Medryttare som betalar?

Sv: Medryttare som betalar?

Jag tar inte betalt av min medryttare av den enkla anledningen att hon är en mycket duktigare ryttare än mig så hon utbildar min häst. Någon avlastning behöver jag egentligen inte men hon ville gärna rida och jag ser det som en bonus att hon jobbar min häst ordentligt.

Om något går sönder genom normalt slitage har jag inget emot att betala. Större delen av tiden är det ju jag som står för slitaget på prylarna och bara för att det råkar gå sönder dagen hon är där betyder ju inte det att hon ska betala. Det är naturligtvis en annan historia om hon skulle råka ha sönder något av en olyckshändelse och då utgår jag helt enkelt ifrån att hon skulle ersätta mig.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag tycker det är svårt att sätta pris..
Mina tidigare medryttare har ridit gratis eftersom de varit vänner till mig. Sen har jag haft en halvfodervärd och hon betalade hälften av hästens kostnader.

Nu ska jag försöka hitta en ny medryttare. Är för det första glad om jag ens hittar någon passande alls så jag kommer inte ta mycket betalt trots att hästen då kommer stå på en ordentlig anläggning med ridhus. Mellan 300-500 kr beroende på hur många dagar i veckan h*n ska rida.

Men generellt sett så tycker jag att man kan räkna ut vad hästen kostar i drift och sen slå ut det på antal dagar. Säg att hästen kostar 4000 kr/månad och en medryttare rider 2 dagar/vecka så kan det vara lämpligt att den betalar ca 800-1000 kr/månad.
Men det tror jag förutsätter att man har en skapligt välutbildad häst som är rolig att rida och att det finns ridhus osv på anläggningen. Ju mer medryttaren får göra desto mer kan man ta betalt. Så om medryttaren får göra vad den vill, rida lektioner, hoppa, tävla osv på sina dagar ja då kan man nog ta betalt enligt mitt exempel ovan.
Men om medryttaren bara får skritta i skogen så är det nog svårt att få betalt alls..
 
Sv: Medryttare som betalar?

Men om medryttaren bara får skritta i skogen så är det nog svårt att få betalt alls..

Det där har jag faktiskt sett hästägare som försökt sig på. 80kr/gång för att skritta ut en häst i skogen 30-40 min :eek: Jag undrar hur många svar h*n fick....
 
Sv: Medryttare som betalar?

Hur kan man ens tro att man kan få betalt för sånt? :cool:

Jag skulle gärna hitta någon yngre tjej som ville mocka, borsta och skritta i skogen. Men aldrig att jag skulle ta betalt när det inte ingår några förmåner alls för medryttaren..
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag kan se båda ändarna på det hela.
*Varför ta betalt när någon är snäll nog att hjälpa en att hålla igång sin häst.
*Det kostar att ha häst och varför ska någon få rida helt gratis etc etc

Jag har nu fått världens goaste medryttare till min ena häst och jag tar 400:-/mån då får hon rida så ofta hon vill. När hon är här o rider så får hon mocka. Och att hon får stå för skoningen. Diskuterade det med henne och hon tyckte att det var helt Ok.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Hej!
Så här räknar jag ut vad min medryttare ska betala. Min häst kostar mig drygt 4000 kr/mån. Då är inte ev. veterinärsavgifter, slitage på utrustning mm inräknat, utan bara stallhyra, strö, foder, skoning och försäkring inräknat. Då kostar hästen ca 130 kr/dag. Det är dock min häst, mitt ansvar och jag bestämmer mest (även om jag är väldigt snäll...). Så jag tar inte ut 130 kr per gång min medryttare rider utan jag tycker att 100 kr/gång känns mer rimligt. Vi har bestämmt att hon ska rida 1 gång i veckan och betalar hon då 400 kr i månaden. För det mesta rider hon fler dagar i veckan, men dessa betalar hon inte för då det inte är vad vi har bestämt från början. Jag ser det bara som en riktigt stor tjänst när hon tar honom extra då inte jag kan.

De dagar hon har honom så får hon göra vad hon vill, fast hon föredrar att rida ut på härliga långturer i skogen. Men hon får gärna harva på banan om hon vill eller rida till manege (som jag själv betalat manege avgiften på) och rida för tränare.

Hon behöver inte ta några fodringar i stallet. Men av någon mysko anledning tycker hon att sådant är kul :confused: och hjälper gärna till ;)

Nu ska jag flytta och måste tyvärr skaffa ny medryttare (hon vill inte åka 50 mil enkel resa för att rida honom, knasigt :cool:) Jag kommer av min nya medryttare antagligen göra en liknande deal. Fast jag vill ha medryttare en dag till per vecka. Kommer då att stå uppstallad hos min tränare, så nästa medryttare kommer att ha lättare att träna än min nuvarande.

Jag annonserar aldrig i annonser att man får tävla min häst eftersom jag vill ha förtur! Men självklart får mina medryttare tävla om de vill. Och jag tävlar ytterst sällan så sannolikheten att jag säger nej är väldigt liten...

Mvh Sara
 
Sv: Medryttare som betalar?

Min medryttare på min andra häst får rida så mycket hon vill/kan mot att hon betalar skoningen. Det blir ca 400 i månaden, hon mockar gärna trots att hon inte behöver, hon tycker det är kul. hjkälper till med annat med som att städa ur stallet inför sommaren, måla mm.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare som betalar?

tråde var inte om personliga situationer om betalning ska ske eller ej utan vad som bestämmer hur mycket man bör betala eller få betalt..

Ville bara bidra med att jag inte tar betalt, utan har medryttare för att jag behöver hjälp, inte för att jag vill dela med mig. Det är ju också ett alternativ.

När jag bodde i Stockholm var jag medryttare på Ryttarstadion och där tog de flesta 1000 kr/månad för en gång i veckan. Tillgång till ridhus.

En kompis i Östersund tar 700 i månaden för en till två gånger/månad. Tillgång till ridhus.

En tjej i mitt stall tar 500 kr/månad för en gång i veckan. Tillgång till ridplan.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag tar betalt av min medryttare. Då har jag ridhus och hästen på fullservice så hon inte behöver mocka (men får gärna mocka om hon kommer ut såpass tidigt att stallchefen inte hunnit mocka). Hon har i princip fri tillgång till hästen, då jag har ont om tid. Stallet ligger bra till, lätt att ta sig.

Jag tar 500.-/mån, detta täcker ungefär hovslagarkostnaden. Är mest symboliskt, och handlar om att jag anser att medryttare blir oengagerade när det är gratis.
 
Sv: Medryttare som betalar?

När jag skaffar medryttare (som förutom att motionera hästen också kommer att mocka, sopa, fixa fodret på sin dag, göra allt som jag vanligtvis gör) så kommer jag inte att ta något betalt. Detta eftersom att jag tycker att personen i fråga gör mig en tjänst och tar sin fritid till att hjälpa mig. Jag har ju också själv valt ut personen speciellt för dess kvalitér när det gäller hästhantering. (Kanske inte den bästa ryttaren ever men otroligt mjuk och fin med hästarna och det är jag SÅ noga med)
 
Sv: Medryttare som betalar?

När jag skaffar medryttare (som förutom att motionera hästen också kommer att mocka, sopa, fixa fodret på sin dag, göra allt som jag vanligtvis gör) så kommer jag inte att ta något betalt. Detta eftersom att jag tycker att personen i fråga gör mig en tjänst och tar sin fritid till att hjälpa mig. Jag har ju också själv valt ut personen speciellt för dess kvalitér när det gäller hästhantering. (Kanske inte den bästa ryttaren ever men otroligt mjuk och fin med hästarna och det är jag SÅ noga med)

Bra (ansvarsfulla) medryttare finns - men de växer inte på träd. De som är riktigt bra ställer kanske lite mer krav på hästen och vilka uppgifter som ingår också...
 
Sv: Medryttare som betalar?

kl

Jag gick från ridskola till medryttare och slutligen till egen häst.

Ponnyn som jag medryttare på behövde jag inte betala något för, jag höll hästen i kondition tills ägarens dotter själv var stor nog att kunna rida hästen.
Jag tränade och tävlade. När vi kom upp oss lite i klasserna så behövde ponnyn skos upp på bak, jag fick då stå för den kostnaden.
Helt ok för min del det var ju jag som ville att hästen skulle skos.

När jag sedan skaffade egen häst så hade jag medryttare 1 ibland 2 dagar i veckan. Hon betalade ingenting eftersom jag tyckte att det var skönt med avlasningen. Hon gjorde mig en tjänst. En toppen tjej som alltid höll vad hon lovade!!

Jag delar uppfattningen med flera andra här att om man tar lite betalt så brukar det fungera bättre. De stannar inte hemma om det är obekvämt utan vill ha valuta för sin peng.

Idag skulle jag nog inte ta betalt om det gäller någon dag i veckan om det inte ledde till ökade kostnader.
Ex, en av hästarna går numera oskodd eftersom han går som sällskap. Han är fullt ridbar men börjar bli till åren. Om han ska ridas måste han skos och det kostar mig ca 500:- mer per hovslagarbesök. Medryttaren skulle då få stå för det, dvs. 250:- per månad.
Hade jag haft min häst på en anläggning där manegekort betalades separat hade medryttaren fått vara med och betala manegekort för hästen om h*n vill kunna rida i ridhuset eller så får h*n lösa ett eget kort.

Kort och gott sätter jag pris efter principen;

- Vem tjänar mest på detta?
Blir svaret jag så är det inte troligt att jag tar betalt. Är svaret medisen så kommer h*n få betala.

-Vad för någon häst gäller det?
En häst för bara skogspromenader skulle kosta mindre än en häst som medisen tränar och tävlar på.

- Kommer kostnaden för min hästhållning att öka pga. medisen?


När man börjar komma upp på 3-4 dagar i veckan eller mer hade jag personligen inte valt att ha medryttare alls utan en halvfodervärd istället.
Dels för att jag inte vill sponsra någon med 1/2 häst medans jag fortfarande står med hela kostnaden och ansvaret. Och med en halvfodervärd är det lättare att skriva ett avtal som reglerar den ekonomiska biten och tillgången till hästen.
 
Sv: Medryttare som betalar?

*lånar*

Jag är medryttare och betalar 1000 kr i månaden. Har hästen tre dagar i veckan, vissa veckor mer vissa mindre. Allt beror på hur jag jobbar och hur ägaren jobbar.
Får göra allt de dagar jag har hästen, mocka, fixa mat, rida mm. Finns ridbana och tränare att tillgå och vill jag rida för tränare så går det bra. Jag har det väldigt fritt på det sättet, kommer mycket bra överrens med ägaren.
Betalade bara skoning förut, men när vi flyttade hästen dels pga att jag bad om det så kom vi överrens om att jag betalar halva stallhyran.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag tar inte betalt av mina medryttare men de får bara rida ute och de måste rida eller gå med ponnyn på deras dagar. Efter diskussion med veterinären kom vi fram till att bara jag skulle rida hästen i manegen och att hon måste röra på sig varje dag. Och eftersom jag har de kraven jag har så kan jag verkligen inte ta betalt. Sen är det bara bonus att båda tjejerna verkligen gillar lilla vita ponnyn som den prinsessa hon tycker att hon är.

Skulle någon få träna eller rida inne på henne skulle jag ta betalt. I somras hade jag en tjej som tränade för att få tävla på henne och red 4 pass i veckan och jag mest underhöll och red ute. Då tog jag 2000 kr av henne för att hon fick göra "det roliga" och jag höll en häst till henne som hon fick i stort sätt ha en egen häst men slapp ansvara för saker om hon behövde mer utrustning eller ponnyn blev halt typ. Det finns kanske folk som tyckte att det var mycket pengar men det kostar mig typ 5000 i månaden med allt så jag tycker att det var skäligt. Det är också pengar jag gärna betalar själv nu när jag rider så mycket jag vill och hur jag vill,,,
 
Sv: Medryttare som betalar?

Hejsan alla hästtokiga :)
Nu har jag letat ett tag men inte hittat den tråden som jag vill ha svar/diskussioner angående..(iaf inte aktuell)
Men: Just det här med medryttarbetalning!? Tar ni betalt av er medryttare eller helt tvärtom - medryttare är där för att hjälpa med ens häst = gratis, som tack för hjälpen..?

Ni som tar betalt av era medryttare, vad sätter ni priser utifrån?
Kanske mer betalning; om det finns tillgång till ridhus och lite "lyxigare" tillgångar överhuvudtaget, och tränings & tävlingsmöjligheter på anläggningen..?
Eller, tvärtom lite mindre betalning? Om det är på ett mindre stall, med en liten paddock, långt till ridhus och aldrig träningar, och fruset vatten i kranen jämt och ständi
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare som betalar?

Jag har varit medryttare till en häst där ägaren först ville ha 600-/mån men då hästen hade en mängd olater och man fick backa till väldigt mycket markarbete och att det handlade mer om uppfostran av hästen och stalltjänst så upphörde betalning.
Jag rider även en del hästar på Ridskolan jag red tidigare och för det betalar jag inget då det handlar om genomridning.
Jag även blivit erbjuden att rida en 21 åring för att han skall få gymnastisera sig lite då ägaren föredrar skogen det skulle dock vara gratis.
Jag söker dock en mer utbildad häst som jag kan vidareutveckla min ridning med och skulle en sådan dyka upp så skulle jag lätt betala en slant. Tråkigt nog verkar det inte krylla av välutbildade hästar på max 165 cm som söker medryttare.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Min medryttare betalar 200 kr i månaden och har hand om hästen 2 dagar varannan vecka och 3 dagar varannan vecka. Det kan bli någon extradag också, beroende på hur mitt schema ser ut.

Hästen står i ett litet stall med tillgång till belyst ridbana och ridstigar i skogen precis utanför stalldörren. Gångavstånd till ridhus. Medryttaren sköter mockning och fixar maten osv de dagar hon är där. Fodringar och in-/utsläpp sköts av stallägaren, men ibland kan medryttaren hjälpa till med insläpp om hon råkar vara i stallet vid den tiden på kvällen. I övrigt får hon göra i princip vad hon vill, så länge hästen får varierad träning så får hon rida på ridbanan när hon vill, hoppa lite, ut och luffa i skogen eller vad hon nu känner för.

Att det blev 200 kr var för att jag är lite kluven till att ta betalt. Dels håller jag med de som sagt att det finns folk som verkar ta bättre hand om sånt de får betala för. Å andra sidan så tycker jag det är jätteskönt med hjälp, hade jag haft mer tid själv så hade jag nog inte letat medryttare från första början. Men även om min medryttare är en stor hjälp för min del så rider hon knappast bara för att vara snäll. Därför tyckte jag att 200 kr var rätt lagom, det är mer en symbolisk summa. Hästens skötsel och uppehälle står jag själv för. Skulle jag inte få det ekonomiska att gå runt så hade nog inte medryttare varit lösningen utan snarare en försäljning av hästen...

Hästen är en varmblodstravare, inte så välidgt utbildad men kan grunderna. Han är rätt känslig, så om inte annat så lär man sig att hålla bättre koll på sig själv när man rider. :p
 
Sv: Medryttare som betalar?

vår medis står för skoning var 6:e vecka samt ridlektion varannan vecka . Hästen h*n får nyttja är ett trevligt ungt halvblod 2 ggr/vecka.
Vi har manegenkort och för att nyttja det (valfritt) fick h*n betala 2/7 delar av totalsumman. Paddock ingår och fina grusade ridvägar.

Annser att det skäligt pris då det är ett fint halvblod som utbildas kontinuerligt samt att medisen är relativt obegränsad under dennes dagar.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag baserar medryttarkosnaden på dagskostanden. Min nuvarande betalar 800kr/månaden. Hon rider i genomsnitt 9 gånger i månaden, min hästs dagskostand ligger på 100,50 (stallhyra, foder, hovslagare och försäkring). Slitage ej medräknat eller tappskor. Så hon får det ändå billigare än dagskosnaden och hon är nöjd.

Några har kommenterat att gratismedryttare ofta inte kommer pga att man är förkyld, dåligt väder osv.
Jag hade en medryttare innan, som betalade 1000kr/månad. Hon red max 4gg(hon fick rida 2-3 gg i veckan) i månaden och hade ofta ursäkter varför hon inte kunde komma. Men hon betalade alltid.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 377
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 338
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 179
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
12 786
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Prognos för rotation/sänkning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp