Medryttartråden

Moooa

Trådstartare
Hej allihopa! :D
Jag tänkte att en tråd om medryttare vore toppen! Vore kul att höra era erfarenheter som medryttare och som ägare.

Tips på vad vi kan prata om:
- Vad har ni för upplägg med ägaren/medryttaren?
- Tar ni betalt/betalar ni?
- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
- Hur många gånger i veckan är medryttaren/ägaren i stallet?
- Trivs ni som medryttare/ägare?
-Har ni tips och råd till andra?


Hoppas tråden blir uppskattad, jag är i alla fall väldigt nyfiken på hur alla gör där ute!
:banana:
 
Jag har en medryttare som betalar för varje gång (2 ggr/vecka) som hon rider utom då jag är bortrest och ber henne ta hand om hästen ifall att hon kan. Då betalar hon bara sina vanliga dagar.

Min medryttare för göra vad hon vill utom att träna hoppning, bomövningar är okej. Dressyrträningar är uppskattat. Upplägget är at thon helst ska rida ut en dag och dressyra andra dagen. Hon betalar sina egna träningar utöver det hon betalar till mig.

Det som ska göras förutom ridning och borstning är att mocka och göra krafthinkar åt hästen. Om min medryttare vill så får hon ta stallpass mot betalning, de pengarna dras på stallhyran jag betalar och sedan så dras de pengarna av på det som hon betalar till mig.

Jag trivs extremt bra med nuvarande medryttare, hon är ansvarsfull och precis lagom ambitiös. Vi har en jättebra kommunikation och är överens runt både hästhållning och hur hästen ska ridas
 
Jag har en medryttare som betalar för varje gång (2 ggr/vecka) som hon rider utom då jag är bortrest och ber henne ta hand om hästen ifall att hon kan. Då betalar hon bara sina vanliga dagar.

Min medryttare för göra vad hon vill utom att träna hoppning, bomövningar är okej. Dressyrträningar är uppskattat. Upplägget är at thon helst ska rida ut en dag och dressyra andra dagen. Hon betalar sina egna träningar utöver det hon betalar till mig.

Det som ska göras förutom ridning och borstning är att mocka och göra krafthinkar åt hästen. Om min medryttare vill så får hon ta stallpass mot betalning, de pengarna dras på stallhyran jag betalar och sedan så dras de pengarna av på det som hon betalar till mig.

Jag trivs extremt bra med nuvarande medryttare, hon är ansvarsfull och precis lagom ambitiös. Vi har en jättebra kommunikation och är överens runt både hästhållning och hur hästen ska ridas

Va härligt det låter! Ni har ett väldigt smart upplägg där med att hon hjälper till med stallpass :banana:
Jag har själv varit både medryttare och ägare tidigare. Och det är ju så himla viktigt med kommunikationen, den behöver fungera för att allt ska gå bra.
 
Har medryttare på grund av graviditet och kommande småbarn.
Inför varje kommande vecka frågar jag vilka dagar hon kan rida och planerar utifrån det. Brukar vara 2-4 dagar som hon rider. Har lektion med medryttaren en gång per vecka och i övrigt lägger jag mig inte i vad de gör.
Medryttaren betalar om hon vill träna för någon annan och i övrigt står jag för kostnaderna.
På veckan behöver hon inte mocka men om hon rider på helgen gör hon det.

I övrigt snackar vi ihop hur det funkar.
Är mycket nöjd- superduktig och seriös medryttare som tänker på hästens bästa och verkligen gillar min häst :-) Tror hon uppskattar det lika mycket som jag gör. Och hästen är glad över extra pyssel.

I min sits känns det konstigt att ta betalt. Jag är glad att jag slipper betala någon att rida... Jag är superglad över hjälpen och hoppas det kan vara ett långvarit samarbete.
 
Jag är för tillfället medryttare på två olika hästar (samma stall). Den ena har jag i vanliga fall hand om en dag i veckan och den andra efter ägarens behov (0-3 dagar/vecka). Jag mockar, borstar och rider när jag är där. Rider nästan alltid ut den första (på eget initiativ, han är inte så kul på banan - ägaren tycker dock också att det är bra att han får komma ut och busa av sig lite i skogen med mig) och med den andra blir det oftast lite mer "seriös" ridning i ridhuset/paddocken. När jag rider den förstnämnda hästen släpper jag även ut honom och hans två kompisar i hagen och fixar hö/vatten ute. Betalar inte (det är i båda fallen hästägarna som frågat om jag kan tänka mig att ta hand om deras hästar, om det spelar någon roll). I stort trivs jag som medryttare, även om det inte är lika "fritt" som att ha en egen. (Vi reser tex rätt mycket och då är det rätt skönt att slippa allt pyssel det hade inneburit att ha egen häst...)
 
Jag har medryttare till min häst, som rider ungefär 2 gånger i veckan, tar inte betalt. Ibland fixar medryttaren även boxen inför kvällen även om jag inte bett om det, då det ingår i stallhyran. Det viktigaste för mig är att hästen blir motionerad, då jag själv inte hinner/orkar just nu. Så det känns bra att någon kan hjälpa mig lite nu. Jag trivs väldigt bra med min medryttare. :)
 
Jag har medryttare nästan enbart i ekonomiskt syfte. Jag står på en ganska stor anläggning och det hade inte varit ekonomiskt hållbart annars. Hade jag stått nånstans där jag hade klarat ekonomin själv hade jag nog inte tagit betalt.

Den ena som rider min tävlingshäst betalar lite mindre än halva stallhyran och har honom 2 dagar i veckan ungefär. Hon får gärna träna och hoppa och har även ridit några klubbisar med honom. Vanligtvis rider hon ut en gång och rider i ridhus/paddock en gång per vecka. Hon mockar och väger hö, ibland hjälper hon till med utsläpp osv om jag är bortrest men inte till vardags.
Till min andra häst har jag medryttare som betalar hela stallhyran. De får rida hur mkt eller lite de vill (inom rimliga gränser) och tränar och tävlar i samråd med mig. De mockar och gör höpåsar de dagarna mamman kan vara med i stallet, de andra dagarna fixar jag boxen och maten (försöker samordna det med medryttaren till den andra hästen så jag har nån hästfri dag per vecka). De har inga utsläpp eller fodringar om det inte krisar.
Jag är otroligt tacksam för mina fina medryttare!! Superbra människor som är pålitliga, tycker om mina hästar och som är vettiga. De hjälper ofta till med saker de inte "måste" göra och är allmänt goa och glada att umgås med. Jag har sån tur som har dem!
 
Låter som att ni är nöjda och glada med era medryttare :) Det låter så härligt att ni har en fin relation med varann! Härligt :banana: Kul att höra hur ni gör där ute!
 
Jag är medryttare och har nog ett lite udda upplägg. Hon som äger hästen är min hyresvärd och jag bor på hennes gård. För tillfället är det bara jag som rider. HV har sagt att hon säger till om/när hon själv ska rida, men det har inte hänt någon gång sedan jag började med hästen på heltid. Innan jag började med denna häst hade min HV också en häst på foder. Den var det bara jag som red och sedan red jag hennes egna när jag hann. Tanken var att hon skulle hålla lite lektioner på dessa hästar och jag skulle hålla igång dem mellan dessa sporadiska lektioner, som dock inte blev av i någon större omfattning (det har blivit en hittills). Foderhästen blev sjuk och fick avlivas och sedan har jag bara ägnat mig åt den andra.

Jag betalar inget för att rida, men mockar två boxar, både ridhästens och sällskapshästens. Jag fixar också med foder och rycker in med extra hjälp när HV reser bort eller jag bara är på plats.

Det här är ett upplägg som jag verkligen har gillat och jag har nog blivit lite bortskämd tror jag. Det har ju varit ungefär som att ha egen häst senaste halvåret men inte betala en spänn eller ha det stora ansvaret. Om två veckor flyttar jag så då är det slut med det roliga.
 
Jag är medryttare på en trevlig haflinger. Är där 2-3 gånger i veckan just nu, men tanken är att det ska bli mer senare. Jag behöver inte betala eller göra något utöver att motionera hästen när jag är där, men brukar alltid stanna kvar och mocka och fixa höpåsen. Erbjuder mig alltid till att hjälpa till med annat övrigt också.

Jag är alltid där (eller har varit hittills) i samband med ägarens partner som även hon har en häst. Vi rider tillsammans.

Jag trivs jättebra. Hästen är tokmysig och paret jag rider hos är väldigt trevliga, och generösa! Jag blev medryttare i julas och hade ridit där en vecka när de ger mig en julklapp – ett presentkort på 500 spänn :o I övrigt har de velat köpa ett helt nytt träns till mig när jag varit lite missnöjd med nosremmen till befintligt träns. Kändes rimligare att bara plocka bort den delen. Men det går ju inte att vantrivas direkt :D Vi kommer väldigt bra överens i övrigt, och hästen passar mig som handen i handsken. Jag kan inte trivas bättre än jag gör nu!
 
Jag är medryttare och har nog ett lite udda upplägg. Hon som äger hästen är min hyresvärd och jag bor på hennes gård. För tillfället är det bara jag som rider. HV har sagt att hon säger till om/när hon själv ska rida, men det har inte hänt någon gång sedan jag började med hästen på heltid. Innan jag började med denna häst hade min HV också en häst på foder. Den var det bara jag som red och sedan red jag hennes egna när jag hann. Tanken var att hon skulle hålla lite lektioner på dessa hästar och jag skulle hålla igång dem mellan dessa sporadiska lektioner, som dock inte blev av i någon större omfattning (det har blivit en hittills). Foderhästen blev sjuk och fick avlivas och sedan har jag bara ägnat mig åt den andra.

Jag betalar inget för att rida, men mockar två boxar, både ridhästens och sällskapshästens. Jag fixar också med foder och rycker in med extra hjälp när HV reser bort eller jag bara är på plats.

Det här är ett upplägg som jag verkligen har gillat och jag har nog blivit lite bortskämd tror jag. Det har ju varit ungefär som att ha egen häst senaste halvåret men inte betala en spänn eller ha det stora ansvaret. Om två veckor flyttar jag så då är det slut med det roliga.
Det var ju ett smart upplägg om båda gillar det! :)
 
Va smarta upplägg ni verkar ha! :D Jag har själv varit medryttare och ägare med lite olika upplägg beroende på anledningen till varför man har medryttare. Ett av de smartaste uppläggen var nog att jag hjälpte till på ett stall som hyrde ut hästar under vinterhalvåret och de hästar som var kvar behövde motioneras. Jag red de hästar som var i behov, tränade för tränare 1 gång i veckan och för att betala så tog jag helgpass 1-2 ggr i månaden. Detta var när jag hade mycket fritid och kunde rida 2-3 hästar varje eftermiddag/kväll :)

Nu när jag studerat färdigt och har jobb i Stockholms innerkärna och bor i stan så letar jag medryttarhäst närmare stan vilket jag tycker är mycket svårare att hitta. Men ska provrida en häst imorgon. :banana:
 
Det var ju ett smart upplägg om båda gillar det! :)

Ja, det tycker jag också. Hon hinner inte riktigt med att rida själv och tycker det är bra att jag dels hjälper till i stallet och motionerar hästen. Lite synd bara att jag ska flytta för jag lär nog aldrig få ett sånt här guldläge igen. Hästen är dessutom riktigt välutbildad så det är ett stort plus.
 
Ja, det tycker jag också. Hon hinner inte riktigt med att rida själv och tycker det är bra att jag dels hjälper till i stallet och motionerar hästen. Lite synd bara att jag ska flytta för jag lär nog aldrig få ett sånt här guldläge igen. Hästen är dessutom riktigt välutbildad så det är ett stort plus.

Antar att du flyttar för långt bort för att kunna fortsätta hos HV ? Trist, men se det positivt, vilken härlig tid du haft :D
 
Antar att du flyttar för långt bort för att kunna fortsätta hos HV ? Trist, men se det positivt, vilken härlig tid du haft :D

Ja, jag flyttar på tok för långt bort, cirka 25 mil faktiskt. Men det har verkligen varit en fantastisk möjlighet att få rida så mycket på välutbildade hästar. Synd bara att den andra blev sjuk och togs bort.

Trots att jag inte flyttat än så har jag börjat kika lite efter en ny medryttarhäst. Jag har t.o.m. lagt in en egen annons, men har inte fått napp än.
 
Nu var det visserligen några år sen jag var medryttare men då hade vi följande upplägg:

- Tar ni betalt/betalar ni?
Betalade 500/mån
- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
Ridning, mockning och fixa maten.
- Hur många gånger i veckan är medryttaren/ägaren i stallet?
2. Hade fasta dagar men sen kunde vi ändra lite (även antal gånger ibland) beroende på mitt och ägarens schema etc. Fanns även ytterligare en medryttare.
- Trivs ni som medryttare/ägare?
Ja
-Har ni tips och råd till andra?
Våga fråga, jag skulle ha varit mer frågvis om att bli visad ridvägar etc för att kunna variera ridningen mer.

Har även provridit en häst (som jag sen tackade nej till av andra anledningar) där upplägget var samma pris och man sen bokade in hur mycket man ville rida varje vecka. Dvs mer "ta betalt för att låna ut hästen" än att de faktiskt behövde avlastningen av medryttaren regelbundet.

Får jag lägga till en fråga? Vad förväntar ni ägare kunskapsmässigt och ridvana av medryttaren?
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 439
Senast: thoora
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 919
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 131
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp