Bukefalos 28 år!

Medryttartråden 3

Kom mig iväg på ridtur på Joppe igår, den här gången gick det finfint. Kanon med vinterskor på hästen också, det var lite halt på en del ställen förra gången vi var ute. Det känns jätteroligt nu när jag börjar hitta rätt knappar på herr häst! :)
 
Hur gör ni med förvaring i era stall? Om ni nu har saker ni lämnar där.

Medishästens ägare har ett skåp som är ganska fullt så jag funderar på att kanske skaffa en ryktlåda där jag kan ha mina saker. Nu har jag ju bara hjälm, vantar och chaps där men det kan ju kanske va skönt att ha en plats med sina egna saker. Eller??
 
Alla vi medryttare har fått en liten låda i ett låsbart skåp att ha hjälm, skor och lite kläder i =) Kanon tycker jag =)
 
Men så otroligt tråkigt.. :(
Sa hejdå till pållen och stallet idag. :( Hans ägare ska höra av sig om hon bestämmer sig för att ta hem honom igen om något år, så jag kan ju hoppas lite i alla fall ...

För närvarande är jag dock 100% hästlös. Tänker avvakta några veckor och känna efter ordenligt innan jag bestämmer mig för vad jag vill försöka göra härnäst.
 
Hur gör ni med förvaring i era stall? Om ni nu har saker ni lämnar där.

Medishästens ägare har ett skåp som är ganska fullt så jag funderar på att kanske skaffa en ryktlåda där jag kan ha mina saker. Nu har jag ju bara hjälm, vantar och chaps där men det kan ju kanske va skönt att ha en plats med sina egna saker. Eller??

I stallet där min första medryttarponny stod så hade vi medryttare ett skåp som vi hade våra hjälmar och sånt i, om vi inte ville ta hem allt varenda gång. Det var ett allmänt "prylskåp" med hjälmar, reflexer och andra saker som kunde vara bra att ha. Det var ändå bara jag och mina kompisar som hjälpte till där så det dög bra åt oss :)
 
Hur gör ni med förvaring i era stall? Om ni nu har saker ni lämnar där.

Medishästens ägare har ett skåp som är ganska fullt så jag funderar på att kanske skaffa en ryktlåda där jag kan ha mina saker. Nu har jag ju bara hjälm, vantar och chaps där men det kan ju kanske va skönt att ha en plats med sina egna saker. Eller??

Stallägaren (min hästägare) har satt upp hjälmhållare till samtliga i stallet, ägare + medryttare. Sen har hästägarna både egna hyllor, krokar och garderober så det är inget problem med utrymme att lämna saker. Mina schabrak ligger bland hästens schabrak, en hylla för dressyr och en för hopp. Sedan sitter mina stigbyglar på båda sadlarna... det har bara blivit så :) (sen rider jag iof två hästar till i stallet, men annan ägare på dem).
 
Låter som ni har det bra i era stall :) Det har väl jag också egentligen men det skulle va skönt att ha sina egna saker samlade på ett ställe som sagt. Jag kommer nog köpa en ryktlåda som jag kan ställa ovanpå skåpet.

mvh
Fröken ordning och reda och var sak på sin plats :D
 
I dag gjorde vi dressyrdebut tillsammans. Den grå var som en krutdunk ungefär så det var lite spänt men vi tog oss igenom programmet utan större missöden. Vänstergaloppen räckte inte riktigt hela vägen och jag bestämde mig för att trava diagonalen istället för att fatta ny så det kostade oss -2 poäng. Vi landade på 58.5% vilket känns helt godkänt eftersom att det var andra gången han gick dressyrprogram i sitt liv och var väldigt spänd och uppe i det blå.

3_544d31d32a6b223bddd18837.jpg


Uppdaterar lite bättre med bilder och utdrag ur protokollet när jag hinner. Domaren tyckte iaf att det var en fin, men laddad, häst. Han behöver ju lite mer rutin så att han kan slappna av samtidigt som att både jag och ägaren måste bli starkare i sätet (ägaren och jag fick i princip samma siffror och kommentarer på protokollet).
 
Kul med tävling @tindra!

kl
Jag såg fram emot att rida ett rejält dressyrpass igår, hon hostade lite förra veckan så då fick hon ta det lugnt. Nu var hostan helt borta sen några dagar men båda framskorna satt halvvägs av :banghead: Jag drog av dem för säkerhets skull så hon inte blir sömstucken, och hovslagare kommer på onsdag... Tur i oturen är väl att det nu blir en ny hovslagare, jag har inte alls gillat vad den förra gjort. (Det överlägset jobbigaste med att inte äga hästen själv)

Annars går det framåt här, har kunnat sätta lite mer tryck i steget nu korta stunder! :banana:
 
Jag är ju medryttare på 2 hästar men även ägare till egen häst. Så har mina saker i mitt skåp. Jag har dock en medryttare på min häst men hon har sin hjälm, stövlar mm i mitt skåp oxå
 
Där jag ät medryttare finns det ingen direkt plats tyvärr. Mina senskydd får plats i skåpet och tränset utanpå men hjälm, ridskor, leggings och schabrak släpar jag fram och tillbaka, men det gör inget, jag vill tvätta schabraken ofta :p
 
Vi har ju bara två hästar i stallet och hyfsat gott om plats i sadelkammaren, så där är inget problem med att få plats med grejer! I tidigare stall har jag haft en hel garderob för mig själv :)

Idag har jag och Amorina äntligen fastnat på bild! Hon är lite mindre tjock nu, skönt att det går på rätt håll med den där jättemagen hon hade i somras :p
10311020_10154832405940061_2674836363115857940_n.jpg

10174935_10154832405950061_1265356807926618374_n.jpg
 
Förra veckan kom jag mig iväg rida två gånger. I torsdags var jag dit en sväng före jobbet och red Joppe på ridplanen en stund. Han hade inte speciellt bråttom utan jag fick jobba en del för att få honom att gå fram ordentligt. Red i en halvtimme och jobbade mest med övergångar mellan skritt-trav och skritt-halt. Ville få honom att jobba ordentligt i traven och det gick helt okej mellan varven. Jag galopperade inte, det var ganska blött och tungt underlag, plus att det är svårt att få Joppe att galoppera ordentligt på planen för den är lite för liten. Men bättre än ingenting! Märkte bara att jag har noll kondis för tillfället, jag blev slut i benen fast jag bara red en halvtimme. Tror det är nån förkylning som spökar och inte riktigt vill ge med sig.

Sen var jag ut med hästarnas ägare & Menta-hästen på en eftermiddagstur i skogen i lördags. Hu vad det blir fort mörkt nu.. Men en riktigt skön tur hur som helst. Det går bara bättre och bättre med Joppe för varenda gång vi är ute. Han stressar mindre och mindre, jättekul och nu känns det som vi är på god väg! :)

Men förstås ska det alltid vara nånting som krånglar, i lördags kom Mentas föl (2-åriga ungstoet Banda) tillbaka till stallet efter att ha varit iväg på skolning i ett halvår. Vi fick flytta om hästarna lite och det uppskattade nog inte Menta. Hon lär ha varit väldigt överbeskyddande med Banda och har sparkat Joppe, så nu är han halt.. Så det blir en liten paus med ridningen ett tag, vi ska tro att han snart är i form igen!
 
Idag har jag hopptränat!! :banana: Eftersom ägaren är med barn så ska jag ta över hoppningen framöver. Ska bli superkul, tror jag kommer utvecklas mycket.

Idag hoppade vi både studs och serier, byggde ihop allt till en bana på slutet. Det gick riktigt bra idag, förutom några språng på slutet då jag var trött och inte red an ordentligt. Men vi fick hoppa ett bra sista språng, det är alltid skönt :)

Imorgon ska jag rida ut en sväng förhoppningsvis, sen på fredag blir det dressyrträning. Fullt ös denna veckan, men det är kul! Kommer nog få rida mycket framöver om jag vill :)
 
Tråkiga nyheter från min sida. Fick ett telefonsamtal av Joppes ägare idag, de har haft veterinären att kolla upp hans sparkskada då han fortfarande är halt. Tydligen hade han blivit sparkad på bogbladet och troligtvis fått en spricka där, de kan inget göra utan han kommer att tas bort imorgon.. Kommer inte att hinna dit och säga hejdå för jag är i Helsingfors då.. Hejdå vännen och tack för de här fina och roliga månaderna.. :(

Ska aldrig nånting få hålla på när man tror att det ordnat sig på bästa sätt.. Det här betyder att det är lite osäkert med mitt ridande framöver. Menta finns ju kvar men det är lite osäkert hur stort behovet är av att ha medryttare med bara en ridbar häst som dessutom börjar bli "pensionerad".. Vi får se hur det blir.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 000
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
22
· Visningar
1 086
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Lady_S
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Hur få stilla händer?
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp