Bukefalos 28 år!

Men vad ska jag äta?

tanten

Trådstartare
Koloskopi på fredag.
Fram tills dess ska jag undvika fibrer, frön, bär och grönsaker med skal och kärnor. Inget fullkorn, ingen svårsmält mat.

Det känns som allt jag äter innehåller just det. Jag har slut på fantasi - hjälp mig med tips på hur man äter fiberfritt och lättsmält under en hel vecka.

dagen innan får jag inte äta fast föda. Vad äter jag då? Jag är diabetiker så fil och juicer går bort. Jag äter dessutom något var fjärde timme. Känns sådär att dricka buljong hela dagen (stackars mina arbetskamrater....)
 
Konstigt, när jag gjorde koloskopi fick jag äta vad jag ville veckan innan, skulle bara fasta ett dygn före undersökningen och så dricka den där äckliga drycken :yuck: Dagen innan fick jag äta soppa till lunch (tomatsoppa blev det), utan bitar i.
Kolla om du verkligen måste undvika allt det där. :cautious:
Jag fick dessutom bara i mig hälften av äckeldrycken (2 liter av 4) men det gick jättebra ändå.
 
Det där låter lite tjorvigt faktiskt. Jag hade ringt koloskopiavdelningen och pratat med en sköterska där för att få bättre information om vad man ska stoppa i sig.
 
Konstigt, när jag gjorde koloskopi fick jag äta vad jag ville veckan innan, skulle bara fasta ett dygn före undersökningen och så dricka den där äckliga drycken :yuck: Dagen innan fick jag äta soppa till lunch (tomatsoppa blev det), utan bitar i.
Kolla om du verkligen måste undvika allt det där. :cautious:
Jag fick dessutom bara i mig hälften av äckeldrycken (2 liter av 4) men det gick jättebra ändå.
Oj!
Jag har fått ett blad med tydliga rubriker
1 vecka före undersökningen
1 dag före undersökningen

Påsarna ska blandas i 1,5 dl vätska och det är två påsar.

Dygnet innan undersökning dygnet innan är det viktigt att jag fått i min minst 3-4 liter klar dryck. :(

Jag behöver inte fasta sista dygnet men får inte äta fast föda. Men vad?? Påssoppa? Mixade grönsaker? Kvarg?
 
Det här hittade jag (på den här sidan: http://www.stockholm.gastrocenter.se/sv/undersokningar/koloskopi)

Förberedelser

Meningen med förberedelsen är att framkalla diarré för att få en ren tarm så att undersökningen lyckas. Veckan innan behandling med laxeringsmedel bör du äta lättsmält mat. Med din kallelse följer information och ett recept på laxermedel. Laxeringsmedlet får du själv köpa ut på apoteket. Du skall undvika fullkorn och frön samt svårsmält mat såsom svamp, sparris, lök, paprika och majs samt frukter, bär och grönsaker med skal och kärnor som är svåra att ta bort såsom kiwi, hallon och tomat. Mat som går bra att äta är kött, fisk, fågel, ägg, vitt ris, vitt bröd och mejeriprodukter. Frukt, rot och grönsaker blir mer lättsmälta om de tillagas. Lite lök går att använda men bör finrivas på rivjärn.

Oj, vad stort det blev
 
Det här hittade jag (på den här sidan: http://www.stockholm.gastrocenter.se/sv/undersokningar/koloskopi)

Förberedelser

Meningen med förberedelsen är att framkalla diarré för att få en ren tarm så att undersökningen lyckas. Veckan innan behandling med laxeringsmedel bör du äta lättsmält mat. Med din kallelse följer information och ett recept på laxermedel. Laxeringsmedlet får du själv köpa ut på apoteket. Du skall undvika fullkorn och frön samt svårsmält mat såsom svamp, sparris, lök, paprika och majs samt frukter, bär och grönsaker med skal och kärnor som är svåra att ta bort såsom kiwi, hallon och tomat. Mat som går bra att äta är kött, fisk, fågel, ägg, vitt ris, vitt bröd och mejeriprodukter. Frukt, rot och grönsaker blir mer lättsmälta om de tillagas. Lite lök går att använda men bör finrivas på rivjärn.

Oj, vad stort det blev
Tack!
På mitt papper står bara vad jag inte får äta. Jag kände som om allt som stod var det jag levde på.
Får jag äta kött och mejeriprodukter så blir allt aningen enklare. Och dessutom rotfrukter. Jag räknade rotfrukterna till de fiberrika :(
 
Oj!
Jag har fått ett blad med tydliga rubriker
1 vecka före undersökningen
1 dag före undersökningen

Påsarna ska blandas i 1,5 dl vätska och det är två påsar.

Dygnet innan undersökning dygnet innan är det viktigt att jag fått i min minst 3-4 liter klar dryck. :(

Jag behöver inte fasta sista dygnet men får inte äta fast föda. Men vad?? Påssoppa? Mixade grönsaker? Kvarg?
Då kanske de har ändrat rutinerna, eller så är det olika beroende på mottagning. Jag skulle dricka 4 liter äcklig salt dryck dagen innan. Fick i mig 2 liter, sen var det stopp. :yuck: Som tur var så rensade det ut tillräckligt så de kunde göra undersökningen ändå och de sa att de aldrig sett nån bli så ren på bara 2 liter. :up: :cool:
Har läst att det finns ett annat medel som man inte behöver så mycket av, det är säkert det du fått.
Är det första gången du gör koloskopi? Se till att du får mycket lustgas så går det fint. ;) Jag fick så jag somnade men var vaken samtidigt, underlig upplevelse. Kroppen sov och jag låg och stirrade rakt fram (enligt sköterskan, frågade henne efteråt) samtidigt som jag kunde se mig omkring och var klarvaken. Jag hörde att de pratade och såg allt, läkaren sa "nu har hon somnat" och jag låg där och tänkte "de är ju knäppa, det ser de väl att jag är vaken". O_o
Lustgas är bra skit. :angel:
 
@tanten: Som @GotAsecret säger, vet de om att du är diabetiker på mag-tarmmottagningen? Bla brukar de se till att ni får komma in först på morgonen (jag har bara haft eftermiddagstider för koloskopi).

Instruktionerna jag fått från Falun är att så lite frön som möjligt veckan innan eftersom de kan fastna i tarmen och inte komma med ut när man laxerar (men inga andra matrestriktioner). Dagen innan och samma dag ska man inte äta några mejeriprodukter eller röda vätskor (tex röd saft eller jordgubbskräm) eftersom mejeriprodukter kan ge en hinna på tarmens insida och röda vätskor kan göra det svårare att se det de behöver. När jag ringde och kollade med dem så var veganska mejeriersättningar ok, dvs havremjölk, sojamjölk osv.

Jag brukar dricka misosoppa i kopiösa mängder (givetvis då utan alger, tofu eller lök) och äta slät aprikoskräm (vilket givetvis då inte går för dig) med sojamjölk. Dagarna innan rensningen brukar jag äta mycket soppa för jag har märkt själv att det går lättare med rensningen för mig då men det är inget jag fått rekommenderat utan som jag testat själv (har ju gjort ett 20-tal koloskopier). Kan också tillägga att de har aldrig haft problem att se det de behöver så jag måste ju ha gjort rätt.
 
Jag säger emot lugnande. Det behövs inte. Så farligt är det absolut inte, det ger som mest lite magknip, men är inget man inte klarar av.

Sen kommer man fortare hem efteråt oxå. Efter man käkat sina mackor och suttit på toa och pruttat ut så mycket luft det bara går. Ganska roande om man har prutthumor :p
 
Tack!
På mitt papper står bara vad jag inte får äta. Jag kände som om allt som stod var det jag levde på.
Får jag äta kött och mejeriprodukter så blir allt aningen enklare. Och dessutom rotfrukter. Jag räknade rotfrukterna till de fiberrika :(
Kan du äta kött, rotfrukter, mejeriprodukter och ägg, verkar det väl gå att få ihop?

Tex yoghurt och ägg till frukost. Något kött/fisk och rotfruktspytt till lunch. Sallad och lax till kvällen. Typ.

Lite dum kombo med lättsmält mat och diabetes. Kan tex osötad fruktkompott till fil funka?

Varianter på köttsoppa? Fisksoppa? Fiskfärsbiffar med misosoppa och lite nudlar?

Jag antar att vitt bröd inte funkar särskilt bra?
 
Ett tips är att googla på gastropareskost. Gastropares innebär att magsäcken är förlamad och att den därför inte kan bearbeta maten. Magsäcken öppnar sig heller aldrig för att släppa ut det som magsäcken ska ha bearbetat i tarmen just för att bearbetningen inte fungerar. Då är det viktigt att man alltid äter sådan mat som kommer igenom den lilla passagen på 1-2 mm som magsäcken alltid är öppen. Gastropares är en sjukdom som tyvärr kan bli av diabetes så du borde kunna hitta mat som är okej även för dig. Självklart måste du sålla för på vissa sidor rekommenderas mycket fibrer men du kanske kan hitta lite tips iallafall. Den här sidan har jag haft endel nytta av; http://www.diabeteshandboken.se/innehåll/bilaga-kost-vid-gastropares-13754437 Men det finns fler om man googlar.

Jag önskar dig varmt lycka till och jag hoppas verkligen att de hittar vad som felas dig och att behandlingen är snabb och enkel.
 
Jag säger emot lugnande. Det behövs inte. Så farligt är det absolut inte, det ger som mest lite magknip, men är inget man inte klarar av.

Sen kommer man fortare hem efteråt oxå. Efter man käkat sina mackor och suttit på toa och pruttat ut så mycket luft det bara går. Ganska roande om man har prutthumor :p
Det är ju individuellt, jag tog inget lugnande men efter en stund bad jag om lustgas och jag behövde inte stanna speciellt länge efteråt, bara klä på mig och sen prata med läkaren en stund i rummet mittemot och sen fick jag åka.
 
Jag säger emot lugnande. Det behövs inte. Så farligt är det absolut inte, det ger som mest lite magknip, men är inget man inte klarar av.

Sen kommer man fortare hem efteråt oxå. Efter man käkat sina mackor och suttit på toa och pruttat ut så mycket luft det bara går. Ganska roande om man har prutthumor :p
Dotter har gjort en. Enligt henne är det fruktansvärt smärtsamt - och hon har rejält hög smärttröskel. Med tanke på att det är en stark stostam ( ;) )så tror jag inte på en lätt variant.

Käkat sina mackor??
 
Dotter har gjort en. Enligt henne är det fruktansvärt smärtsamt - och hon har rejält hög smärttröskel. Med tanke på att det är en stark stostam ( ;) )så tror jag inte på en lätt variant.

Käkat sina mackor??

Det gör olika ont beroende på om de använder luft eller koldioxid som gas när de blåser upp tarmen. Alla apprater i Falun har koldioxid nu och det är helt underbart, gör inte ont alls. De första gångerna när de använde luft var inte behagliga och då har jag en rejäl smärttröskel :crazy:

De ger en mackor efterår eftersom man är fastande men du måste ju kunna få något som är lämpligt för dig. Jag vägrar mackorna, det är alltså sådana där hårdmackor i plastomslag :yuck: Dessutom klarar inte min mage så mycket fibrer ens i vanliga fall, jag tar med mig näringsdryck så min mage kommer igång snällt.

Dotter sa dessutom att hon var totalt överkörd av tåget resten av dagen. Jag har för säkerhets skull tagit semester.

Alla reagerar olika, jag är rätt opåverkad bara jag fått i mig näringsdrycken (kan tillägga att jag vägrar lugnande och smärtstillande, jag mår illa av sådant).
 
Dotter har gjort en. Enligt henne är det fruktansvärt smärtsamt - och hon har rejält hög smärttröskel. Med tanke på att det är en stark stostam ( ;) )så tror jag inte på en lätt variant.

Käkat sina mackor??


Luft används på "mitt" sjukhus. Och ja, jag har hög smärttröskel :)

Japp serru, här blir det inte hemgång förrän man snällt käkat sina två mackor med pålägg och druckit kaffe eller the till detta.
Dom vill kolla så det fungerar som det ska i magen på en. Jag frågade inte vad som händer om det inte fungerar, så jag vet faktiskt inte vad som händer då?
 
Tänkte tipsa om torskbiffar :) Det är supergott och snällt mot magen. Om lök är helt förbjudet blir det säkert gott även utan.
  • 1/2 gul lök
  • 400 g fryst, tinad torskfilé
  • 1/2 dl crème fraiche
  • 2 msk vetemjöl
  • 1/2 kruka hackad dill
  • 1/2 tsk salt
  • 2 krm peppar
Skala och finhacka löken. Skär fisken i grova bitar och pressa ut vätskan. Mixa lök, fisk, crème fraiche, vetemjöl och dill till en slät färs i en matberedare. Krydda med salt och peppar. Forma till 4-6 biffar. Stek dem i smör eller margarin ca 3 minuter per sida i en stor stekpanna. Ät med ris och någon snäll sås :)

Lycka till på fredag! Kram
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Katti
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Före sommaren konstaterade jag med en lite uppgiven suck att jag behövde göra en halvhalt i matintaget igen, för att stoppa upp den...
Svar
0
· Visningar
332
Kropp & Själ Gaah, får ingenting gjort för jag sitter bara och ältar min koloskopi om en vecka. "Alla" säger olika om vad man ska, inte ska äta...
2
Svar
33
· Visningar
19 887
Kropp & Själ Jag ska göra koloskopi+gastroskopi på torsdag förmiddag. Har fått instruktioner om att undvika mat med fibrer i 7 dagar innan och där...
2 3
Svar
45
· Visningar
21 523
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp