Bukefalos 28 år!

Hur hanterar ni åsikter...

Twihard

Trådstartare
Hejsan där. Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen. Såhär är läget för mig: Jag jobbar i ett stall, ett typiskt "vanligt" hoppstall där man ser på hästhantering som de flesta stall/verksamheter gör. Några där smäller till hästarna om de inte gör som de vill osv. Vissa mer/mindre än andra. Jag själv slår aldrig en häst utan jag har fastnat för NH-metoden (även om jag inte kan mycket själv om det). Jag accepterar alltid att andra har olika åsikter även om de inte är som mina. Men det värsta jag vet är när jag inte får respekt tillbaka. Hur några sitter och pratar - om vi sitter i fikarummet - om hur idiotiska människor är som håller på med NH, att de är dumma i huvudet, att folk som inte slår hästar är sjuka och att det bara är modernt trams för deras sätt har funkat i flera hundra år.

Och de som pratar om det VET att jag tycker om NH. Och det värsta är att jag inte kan försvara mina åsikter för att jag dels är dålig på att formulera mig och då NH är ganska nytt för mig. Jag vet vad det går ut på, men kan inte allt själv - men vill lära mig. Jag kan inte försvara mig och kan inte gå in i en åsiktsmatch ensam mot fyra personer. Och jag vill inte det. Det enda jag vill ha är deras respekt. Jag blir sårad när de säger sådant jag tycker om är idiotiskt, när de vet att jag tycker så även om de inte riktar det direkt mot mig.

Hur hade ni agerat i min situation? Som jag tiga och låta de förolämpa mig (okej mina åsikter) då jag inte kan försvara mina åsikter bra eller skulle ni göra något annat? En av dessa personer säger så om mycket jag gillar. Arbetshästar är inga riktiga hästar utan det som gäller är halvblod eller ponny. Tinkerkorsningar har ingen framtid, folk som inte ska tävla kan lika gärna rida åsnor. Hellre slå in en häst i transporten än att lirka in dem. Han VET att jag föredrar arbetshästar före tävlingshästar då jag mer är intresserad av de raserna - jag vill inte tävla. Han anser att hästar med humör ska skjutas i huvudet eller ha kedja i munnen.

Det tär på mig invändigt att vara ensam om min åsikt i sådana disskusioner. Jag sitter där tyst och låter de förolämpa "mig". De som äger stället vet mycket väl att jag HATAR när man använder våld och vrålar mot djuren, även om jag har förstående för att folk skriker på sina hästar om de är uppvuxna med det men för mig är det ingen ursäkt. Ursch behövde skriva av mig min irritation. Det är jobbigt när folk inte har en öppen syn på andra och låter folk ha sina åsikter. Personen som sa allt det om arbetshästar sa att jag var dum i huvudet som tyckte som jag gör :S:(:confused:
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Jag hade bytt stall till ett stall där det finns likasinnade eller där var och en respekteras för sin gren eller sitt förhållningssätt...jag anser inte att man slår en häst i tid och otid, det hade jag nog talat om vad jag tycker om att slå, frågat dem om de tycker att sitt sätt att hantera på är vidare trevligt eller förenat med svensk djurskyddslag? Skulle vara fint att höra vad de har för svar på det..

I vissa stall tror jag inte att det spelar någon roll vad man säger eller gör..du får helt enkelt inte gå mot strömmen så att säga utan då pratar folk skit om en i stället för att man inte gör som de gör..och en sån miljö hade jag vägrat stå i. Det ska ju vara roligt, socialt och avslappnat att åka till stallet för det är ju ändå något som man spenderar timtal på varje dag!

Jag brukar vara lite sympatisk och tänka att det är de stackarna som inte är kunniga utan som är fast i det gamla sättet att fostra och hantera hästar..som inte vet bättre helt enkelt. Och de kommer aldrig någonsin att ha en fin och ärlig relation med sin häst.

Jag förstår mig inte riktigt på vissa metoder jag heller för att jag har mitt sätt helt enkelt.. eller varför en del gör si så..men bryr mig faktiskt inte såvida inte hästen blir misshandlad eller vanvårdad. Då får folk göra som de vill och vad de anser är bäst eller tycker mest om, som kanske funkar bäst för dem. Det finns säkert 1000 olika sätt att träna och hantera en häst på och man får faktiskt visa hänsyn till det.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

vilken otrevlig arbetsplats.

jag hade sagt till dessa människor "vi delar inte samma syn så vi behöver väl inte prata om hästhantering"

fungerar inte det hade jag gått till chefen och förklarat och bett om hjälp/råd för att lösa situationen.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Missade mellan raderna visst att det var din arbetsplats..då är ju situationen lite annorlunda.

Du får väl be dem att sluta kommentera eftersom att ni inte delar samma syn och att det borde respekteras, typ "så här är det"..
Kanske tala om att det vore fint om man kunde respektera att det finns flera sätt/metoder och att alla borde få prova sitt sätt, med betoning på "såvida inte hästarna tar skada!"

Gällande raser hade jag bara svarat att man har den typen av häst eller ras vad man har tänkt att använda hästen till helt enkelt.

Men jag hade nog pratat m chefen också och talat om att det inte känns okej och att hästarna faktiskt verkar bli misshandlade på arbetsplatsen..och kanske fråga om det beror på hanteringsrädsla hos övr personal eller vad det beror på om man nu dagligen måste våldsföra sig på hästarna..

Men du ska absolut inte behöva stå ut med att de förolämpar dig eller trakasserar dig..en del måste faktiskt lära sig knipa igen på åsiktsmaskinen..
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Tack för era svar. Ja det är knepigt. Visst de "misshandlar" ju inte hästarna sådär extremt grovt, men för grovt för min smak har inträffat. Det är en jobbis sits och jag har sagt att jag tycker s och att man får tycka som man vill, men då har bara den jag skrivit mest om sagt "nä skitsnack!" Chefen är fast i det gamla sättet också men har inte varit med vid disskusionerna, men de fåtal jag sagt åt en person i stallet att jag tycker denne gått för långt, då har min denne förolämpat antytt typ som "skulle ditt nh-skit hjälpa"? Och tja ja. Det tror jag det skulle. :/ Tack för era svar jag ska försöka få dem att förstå. :)

Och gällande ras och hur mycket pengar folk lägger på sina hästar får de lägga exakt vad de vill. Jag bryr mig inte om någon köper en häst för 100.000 för att bara rida i skogen, och bryr mig inte om någon köper en korsning - alla får göra som de vill. :)
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Det låter ju som att de är så rädda för att du ska bevisa att de har haft fel hela tiden (och alltså är medvetna om att de kanske möjligtvis har fel) att de känner ett behov av att ständigt trycka ner dig. Jag hade faktiskt ignorerat det eller varit jävligt mogen och saklig, typ "nåväl vi har olika åsikter om saken" med ett trevligt leende och snabbt gjort mig upptagen med något så att de istället för att ta ut sin irritation på dig kanske får tänka på saken.

Givetvis ska du fortfarande säga ifrån om du ser hur en häst far illa. Sen undrar jag om verkligen hela stallet beter sig på det här sättet eller om du kanske kan "få över några på din sida" så att du inte behöver stå helt ensam mot mobbarna (utan att för den delen göra det till ett krig).

Och slutligen se dig om efter en ny arbetsplats
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Nu berättar du din upplevelse o allt du skriver om de andra i fråga om hanterandet kan vara missvisande samt att killar ofta har en chargong.

Är det en hel del hingstar?
skulle tro det.

Jag som stallägare skulle faktiskt bli mer bekymrad över att om ngn får för sig att hästarna ALLTID ska gå bakom med allt vad det innebär. Det är ju skillnad om det är DINA hästar. De hästarna blir konstant hotade o det anser jag vara värre.
Man ser skillnad på hur huvudskygga de är samt att de håller sig på avstånd. Kommer ej fram "oinbjudna":crazy:
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Jag har varit i en liknande situation men på en annan typ av arbete och jag kan säga det att jag har aldrig mått så bra som när jag bytte jobb.
Du träffar dina arbetskamrater nästan oftare än din familj och då gäller det att man trivs! Du ska inte behöva försvara dina åsikter.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Det här stället har inte många killar, två stycken. och vi är fyra anställda plus ägarna. Stallet har inte många hingstar. Tre men en verksam. Som jag skrev kan jag inte allt om NH - och jag går aldrig med hästen bakom ryggen utan vid dess bog. I stallet finns ca: tio inhyrningar och två av dem är som jag, fem lägger sig inte i och resterande "gör som ägaren".

En del av hästarna är rätt huvudskygga ja. Men till saken.

Jag ska försöka göra som du, lilstar, säger. :) Vara mogen och med ett leende säga som du skrev. Nu har jag mest sagt sådant i ren desperation. Dock tror jag deras hat beror på okunskapen och oviljan att lära, vilket är synd. :(

Tack för era råd :)
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Tänk att så många unga tror att de uppfunnit Hjulet igen o ser alla andra som ovilliga att lära om..:rofl: De vill frälsa Världen med sin nya lära som de inte ens själva kan ngt om.

Okunskap ... jo tjena.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Jag tror det finns 4 problem på din arbetsplats.

1. Det brukas onödig våld.
2. Det finns översitteri och mobbningstendenser.
3. Det finns inte ett enhetligt sätt att hantera hästarna (nu menar jag inte att alla ska göra lika men grunden för hanteringen bör vara den samma).
3. Du tar åt dig av andras diskussioner, du kan inte på fullt allvar mena att du respekterar andras åsikter om man inte får tycka vad de vill om vilka hästraser man vill. Jag misstänker att vissa råkar reta gallfeber på dig bara genom att föra normala samtal om hästarna och uttrycka sina åsikter.

Det hela är en arbetsmiljöfråga och din chef bör ta tag i problemen och både ge tydliga riktlinjer både för hur man behandlar hästarna och sina kollegor. Du själv bör nog distansera dig lite och ta det på mindre allvar och inte ta åt dig av allt, det räcker förmodligen gott med det som verkligen är gliringar riktade mot dig. Lite låter det som du kommit in och försöker frälsa andra men misslyckats och det slagit tillbaks mot dig. Du skriver ju att det beror på okunskap och oviljan att lära, vad är det som säger att ditt sätt är det rätta? Ja det är fel att slå hästarna, men inte att hantera enlig "icke NH".
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

KL.
Jag svarar utifrån din fråga
Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen.
.
Att diskutera hästeri utifrån olika inriktningar är intressant. Problem uppstår när det inte ÄR en diskussion utan det istället ges pikar i form av generaliserande och indirekta påståenden som inte DIREKT riktas till dig. Sådana påhopp (för det är vad det är) blir i stort sett helt omöjliga att bemöta - och om du försöker blir du lätt klassad som överkänslig och lättstött.


Mina råd till dig är:
- Framhåll inte "NH" som alternativ då du inte vet så mycket om det. Att jobba med hästar utifrån hästars beteende istället för att hålla på att härja med dem och fysiskt tvinga dem att göra saker utifrån rädsla är INTE = NH.
- Om du vill bemöta något - välj direkta påståenden som exempelvis aat "arbetshästar inte är riktiga hästar". Jag ser att du har en frieser och förstår att du känner dig påhoppad. Det räcker med att hävda att DU inte TYCKER det. Sedan är det ingen vits med att tjafsa vidare.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Vad vill du med dina inlägg här egentligen? Du förutsätter att ts är totalt inkompetent och tvingar hästen gå bakom hela tiden. Det hon har skrivit om är hur andra har onödigt hårda sätt. Nu har jag ingen aning då jag inte vet vilket stall det handlar om, finns rätt så många i detta land att hålla reda på så. Jag är precis som ts emot våld. Sen att man måste säga till om hästen gör nått dumt visst. Men som många och då oftast rädda tar till nävarna och skriker. Helt onödigt.

Det du vill är att trycka ner alla som finner nh som en alternativ filosofi. Sen att det finns extremfall visst och så finns det de som totalt missuppfattat vad nh handlar om. Men du behöver bara se de två bokstäverna för att du ska komma igång :laugh:. Lugna ner dig lite va ;).
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Predika inte. Gör bara ditt och ta diskussionerna då de kommer. Du kan inte mkt om nh. För tkr det tar lång tid och man blir aldrig fullärd. Sen är det ju så himla individuellt, det märks ju himla tydligt beroende på vem man pratar med. När du blir säkrare i dig själv å det du gör så kan andra tycka bäst de vill. Och vips kommer DE till dig och ber om hjälp.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Som jag ser det är det stallägaren/ din arbetsgivare som skall sätta stämningen och kulturen på stallet/ din arbetsplats. Är det en bra person kanske den kan hjälpa dig. Många stall har en regelbok på hur man beter sig, vad som accepteras och inte, kanske det skulle vara ngt?

Om din chef/ stallägaren är samma som de du nämner skulle jag sluta eller distansera mig. Du behöver inte vara med tillgänglig för förolämpningar, se till att skapa en distans, du behöver aldrig lyssna eller delta. Gå bara därifrån eller sluta lyssna. Alltid tråkigt när det är dåligt stämning, det tär och tar energi!
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Jag har ett jobb där det till överväganden delen är killar som jobbar. En hel del av dessa bara fullkomligt älskar att försöka få igång de tjejer som jobbar där med saker som "kvinnans plats är i köket" eller "du som är tjej kan ju sätta på kaffe och tömma diskmaskinen".
De tjejer som "går på det" och blir arga/upprörda får ständigt det här. Men jag (fler med mig) som inte bryr mig och inte heller gör mer i köket än någon annan anställd. Ja oss tycker de inte att det är roligt att hålla på med för som dom säger "Du bryr ju dig inte" och sedan går dom sätter på kaffet ;)

Jag menar inte att man ska tåla hur mycket eller vad som helst. Men många kan hålla på med det sådant här inte för att de kanske tycker det utan för att de tycker det är roligt när andra blir upprörda.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Tänk att så många unga tror att de uppfunnit Hjulet igen o ser alla andra som ovilliga att lära om..:rofl:
Det vore väl fantastiskt konstigt om just hästhantering vore ett område där utveckling och metoder inte utvecklades med tiden och gick framåt. Eller hur menar du?
De vill frälsa Världen med sin nya lära
Precis. Och allt det här nya snacket om att jorden skulle vara rund tycker jag är fullkomligt löjeväckande. :angel:
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Hejsan där. Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen. Såhär är läget för mig: Jag jobbar i ett stall, ett typiskt "vanligt" hoppstall där man ser på hästhantering som de flesta stall/verksamheter gör. Några där smäller till hästarna om de inte gör som de vill osv. Vissa mer/mindre än andra. Jag själv slår aldrig en häst utan jag har fastnat för NH-metoden (även om jag inte kan mycket själv om det). Jag accepterar alltid att andra har olika åsikter även om de inte är som mina. Men det värsta jag vet är när jag inte får respekt tillbaka. Hur några sitter och pratar - om vi sitter i fikarummet - om hur idiotiska människor är som håller på med NH, att de är dumma i huvudet, att folk som inte slår hästar är sjuka och att det bara är modernt trams för deras sätt har funkat i flera hundra år.

Och de som pratar om det VET att jag tycker om NH. Och det värsta är att jag inte kan försvara mina åsikter för att jag dels är dålig på att formulera mig och då NH är ganska nytt för mig. Jag vet vad det går ut på, men kan inte allt själv - men vill lära mig. Jag kan inte försvara mig och kan inte gå in i en åsiktsmatch ensam mot fyra personer. Och jag vill inte det. Det enda jag vill ha är deras respekt. Jag blir sårad när de säger sådant jag tycker om är idiotiskt, när de vet att jag tycker så även om de inte riktar det direkt mot mig.

Hur hade ni agerat i min situation? Som jag tiga och låta de förolämpa mig (okej mina åsikter) då jag inte kan försvara mina åsikter bra eller skulle ni göra något annat? En av dessa personer säger så om mycket jag gillar. Arbetshästar är inga riktiga hästar utan det som gäller är halvblod eller ponny. Tinkerkorsningar har ingen framtid, folk som inte ska tävla kan lika gärna rida åsnor. Hellre slå in en häst i transporten än att lirka in dem. Han VET att jag föredrar arbetshästar före tävlingshästar då jag mer är intresserad av de raserna - jag vill inte tävla. Han anser att hästar med humör ska skjutas i huvudet eller ha kedja i munnen.

Det tär på mig invändigt att vara ensam om min åsikt i sådana disskusioner. Jag sitter där tyst och låter de förolämpa "mig". De som äger stället vet mycket väl att jag HATAR när man använder våld och vrålar mot djuren, även om jag har förstående för att folk skriker på sina hästar om de är uppvuxna med det men för mig är det ingen ursäkt. Ursch behövde skriva av mig min irritation. Det är jobbigt när folk inte har en öppen syn på andra och låter folk ha sina åsikter. Personen som sa allt det om arbetshästar sa att jag var dum i huvudet som tyckte som jag gör :S:(:confused:


Jag tycker att det verkar vara en tråkigt stämning på arbetsplatsen. Det är respektlöst och oförskämt att bete sig så som du beskriver. Sedan gissar jag (som det brukar vara) att dina arbetskamrater upplevde situationen lite annorlunda än du har gjort och att det till stor del är en jargong som de har. Däremot är vissa saker självklara, man säger inte åt en annan person att den är dum i huvudet, exempelvis.

Angående att du gillar NH så är jag personligen en sådan som är rätt trött på folk som "hittat den rätta metoden", oavsett om det är NH, AR eller någon annan variant. Dessutom om du, vilket du skriver, faktiskt inte vet så mycket om det. Du är mest ute efter något annat än det du ser omkring dig?

Jag befinner mig i den motsatta situationen, och är omgiven att rätt många alternativare. Får i princip dagligen höra att:
- alla dressyrryttare (utom just jag då givetvis) bara sliter i kandaren och sparkar med sporrar.
- alla ridskolor lär ut att slå hästar med diverse tillhyggen.
- alla hovslagare förstör hovarna med onaturliga skor.
- alla halvblod (särskilt bruna :angel:) är fula och antingen havrestinna monster som skenar jämt, eller halvdöda och värdelösa att rida på.
- etc etc etc

Jag möter en väldans massa alla, och alltid gör dessa alla en massa hemska saker, men tadaaa enligt denna XX-lära minsann... så blir allt bra. :devil:

Jag brukar vanligen svara artigt och vänligt, oavsett om jag håller med eller inte, och vi brukar komma överens om att vi inte kommer överens om vissa saker. :D

Det är så det är bara. Däremot skulle jag icke acceptera att kallas dum i huvudet, det är ett personligt påhopp. Att "inte gilla bruna halvblod" ser jag dock inte ett påhopp, det är en åsikt. Även om de vet att jag äger ett brunt halvblod, så måste de inte gilla sådana.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Grejen är att det finns bra och dåligt inom allt. Diciplin såsom filosofi. Det gäller att kunna på ett bra sätt sätta in filosofin i vardagen. Precis som det inom alla discipliner finns det alla varianter. Denna tråd visar ju mer varianten av makutövande både till hästar och människor om man inte slickar röv. Dessa personer kommer aldrig om de inte ändrar beteende att få någon som helst vidare relation till vare sig hästar lr medmänniskor. Möjligen kan de få rosetter och så men det riktiga priset iform av samspelt ekipage det finns inte. Riktigt bra människor och hästmänniskor kommer mkt längre eftersom de lyssnar först, ödmjuka. De är oxå sådana man med gott samvete kan se upp till och lära av. Att läsa om en "lära" i en bok kan ev vara en början men man är lååångt ifrån att vara nån expert. Och inom häst blir man aldrig expert och de duktiga vet om detta och har viljan och hjärnan + hjärtat att utvecklas tillsammans.

Folk som är allmänt elaka mot sina fina djur är väldigt tragiskt och jag tkr det är bra om man då som mindre kunnig märker av detta och söker andra vägar. Sen behöver det absolut inte innebära nh lr AR. Men att man tar avstånd och är den personen stark nog även markerar att detta inte är ok.
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 014
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 338
Senast: MJLee
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 323
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp