligen är helt botad.

Jag tycker inte att det vore fel av dig att låta veterinären ge injektioner om det blir aktuellt med behandling igen. Det är många som löser problemet så!

Lycka till med kissen!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Katthälsa Jag har börjat få problem med att medicinera min katt, och jag vet inte hur jag ska vända trenden. :down: Hon har ätit Prednisolon...
Svar
10
· Visningar
3 807
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 621
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp