Bukefalos 28 år!

Mejlsvar, vad gäller egentligen?

bettysmatte

Trådstartare
Har satt ut en sadel till salu och fått ett mejlsvar som i princip lyder så här: Jag tar din sadel. Kan du skicka den med post eller bussgods? Mejla kontonummer och fraktkostnad. Personen har också skrivit namn och fullständig adress.

Är detta bindande? Jag antar ju i det längsta att detta är en ärlig människa som kommer att fullfölja köpet, men man vet ju aldrig förrän pengarna är där på kontot... Problemet är att jag har en till intresserad spekulant, som visserligen inte sa att hon tar sadeln direkt, och jag vill ju inte förlora henne om detta inte går i lås.

Vad tror ni? Är det någon som vet hur lagen lyder? Det borde ju egenligen vara bindande eftersom muntliga avtal är? Detta är ju skriftligt även om man inte har underskrift.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

bettysmatte skrev:
Har satt ut en sadel till salu och fått ett mejlsvar som i princip lyder så här: Jag tar din sadel. Kan du skicka den med post eller bussgods? Mejla kontonummer och fraktkostnad. Personen har också skrivit namn och fullständig adress.

Är detta bindande? Jag antar ju i det längsta att detta är en ärlig människa som kommer att fullfölja köpet, men man vet ju aldrig förrän pengarna är där på kontot... Problemet är att jag har en till intresserad spekulant, som visserligen inte sa att hon tar sadeln direkt, och jag vill ju inte förlora henne om detta inte går i lås.

Vad tror ni? Är det någon som vet hur lagen lyder? Det borde ju egenligen vara bindande eftersom muntliga avtal är? Detta är ju skriftligt även om man inte har underskrift.

Även om det är bindande eller ej så är det du som sitter pyrt till om det inte kommer några pengar sedan....
Namn och adress kan vara fejk.
Jag skulle ALDRIG skicka iväg något innan jag fått betalt, men å andra sidan så skulle jag heller inte betala något förrän jag fått en grej, så jag inser ju att det blir status que (stavas?).
Jag har flera exempel på kompisar som inte fått sina pengar och varit tvungna att polisanmäla men det är inget att rekommendera det är krångligt och tar tid.
Har inte blocket.se en lösning på det här problemet...jag tror det, kolla där.
Lycka till, hoppas att du hittar nån bra lösning.

// M
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Nej, jag skickar inte utan pengar på kontot först. Alternativt skickar jag bussgods mot efterkrav, om köparen vill göra så istället.

Jag var mest bara intresserad av vad som egentligen gäller i sådana här fall. Försöker väl mest räkna ut hur troligt det är att köparen ska fullfölja affären!
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Men, sätter hon in pengar på kontot så är väl saken klar?
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Säg att du vill ha pengarna å fraktkostnader in på ditt konto först å så skickar du sadeln när du har fått pengarna, sätt ett ex antal dagar på hur lång tid människan har på sig att betala.

Så kan du under tiden hålla kvar den andra spekulanten, får du inga pengar så har du inte sagt nej till den spekulanten utan säg att en annan är intresserad om människan frågar/hör av sig.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

när jag sålde min gammla sadel gjorde vi så att de fick betala när de hämtade ut sadeln ...kommer inte ihåg hur det funkade (mamma som fixade)
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Bri skrev:
Men, sätter hon in pengar på kontot så är väl saken klar?

Jo, självklart, men det har hon ju inte gjort ännu. Jag har mejlat en gång till med tillägg att jag vill ha pengarna på mitt konto senast tisdag eftersom jag har en spekulant till. Erbjöd också att skicka med bussgods mot efterkrav om det känns tryggare för henne.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Lämna aldrig ut ditt kontonummer och skriv det aldrig i ett mejl! :eek:
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

NÄR ska den andra människan kolla på sadeln. Jag har också vart med om det och då håller jag på den annonsen. Svarar inte om det bara aär någon dag kvar tills jag ska ha spekulant. Om inte spekulanten tar sadeln så skickar jag den mot postförskott till mail-kontakten. Om spekulanten tar sadeln så mailar jag att den tyvärr är såld...
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Jag sålde min sadel mot postförskott. Fungerade jättebra!
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Så länge inte du har bekräftat att mailpersonen får köpa sadeln, så är det inte bindande. Har du däremot mailat tillbaka ett positivt svar, så är det bindande.
Rekomenderar som flera andra att du skickar sadeln mot postförskott.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Lambi skrev:
Lämna aldrig ut ditt kontonummer och skriv det aldrig i ett mejl! :eek:

Ingen fara. Det här är ett konto som jag BARA använder till just sådant här. Så fort jag fått in pengar (vilket jag har idag :D ) flyttar jag pengarna till ett annat konto. Jag har alltid "0" saldo på detta konto.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Puh, då behöver jag inte oroa mig att du eller ngn annan gör det! ;)
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Har köpt via postförskott men det är inget jag kan rekommendera! Vad säger att det är vad det skall vara i paketet och inte en bunt telefonkataloger?

Många gånger går det ju bra, men som vi ser här på forumet att det trasslas och folk far med osanning då det gäller hästarna så händer det säkert med andra saker också! Om inte annat så kommer ngn på att vi är lättlurade... :o eller inte ;)
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Jag kan rekommendera internetgirot (.se)

Jag har använt det när jag sålde en sadel, och det funkade perfekt. En trygghet både för köpare och säljare.

/Cecilia :)
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Men jag har för mig att man kan be att få kolla på innehållet i paketet på posten? Så kan de låta bli att sätta in pengarna åt den som ska ha dem? Men jag kan ha fel...
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Ja, så funkar internetgirot.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Bubbla skrev:
Men jag har för mig att man kan be att få kolla på innehållet i paketet på posten? Så kan de låta bli att sätta in pengarna åt den som ska ha dem? Men jag kan ha fel...
Finns utlämningsställen som inte alltid kör samma...
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

INSTÄMMER LÄMNA ALDRIG UT KONTONUMMER TILL OKÄND.
Bankgiro samt postgiro kan du om du har lämn aut.
Varför?
Bekant lämnade ut sitt kontonummer till en annan person.
Denne förfalskade fullmakt att hon fick ta ut pengar från kontot.
ALLTSÅ STOR VARNING!
mvh El
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp