Bukefalos 28 år!

Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Elshacera skrev:
INSTÄMMER LÄMNA ALDRIG UT KONTONUMMER TILL OKÄND.
Bankgiro samt postgiro kan du om du har lämn aut.
Varför?
Bekant lämnade ut sitt kontonummer till en annan person.
Denne förfalskade fullmakt att hon fick ta ut pengar från kontot.
ALLTSÅ STOR VARNING!
mvh El

Ja, eller gör som jag då. Öppna ett konto som bara används till att ta emot pengar. Flytta sedan pengarna snabbt som blixten till ett annat konto. Då är det ju ingen fara. Jag gör faktiskt likadant med mitt lönekonto. Så fort jag får in lönen flyttar jag pengarna bort från det kontot (lämnar 500-1000 kr bara) till mitt e-sparkonto. Där sitter de säkrare om jag skulle tappa mitt bankkort, t. ex.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Aha..det var det du menade. Men har man inte rätt att kräva det isf?
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Lånar tråden lite...

Om man ska skicka i väg en sadel som är dyr, så blir efterkravsavgiften med bussgods en hel del, likaså avgiften för att använda internetgiro och payson.
Men en liten fråga, blir postförskottavgiften (med posten alltså) alltid 50 kr, oavsett värde på det man skickar i väg??
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Det är viktigare att man aldrig lämnar ut kortnummer, särskilt inte via E-post eftersom den kan bli "avlyssnad"
Urkundsförfalskning går ganska enkelt att spåra (bara man anmäler det direkt man sett att någon tagit ut pengar) och är olagligt. Därför har du mycket större chans att få tillbaka pengarna.
Om någon "kapar" ditt kort är det mycket svårare att få tillbaka dem eftersom du själv är ansvarig för att inte lämna ut informationen hur som helst.
Det är därför de flesta internetbutikerna numera har en krypteringstjänst som gör att inte ens affärsinnehavaren kan se vilka nummer du har.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

pemma skrev:
Lånar tråden lite...

Om man ska skicka i väg en sadel som är dyr, så blir efterkravsavgiften med bussgods en hel del, likaså avgiften för att använda internetgiro och payson.
Men en liten fråga, blir postförskottavgiften (med posten alltså) alltid 50 kr, oavsett värde på det man skickar i väg??

Japp
Men då är ju frakten bra mycket dyrare istället.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

emindy skrev:
Japp
Men då är ju frakten bra mycket dyrare istället.

Okej, tack så mycket!:bump:
Det skiljer inte så mycket i pris och med bussgods, så är efterkravsavgiften 406 kr... Bara den är mer än vad både frakt och postförskott kostar.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

HeJ!

Du får INTE titta i paketet innan du betalat och när du väl betalat det är det sas ditt problem om det är fel saker i...

/ lavinia, fd postanställd med paket som "specialitet".

ps. så hade vi en kille när jag satt på ica (som postombud..jag har jobbat massa med post), som blev lurad på ett postförskott.. hade köpt nåt dyrt och betalat och löst ut det och sen var det typ bara papper och ingenting i lådan...ds.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Men jag är helt säker på att jag läste i tidningen för ett tag sedan (typ ett par år sedan) om någon som var driftig och kollade i paketet som skulle vara en dator men visade sig vara tegelstenar innan han betalade? Men då kanske den kassören/kassörskan gjorde fel?
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Bubbla skrev:
Aha..det var det du menade. Men har man inte rätt att kräva det isf?

Nej det har du inte, den som låter dig öppna ett postförskottspaket innan du har betalt gör fel.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

En sak att tänka på är att man för att kunna skicka ett paket på posten mot postförskott måste ha ett postgirokonto (eller ja plusgiro som det numer heter) som pengarna kan sättas in på.
 
Sv: Mejlsvar, vad gäller egentligen?

Jag hade ju inget postgirokonto, och jag hade dessutom fått betala ganska mycket i frakt för att kunna skicka sadeln med posten.
Iomed att jag skickade den med bussgods så kostade det mycket mindre än om jag skickat med posten. Ska se om jag hittar kvittot någonstans, kommer ju inte ihåg var jag lagt det...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp