Medryttare som betalar?

P

PonnyBonus

Hejsan alla hästtokiga :)
Nu har jag letat ett tag men inte hittat den tråden som jag vill ha svar/diskussioner angående..(iaf inte aktuell)
Men: Just det här med medryttarbetalning!? Tar ni betalt av er medryttare eller helt tvärtom - medryttare är där för att hjälpa med ens häst = gratis, som tack för hjälpen..?

Ni som tar betalt av era medryttare, vad sätter ni priser utifrån?
Kanske mer betalning; om det finns tillgång till ridhus och lite "lyxigare" tillgångar överhuvudtaget, och tränings & tävlingsmöjligheter på anläggningen..?
Eller, tvärtom lite mindre betalning? Om det är på ett mindre stall, med en liten paddock, långt till ridhus och aldrig träningar, och fruset vatten i kranen jämt och ständigt på vintern? (bara exempel, jag är absolut inte emot små stall!) :confused:
Kul att ta upp, eftersom just "medryttartjänsten" verkar bli rätt populär nuförtiden. :crazy:
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag tolkar det mer som TS undrar lite mer hur man tänker bakom ett visst pris. Hur mycket kan man lägga på om det finns ridhus typ. De andra trådarna behandlar väl mer betalningens vara eller icke vara.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Ja, precis som Tscabo sa att dom andra trådarna handlar mer om betalningens "existens" , att det är fult utnyttjande och dyl. eller tvärtom självklart att medryttaren betalar.

Detta är mer hur hästägarna tänker bakom deras prissättning.. (dom som i det här fallet tar betalt av sina medryttare! :) )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Medryttare som betalar?

Jag kan ju svara för mig själv. Som medryttare rider jag en gång i veckan, på en häst som nu är 18 år och ganska tungriden. Litet stall med belyst ridbana, jag mockar, men resten sköts av stallägaren. För detta betalar jag 300:- i månaden, en ganska symbolisk summa. Den här hästen kostar under 3000:- i månaden att hålla, så jag betalar ca 1/9 av månadskostnaden för 1/6 av ridningen.

För en bättre häst skulle kostnaden ha varit större, även bortsett från bristen på ridhus.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Eldsdotter: Låter som ett bra upplägg för dig. :) Men just utan ridhus med istället belyst ridbana/ icke belyst ridbana verkar det ju ligga på cirka 200 - 600 kr träsket (i månaden) beroende på hur många dagar i veckan man rider hästen, och då bedömer jag utifrån andra personer som varit medryttare i dom förhållandena, gissar iallafall på något sånt..? :confused:
 
Sv: Medryttare som betalar?

Min medryttare rider så mycket hon vill. Hon betalar hästens skoningar!
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag letar medryttare, hos mig - eget, litet, privat stall med tre hästar - finns ingen ridbana men milslånga rid/körvägar. Stallet är lättskött och jag kräver inte mer än att medryttaren mockar och fixar foder till hästen i fråga.
Det är fritt antal dagar ridning och fri ridning dessa dagar, jag har transport så vill man åka och träna går det bra - men det är på egen bekostnad.

För detta vill jag ha en symbolisk summa av 300kr - helt enkelt för att de medryttare jag haft som ridit gratis inte dyker upp vid dåligt väder, snuva, bra tv-serie, etc.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Det här är en lite knepig fråga tycker jag.
För min del så känns det fel att ta betalt för att någon ska hjälpa mig. Men samtidigt så gör ju medryttaren något som den tycker är roligt, och varför ska jag betala för andras intressen?
För hur som helst kostar det en ganska stor slant varje månad att ha häst även fast jag har det väldigt billigt just nu.

Min medryttare nu står för fodret till hästen som betalning och det var hon själv som erbjöd sig att "betala" det för att få låna honom när det passar henne pga hon inte har tid att ha en egen ridhäst just nu, kan tillägga att hon även är stallägaren och har en stor mjölkgård och skördar sitt eget foder till djuren så det kostar henne nästan ingenting då hon ser hans matkonto som svinn från kossornas mat.
Hon har honom 3 fasta dagar i veckan och får göra i stort sett vad hon vill med honom, jag har transport och hon får åka iväg på träningar om hon vill. De 3 fasta dagarna just nu består mest av att titta till honom och rida om hon vill (han står på lösdrift nu så det är ingen mockning eller foder fixande), oftast rider hon bara en gång men det gör mig ingenting, för min del är det bara skönt att ha några hästfria dagar varje vecka, och vill jag någon gång åka ut på en dag som inte är "min" så är det inga problem heller :) Förra vintern stod han installad och då fick hon mocka och fixa fodret också.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag tar betalat för halva skoning/slitage på utrustning 500/mån.Har dålig erfarenhet av gratis åkarna ....
 
Sv: Medryttare som betalar?

Då det blir aktuellt för mig att skaffa en ryttare till min pony(inte än på ett par år), har jag tänkt liknande. Det jag står innan ryttaren står jag även efter. Kostnaderna utöver står han/hon/s förandrar. Då menar jag om ponyn behöver ha extrakraft för den rids/körs mer än vad jag kommer att göra. Om den behöver skor så får dom betala det minus vad verkningen kostar. Boxen ska mockas/fodret ska fixas och får rida hur mycket h*n vill.

Håller fullt med pulkaskurk om att det e fel att ta betalt för att jag vill ha hjälp. Men samtidigt vill jag inte bekosta någon annans intresse.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag har faktiskt två olika medryttare med två olika "priser"...

1. Red gratis länge, hon utbildar faktiskt hästen och jag är henne skyldig MYCKET... Men så bestämde vi sko hästen och då fick hon betala halva mellanskillnaden på sko/verkning. Dvs 350:- var 8de vecka... Hästen står hemma och kostar inte mig mer om hon rider eller inte- utom just skorna då eftersom han annars går barfota. Hon får rida när hon vill men vill/hinner bara rida 1dag/v -tyvärr.

2. Fick rida mot att hon oxå betalade 350:- så det blev lika för båda medryttarna. Men så valde vi att flytta hennes häst till ett stort stall med ridhus(och bra bussförbindelser för henne). Så nu delar vi stallhyran där och hon har hästen hälften av tiden. Hon har valt att betala mer än överenskommet eftersom hon vet att hästen kostar mycket mer o det tackar jag inte nej till. Så jag får 1500:-/mån för tre-fyra dagar/v. Då får hon oxå åka på kurser och tävla om hon vill det, kan vi så kör vi. Dessutom får hon gärna rida resten av hästarna hemma.

Själv har jag aldrig varit betalande medryttare -jag hade en underbar hästägare förr o jag hade i princip egen häst o betalade inget. Men så vill jag inbilla mig att jag var en bra pålitlig medryttare oxå som inte bara red utan oxå gick där o slet o drog stakettråd, mockade hagen, fodrade o hjälpte till med andra gårdssysslor. Den hästen stod oxå på deras egen gård o kostade inte många kronor.

Hästar kostar ju en hel del, och kan jag få bidrag tackar jag inte nej, men en medryttare skulle inte behöva "gå" om denne inte ville betala om det är rätt ryttare för hästen!
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag har nyligen skaffat en ny medryttarhäst som jag rider två dagar i veckan. En 11 årig halvblodsvalack på 180 cm. Hästen står i ett stall med belyst paddock. Hästägaren krävde inge betalt men jag ville ändå betala för varför ska jag rida gratis när det kostar så mycke att ha häst även om hennes syfte är att få lite avlastning. Vi kom överens om en summa på 300 i månaden. Nu i månadsskiftet kommer hästen flytta till ett större stall med ridhus och en stor belyst ridbana. Kommer finnas tillgång till tränare oxå så vi kom överens om att jag ska betala 500 i månaden och det tycker jag är helt okej :laugh:
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag har en medryttarhäst som jag rider mellan 1 och 4 ggr i veckan lite beroende på hur mina och ägarens veckor ser ut. Jag betalar 500:-/ mån och gör "allt" på mina dagar och jag har möjlighet att träna för tränare ett par gånger i månaden.

Jag vet ju vad det kostar att ha egen och betalar gärna för att få den känslan några dagar i veckan :) Jag inte hinner med egen häst just nu. Visst jag hjälper ägaren men tycker inte att hon skall betala för mitt intresse för den sakens skull.
 
Sv: Medryttare som betalar?

betalningen beror på hur mycket fördelar och nackdelar de båda parterna får..

båda parter får ju både fördelar och nackdelar med samarbetet så man kan ju sätta en procent på hur mycket vardera tycker att de får..
medryttaren ser nackdelar i mockningen, fasta tider och att h*n inte får rida ut i skogen ensam, men fördelar i att h*n får tävla, träna på bra anläggning och hästen är välutbildad.. summa 70% fördelar..
Hästägaren ser nackdelar i att h*n inte kan rida vilken dag som helst om medryttaren har hästen den dagen, oroar sig för mockningen som inte är perfekt och tycker att medryttaren rider hästen mesigt, men ser fördelar i att kunna vara lite ledig, känna att hästen är i säkra händer och hästen får tävla lite hoppning som ägaren själv är lite rädd för. fördelar 50%

medryttaren har fler fördelsprocent och borde betala lite..

så det är ganska individuellt, både för hästägare och medryttare, på 50 hästägare och 50 medryttare finns 2,500 olika situationer som alla löses på olika sätt.. ;)
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag skulle inte ha medryttare om jag inte behövde hjälp (reser i jobbet) så jag tar inget betalt (skulle snarare betala henne... ) Hon tar även mina in- och utsläpp. Men jag vill gärna att hon tar lektioner då och då, och betalar för det.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag är medryttare på ett 18-årigt halvblod i halvbra kondition, även inkörd. Litet kallstall med ridbana, finna ridhus på 15 minuters skritt-avstånd där det även finns tränare. Får göra i princip vad jag vill. Betalar 250kr i månaden och rider två gånger i veckan. Egentligen är det 250kr för en gång i veckan och 500kr/månad om man vill rida två gånger i veckan, men eftersom hon behövde mer hjälp så behöver jag inte betala så mycket. Jag mockar och gör iordning foder på "mina dagar".

På min förra medryttarhäst, ett 15-årigt t-märkt halvblod, betalade jag 500 kr/månad oavsett om jag red en gång i veckan eller fem gånger i veckan. Det fanns inget stall utan man fick göra iordning hästen utomhus, ridhus och ridbana på 5 minuter skrittavstånd samt massor av bra ridvägar. Mockade vindskyddet och gav hö ibland. Fick även rida och ta ahnd om deras andra hästar (en c-ponny och en shettis) utan extra kostnad.


Tycker att priset är beroende på hur ofta medryttaren får rida, vad medryttaren ska göra (om det bara är skritt i skogen eller om medryttaren får göra vad h*n vill och eventuellt träna och tävla), om det finns ridhus och bra ridvägar. :laugh:
Skulle kunna tänka mig att betala 800-1000kr/månad för en häst som jag får tävla, gärna med ridhus i närheten och såklart bra ridvägar. :)
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag skulle inte ha medryttare om jag inte behövde hjälp (reser i jobbet) så jag tar inget betalt (skulle snarare betala henne... ) Hon tar även mina in- och utsläpp. Men jag vill gärna att hon tar lektioner då och då, och betalar för det.
tråde var inte om personliga situationer om betalning ska ske eller ej utan vad som bestämmer hur mycket man bör betala eller få betalt..
 
Sv: Medryttare som betalar?

Kan berätta hur vi gjort när vi haft medryttare. Vi har tagit betalt för vad den/de dag/ar i veckan kostar oss att hålla hästen/ponnyn. Medryttaren har mockat och gjort foder men inte tagit de fodringar som infallit på de dagar de haft hästen/ponnyn dessa har vi tagit själva. De har fått träna för tränare (som vi godkännt)tävla klubbtävling om det inte kolliderat med våra egna tävlingar. Vid sjukdom och resor har de tagit dagar utöver de överenskommna som de sett som bonusdagar (dessa har vi inte tagit betalt för). De har fått rida välutbildad häst/ponny.
På detta sätt har vi iaf fått seriösa medryttare som vi haft flera flera år och som sett medryttarskapet som en förberedelse och prova på inför att skaffa egen häst vilket de gjort idag:D.
 
Sv: Medryttare som betalar?

Jag letar medryttare, hos mig - eget, litet, privat stall med tre hästar - finns ingen ridbana men milslånga rid/körvägar. Stallet är lättskött och jag kräver inte mer än att medryttaren mockar och fixar foder till hästen i fråga.
Det är fritt antal dagar ridning och fri ridning dessa dagar, jag har transport så vill man åka och träna går det bra - men det är på egen bekostnad.

För detta vill jag ha en symbolisk summa av 300kr - helt enkelt för att de medryttare jag haft som ridit gratis inte dyker upp vid dåligt väder, snuva, bra tv-serie, etc.

Amen på det! För mig har det varit samma sak, handlar inte om att någon ska betala uppehället för min häst, det gör jag själv, MEN, dom som fått rida gratis tenderar till att inte ta det på allvar.
Då tar ja hellre en symbolisk summa, tex halva skoningen, för att personen ifråga ska ta det på allvar och komma och rida, ta hand om hästen de dagar som är bestämt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 474
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 928
Senast: bobbbo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 389
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp