Medryttare på oförsäkrad häst?

finapina

Trådstartare
Jo hej! Det är så att jag fick mig en tankeställare förra veckan på min medryttarhäst i en liten olycka. OM det skulle gått värre o hästen är oförsäkrad vem skulle då blivit tvungen o stå för ev. veterinärvård för hästen o skador på t.ex annan persons bil/ egendom?
 
Sv: Medryttare på oförsäkrad häst?

Hästägaren är väl alltid ansvarig för sitt djur?
Så länge du som medryttare inte varit oaktsam så är det ingenting du ska stå för. Olyckor händer.

Att ägaren har hästen oförsäkrad är inte ditt fel.
Hade hästen varit försäkrad hade det kanske varit tal om att medryttaren skulle betala hela/del av självrisken.

Men ta upp det! Och skriv ett kontrakt på vad som gäller vid en eventuell olycka, så ni båda är med på det och att det finns nedskrivet och undertecknat.

Kolla även upp vad som gäller för DIG som ryttare.
 
Sv: Medryttare på oförsäkrad häst?

Vill inte ägaren ha en försäkring så är det dens problem. Du som medryttare har ingenting med det att göra sålänge det inte är du som är direkt orsak till olyckan. Då är det väl en annan sak, men du borde ju endå vara försäkrad för sånt väl?
 
Sv: Medryttare på oförsäkrad häst?

Skador på bil i trafik som orsakas av häst brukar ersättas av bilägarens försäkring (finns gamla trådar om detta).

Din olycksfallsförsäkring ska ersätta skador på dig och hästägarens försäkring (eller bilförsäkringen?) skador på hästen
 
Sv: Medryttare på oförsäkrad häst?

Om inget annat avtalats så får hästägaren stå för kostnaderna. Det enda sättet att få ut pengar från en medryttare som inte är generös och erbjuder sig är att stämma denne och det blir vissa problem att få ut något av det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 447
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp