Bukefalos 28 år!

Hästaveln långt efter?

Sv: Hästaveln långt efter?

Det har, som flera andra redan skrivit, gått att få könssorterad semin till häst sedan flera år tillbaka. Här kan man läsa mer om det. Jag har hört någon gång att hästspermier tål sorteringen sämre än tex tjurspermier, därför blir det mer bortfall (och därmed krångligare och dyrare), men har ingen källa på det just nu.

Det är mycket, mycket lättare att hitta genetiska markörer när det bara är någon/ några enstaka specifika egenskaper man söker, tex mjölkproduktion. Svårigheterna ökar mångdubbelt när det är flera sammanhängande egenskaper som gör en bra hopp- eller dressyrhäst. Vi vet ju inte ens alltid vad det är som gör att hästen blir den där världstjärnan, än mindre vilka gener det är som kodar för dessa egenskaper.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästaveln långt efter?

jag har tvärtemot hört att det är en enkel process men att den ännu inte är godkänd i sverige.
 
Sv: Hästaveln långt efter?

Könssortering hade jag inte haft ngt emot som sitter med ett 21-årigt sto som fått 7 hingstföl och inga stoföl... ;)
 
Sv: Hästaveln långt efter?

Enkel process? Nja, knappast. De flesta spermier dör i sorteringen. Eftersom Y-spermier är känsligare för "allt" så dör fler Y-spermier är X-spermier (dvs det är svårare att sortera fram hingstspermier).
Förutom att mängden spermier/dos minskar kraftigt så är det ju fryst som gäller (= dyrare, krångligare och lägre dräktighet). Dessutom kostar sorteringen en skaplig slant. Sedan är det inte 100% säkert, "bara" 90% chans att få rätt kön. Lägg till den minskade chansen att överhuvudtaget få dräktigt och de ökade kostnaderna så förstår du nog varför det inte är så vanligt.

Mig veterligen så är det fö tillåtet med könssorterad semin på nötkreatur, var hittar du att det inte är tillåtet i Sverige? Intressant ämne :)
 
Sv: Hästaveln långt efter?

jag har disskuterat ämnet med min seminvet och hon sa att processen är enkel men ej tillåtet här i sverige, vart hon fick sin fakta vet jag ej men eftersom hon är vet och väldigt duktig litar jag blint på henne. hon kanske menade att vårat önskade stoföl hade varit enkelt att göra i så fall, vad vet jag, men jag tolkade henne då detta diskuterades att själva sorteringen inte var svår.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp