Mer pellets till ungdjur?

A

aspartam

Snart kommer min femte kanin hem till mig, men den första på cirka tio år. Efter att ha läst en massa nya rön om kaniner, så har jag fått lära om en hel del. Jag fick ju lära mig att färdigfodret i handeln var basfödan för kaniner, med komplettering av hö och någon gång en morot (!). Hur som helst, nu vet jag ju att det är 1/8 dl fiberrik pellets som är kompletteringen, medan hö och blandade grönsaker är bas.

Men på Agrias hemsida står det att ungdjur (upp till 8 mån) skall ha fri tillgång på pellets. Stämmer detta eller är det också en tokig uppgift?

Kaninen ifråga är en lejonhuvad hona som kommer att bo utomhus året om.

Tack på förhand!

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
De flesta o då framförallt de som bor i kyligare trakter o som aldrig ger grönsaker till sina djur ger fri tillgång till ca 6 mån då 8 mån är lite för länge fär snabbväxande dvärgar som oxå lejonhuvad räknas till.
Men jag har aldrig gett fri tillgång då jag utgår från naturens tilgång, fri tillgång på hö och gärna gräs i små mängder efter tillvänjning om det nu finns gräs ute alltså, massa grönsaker oxå efter tillvnjing med det mildaste först såsom morot o broccoli o banan, senare tomat och grön paprika det sista blir kål ca 5*5 cm bit för att vid 12 veckors ålder kunna äta upp till ½ kålblad.
Pellets får de efter behov-större unge som är mycket aktiv 2 msk mindre unge 1 msk-detta fram till ca 12 veckor sedan får de 1 msk mer-sedan beror det på om det är sommar el vinter oxå!
Mina ungdjur riskerar då inte att lägga på sig fett inuti kroppen i organen och de växer långsamare=mindre belstning på leder. De är i "fulåldern" då de är långsmala och gängliga längre med redan vid 16 veckor har de snyggat till sig!
Kan tillägga att jag nu har 3 djur ihop:
en hermelin 3½ år på 1, 2 kg
en dvv renras 8 mån på 1, 9 kg
och en dvv ej riktigt renrasig på 5 mån, 1,5 kg
de får tillsammans ½ dl pellets morgon och varannan kväll varannan kväll får de en hel stor hundskål full med minst 5 olika sorters grönskaer + äpple.
Det är alltså 1 msk till lillkillen och 1½ var till de andra 2. Vid kyla kompletterar jag med fibrex som är bara fiber men mättar bra utan att göre dem feta.
De kvällar de får pellets igen blir det en dags dos på 3 msk till de större och 2 msk till lillkillen.
 
jag avråder starkt från att ge fri tillgång på pellets till någon kanin.
har kaninen dåligt hull är det inte pelletsen som ska ses över utan en bra veterinärundersökning och ev. analys på höet.
det finns en uppsjö gamla trådar om det här :bump:
 
Ja, ungdjur ska ha mer pellets. Men inte fri tillgång.
Det är svårt att säga exakt hur mycket den ska få, men min vuxna dvärgvädur (modell stor dvärg) får ½ dl pellets om dagen + fri tillgång på hö + grönsaker då och då (minst en gång/dag).
 
Var någonstans står det om dåligt hull? :confused:

Finns det något fall då det är vettigt att öka pelletsmängden?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Aha... Digivande honor skall ha... :bow: Inte dräktiga alltså? Ungefär hur stor procentuell ökning skall digivande honor ha? *mycket nyfiken*
Ston får ju 100 % de första tre månaderna och sedan 70 % till avvänjning. Finns det några liknande siffror för kaniner? Kanske någon bra bok i ämnet? Eller någon annan bra kaninbok, som behandlar kaniner mer allmänt? :rofl:

Om det inte finns, kanske man skulle skriva en... ;)

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Nu är det så att jag har tänkt rätt länge på att skaffa marsvin, för dom är så otroligt söta :D och verkar vara roliga djur. Så nu får...
2
Svar
32
· Visningar
3 877
Senast: _Sascha_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp