Medryttarkontrakt igen

F

Frasseoo

Kan jag skriva så här måntro?
Vill inte att det skall verka avskräckande men jag vill ändå ha sakerna på pränt.
Som bilaga får medryttaren ett dokument om vad hon skall göra om "det värsta händer" :eek: . Jag har gett alla i stallet ett sådant.

Medryttarkontrakt

Häst
Namn:
Färg, tecken:
Född:
Mankhöjd:
Registreringsnummer:
Utbildning:



Ägare
Namn:
Adress:

Telefon:
Telefon dag:
Mobiltelefon:
Mailadress:

Medryttare
Namn:
Adress:

Telefon:
Telefondag:
Mobiltelefon:
Mailadress:



AVTALETS SYFTE OCH OMFATTNING

Avtalens syfte är att reglera parternas rättigheter och plikter vad det gäller ridning och skötsel av ovanstående häst.

Detta avtal undertecknas i 2 - två - exemplar, varav var part behåller 1.


AVTALETS VARIGHET
Avtalet gäller tillsvidare och kan sägas upp av parterna med en ömsesidig uppsägningstid på 1 månader.

Hästägaren har rätt att säga upp avtalet till omedelbart upphörande om detta avtal inte efterlevs.




Ort Datum






Hästägare Medryttare


HÄSTÄGARENS ÅTAGANDE

1. Ägaren ansvarar för att medryttaren får möjlighet att rida enligt överenskommelse. Vid eventuell inskränkning på grund av skada, sjukdom, träning eller tävling skall ägaren omedelbart informera medryttaren.

2. Hästägaren ansvarar för att hålla hästen försäkrad för ett värde av 60000 kr.

3. Ägaren ansvarar inte för eventuella skador som drabbar medryttaren, tredje person eller dennes egendom under den tid medryttaren ansvarar för hästen.


MEDRYTTARENS ÅTAGANDE

1. Medryttaren ansvarar för skötsel och promenadridning och ev mockning och stallpass under sin/sina riddag/ar.

2. Medryttaren ansvara för att hästen sköts enligt överenskommelse med ägaren.

3. Medryttaren får inte låna ut hästen, lasta eller åka iväg med hästen utan överenskommelse med ägaren.

4. Upptäcker medryttaren att hästen är sjuk eller skadad skall ägaren omedelbart kontaktas i övrigt se bilaga.

5. Medryttaren får inte ändra rutiner, utfodring eller ridning utan överenskommelse.

6. Ridningen innefattar företrädelsevis skogsridning. Ridpassen skall anpassas efter hästen kondition och utbildningsnivå. Normalt 1-2 timmars arbete om dagen.

7. Utrustning:
Eventuell skada/förlust av utrustning ansvarar ägaren för om det inte kan antas att medryttaren orsakat skadan genom grov oaktsamhet.

• Sadeln, vojlock och sadelgjord ska hållas i ren.
• Tredelat tränsbett skall användas. Träns och bett skall hållas rena.
• Täcke skall användas enligt lista i foderkammaren

8. Stallet
Under vistelse på stallområde måste medryttaren följa de allmänna reglerna som gäller på området. Rutinlistor skall följas.

9. Tid/dagar
Medryttaren skall rida minst en dag i veckan
Om medryttaren får förhinder och inte har möjlighet att rida hästen, skall medryttaren meddela ägaren snarast möjligt.

10. Betalning
Betalning sker i förskott varje månad på fodervärdens konto , eller kontant.
Kostnad: 0 kr/månaden.

Hoppsan, raderna hoppade visst lite :bump: .

FRasse
 
Sv: Medryttarkontrakt igen

Jag, som är medryttare, skulle INTE skriva på avtalet.

Största orsaken är att JAG inte har möjlighet att säga upp avtalet.
Jag anser också att ägaren ska ställa krav på medryttaren att vara försäkrad, ifall något händer med tredje person eller hästen.

PM:a mig din mailadress så skickar jag det kontrakt som jag har.

/Bengt
 
Sv: Medryttarkontrakt igen

Nog är det bra...

Men vad händer om medryttaren bryter kontraktet? Om du kommer på denne med att använda hackamore istället för tredelat? Eller om denne gör något annat? Vilken påföljd ska det få? Ska ni processa för åtskilliga 10 000 - tals kronor?

Jag förstår att hästägaren vill ha en trygghet att medryttaren sköter hästen... men hur ska ägaren bevaka att kontraktet följs, och vad händer om medryttaren bryter det?

Nä, ska man ha medryttare så måste man nog lita på personen... tror jag till syvene och sist... Sen som ägare så är man ju hos hästen de flesta dagarna, så det borde snart uppdaga sig om medrdyttaren inte sköter sig... även utan kontrakt ;)

Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttarkontrakt igen

jag brukar ha detta som kontrakt när jag har medryttare.Den ser ut som följande!

1 Ägare
Namn
adress
Personnr
T el dagtid och kvällstid

2 Medryttare
Namn
Adress
Personnr
Tel dagtid och kvällstid

3 Häst
Namn
född
Ras
Färg
mankhöjd
Härstamning
utbildningsnivå

4 Användningsområde
Hästen får användas för promenadridning och lättare träning/tävling av medryttaren
Vid tävling skall medryttaren ta kontakt med ägaren och de tillsammans komma överräns om vilka tävlingar som skall tävlas!

5 Medryttarens förpliktelser
Att väl vårda hästen och dess utrustning och av den händelse medryttaren av oaktsamthet eller försumlighet skadar hästen eller dess utrustning skall medryttaren ersätta den skada som därigenom uppkommit!

Att följa stallets gemensamma regler
Är sadel träns och sadelgjord och skydden skitiga skall dessa göras rent efter ridning!
Bettet skall dagligen sköljas rent efter ridning!

Att komma ut de dagar medryttaren och hästens ägare har kommit överräns om att medryttaren skall komma ut till hästen!

Att mocka göra iordning mat till hästen de dagara medryttaren har hästen!

Skadar sig hästen via olycka när medryttaren rider eller sköter om hästen skall medryttaren betala självrisken.

Medryttaren får inte använda annan utrustning till hästen utan att fråga hästens ägare.

Medryttaren får inte ändra hästens foderstat utan att fråga hästens ägare!

Är hästen sjuk skall medryttaren meddela hästens ägare omedelbart!

6 Ägarens förpliktelser

Följer inte medryttaren avtalet kan ägaren säga upp medryttaren omedelbart och då gäller inte uppsägningstiden!

Ägaren åtar sig att informera medryttaren om ev förändringar som sker i stallet

7 Uppsägningstid

Kontraktet gäller från och med och gäller tills någon av partnerna säger upp kontraktet!
Uppsägningstiden är 1 månad för båda parterna och skall ske före den 1:a varje månad!

8 Betalning
Medryttaren skall betala____ varje månad och betala in på pg XXXXXXX senast den 1 bankdagen varje månad!


9 Vid tvist hävs kontraktet omedelbart!


De jag tycker är viktigast att få med är just vad ska skall hända om medryttaren är oaktsam mot hästen eller dess utrustning för där är de pengarna ligger!
-----------------------------------------------------------------
Vad skall hända om ägaren säger att hästen inte fårhoppas och medryttaren skulle bara skutta över ett 30 cm hinder och hästen trillar och vrickar till benet och behöver åka till djursjukhuset och sluträkningen när försäkrningsbolaget betalat sitt är 6000:-
Vem skall betala denna bit?? ägaren eller medryttaren??
I detta kontrakt står de klart och tydligt att de är medryttaren som åker på att betala!
Om de är olycka är de endast självrisken som skall betalas och de grundar jag på att när man lånar ex en bil eller hyr ett släp så får man stå för självrisken vid en ev olycka.

Peppa peppa men jag har aldrig varit med om att hästen skadat sig allvarligt under medryttarens dagar!
Sen ser jag till att välja medryttare som har en stabil ekonomi och människor som är över 20 av den orsak att oftast har människor under 20 ej stabil ekonimi!

De finns kontrakt att köpa skrivet av lars deckeman man kan ta ett fodervärdsavlat och stryka över och skriva medryttaravtal lite småändringar som behövs bara!
 
Sv: Medryttarkontrakt igen

Förtydligande.

Medryttaren kan säga upp avtalet med 1 månads uppsägningstid.

Jag står för alla kostnader vad gäller skador både liv-och veterinärvårdsskador.

Självklart skall inte medryttaren betala "skadestånd" om de rider på annat träns. Jag vill bara att det skall stå vilket träns som skall användas. OM medryttaren bryter mot "föreskrifterna" vill jag kunna påpeka att vi kommit överens om det som står i avtalet.
OM hon forstätter vill jag kunna säga upp personen med omedelbar verkan.

För mig är det viktigaste att hon verkligen kommer de dagar hon lovat.
Det andra löser sig säkert.

/FRASSE
 
Sv: Medryttarkontrakt igen

Hej!

Jag behöver inte kräva att medryttaren har ansvarsförsäkring.

Medryttaren är vuxen och jag kan inte anses som grovt oaktsam om
hästen skadar någon. '

OM någon trost allt ställer skadeståndsanspråk på mig har jag en aldeles utmärkt hemförsäkring. :angel:

Sedan är det naturligtvis bra för alla som håller på med hästar att ha en privat olycksfallsförsäkring.

/Försäkringstjänstemannen Frasse :smirk:
 
Sv: Medryttarkontrakt igen

Frasseoo skrev:
Förtydligande.

Medryttaren kan säga upp avtalet med 1 månads uppsägningstid.

Jag står för alla kostnader vad gäller skador både liv-och veterinärvårdsskador.

Självklart skall inte medryttaren betala "skadestånd" om de rider på annat träns. Jag vill bara att det skall stå vilket träns som skall användas. OM medryttaren bryter mot "föreskrifterna" vill jag kunna påpeka att vi kommit överens om det som står i avtalet.
OM hon forstätter vill jag kunna säga upp personen med omedelbar verkan.

För mig är det viktigaste att hon verkligen kommer de dagar hon lovat.
Det andra löser sig säkert.

/FRASSE

Ägaren har rätt att säga upp avtalet om medryttaren missköter sig (ingen närmre definition vad det innebär, dvs i bästa fall svårbedömt och i värsta fall godtycligt= medan medryttaren inte har rätt att göra det samma. Misstaget du gör är att utgå från att båda parter anser du har ärliga avsikter medan medan du samtidigt utgår från att medryttaren eventuellt inte har det och vill ha en snabb väg att säga upp avtalet.

Jag hade inte skrivit under det.
 
Sv: Medryttarkontrakt igen

Jag förstår precis vad du menar.

Jag utgår från att medryttaren har de absolut bästa intentionerna.

Så här tänkte jag: Jag vill kunna vara säker på att unghästen får den motion jag planerat. Om medryttaren kan säga upp sina dagar omedelbart kan det innebära lite trix för mig.
Vissa veckor är jag på tjänsteresa, det är därför jag vill ha en medryttare, då måste jag försöka ordna med en anna hästvakt.
Jag vill slippa hamna i situationen att jag måste göra det på kort varsel.
Det är egentligen enda anledningen till att jag vill skriva avtal - just för att vara säker på att hon kommer.
Kanske jag kan skriva 14 dagar i stället. Det borde räcka.

Anledningen till att jag vill skriva att jag har rätt att säga upp henne omedelbart är att jag vill kunna skicka henne åt pepparn om hon gör min guldklimp illa. Som sagt jag tror absolut inte att hon gör det.

Egentligen behöver jag ju inte skriva något överhuvudtaget. Hon får rida min häst gratis mot lite passning.
Allt jag vill är att veta säkert att hon gör det.

/Frans
 
Sv: Medryttarkontrakt igen

Frasseoo skrev:
Jag förstår precis vad du menar.

Jag utgår från att medryttaren har de absolut bästa intentionerna.

Så här tänkte jag: Jag vill kunna vara säker på att unghästen får den motion jag planerat. Om medryttaren kan säga upp sina dagar omedelbart kan det innebära lite trix för mig.
Vissa veckor är jag på tjänsteresa, det är därför jag vill ha en medryttare, då måste jag försöka ordna med en anna hästvakt.
Jag vill slippa hamna i situationen att jag måste göra det på kort varsel.
Det är egentligen enda anledningen till att jag vill skriva avtal - just för att vara säker på att hon kommer.
Kanske jag kan skriva 14 dagar i stället. Det borde räcka.

Anledningen till att jag vill skriva att jag har rätt att säga upp henne omedelbart är att jag vill kunna skicka henne åt pepparn om hon gör min guldklimp illa. Som sagt jag tror absolut inte att hon gör det.

Egentligen behöver jag ju inte skriva något överhuvudtaget. Hon får rida min häst gratis mot lite passning.
Allt jag vill är att veta säkert att hon gör det.

/Frans

Du vill kunna kicka medryttaren med omedelbar verkan om hon missköter sig men hon ska enligt kontraktet stå ut med dig om du missköter sig bara för att du behöver henne, är det verkligen rimligt?
I praktiken lär det inte bli så här för medryttaren kan utan vidare bryta kontraktet och strunta i att komma om det inte funkar, du har inte byggt in någon vites klausul eller liknande som skulle kunna ge dig rätt till någon form av ersättning. Tänk på att medryttaren knappast har behov av dig, det är du som behöver henne så oavsett vad du skriver i kontraktet så kan du inte vara säker, men ett kontrakt som kan uppfattas som orättvist gör nog mer skada än nytta om det skulle sköra sig mellan er. Förresten skulle du verkligen vilja att någon mot sin vilja ska ta hand om din häst under en månad bara för att det står i kontraktet?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 174
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 865
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej, för att fatta mig kort:) Jag har en foderhäst som enligt avtalet ska vara i fyramånader på prov för att sedan övergå i tillsvidare...
2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp