Bukefalos 28 år!

Medryttartråden

Nu var det visserligen några år sen jag var medryttare men då hade vi följande upplägg:

- Tar ni betalt/betalar ni?
Betalade 500/mån
- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
Ridning, mockning och fixa maten.
- Hur många gånger i veckan är medryttaren/ägaren i stallet?
2. Hade fasta dagar men sen kunde vi ändra lite (även antal gånger ibland) beroende på mitt och ägarens schema etc. Fanns även ytterligare en medryttare.
- Trivs ni som medryttare/ägare?
Ja
-Har ni tips och råd till andra?
Våga fråga, jag skulle ha varit mer frågvis om att bli visad ridvägar etc för att kunna variera ridningen mer.

Har även provridit en häst (som jag sen tackade nej till av andra anledningar) där upplägget var samma pris och man sen bokade in hur mycket man ville rida varje vecka. Dvs mer "ta betalt för att låna ut hästen" än att de faktiskt behövde avlastningen av medryttaren regelbundet.

Får jag lägga till en fråga? Vad förväntar ni ägare kunskapsmässigt och ridvana av medryttaren?

Smart extrafråga! Men kan visst inte redigera in den frågan i mitt inlägg längst upp :confused:
 
- Vad har ni för upplägg med medryttaren
Jag har en medryttare som kommer och rider några dagar i veckan. Hennes jobbschema styr när hon kommer men hon brukar messa dagen innan. Någon gång i veckan brukar hon rida ut tillsammans med min inackordering och då meddelar de mig vilken dag det blir,
- Tar ni betalt?
Jag tar inget betalt. Jag är tacksam för att hon hjälper mig att hålla igång hästen. Jag brukar be henne åka på träning med Arna emellanåt och självklart betalar jag dessa tillfällen.
- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
Hon behöver inte göra mer än att ta hand om Arna när hon är här. Däremot händer det titt som tätt att hon hjälper till ändå.
- Hur många gånger i veckan är medryttaren i stallet?
Hon brukar komma 2-3 ggr i veckan
- Trivs ni som ägare?
Jag kan inte ha en bättre medryttare. Hon och hästen kommer jättebra överens och hon rider henne bra. Arna utvecklas av att ha henne som ryttare.
-Har ni tips och råd till andra?
Tänk igenom varför du vill ha medryttare. Vill du ha hjälp att hålla igång hästen, vill du ha hjälp till stallhyran.
 
*kl*

Vad förväntar ni ägare kunskapsmässigt och ridvana av medryttaren?

Till min tävlingshäst förväntar jag mig att hon ska klara den dagliga skötseln och höra av sig om det är nåt som hon inte fixar själv. Jag vill hellre att hon ringer en gång för mycket än för lite. Jag kände henne sedan innan och tyckte om henne som person och såg henne sedan rida en häst som är ganska lik min till sättet och ganska svår och jag kände direkt "henne måste jag fråga, det kommer bli jättebra!". Och det blev det.
Jag hade nog inte velat ha en helt främmande människa till den här hästen, eftersom den kräver lite fingertoppskänsla för att känna sig trygg och vill ha en mjuk och stabil ryttare som samtidigt vågar pusha den lite. Samt säga ifrån när den testar. :D Den är en knasboll!

Till den som inte tävlar förväntar jag mig mest att de ska hålla den vid liv ;) Nä, men de kan inte så mycket och de har den för att lära sig på så då får det bli som det blir. Jag förväntar mig att de ska göra det som är sagt, sedan till vilken standard det blir är mindre viktigt (fast ärligt talat så är de betydligt mer noggranna med skötseln än jag själv... :D)
 
Bra med en sån här tråd! :) Jag står valet och kvalet om jag ska skaffa medryttare till min häst eller inte. Tidsmässigt skulle det behövas, ekonomiskt löser jag det själv. Jag tänker då en gång i veckan så att jag kan få tid till annat som nu blir eftersatt. I dagsläget har jag hästens förra ägare till hjälp ibland och det är en trygghet då hon känner hästen väl och jag inte behövt förklara något alls. Min häst har kissing spines och jag är otroligt rädd om hans rygg, därför jag tvekar. Jag tänker mig dock att någon som kan rida ut en gång i veckan inte skulle vara något problem. Roligt att läsa om era upplägg! :) Finns det medryttare där ute som nöjer sig med att rida ut en dag i veckan på snäll, trafiksäker, envis häst? ;)
 
Har ingen medryttare på min häst, men har varit en... En hemsk häst, testade HELA TIDEN. Och han skulle ha slutat, men någn vidare fin ponny var det inte heller! Slutade, kan man lätt säga!:p
Men i.a.f,
-Betalade 500 kr/ månad
-Mockade och red, inget annat
 
Senast ändrad:
Jag har ett lite speciellt upplägg eftersom min "medryttare" också är min lillasyster. :)

- Vad har ni för upplägg med ägaren/medryttaren?

Hon rider och har fritt fram att göra "vad hon vill" när hon är ute. Jag vill gärna att hon under vintern rider ut så mycket som möjligt eftersom mitt jobb inte tillåter uteritter när det är så lite dagsljus. Annars rider hon för tränare eller trimmar. Jag kör henne också till träningar ibland.
- Tar ni betalt/betalar ni?
Hon betalar ingenting. Dock betalar min föräldrar försäkringen på min häst, så det kanske räknas.
- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
Mockning och förberedelse av kraft- och grovfoder ingår i sysslorna. Även middagsfodring 2 ggr/månaden.
- Hur många gånger i veckan är medryttaren/ägaren i stallet?
Hon rider 1-2 ggr/veckan. Jag rider resten.
- Trivs ni som medryttare/ägare?
Ja, det är på gott och ont man få hjälp av sin syster.:D
Hon rider bra och har samma syn på hästhållning som jag. Däremot är jag super-pedant i stallet vilket hon inte är, så jag försöker väl ständigt tänka "måste jag säga till om just det här, är detta verkligen nämnvärt?"
-Har ni tips och råd till andra?
Som med allt annat i livet; kommunikation.
Hon är glömsk och lite tankspridd så vi tar all kommunikation på sms, så att hon har ett sms att återgå till om hon blir osäker på vad som sades.
Viktigt för ägaren att hela tiden ge feedback/beröm och viktigt för medryttaren att fråga om man är osäker eller har önskemål/klagomål.
 
Hej allihopa! :D
Jag tänkte att en tråd om medryttare vore toppen! Vore kul att höra era erfarenheter som medryttare och som ägare.

Tips på vad vi kan prata om:
- Vad har ni för upplägg med ägaren/medryttaren?
- Tar ni betalt/betalar ni?
- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
- Hur många gånger i veckan är medryttaren/ägaren i stallet?
- Trivs ni som medryttare/ägare?
-Har ni tips och råd till andra?


Hoppas tråden blir uppskattad, jag är i alla fall väldigt nyfiken på hur alla gör där ute!
:banana:
Jag har en medryttaresom kan komma vilken dag på veckan som helst. Brukar komma när jag är borta varannan helg och på alla lov, + 1 gg i veckan. Tar inget betlat då hon bara hjälper mig att få ner vikten på min häst. Tycker att hon gör mig en rejäl tjänst så jag tar inget betalt.
Min medryttare rider + fyller hö påsar + allt stalljobb.
Tror vi totalt brukar rida 6-7 ggr i veckan.
 
Super roligt tråd!

- Vad har ni för upplägg med ägaren/medryttaren?

Hjälper till och utbildar en 5 årig ponny. Ägaren gömkör även ponnyn så ofta hon hinner/tror jag. Jag rider ut med ägaren när det passar och rider annars själv på ridbanan. Får även mycket hjälp vilket jag uppskattar och tycker är super roligt. Får även rida ägarens d-ponny som blir som en läromästare för mig vilket jag VERKLIGEN uppskattar!

- Tar ni betalt/betalar ni?
Betalar inget, dock får jag betala för egen tränare, tävlingar osv när det kommer.

- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
Jag rider, när ägaren inte har tid och vet att jag kommer efter henne till stallet skriver hon vad som behövs fixa så fixar jag det :) Föredrar själv att få fixa allt annat runt om ridningen också. Vill ha så mycket "egen häst" upplevelse som möjligt :D Annars väldigt lyxigt att bara kunna rida.

- Hur många gånger i veckan är medryttaren/ägaren i stallet?
Har bara ridit på vinter så nu har det blivit 2 gånger i veckan. Men till våren blir det kanske 3 när det är ljusare och min mor orkar med mer. Hon är den som bestämmer antal dagar ;) (Tack mamma som alltid stället upp och skjutsar och är med i stallet).

- Trivs ni som medryttare/ägare?
Jag har hittat min dröm :D Trivs super bra med ägaren och upplägget.

-Har ni tips och råd till andra?
Som medryttare så rekommenderar jag andra att ha is i magen, jag har letat i 1/2 år efter detta samarbete och nu hittade jag äntligen det. Kan säga att det är tusen gånger roligare att rida när man trivs när bara "för att".
 
- Vad har ni för upplägg med ägaren?
Jag har inget särskilt upplägg. Det handlar mest om att hästen ska få komma ut och röra på sig varje dag och ägaren har inte riktigt tiden som krävs. Jag får göra i stort sett vad jag vill, som hästen klarar av. Jag får tex inte hoppa pga en gammal skada men det är helt ok för mig ;)

- Betalar ni?
Jag betalar 400:-/mån och jag får rida hur ofta jag vill. Ibland om jag köper torv eller utrustning så får jag betala mindre eller inget.

- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
De dagar jag är i stallet så rider jag, mockar boxen (och hagen när det behövs) fixar hö, foder och vatten. De vanliga stallsysslorna helt enkelt.

- Hur många gånger i veckan är medryttaren/ägaren i stallet?
Det brukar bli minst 2 dagar/vecka för mig i stallet. Ägaren är i stallet de dagar som blir över och när hon har in/utsläpp.

- Trivs ni som medryttare?
Jag är otroligt bortskämd som jag har det nu! Jag kommer nog aldrig få det så bra som jag har nu :D

-Har ni tips och råd till andra?
Låt det ta tid när du letar häst. Prova många hästar innan du bestämmer dig. Tänk på att det ska kännas bra med både hästen OCH ägaren.
 
Två hästar två olika medeyttare 2 olika upplägg. Första ponny läromästare Medis 1 gg per vecka 700kr i månaden, får träna och tävla men betslar då detta själv. Får ibland möjlighet till xtra dagar betalar självklart inte extra för dessa eftersom jag av ngn anledning bett om hjälp. Mockar gör foder på sina dagar.

Andra stor häst hyfsat svår riden behöver mkt motion så har en som rider när den kan för att hästen gärna får gå två ggr per dag. Betalar inget och oftast har jag mockat och gjort foder eftersom jag ridit innan . Hon rider 1-3 ggr per vecka beroende på vad hon kan.

Super nöjd med båda fantastiska personer som jag kan lita helt och fullt på :love:
 
Nu har jag hittat en medryttarhäst igen så skriver lite om hur jag har det med allting :)

-Vad har ni för upplägg med ägaren?

Jag får rida 3-5 dagar i veckan, ägaren har 2 hästar så kan hjälpa till med den andra (den jag ej är ordinarie på så att säga) också om jag vill.
- Betalar ni?
Jag betalar 2100kr i månaden. Kan dra ned kostnaden om jag vill genom att hjälpa till med vissa stall pass.
- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
De dagar jag är i stallet så rider jag + mockar, gör iordning hö och kraft och eventuellt tar något stall pass då och då.
- Hur många gånger i veckan är medryttaren/ägaren i stallet?
Jag håller på att komma igång men det kommer bli ca 3 gånger i veckan kanske mer :)
- Trivs ni som medryttare?
Är rätt nytt fortfarande men har aldrig haft så här bra magkänsla eller kommunikation på en gång tidigare. Allting känns toppen! :D
-Har ni tips och råd till andra?
Ta dig dit att leta, kommunikationen och känslan mellan medryttare och ägare måste verkligen sitta på plats då kommer hela vistelsen i stallet kännas bättre. Det är även viktigt att man trivs i stallet också så stressa inte med att leta medryttare eller medryttarhäst. Man måste kunna lita på varann!
 
Under Ridning finns det en tråd för oss som är medryttare där vi kan snacka om vad vi gör med "våra" hästar och mycket annat :up:
 
Vart bor du? Låter väldigt mycket för bara medryttare...? Inte halvfodervärd eller något liknande?
Bor i Stockholm, vad jag har sett är det normalpris här i Stockholm. Tycker dock att det är lite dyrt men det är så värt det! Tycker verkligen om stallet, människorna och ägaren :)
 
Är inte medryttare i nuläget, men har varit på några olika hästar.

- Vad har ni för upplägg med ägaren/medryttaren?
Lite olika. Ena hästen hade jag ett tag fyra eller fem dagar i veckan, dvs mer än ägaren. De dagar jag hade honom var han som min egen, jag skötte både honom och det runtomkring, dvs gjorde i ordning foder, mockade, tog pass i stallet om det inföll på mina dagar mm.
De andra har jag haft 1-3 dagar i veckan, enligt överenskommelse.

- Tar ni betalt/betalar ni?
Även här olika. Har varit både betalande och fått rida/sköta gratis då ägaren sett det som att hon inte hade tid. Har dock ofta köpt nåt extra då, tex fyllt på godis om det tagit slut, en ny grimma osv. Har alltid uppskattats.

- Rider bara medryttaren eller gör hen annat också?
Har gjort alla sysslor som förekommit de dagar jag haft hästen, dvs mockning, ev stallpass osv.

- Hur många gånger i veckan är medryttaren/ägaren i stallet?
Skrev ovan, har varierat från 1-5 dagar.

- Trivs ni som medryttare/ägare?
Har trivts väldigt bra som medryttare. Tror det är viktigt att man kommer överens med både häst och ägare.

-Har ni tips och råd till andra?
Lyssna på ägaren, det är denna som äger hästen. Var inte rädd för att hjälpa till eller fråga om det är nåt som är oklart. Kommunikation är a och o för att det ska fungera.
 
Bor i Stockholm, vad jag har sett är det normalpris här i Stockholm. Tycker dock att det är lite dyrt men det är så värt det! Tycker verkligen om stallet, människorna och ägaren :)
Får även rida ägaren andra häst när den är igångsatt igen :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 571
Senast: thoora
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
0
· Visningar
49
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 267
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 986
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp