mer hjälp sadel/padd allt -_-

M

Mos410

Jag har letat sadel till min kille i 2 år kanske 2½ år nu. Efter att vi varit hos två diplomerade sadelprovare och provat säkert upp mot 100 sadlar av olika märken, form och model + att min stackars häst provreds i en sadel (det gick så där i skritt) den låg bra när man kände och tittade (utprovad av sadelprovare). Så skulle vi trava en kort bit och det blev två rodeorundor. Vi tog av sadeln och all päls på ryggen låg konstigt och han hade tryckmärken, efter det blev han spänd och nervös när han fick en bomsadel på ryggen.(Han mins att det gjorde ont, har inte problem nu kollad av vet.)

Så jag lämnade det träsket öppnade ögonen för de bomfria alternativen (han är bara skogsmulle så om man inte får tävla i sadeln så gör det oss inget). Jag letade länge och väl och läste så mkt jag kunde innan jag bestämmde mig för att prova en torsion treeking. Var där och hämtade en sadel talade med hon som sålde kollade på några andra hästar och visade/beskrev hans rygg. Till sist fick vi låna hem en sadel+padd. Den va underbar att sitta i och den låg bra när vi la på den och han verkade avslappnad och glad. Så provade vi den i en vecka, tyvärr vart han spänd när vi red och när jag sadlade av hade han ett lustigt tryck märke på ena sidan ryggen som sedan försvan han ömade inte på det men jag vart orolig, värmde upp honom en gång till i sadeln och han va jätte spänd, sadlade om några gånger men det hjälpte inte. Ledde runt honom i sktirr och trav, han va då bara spänd och såg ut att ha ont. jag fick dåligt samveta sadlade av igen och såg att han då fått samma märke igen denna gång på båda sidor. Hur vi en letar kunde vi inte hitta hur dessa märken kommit. Så vi skickade tillbaka sadeln och letade vidare.
Så skulle en kompis sälja sin bomlösa Pfiff. Vi provade den med hennes börjes padd och padden fungerade inte på honom. Endå gick han avslappna i den sadeln och verkade trivas bra. Den va använd kanske 3 gånger i skritt och trav annars va den splitt ny och vi fick den billigt. Så va det dags att leta Padd. Hörde av mig till ett ställa jag blivit tippsad om och hade jätte tur. Hon vi talade med verkade mkt kunnig men sålde ett annat märke av bomlösa. Hon hade presis fått in en ny högkvalitets padd att prova till sina sadlar (skulle ev. börja sälja denna padd) men den va skuren efter Pfiff's bomlösa och passade då inte hennes sadlar i formen. Fick köpa padden mkt billigt. Har fått hem padden nu, den verkar vara i mkt fin kvalité och jag tycker den är snygg.
Provade den det såg riktigt bra ut. Tog ut hästen och red till gräsmattan (ca 15 m) sedan hade det glidit ner och lagt sig på manken. Min han va fortfarande avslappnad och så, tror verkligen han trivs i sadeln men måste få upp den.
Tog in honom och sadlade av och letade vidare.
Har då läst att Skito inläggen är klart bäst och funderar på att köpa det. Dock måste dom ju va mkt uppbyggda fram eller vara jätte tjocka för att passa hans rygg/manke. Och sen är det ju fickor på padden där man plaserar extra inläggen men dom sitter ju på ovansidan så jag tror att själva padden kommer trycka mot ryggraden även om sadeln inte gör det.
Vet inte vad jag ska ta mig till eller var jag ska vända mig har talat med så mkt folk och hört så mkt olika+läst och känner inte att jag blir något klokare.

Om någon orkar läsa, snälla kom med tips om vad som hällst. Vad ska/kan jag göra:confused: vill inte ge upp men snart har jag slagit på knä för mkt för att orka ta mig upp och jag är orolig för hans rygg när han provar/provat så mkt olika och inget legat bra.:cry:

spacer.gif
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Men hur ser hästen ut i ryggen då? Det är svårt att komma med kreativa förslag när man gissar läget...
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

har du provat torisons pad?
tycker den verkar bra ..
köpte själv bomlöst idag, blir spännande att prova faktiskt!
jag köppte bara en vanlig hö*ks pad till.
men min häst bryr sig inte ett smack,
om hon har en dyr eller billig padd, oxå hon inte är ett dugg
känslig för olika/opassande sadlar..
kom gärna med bilder på ryggen, så man får sen :)
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Ledsen la ut en bild men den kom vist inte upp :o Prover igen:

22334522.jpg


22334523.jpg


22334525.jpg


22334524.jpg


22334526.jpg


22334527.jpg


Hoppas det hjälper,,,,
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Ja vi hade en torsion padd. Den verkade bra men den passade inte honom.
Min kille bryr sig inte om priset heller (tror inte hästar gör det så ofta;)). Men även om han betersig som att den ligger bra nu så känner och ser jag ju att den inte har någon kanal och jag vill verkligen inte att det ska ligga på ryggraden. Har själv haft två vänner som haft hästar med rygg problem efter icke passande sadlar. Jag vill verkligen inte att det ska hända honom så ser jag att det inte är bra då letar jag vidare...:crazy:
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Min kille bryr sig inte om priset heller (tror inte hästar gör det så ofta;)).:

hhaha, tänkte mer såhär,
billiga paddar - skit paddar
dyra paddar - bra kvalitets paddar

eller något :angel:

kan du inte kombinera den padden som funkade bäst med den sadlen som passade bäst eller har du redan gjort det?
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Hehe jo jag förstod nästan det men kunde inte låta bli:o :D

Just nu har jag den Padd och sadel (speciellt sadel) som han gått bäst i. Men det lägger sig på ryggraden så jag rider inte i det. Vet inte vad för inlägg eller liknade jag kan skaffa för att få den att passa...
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Hej

Bilden ovanifrån, är den dåligt tagen?
För jag tycker det ser väldigt skevt ut. Hoppas att jag har rätt annars kan det vara en del av problemet.

Kanske skulle behöva en speciellt uppbyggd sadel efter sina egna mått.

Hur kul är sånt för plånboken, särkilt om de musklar om sig ofta.
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Det låter väldigt konstigt att du provat 100 sadlar och ingen har passat. Din häst ser ju helt normal ut, normal manke osv. Om jag ska ge ett tips så är det väl att välja en sadel som tex. Wintec där det gå att ändra storlek. Jag ser ingen anledning till varför du behöver ha en bomlös sadel just.
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

hejsan hopp
din häst ser ju inte avvikande ut, men jag tycker du gör rätt som lyssnar på din häst!

jag har ett par udda förslag! ( hmm tror jag börjar bli mitt signum)

antingen kan du göra din egen pad, det är faktiskt inte svårt alls, man behöver bara ett schabrak , tyg symaskin o paddar, så kan man mått sy helt själv, enkelt är att innan man syr fast så använder man kardborre så man får ett hum om vad hästen tycker.

ett annat förslag är att köpa en tempurkudde eller memorysense skum, det finns sådan som inte är formpressad, den har funkat super på vissa rygghästar jag träffat på. lätt att sy i och dela upp en kanal i o sedan sy på ett schabrak.

sedan finns det innom handikappvården luftkuddar. när man sitter hela dagarna får man nämligen tryck skador. dessa ser ut som gigantiska röksvampar som man kan både ha fritt fyllda o låsta celler. dessa går att få tag på begagnade, för de blir inte så roliga efter ett par år. kanske kan vara nåot. titar ofta på mina dynor, men min toto är fin i ryggen, men om det händer har jag min före detta dyna i beredskap hehehehe

så hörde jag av henne som syr Charissma sadlarna att hon har en luftpad hon säljer som formar sig helt efter hästen, o den verkar ju himla firnurlig.

hästar är som vi människor vissa är sjåpagåsar o vissa ironmans , men de har lika stor rätt att tas på allvar.

var inovativ, ibland finns lösningen hemma eller i närmiljön
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Jag står på en stol och håller upp kameran så den är lite sne:o så ja perfekt är den inte. Han ser mkt större ut i vänster än höger här men det är han inte.:crazy:
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Jag har provat flera olika wintec, men de har inte passat. Ofta ligger det bra när man lägger på dom, men så fort man rider så sjunker de ner på manken, Provar man smalare får han tryck märken på sidorna av manken.:confused:
Gick över och provade bomlös efter som det "ska passa alla hästar" som dom säger och så musklar han om sig ganska fort och ändras ganska mkt i ryggen, så jag tänkte den kanske formar sig mer efter honom, istället för en bomsadel som kanske passar några månader och sedan blir förtrång eller förbred och så vidare...
Men som sagt jag prova bomsadel, bomlös, westen vad som bara det passar honom nu. Jag brukar trivas i det mesta...
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Tack så mkt, ja det är defenitivt värt ett försök:laugh:
Inte tänkt på just detta... (håller på att fixa special träns av hemma plocket, men sadel padd har jag inte tänkt på).
Jag ska kolla run och igen tack för tipsen!
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Hej.
Jag tycker att han ser ut som min förra häst i ryggen. Jag hade lika svåra sadelproblem som du.

Jag hittade tillslut en sadel som passade, Star Trekk comfort. Det var den enda sadln som passade för att den är bomlös men med paneler med kardborrefästen under sadeln. Man behöver alltså ingen specialpad för att den ska ligga bra med lufttunnel för ryggen.
Min erfarenhet av dessa paddar med paneler är inte bra, jag tycker bara att de åker på sniskan och ligger på ryggraden tillslut ändå.
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Tack så mkt ska kolla up dom sadlarna:laugh: var kan man lästa mer som star trekk sadlarna? har letat men hittar det inte:o:crazy:
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Tack så mkt ska kolla up dom sadlarna:laugh: var kan man lästa mer som star trekk sadlarna? har letat men hittar det inte:o:crazy:

Jag skrev ett svar i tråden igår att det finns en firma på Gotland som säljer Star-Trekk sadlarna. Jag har skickat PM till dig om det.

Vet inte vart mitt inlägg tog vägen.. :crazy:
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Om alla mjuka bomlösa lägger sig på manke/ryggrad och du har provat så många bomsadlar tycker jag du ska börja prova hårdare bomlösa med bossor. StarTrekk är bra sadlar och finns även beg till bra priser. Lycka till!
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Finns vissa hästar som bara inte trivs med just bomsadel. Har en sådan själv, oavett hur bra den passar så bara hon vägrar trivas, bomlöst däremot trivs hon super i!
 
Sv: mer hjälp sadel/padd allt -_-

Ja jag har tänkt göra det :D tack :D
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 721
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 316
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 214
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 542
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp