Bukefalos 28 år!

"... men aldrig dum"

Bambi

Trådstartare
Jag är så trött på den här formuleringen som syns titt som tätt i beskrivningar av hästar. Framförallt i annonser skulle jag tro. Hästen är busig, pigg, stark, ung, tuff, kräver sin ryttare, you name it - och sedan "men aldrig dum". Nej, tacka fasen för det, för djur är nämligen aldrig dumma!

Djur har alltid en anledning till det de gör, och uppskattar vi inte deras beteende är det upp till oss att fundera på varför och göra något åt det. Visst är de är det kanske bara ett uttryck, men ett ovanligt DUMT sådant. Och vad innebär det egentligen!? Om den aktuella hästen nu inte är dum, vilka hästar är i så fall dumma? Djur ska givetvis inte kunna bete sig hur som helst, då det kan bli både otrevligt och farligt, men det är något helt annat än dumhet.

Kanske hästen som snubblade i Göteborg var dum, om man uppskattar sådan retorik? Nej, möjligtvis är den som sitter i sadeln eller håller i snöret dum, men ALDRIG hästen. Önskar mer respekt för våra djur än förmänskligande trams.
 
Jag är så trött på den här formuleringen som syns titt som tätt i beskrivningar av hästar. Framförallt i annonser skulle jag tro. Hästen är busig, pigg, stark, ung, tuff, kräver sin ryttare, you name it - och sedan "men aldrig dum". Nej, tacka fasen för det, för djur är nämligen aldrig dumma!

Djur har alltid en anledning till det de gör, och uppskattar vi inte deras beteende är det upp till oss att fundera på varför och göra något åt det. Visst är de är det kanske bara ett uttryck, men ett ovanligt DUMT sådant. Och vad innebär det egentligen!? Om den aktuella hästen nu inte är dum, vilka hästar är i så fall dumma? Djur ska givetvis inte kunna bete sig hur som helst, då det kan bli både otrevligt och farligt, men det är något helt annat än dumhet.

Kanske hästen som snubblade i Göteborg var dum, om man uppskattar sådan retorik? Nej, möjligtvis är den som sitter i sadeln eller håller i snöret dum, men ALDRIG hästen. Önskar mer respekt för våra djur än förmänskligande trams.

Hästar som gör sitt bästa för att kasta av en tycker jag är dumma.
 
Det finns ett fåtal, ja.

Okej, vilken typ av hästar består detta fåtal av? Förutsatt att de verkligen är friska och välridna kan jag möjligen tänka mig exempelvis hästar som är väldigt, väldigt känsliga eller så pass tuffa att de protesterar trots goda förutsättningar. Kanske unghästar också, i vissa fall. Jag kan dock aldrig se att det skulle bero på att hästarna är just DUMMA. Snarare att de har styrka och vilja att ta i eller protestera.
 
Okej, vilken typ av hästar består detta fåtal av? Förutsatt att de verkligen är friska och välridna kan jag möjligen tänka mig exempelvis hästar som är väldigt, väldigt känsliga eller så pass tuffa att de protesterar trots goda förutsättningar. Kanske unghästar också, i vissa fall. Jag kan dock aldrig se att det skulle bero på att hästarna är just DUMMA. Snarare att de har styrka och vilja att ta i eller protestera.

Jag har sett hästar som inte trivts i sin tillvaro, de anses ofta vara dumma. En del av dem protesterar väldigt hödljutt, genom att vara "dumma", dvs göra saker som människan inte uppskattar där de kan förutse konsekvenserna.
 
Betydelsen av ordet "dum" är väl egentligen ointelligent, men det används ju också mer åt hållet "elak". Alltså medvetet göra något taskigt. I min tro följer djur sina impulser och följer inga etiska värderingar. De kan alltså inte vara elaka eller "jävlas".

Hästar har ju en förmåga att skada sig och kan, ur mänskligt perspektiv bete sig så "korkat" att man blir matt i massor av situationer. Men hästen är ett djur som har ett helt annat sätt att fungera än vi, och har inte möjlighet att tänka som vi heller. När vi stänger in dem och använder dem i diverse onaturliga syften är det ju vi som på riktigt är dumma om vi förväntar oss att de ska uppfatta verkligheten som vi.
 
Jag har sett hästar som inte trivts i sin tillvaro, de anses ofta vara dumma. En del av dem protesterar väldigt hödljutt, genom att vara "dumma", dvs göra saker som människan inte uppskattar där de kan förutse konsekvenserna.

Ja, så kan det säkert vara. Har man djur på ett sådant sätt att de konsekvent vantrivs kan man ju undra vem som är dum :/
 
Okej, vilken typ av hästar består detta fåtal av? Förutsatt att de verkligen är friska och välridna kan jag möjligen tänka mig exempelvis hästar som är väldigt, väldigt känsliga eller så pass tuffa att de protesterar trots goda förutsättningar. Kanske unghästar också, i vissa fall. Jag kan dock aldrig se att det skulle bero på att hästarna är just DUMMA. Snarare att de har styrka och vilja att ta i eller protestera.

Vi hade en som innan den kom till oss hade lärt sig att slänga av på löpande band när det passade. Vi hittade en ryttare som bara satt kvar, oavsett krumbukter (och de var imponerande) utan att störa eller bråka. De två fungerade fint ihop men hösten testade alltid nya och de flesta flög.

Det tycker inte jag är ett särskilt trevligt beteende. Den ryttaren som aldrig åkte av kunde hoppa hus med hösten och även dressyr utan knot. Naturligtvis kollad av veterinär innan den togs hem och passande utrustning.

Den var naturligtvis inte dum som i korkad utan dum som i oschysst.
 
TS : jag tycker det är ännu mer störigt att i sammanhanget man redovisar alla olater hästen har/ redovisar hur dåligt den är uppfostrad, lägger till som slutkläm att "men den är aldrig dum" .
Oavsett innebörden av "dum" blir det paradoxalt och näst intill tragikomiskt .
 
Labb; ja hästen som gör allt för att slänga av tycker nog att det är ryttaren som är "dum"...
 
Betydelsen av ordet "dum" är väl egentligen ointelligent, men det används ju också mer åt hållet "elak". Alltså medvetet göra något taskigt. I min tro följer djur sina impulser och följer inga etiska värderingar. De kan alltså inte vara elaka eller "jävlas".

Hästar har ju en förmåga att skada sig och kan, ur mänskligt perspektiv bete sig så "korkat" att man blir matt i massor av situationer. Men hästen är ett djur som har ett helt annat sätt att fungera än vi, och har inte möjlighet att tänka som vi heller. När vi stänger in dem och använder dem i diverse onaturliga syften är det ju vi som på riktigt är dumma om vi förväntar oss att de ska uppfatta verkligheten som vi.
Vi hade en treårig valack som mobbades på sommarbetet av en annan valack med en svans av ett par andra hästar som hängde på, men det löste sig för när hans (vår valack alltså) lillasyster släpptes någon vecka senare och såg det så gick hon direkt till attack och rastade mobbaren så ordentligt att han aldrig gjorde om det. Hon var världens snällaste mot oss men stackars den som hon blev arg på säger jag bara.

Så jag tycker nog att hästar kan vara dumma precis som människor, men jag håller absolut med om att när en häst beskrivs som "dum" är det oftast människan som är det och inte hästen.
 
En del hästar är väldigt intelligenta och hittar alla på alla möjliga bus. En del hittar möjligheter till att inte behöva anstränga sig, kan vara att få av ryttaren, inte gå fram, börja backa osv. En del hästar som är intelligenta kan nog kallas dumma, av människor som är mindre smarta än sin häst ;)
 
Vi hade en treårig valack som mobbades på sommarbetet av en annan valack med en svans av ett par andra hästar som hängde på, men det löste sig för när hans (vår valack alltså) lillasyster släpptes någon vecka senare och såg det så gick hon direkt till attack och rastade mobbaren så ordentligt att han aldrig gjorde om det. Hon var världens snällaste mot oss men stackars den som hon blev arg på säger jag bara.

Så jag tycker nog att hästar kan vara dumma precis som människor, men jag håller absolut med om att när en häst beskrivs som "dum" är det oftast människan som är det och inte hästen.

Jag har också sett flocksituationer där man kan tycka att hästar är elaka och dumma. Men även där tänker jag att man kan fundera ett steg längre över hästarnas beteende. En gång höll en av mina hästar på att bli ihjälsparkad av en valack som upprepade gånger attackerade både hästar och människor skoningslöst och till synes oprovocerat. Just den hästen såg jag som beteendestörd, och han hade även en väldigt komplicerad bakgrund. Var flera gånger med om att min hopphäst blev attackerad av islandshästar som "gaddade ihop sig" och det hela såg väldigt hemskt och orättvist ut. Men där får man minnas att det är ett naturligt beteende för hästarna att selektera sin flock. Din unge valack kanske borde skaffat sig "egna marker" enligt de hästar som mobbade honom innan han fick stöd av sin vän.

Mycket skiljer våra tama hästars liv från de vilda, men det är där de har sitt ursprung och grunden till sina beteenden. I mänskliga ögon gör de massor av saker som kan se taskiga ut, men de har alltid sin förklaring.
 
Vi hade en som innan den kom till oss hade lärt sig att slänga av på löpande band när det passade. Vi hittade en ryttare som bara satt kvar, oavsett krumbukter (och de var imponerande) utan att störa eller bråka. De två fungerade fint ihop men hösten testade alltid nya och de flesta flög.

Det tycker inte jag är ett särskilt trevligt beteende. Den ryttaren som aldrig åkte av kunde hoppa hus med hösten och även dressyr utan knot. Naturligtvis kollad av veterinär innan den togs hem och passande utrustning.

Den var naturligtvis inte dum som i korkad utan dum som i oschysst.

Den här situationen tycker jag att man kan tolka på två sätt. Inget av dem slutar med att det är hästen som är "oschysst". Hästen är ett djur, med massor av reaktioner och beteenden, som vi valt att tämja och använda för vårt eget intresse. Hästen i sig har ingen anledning att vara vare sig schysst eller oschysst mot oss, men det är vi som har makten över hästens liv och därigenom möjligheten att skapa en relation oss emellan.

Åter till den "oschyssta" hästen. Hästen protesterade mot alla ryttare utom en. Det innebär att den ryttaren gjorde något som de andra inte gjorde, eller tvärtom, beroende hur man väljer att se på det. Hästen tänkte naturligtvis inte att den slumpmässigt skulle vara "schysst" mot EN och "oschysst" mot alla andra, utan reagerade på ryttarnas sätt att vara och rida. Att det gick bra för denna ryttare kan ha berott på 1) att hästen trivdes med ryttaren, eller 2) att ryttaren var så bra på att sitta kvar att avkastningsbeteendet släcktes ut. Eller, givetvis, en kombination av de båda. Varför började hästen kasta av från första början? Ditt svar är att den är "oschysst". Jag kan tänka mig tusentals förklaringar, men oschyssthet finns inte bland dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan där. Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen. Såhär är läget för mig: Jag jobbar i...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 208
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 754
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp