Bukefalos 28 år!

Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Aladdin

Trådstartare
Vera (2 år) är sig inte lik, hon är trött och deppig, inte alls busig och lekfull som hom brukar vara. Vill bara vila. Hon har var lite darrig i går när jag släppte ut henne i hagen, men det gick över efter ett tag. Idag är hon darrig igen.

Är livrädd att hon har förstoppning som inte släpper, då hon miste sin kompis förra året pga. det. Men Vera bajsar ialla fall än så länge, men lortarna är mer avlånga, inte som hennes vanliga kulor. Sitter förstås på jobbet nu och försöker instruera min syster samt man på vad de ska göra. Syrran ska ta tempen på henne och jag funderar på att ge henne lite paraffinolja ifall hon är förstoppad. Hon är inte svullen i magen. (Har läst om trumsjuka).

Vad kan det vara? Ska ringa och rådfråga veterinär, men de verkar ofta inte veta så mycket om getter. Finns det någon som har några tips att ge?
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Alternativ.nu finns det många trådar om getter och kunninga människor. ;)
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Har precis lagt in en tråd där!

Min stackars lilla Vera är inte bättre. Har gett henne mer olja samt microlax. Det kommer kulor men hon verkar ha så ont i magen. Hon har 38 i temp men jag vet inte riktigt vad som är normalt för getter. Jag tempade hennes friska kompis för att jämföra och Elsa hade 38,1 så jag antar att inte Vera har feber. Usch vad orolig jag är.:(
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Vera är sämre.:( Helst vill hon bara stå lutad mot en vägg eller ligga ner. När jag övertalar henne till att promenera går hon vingligt med bakbenen brett isär. Usch jag har en sån obehaglig känsla hur detta kommer att sluta. Hennes kompis Alice visade samma symptom med vinglighet osv. och hon överlevde ju inte :cry:. Hon vill verkligen inte få sin mage masserad när jag försöker. Mat vill hon inte heller ha, hon provde några pellets blandade med matolja men slutade äta nästan direkt.

Elsa (den andra geten) verkar så avslagen (inte sjuk) hon märker att hennes ledare är sjuk.

Veterinären verkar inte veta vad det är, han kan behandla om hon har en infektion men det verkar det inte vara.
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Det är inte någon form av brist på nåt?

Selenbrist kan leda till muskelsvaghet och vinglighet som symptom. Dock ska man vara försiktig med selen då för stor dos kan leda till förgiftning.
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Eftersom hästarna får Tokosel så brukar jag ge getterna lite också, dock har de inte fått något denna vecka. Tycker inte det borde vara selenbrist men jag kanske ger för lite.

Försökte ge henne lite uppblött betfor med lite matolja samt Tokosel i förut men hon vill inte äta alls längre.:cry:
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

För mycket selen kan ge ungefär samma symptomer.

Har du inte fått några kloka svar hos Alternativ?
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Någon trodde att det var CCN, ("getpolio" B-vitaminbrist). Har ingen aning om vad det är för sjukdom. Ringde min veterinär och frågade och han visste att kalvar kan få det. Han hade ingen erfarenhet av det på getter. Veterinären ska ialla fall komma nu ikväll.

Lilla Vera åt en hel banan förut! Framsteg!
 
Senast ändrad:
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Håller tummarna för Vera!
Tack det behövs!

Veterinären har varit här i kväll och gett henne B-vitamin både muskulärt och intravenöst samt penicillin. Vera var mycket dålig och bara låg ner, orkade knappast stå upp när vi försökte resa henne upp för undersökning. Vinglig och bakbenen bara vek sig. Jag tror att hon har B-vitaminbrist. Symptomen verkar vara de som CCN (B-vitaminbrist) ger. Med bakåtstruket huvud och konstig blick. De dör tydligen snabbt om de inte får B-vitaminet.

Var nere hos henne för ett tag sedan och hon såg piggare ut. Ögonen var inte så borta och hon åt banan och bröd och även lite hö där hon låg. Så nu ber jag en liten bön att hon ska klara natten.

Min lilla Vera och Stora Aladdin

av.jpg
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Jag är så glad! Vera har återhämtat sig!:banana: :bump:Hon är mycket piggare och är uppe på benen igen och hon äter! Har gett henne B-vitaminspruta samt penicilllin även idag.
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Fy men vad skönt att det verar bli bättre, men varför får de b-vitamin brist?
Mina är 7 år och har aldrig fått b -vitamin !
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Om jag har fattat allt rätt så är det såhär:
Getter producerar själv B-vitamin i magen. Det kan tydligen bli någon rubbning i magen så att funktionen blir störd och de slutar producera och då får de akut B-vitaminbrist. Symptom: vinglig, tillfälligt blind, lägger huvudet på ryggen för att det blir så stort tryck på hjärnan. Tillslut blir djuret liggande i kramper och dör.

Kallas även "stjärnkikare" av djurets huvudhållning.

Så det kan ju vara bra att veta om denna sjukdom eftersom den verkar vara lätt avhjälpt, men de dör snabbt utan behandling.

Och jag är så tacksam över svaren jag fick på http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=21 de räddade Veras liv!
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Skönt att höra att du fick råd och hjälp och att framför allt att Vera mår bra!:love:
Alternativ.nu är en enorm kunskapskälla!

(Inget fel på Buke, men ibland är Alternativ.nu ett strå vassare.:angel:)
 
Sv: Min get, Vera är sjuk, någon som kan getsjukdomar, hjälp!

Roligt att höra att Vera blivit frisk! Annars har min veterinär också tipsat om denne Kalle Hammarberg som nämns i länken, kanske kan vara bra att någon annan gång?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp