Bukefalos 28 år!

"mentalbeskrivning" på tjur

Modig_Korn

Trådstartare
Var på studiebesök hos en mjölkbonde i förrgår och denna avlade på kor med bra lynne. Bra lynne frågade jag, hur kan man göra det när tjurarna överlag verkar lömska att ha och göra med? Men hon sa att tjurar som används mycket till semin får genomgå temperament tester och testresultatet används då antagligen i valet av tjur hos koägare.

Men hur testas egentligen tjurarna? Jag ser framför mig mentalbeskrivningen som görs för hundar, med en blåställsoverall som studsar upp när djuret är nära. Men det känns vädligt långsökt och rent av idiotiskt om det skulle vara något i den stilen.
 
Nu kan jag inte svara på hur ett lynnestest på tjur görs men det är stor skillnad mellan snäll tjur och en som är dum i huvudet. T.ex snäll tjur som ska sättas fast i ätfront försöker inte stånga dig när du låser fronten. Snäll tjur går att hantera.

Skillnaden mellan snäll o inte snäll är att med den snälla behöver man inte vara två som leder ;)
 
Jag vet inte om man gör ett test på själva tjuren men däremot avkommeprövas dem och döttrarnas temperament bedöms. Dock är det inte hanterbarheten som registreras utan enbart hur trygg kon är i situationen, dvs. om hon lätt blir nervös eller inte. Är det något sådant mjölkbonden kan ha menat?
 

Liknande trådar

Avel Var på ett intressant studiebesök på "större företag inom semin för kor" idag och blev smått förvånad över hur långt före de verkar...
2
Svar
25
· Visningar
3 475
Senast: theJohanna
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 118
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp