Mental träning

var på en föreläsning för landslagets mentale coach tror jag det var.SÅ BRA.Heelt suveränt.,Verkligen att rekommendera!!!
 
Har inga erfarenheter av mental träning. Men de där verkar himla intressant faktiskt! :)
 
Moss!
Har varit på ett gäng kurser, läst böcker, lyssnat på band om mentalträning. Som en summering tycker jag att du bör välja det som passar just dig, det är ett visst "geschäft" över det hela. Jag skulle rekommendera en bok till att börja med och sedan en skiva/kassett allt finns att låna gratis på biblan :-)

Själv använder jag mig av en mängd olia mentala tekniker eller verktyg om man så vill. T ex att se/känna för sin inre syn en bra prestation i det man vill göra. (Ett bra program, en felfri ritt - jämför tankarna som behövs för att "gå banan". Alltså lite kortare "prestationer" eller längre som att rätta ett fel i sin egen ridning (mentala påpekanden - som "Upprät!" (t ex om sitsen) "Ge!" ( t ex om att ge efter) eller vad man nu vil välja, gärna kopplat till en bra känsla och inre syn/bild, kanske tom med men en behaglig doft eller varför inte till favoritmusiken... fantasin sätter gränserna...)

Ofta får vi av instruktören höra samma meningar upprepas om och om igen... men vi kan själva jobba aktivt med dessa eller omforma dem så att vi blir aktiva även i hjärnan. En grundsats inom mentalträning är att hjärnan inte kan skilja på en verklig/upplevd händelse och en tänkt/mental händelse. Det är spännande eller hur... Det finns många exempel på detta och om du läser en bok om mental träning så finns ofta några exempel med. Naturligtvis finns här även mängder av möjligheter till negativ träning - vilket några av oss behärskar till fulländning, t ex att om och om igen upprepa att vi är värdelösa, att vi inte kan, att vi är fula eller vad det nu må vara.

Varför det är/blir så är mer psykologi, och det roliga med det är att vi kan ändra oss och vi kan göra det vi vill (med de gränser vi själva sätter upp och enstaka andra som om du vill bli elitgymnast och redan är 82 år enbent och lite stel så kanske det är lite sent - men hade du börjat som ung vare sig du är enbent eller ej finns massor vi kan göra!).

För att lyckas riktigt bra bör vi själva vara avspända och lugna, därför börjar ofta den mentala träningen med en grundläggande avslappning. Det finns massor av tekniker för att uppnå lugn (och harmoni). Exempelvis yoga, TM, meditation allmänt eller en guidad meditation/avslappning som kan vara det lättaste att börja med. Tror inte det behöver vara ett hästanpassat band men det gör naturligtvis inget om det är det. Tror att du som är intresserad av hästar ändå kommer att beröra dem i dina tankar. Precis vad du vill bli bättre på kanske du vet redan nu? Om inte kan du dunder lugn avslappning fundera på det och hitta ny eller gamla saker att jobba på.

Den stora fördelen med mental träning är att du kan ”öva” på vad du vill när som helst! Om du bara är en vanlig ridskoleryttare som bara rider ett bestämt antal pass per vecka kan du öka på ”rid-träningen” avsevärt genom att ”tänka-ridning”. Det är både jätte lätt och ursvårt samtidigt, att ge sig tid att tänka utan att störas av andra tankar kan vara knepigt, men lyckas man tänka en bra tanke/känsla är det ändå mycket vunnet. Faktiskt tror jag att de allra flesta gör så redan idag. Men med medveten träning kan du jobba med exakt det du vill.

Det finns massor av ”anhängare” och massor av personer som tycker att allt är tjafs så t ex höjdhopparen Patrick Sjöberg. Själv tycker jag att du kan prova och se om det passar dig. Lycka till! :bump:

Kom på att jag kan rekomendera några böcker:
1. Johan Plates 1:a bok 1995 "Prestationspsykologi, i praktiken" (lättläst och rolig med både övningar och en teknikbank)
2. Willi Railo 1992 "Nya Bäst när det gäller, idrottspsykologi" (en äldre klassiker, lättläst med övningar)
Vill även rekomender en bok i förlängningen:
3.Diana Beaver 1995 "Inlärning för lata, hur man gör det bästa och mesta av den hjärna man föddes med" (verkligen underhållande och nyttig läsning - som verkligen kan förändra tankemösnter om du känner att du "fastnat") -En historia i den handlar om en kvinna som vann Brittiska mästerskapen i svårhoppning 4 gånger på 4 olika hästar. Hur man kan plocka fram det bästa ur just den här hästen...
 
Jag var faktiskt en av testpiloterna för just dessa program som du länkar till. Jag har sedan jag ver liten haft svårt att sova så min mamma gav mig avslappningsband redan när jag var 7 år gammal. Jag har alltså tränat mentalträning rätt länge ;)

Jag tyckte att deras program var bra. Man får många olika spår att lyssna på som ger olika delar av avslappning, och mentalträning. Vissa är kortare och andra längre så man kan välja beroende på hur mycket tid man har på sig! Jag har ofta upplevt att jag tröttnar på banden. Alltså när man har hört dem X antal gånger så kan man dem utantill och det blir svårt att koncentrera sig på vad de säger. Tankarna vandrar lättare iväg. Men eftersom det finns så många olika spår så gör varriationen att man kan hålla koncentrationen lättare uppe. Instruktionerna är enkla och man känner sig bra efteråt.

Jag tror bsolut att man bör jobba med sig själv minst lika mycket som man jobar med hästen! Det är ju jätteviktigt att man själv klarar av de uppgifter som man begär av hästen för att kunna vara en bra ryttare, ledare och tränare för sin häst. Dessutom så skadar inte lite avslappning, reflektion och mental styrka i den vanliga vardagen :)

Mvh/Marie
 
Moss!
D. Beaver -nej, men hon har säkert skrivit fler böcker ;-) På engelska heter den ("Lazy Lerarning - Making the Most of the Brains You Were Born Whit") Den svenska varianten jag har har ISBN 91-88410-39-0

Personligen är jag inte helt förtjust i Uneståls böcker förm känns rätt tunga att läsa - men jag kanske är lite kräsen :confused: Han band/cd var bättre men iböland är hela paketet lite väl vetenskapligt skrivet för en "vanlig Augusta" - men det beror på vad du är ute efter. Det kan dock vara roligt att veta att när Uneståhls första skivor kom ut var de receptbelagda och fick hämtas ut på apoteket.

Idag är det är bara att prova på!
 
Vad skojjigt med bok-tips!

Själv ska jag iväg på en föreläsning i kväll om just 'mental träning'.

Ska bli jätte-spämnnande!
 

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
2 974
Senast: WSLPZF
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 736
Senast: Hallonsoda
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 044
Senast: giovanna
·
Småbarn Från och med idag kör vår förskola all verksamhet utomhus för att minska risken för smittspridning. Så långt det går ska dom vara ute...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: Mischmasch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp