Bukefalos 28 år!

Men vad ska jag äta?

Luft används på "mitt" sjukhus. Och ja, jag har hög smärttröskel :)

Japp serru, här blir det inte hemgång förrän man snällt käkat sina två mackor med pålägg och druckit kaffe eller the till detta.
Dom vill kolla så det fungerar som det ska i magen på en. Jag frågade inte vad som händer om det inte fungerar, så jag vet faktiskt inte vad som händer då?

Jag är en envis jävel (FÖR envis enl läkare ibland :D) så det skulle aldrig falla dem in att försöka ha kvar mig. De vet att jag har koll och hör av mig om något är fel plus att det har inte varit problem någon av gångerna.
 
Jag är en envis jävel (FÖR envis enl läkare ibland :D) så det skulle aldrig falla dem in att försöka ha kvar mig. De vet att jag har koll och hör av mig om något är fel plus att det har inte varit problem någon av gångerna.
Jag har bokat in avkomman, som ska köra mig dit och hem. Hemma väntar mitt egna bröd och tekannan. Vill se hur de ska hindra mig från att komma hem till det....

Avkomman släpptes hem direkt efter, och hon var i ett eländigt skick. Antar att olika sjukhus gör på olika sätt.
(mitt sjukhus kallades förr för cykelverkstan i folkmun...)
 
Jag har bokat in avkomman, som ska köra mig dit och hem. Hemma väntar mitt egna bröd och tekannan. Vill se hur de ska hindra mig från att komma hem till det....

Avkomman släpptes hem direkt efter, och hon var i ett eländigt skick. Antar att olika sjukhus gör på olika sätt.
(mitt sjukhus kallades förr för cykelverkstan i folkmun...)

Jag hade fixat skjuts första gången eftersom ingen visste hur jag skulle reagera. Efter den gången har jag kört själv (förutom när särbon varit hos mig när det var dags för undersökning).

Falun är jättebra, jag har alltid känt mig trygg där och hade det känts "fel" eller obehagligt efteråt skulle jag givetvis ha stannat.

Eftersom man kan få problem med gaser (speciellt om de använder luft) kan det vara bra att ta Dimetikon efteråt. Det är snälla tabletter, jag tar två åt gången till vardags eftersom min mage alltid är bråkig. Går att köpa receptfritt i en mindre burk.
 
Jag hade fixat skjuts första gången eftersom ingen visste hur jag skulle reagera. Efter den gången har jag kört själv (förutom när särbon varit hos mig när det var dags för undersökning).

Falun är jättebra, jag har alltid känt mig trygg där och hade det känts "fel" eller obehagligt efteråt skulle jag givetvis ha stannat.

Eftersom man kan få problem med gaser (speciellt om de använder luft) kan det vara bra att ta Dimetikon efteråt. Det är snälla tabletter, jag tar två åt gången till vardags eftersom min mage alltid är bråkig. Går att köpa receptfritt i en mindre burk.
Glad att du har ett gott förhållande till "ditt" sjukhus. Jag är inte lika vänligt sinnad till dem som jobbar här :banghead:
Jag har gastroskopin i färskt minne. Den smärtan i svalg och hals går inte att glömma i första taget. Med bedövad tunga var det dessutom svårt att göra sig förstådd.

Avkomman kved av smärta och lät bli att andas. De bara klappade på henne och tyckte hon skulle sluta sjåpa sig. :banghead:

Så kort sagt är jag skitskraj. Det gör mig inte mer vänligt sinnad för dieten fram till fredag.
Jag har ätit vitt rostebröd till frukost. Uäck.
 
Glad att du har ett gott förhållande till "ditt" sjukhus. Jag är inte lika vänligt sinnad till dem som jobbar här :banghead:
Jag har gastroskopin i färskt minne. Den smärtan i svalg och hals går inte att glömma i första taget. Med bedövad tunga var det dessutom svårt att göra sig förstådd.

Avkomman kved av smärta och lät bli att andas. De bara klappade på henne och tyckte hon skulle sluta sjåpa sig. :banghead:

Så kort sagt är jag skitskraj. Det gör mig inte mer vänligt sinnad för dieten fram till fredag.
Jag har ätit vitt rostebröd till frukost. Uäck.

Det är ju helt sjukt. Jag var jätterädd inför den första (av förklarliga skäl!) men samtidigt hade jag så himla ont pga sjukdomen så det kunde inte bli så mycket värre. Personalen i Falun är suverän, flera gånger har de frågat om de ska avbryta när de sett att det blivit lite jobbigt för mig. Jag har aldrig sett eller känt en antydan till att de tycker man sjåpar sig.

Som en liten tröst kan jag säga att jag gör hundra gånger hellre en koloskopi än en gastroskopi :yuck: jag har gjort det en gång när de utredde mig för att utesluta besvär från det hållet. Där var det en otrevlig läkare (bra sköterskor) av varianten "sluta sjåpa dig" :rage:
 
Jag är en envis jävel (FÖR envis enl läkare ibland :D) så det skulle aldrig falla dem in att försöka ha kvar mig. De vet att jag har koll och hör av mig om något är fel plus att det har inte varit problem någon av gångerna.

Man stannar lixom inte hela dagen, det tog kanske 20 minuter max en halvtimma att käka sina mackor och prutta ut luft. Och hellre det än att behöva höra av sig till sjkhuset IGEN sen om man får hemska magsmärtor. Tycker jag dårå ;)
 
Jag har gastroskopin i färskt minne. Den smärtan i svalg och hals går inte att glömma i första taget. Med bedövad tunga var det dessutom svårt att göra sig förstådd.

Usch ja, det där ska jag göra om nu igen. Väntar på besked när det blir av, men snart har dom 90 dagarna gått så det borde bli vilken dag som helst.

Minns du hur lång tid ungefär det tog från att dom börjar stoppa ner slangen i halsen tills den dras ut igen?
 
Usch ja, det där ska jag göra om nu igen. Väntar på besked när det blir av, men snart har dom 90 dagarna gått så det borde bli vilken dag som helst.

Minns du hur lång tid ungefär det tog från att dom börjar stoppa ner slangen i halsen tills den dras ut igen?
Ingen aning.
 
Koloskopi på fredag.
Fram tills dess ska jag undvika fibrer, frön, bär och grönsaker med skal och kärnor. Inget fullkorn, ingen svårsmält mat.

Det känns som allt jag äter innehåller just det. Jag har slut på fantasi - hjälp mig med tips på hur man äter fiberfritt och lättsmält under en hel vecka.

dagen innan får jag inte äta fast föda. Vad äter jag då? Jag är diabetiker så fil och juicer går bort. Jag äter dessutom något var fjärde timme. Känns sådär att dricka buljong hela dagen (stackars mina arbetskamrater....)

Hmm jag tror man kan kolla in barnens favoriter...

Snabbmakaroner och fiskpinnar
Korv och potatismos
Fiskgratäng med potatis
snabbmakaroner och korv...
Annas köttbullar med hm, makaroner
ris med hmmmm kycklingbröst.
 
Hmm jag tror man kan kolla in barnens favoriter...

Snabbmakaroner och fiskpinnar
Korv och potatismos
Fiskgratäng med potatis
snabbmakaroner och korv...
Annas köttbullar med hm, makaroner
ris med hmmmm kycklingbröst.
Inget av ovanstående finns på min normala meny. Flera av dem inte ens under tvång...

Idag har jag lagat rotmos. Eftersom jag tydligen får äta tillagade rotfrukter
Tänkte koka en fläsklägg också.:D
 
Usch ja, det där ska jag göra om nu igen. Väntar på besked när det blir av, men snart har dom 90 dagarna gått så det borde bli vilken dag som helst.

Minns du hur lång tid ungefär det tog från att dom börjar stoppa ner slangen i halsen tills den dras ut igen?

Gjorde en gastroskopi förra våren och hela undersökningen tog inte mer än ca 5 min, så gick snabbt och smidigt:) Jag var totalt livrädd innan men fick lite lugnande, så undersökningen gick bra, trots att det såklart inte är varken trevligt eller behagligt.
 
Gjorde en gastroskopi förra våren och hela undersökningen tog inte mer än ca 5 min, så gick snabbt och smidigt:) Jag var totalt livrädd innan men fick lite lugnande, så undersökningen gick bra, trots att det såklart inte är varken trevligt eller behagligt.

Tack :)

Gjorde oxå en med lugnande, så därför hade jag inte koll på tiden. Tyckte inte det lugnande hann verka lika mycket under tiden (men visst, verkade gjorde den) som efteråt, då var jag i stort sett rätt borta. Mitt minne av hela situationen är att det kändes som att bröstet skulle sprängas.

Därför undrar jag om tiden, denna gång vill jag inte ha något lugnande och 5 minuter kan jag säkert stå ut. Bara jag tar mig en liten stund att "gå in i mig själv" först. Dvs meditera avslappning i väntrummet innan det är dags. Sen är det inte svårt att hitta tillbaka in innanför ögonlocket igen när jag nyss redan varit där.
 
Inget av ovanstående finns på min normala meny. Flera av dem inte ens under tvång...

Idag har jag lagat rotmos. Eftersom jag tydligen får äta tillagade rotfrukter
Tänkte koka en fläsklägg också.:D

Tja, fast de är ju befriade från fibrer osv. Det är därför barnen gillar dem antar jag. Fick en känsla från huvudinlägget att all nyttig, hipp, mat går bort.

(I övrigt ingår de inte ens på mitt barns meny vanligen. Men jag har inget emot rätterna även om jag håller mig till högst en (oftast ingen) av dem på en vecka. Utom fiskgratäng och potatis och ris med kyckling, har svårt att se någonting dåligt med dem alls faktiskt.)
 
Tack :)

Gjorde oxå en med lugnande, så därför hade jag inte koll på tiden. Tyckte inte det lugnande hann verka lika mycket under tiden (men visst, verkade gjorde den) som efteråt, då var jag i stort sett rätt borta. Mitt minne av hela situationen är att det kändes som att bröstet skulle sprängas.

Därför undrar jag om tiden, denna gång vill jag inte ha något lugnande och 5 minuter kan jag säkert stå ut. Bara jag tar mig en liten stund att "gå in i mig själv" först. Dvs meditera avslappning i väntrummet innan det är dags. Sen är det inte svårt att hitta tillbaka in innanför ögonlocket igen när jag nyss redan varit där.
När jag gjorde gastroskopi var det inte ens tal om lugnande?
Däremot sprejade de bedövning på tungan och ena kinden.

Tror att det är rätt olika från sjukhus till sjukhus?
 
Verkar va sjukt olika mellan olika sjukhus.
Jag gjorde på Sophiahemmet och fick lugnande men kände nada. Hade extremt ont och de valde att inte genomföra undersökningen, de va en krök efter 1/3 de inte kom förbi pga smärtan. Bad om mer lugnande men de kunde inte ge mer sa de, vet inte om de inte hade tillräckligt med resurser. Det var alltså inte jag som bad dem avbryta utan de ansåg att det inte gick. Mkt tråkigt, hade haft ångest i ett år inför ingreppet (lång väntetid och hjärnspöken efter övergrepp när jag var yngre), som nu inte gav nånting. De sa att de kan göra ondare om man har ibs. Så nästa gång blir det sövning :/
 
När jag gjorde gastroskopi var det inte ens tal om lugnande?
Däremot sprejade de bedövning på tungan och ena kinden.

Tror att det är rätt olika från sjukhus till sjukhus?

Och på min slang klickades det bedövningssalva (eller gele). Men ingen spray på tunga eller kinden.

Verkar vara väldigt olika, helt klart.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 005
Senast: Katti
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Före sommaren konstaterade jag med en lite uppgiven suck att jag behövde göra en halvhalt i matintaget igen, för att stoppa upp den...
Svar
0
· Visningar
334
Kropp & Själ Gaah, får ingenting gjort för jag sitter bara och ältar min koloskopi om en vecka. "Alla" säger olika om vad man ska, inte ska äta...
2
Svar
33
· Visningar
19 906
Kropp & Själ Jag ska göra koloskopi+gastroskopi på torsdag förmiddag. Har fått instruktioner om att undvika mat med fibrer i 7 dagar innan och där...
2 3
Svar
45
· Visningar
21 558
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp